Filmplannen deel 2

Films, series en documentaires over WOII
Plaats reactie
Rednas
Lid

Bericht door Rednas »

hehe, nee.
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

Het script ziet er goed uit.
Hopelijk krijgen jullie het voor elkaar om de goede vergunningen en evt. subsidie's te krijgen! Misschien handig om alvast even te informeren bij een desbetreffende gemeente (zorg dan wel dat je 18+ bent ;) )?
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Rednas
Lid

Bericht door Rednas »

Weer wat kleine dingen veranderd. (ik moet echt wat minder hiermee bezig zijn en beginnen met leren voor de examens...)

Gerrit "is een jood geworden", ik las dat 1/5e van de PIB'ers joods was dus dat er ook maar ingestopt. Het geeft ook een extra reden waarom zijn vader weg wilt.
JAN
“Ah joh, dat zal wel meevallen, Nederland is toch neutraal.
Het zal wel overwaaien.”

GERRIT
“Ik weet het niet.
De dreiging wordt te groot, zegt mijn vader.
Hij heeft ook gezien hoe joden in Duitsland behandeld worden
In ieder geval wil hij weggaan.

Morgen vertrekken we al.”
JAN
“Ow, dat is te danken aan mijn neef…
etc etc....

FRITS die het gesprek meeluisterde terwijl hij achter hen liep

FRITS
"Ik kan je nog een goede reden geven, hier geven ze je tenminste een degelijke maaltijd, thuis moeten we blij zijn als we elke dag te eten kregen."

MARTIJN, die een stuk voorop liep, komt plots aangelopen.

MARTIJN
“Allemaal in dekking langs de weg…!
Er komt een voertuig aangereden…”
Om de overgang van Belgie naar Nederland duidelijker te maken, als iemand een beter idee heeft graag ff melden!
7. EXT SCHUTTERSPUTJES BIJ BOS DAG

De zon is net opgekomen.
De gehele omgeving zit vol kraters van de mortierinslagen. De Duitsers gaan weer op pad.
In de achtergrond zie je twee kruizen, met daarop een helm, staan eenzaam in het verwoeste landschap.
Op het laatst hoor je het gefluit van aankomende mortieren en hoor je Hein roepen: Terugtrekken!
RJ kan aan een Polar bear jeep komen dus (maakt het ook logischer):
11. EXT BIJ EEN BOERDERIJ NACHT

In de verte horen ze het geronk van een vrachtwagen. Hein haalt zijn verrekijker boven en tuurt in de verte. Hij ziet enkele geallieerden ( Polar Division ) uit een boerderij komen in een jeep stappen en wegrijden.
EDIT:
Voor die scène bij een dijk had ik nog een andere bedacht die misschien beter is. Wat de scène beter maakt is dat ze wat makkelijker zich kunnen terugtrekken, het logischer is en dat Jan vlakbij Gerrit is (en naar hem wijst), maar hem niet goed kan zien. De kijker ziet dat wel (door de verrekijker van Hein).
8. EXT DIJK DAG
( De Betuwe, 1944 )

De groep loopt langs de Maas voor een verkenningstocht oid. Dan ziet Jan aan de andere kant van de Maas een groep geallieerden lopen.

JAN

“Hein, zie je dat.”

Hein kijkt door zijn verrekijker. Je ziet dan door de verrekijker dat er PIB soldaten aan de overkant zijn en dat ook zij de vijand hebben ontdekt. Door de verrekijker zie je ook een bekende (Gerrit) die naar de landstormers wijst.
Dan hoor je een kogel vlak langs de verrekijker vliegen en Hein schreeuwt het uit, hij is door een kogel in zijn hand geraakt. Ondertussen schiet de rest door (over de maas dus).
Ze zien in dat dit geen zin heeft en ze treken zich terug uit het gevecht.

(Hein heeft voortaan verband om zijn hand ivm de wond door de kogel)

Als iemand nog ideeen heeft...

Diegene die mee willen doen en een (grotendeels) compleet uniform hebben, PM mij ff of zet het hier neer zodat we inzicht krijgen hoeveel wij op zijn minst moeten bijkopen/huren/lenen. Als je bij een reenactment groep zit, vraag daar dan ook ff of er animo is om mee te doen.

Ik las trouwens dat bij de gevechten in Hedel alle soorten duitse eenheden aanwezig waren, dus Waffen SS, Heer en Fallschirmjäger. Elke reenactment groep die daarbij wil zijn is dus welkom.
Robert-Jan
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door Robert-Jan »

Wouter schreef:Ook een Panzerfaust?
No problemo..
In het museum waar ik werk hebben ze er 3..
Ik weet niet over er vergunningen nodig zijn om die krengen daar te krijgen..

we hebben:
1x oefenpantserfaust (gaat op een paar meter door voor een echt.
1x 60 meter
1x 30 meter (zo'n kleine)

Dus, ik kan proberen ze mee te krijgen.
Ze zijn overigens ook makkelijk te maken..
Gewoon een oude kachelpijp met een kop erop,,
Voor die jongen die die 2 MG-34's heeft gemaakt moet dat peanuts zijn..
-What if the hunter becomes the hunted?-
check out my collection: http://www.our-ww2-collection.tk
sobel
Lid

Bericht door sobel »

Maar wie zegt er dat die jonge daaraan wilt meewerken... mischien is dat wel een probleem, je gaat er zo gemakshalve vanuit dat alles wel te regelen valt dat iedereen wel wat dingen regelt en doet, maar voorlog is alles maar met 'mischien' en met 'proberen'.

Lees je eigen post eens, eerst zeg je dat een Panzerfaust 'No problemo' is, maar een paar zinnen later zeg je 'ik kan ze dus proberen mee te krijgen.'

Dat schiet niet op, wat zeg ik, daar om je gewoon niet verder mee, zorg dat je dingen zeker weet pas dan kan je echt verder kijken.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Robert-Jan
Lid
Lid
Contacteer:

sobel schreef:Maar wie zegt er dat die jonge daaraan wilt meewerken... mischien is dat wel een probleem, je gaat er zo gemakshalve vanuit dat alles wel te regelen valt dat iedereen wel wat dingen regelt en doet, maar voorlog is alles maar met 'mischien' en met 'proberen'.

Lees je eigen post eens, eerst zeg je dat een Panzerfaust 'No problemo' is, maar een paar zinnen later zeg je 'ik kan ze dus proberen mee te krijgen.'

Dat schiet niet op, wat zeg ik, daar om je gewoon niet verder mee, zorg dat je dingen zeker weet pas dan kan je echt verder kijken.
Pantserfausten zijn om te krijgen geen probleem, ik kan ze zo meekrijgen.
Alleen het blauw waardeerd dat denk ik niet.
Daarom moeten er vergunningen komen (ik ga dat niet regelen)
En, ik heb van Sander (Rednas) gehoord dat die jongen zijn MG34 wilde uit lenen. Ik weet niet of dat zo is, ik heb hem niet persoonlijk gesproken.
Dusss..

Je hebt gelijk, het is allemaal proberen en misschien.
Maar verder als dat kan ik nu niet komen,
Er is geen zekerheid van subsidie, en als die er is: hoeveel.
Geen zekerheid over draaidata, waar gaan we filmen etc.
Kijk, ik kan nou wel een hele invasie aan wapens en voertuigen regelen, maar wat nou als het hele feestje niet doorgaat?
Ik bedoel, weten dat je ze kan krijgen is beter dan dat je alles regelt maar dan blaas je het af. Dan weet je zeker dat je in de toekomst niet op ze kunt rekenen.

Zolang ik geen draaidata heb kan ik niks regelen.
En komt het allemaal zo ver dat we daadwerkelijk gaan draaien.
Dan kun je op mij rekenen,

We zitten nu nog in het "ikmoetallesregelen" stadium.

MVG RJ
Rednas
Lid

Bericht door Rednas »

En, ik heb van Sander (Rednas) gehoord dat die jongen zijn MG34 wilde uit lenen. Ik weet niet of dat zo is, ik heb hem niet persoonlijk gesproken.
Ik zei dat we hem konden vragen, niet dat ik dat al had gedaan (zal ik zsm doen).

Wij moeten inderdaad eerst wachten op de subsidie voor we iets kunnen doen.
arneken
Lid
Contacteer:

Bericht door arneken »

Rednas schreef: Wij moeten inderdaad eerst wachten op de subsidie voor we iets kunnen doen.
alhoewel een fuif en een film weinig tot niets met elkaar te maken hebben. toch even een tipje geven. zorg ervoor dat je alles hebt. onkostennota (hoeft niet accuraat te zijn mag grove schatting zijn) , in dit geval ook materiaal, ev. draaidagen en locatie, vergunningen, ...

je ziet veel dingen dan kan je indruk maken = grotere kans op subsidies.

grts arneken
it's not how many you write but what you write in the books of history
Von Pratt
Lid
Contacteer:

Bericht door Von Pratt »

Ik heb ongeloofelijk slecht nieuws... :(

Enkele uren geleden ben ik opgebeld geweest door een medewerker van het CvB... Hij vertelde mij dat men ons géén subsidies kan toekennen...
Het personeel dat zich over het scenario heeft gebogen vond het verhaal veel té groots opgezet en niet haalbaar genoeg... Ook hebben ze ons geen subsidies toegekend omdat we nog niet genoeg ervaring hebben met film en dat het ons nog aan erkenning bij het CvB ontbreekt...
Hun raad was : "Begin eerst met een kleinere filmproductie... Later kan je nog steeds bij het CvB aankloppen voor een nieuw bespreking rond het opgestuurde scenario 'Den Vaderland Getrouwe'..."

Ik vertelde de man dat we al locaties en materiaal op het oog hadden, maar dat zou niet direct iets aan de beslissing veranderen, vertelde hij...

Nu heb ik natuurlijk zelf een beslissende vraag in de richting van iedereen die nauw bij dit project betrokken is :
Heeft er nog iemand een soort van back-up plan voor geld ?

Ikzelf ga deze week nog proberen te onderhandelen met het CvB... Ik vrees alleen dat dit niet veel gaat uitmaken... :roll:

Ik vind heel deze situatie zéér erg...want ik wil niet dat al de tijd en moeite die we in dit project hebben gestoken nu al verloren moeite is...
"War means tears to thousands of mothers eyes when their sons go to fight and lose their lives"
Voorheen bekend als "Brigadeführer Von Pratt" op dit forum.
Rednas
Lid

Bericht door Rednas »

Dit is echt ongelooflijk kut! En dat terwijl het volgens mij gewoon haalbaar moet zijn. Kunnen we niet ook proberen via de Nederlandse variant van het CvB subsidie te krijgen?
En was er niet ook iets dat mensen er geld in konden steken en dat dat dan aftrekbaar was van de belasting?

Misschien is het ook een idee om eerst ff een lijstje te maken met de kosten zoals arneken al zei?

EDIT: grove schatting van uniformen, als alles nieuw gekocht moet worden (voor de 10 hoofdpersonen) kost het 2000 euro.
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

Wie zegt dat je het idee nu al moet opgeven? Misschien moet je het nog even terug in de kast zetten.
Als jullie films maken écht zo leuk vinden, dan kunnen jullie je toch ook vinden in een ander scenario? Een scenario dat tegenwoordig afspeelt, met jongeren of iets dergelijk. Dat vind de overheid geweldig... Zeker als je er nog een wijze les tussen plakt: "Drugs is slecht" of iets dergelijks. Het is een stuk goedkoper en je kan er net zoveel lol aan beleven.

Ik vind het niet zo gek dat ze zeggen dat jullie je eerst moeten bewijzen als filmmakers. Eigenlijk méér dan logisch.

Ik begrijp dat voor WO2 geïnteresseerden het veel mooier zou zijn om een oorlogs-scenario te gebruiken, maar misschien is het handig om daar nog even mee te wachten.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Von Pratt
Lid
Contacteer:

Bericht door Von Pratt »

Dodo schreef:Ik vind het niet zo gek dat ze zeggen dat jullie je eerst moeten bewijzen als filmmakers. Eigenlijk méér dan logisch.
Hiermee ben ik natuurlijk akkoord...maar het blijft natuurlijk wel een opdoffer als je plots te horen krijgt dat je plannen niet goed zijn gekeurd...

Misschien is het wel beter om de filmplannen even op te bergen...alhoewel dat ik deze beslissing niet direct wil nemen...met wat geluk vinden we nog een alternatief voor subsidies...

En als dit op niets uitdraait kunnen we nog altijd een jongerenfilm maken, om ons zo te bewijzen...

Maar laten we eerst eens zien hoe ver we met dit project nog kunnen geraken...
"War means tears to thousands of mothers eyes when their sons go to fight and lose their lives"
Voorheen bekend als "Brigadeführer Von Pratt" op dit forum.
Rednas
Lid

Bericht door Rednas »

Welke kostenposten zijn er als je de uniformen niet meereken.

EDIT: dit vond ik overigens nog als alternatief voor het openlucht museum:

http://www.museumboerderijdetip.nl/
Robert-Jan
Lid
Lid
Contacteer:

Wat een ongelovelijke naaistreek..

Enigste waar we naar mijns inziens geld voor nodig hebben:

Paar uniformpjes...
Waarschijnlijk lenen we dat geld omdat we de uniformen later voor een goedkopere prijs weer weg doen..
Stel 300 euro compleet uniform, moeten we er 10 van hebben.
verkopen we later weer voor 250..

Voertuigen- geen geld nogig
Catering- geen geld nodig, iedereen zorgt voor zichzelf
wapens- geen geld nodig
Uniformen- paar aanschaffen i.v.m. leden nemen zelf ook relekwien mee.
Benzine- eigen kosten

Wat vragen we van ze?
Niet veel in ieder geval.

En grote opzet..
Kleiner als dit? Kan dat?

Nee sorry, maar is dit nu teveel gevraagd?

Ze geven tonnen uit aan domme onderzoeken zoals: hoeveel wortels eet een konijn gemiddeld per jaar...

En dat soort onzin geven ze wel geld aan uit.. Nee hier heb ik geen woorden voor (behalve alle bovenstaande :P )
Wouter
Lid

Bericht door Wouter »

Dream on RJ :roll:
Deas Gu Cath
Plaats reactie