Filmplannen deel 2

Films, series en documentaires over WOII
SJORS-SJORS
Lid

Bericht door SJORS-SJORS »

Ja die heb ik ook al weeleens gezien, apart vind ik het.
Windhund - Grenadier
Panzergrenadiere,
vorwärts, zum Siege voran!
Rednas
Lid

Bericht door Rednas »

SJORS-SJORS schreef:Ja die heb ik ook al weeleens gezien, apart vind ik het.
Tja, de NSB was nogal populair in Indonesië (nationalistische gevoelens van de inheemse bevolking hè), en omdat het Vrijwilligers legioen Nederland in het begin nog wat meer onder de NSB viel is het geeneens zo vreemd dat ze er tussen zaten. De raciale eisen voor de Waffen SS zijn hierbij ver te zoeken.

In ieder geval doe ik er wel een scène bij over deze foto:
http://s208.photobucket.com/albums/bb28 ... merPIB.jpg
De Landstormer was namelijk niet zo blij toen hij door een Surinaamse PIB soldaat gevangen was genomen.
SJORS-SJORS
Lid

Bericht door SJORS-SJORS »

Hebben er veel Surinamers bij de PIB gevochten? want als dat niet zo is kun je het beter weg laten.

Je kunt er best een scene insteken met krijgsgevangenen, maar om dat met een Surinamer te doen? Ik denk 99% van de PIB blank was>?
Windhund - Grenadier
Panzergrenadiere,
vorwärts, zum Siege voran!
Von Pratt
Lid
Contacteer:

Bericht door Von Pratt »

Ik heb maar één vraag rond de Surinamer... Kent iemand een persoon van Surinaamse afkomst die de rol van PIB-soldaat op zich kan nemen..?

Voor de rest zou ik (als we dat filmen) de foto zo exact mogelijk proberen te kopiëren... Dat geeft een extra effect aan de film... Net alsof we naar het verleden zijn gegaan om de gebeurtenissen te filmen.. :P
"War means tears to thousands of mothers eyes when their sons go to fight and lose their lives"
Voorheen bekend als "Brigadeführer Von Pratt" op dit forum.
Rednas
Lid

Bericht door Rednas »

Enkele honderden Surinamers meldden zich vrijwillig voor dienst in de Prinses Irene Brigade, een aanbod dat werd afgeslagen, volgens geschiedschrijver Lou de Jong zeer waarschijnlijk omdat de Minister Gerbrandy niet wilde dat de zwarte Surinamers bij blanke soldaten werden ingedeeld. (later kwamen ze er toch bij)
Bij de re-enactment groep van de PIB hebben ze ook een half surinaamse.

En inderdaad, ik probeer zoveel mogelijk foto's om te zetten in een verhaal. Omdat je dan een zo authentiek mogelijk beeld schep en je ook minder fouten maak (en het is gewoon leuker ;) ).

+ er is altijd wel een Surinamer in Nederland te vinden, men klaagt toch dat het er zoveel zijn :lol:
Rednas
Lid

Bericht door Rednas »

Hoewel nog niet alles af is wou ik het toch al plaatsen zodat we tenminste verder kunnen. Hoewel het verhaal in grote lijnen nog hetzelfde is zijn de meeste scène's veranderd. De belangrijkste reden is omdat ze niet haalbaar zouden zijn. Ook komt er wat meer naar voren wat ik probeer te vertellen via het verhaal. Eigenlijk wou ik het meer 50/50 Prinses Irene Brigade/Landstorm Nederland maken, maar vanwege een geld en inspiratie gebrek komt dat er niet van...

Het is nu dus hoe het in grote lijnen zal gaan, de belangrijkste dingen staan erin. Binnenkort zal het allemaal wat uitgebreider worden.

Morgen zal ik bij elke scène neerzetten hoe je het op een simpele manier kan verfilmen. Bijvoorbeeld, je kan bij een artillerie aanval wel allemaal explosieven enzo gebruiken. Maar wat goedkoper en misschien nog wel beter is, is om de soldaat in een schuttersputje te laten springen, de camera dicht op hem, en de licht- en geluidseffecten doen de rest (eventueel kan je dan opspattende grond over hem heengooien.

Ik hoop dat het wat is, dan moeten we nu 1 (of meer) scène('s) uitkiezen om te filmen voor de proefopnamens, en omdat we die filmfonds mensen moeten overtuigen kan het beste voor een scène worden gekozen die goed laat zien wat wij kunnen.

'Den vaderland getrouwe'

1. EXT GREBBEBERG DAG
(Grebbeberg, 12 mei 1940)

De loopgraven op de Grebbeberg, verschillende Nederlandse soldaten (waaronder JAN en WIM) staan te wachten op de aanval van de Duitsers.

WIM

“Maar jouw ouders zitten toch bij de NSB?”

JAN

“Ja, ”

WIM

“Waarom vecht je dan nog met ons, jullie willen toch zo graag bij Duitsland horen.”

JAN

“Ik vecht nog altijd voor Nederland, en dat zal ik altijd blijven doen.”

Het gesprek wordt onderbroken vanwege de artillerie die valt op de stellingen van de Nederlanders.

2. BEGINTITELS

Beelden van de beëdiging van de Landstorm Nederland (ipv geluid speelt het wilhelmus), tussen de beelden door zijn stukjes ingeplakt met oa de acteurs.

Bekijk dit filmpje zonder geluid
met dit als geluid

En dan de namen van crew en cast ertussen op deze manier

3. EXT GINKELSE HEIDE DAG
(Ginkelse heide, 18 september ’44)

Dakota’s vliegen over (beelden uit ‘A bridge too far’). Een groep Duitse soldaten (waaronder de groep van Jan) staat aan de rand van een bos te schieten op de neerdalende parachutisten. Dit wordt nog wat uitgebreider, maar je kan in dit Youtube filmpje het al een zien.

http://s208.photobucket.com/albums/bb28 ... t=ls03.gif

http://www.youtube.com/watch?v=jGyusZdXOe8

4. ******
Hier moet nog een verhaalscène, komt binnenkort

5. EXT BOERDERIJ DE HOEVEN DAG
(Randwijk, 23 februari 1945)

Deze scène zal nog wel wat uitgebreider worden, maar ik kan nu niet bij een site waar ik het idee vandaan haalde...

Een groep Landstormers (~10-15 man) sluipt naar de boerderij. Daar aangekomen schieten ze met MP’s door de ramen en gooien handgranaten naar binnen. Dan gaat de deur van de schuur open en komen er Engelse soldaten met de handen in de lucht naar buiten.

HEIN

“We hebben er een stuk of 30 gevangen genomen, dit wordt een ijzeren kruis!”

6. EXT SCHUTTERSPUTJES NACHT

Jan en Derk zitten bij een schuttersputje, Hein en een andere Landstormer komen erbij zitten.

JAN

“En waarom tekenden jullie?”

HEIN

“Om te vechten tegen het communisme, maar na een jaar oostfront werd ik overgeplaatst naar jullie.”

DERK

“En jij?”

LANDSTORMER

“We hadden in de winter bijna niks te eten, dit was de enigste oplossing voor mijn gezin.”

DERK

“En het gevaar?”

LANDSTORMER

”Dat neem ik maar op de koop toe.”

HEIN

“En Jan, waarom tekende jij?”

Als Jan wil gaan praten begint de artillerie te vallen. Derk en Jan duiken in hun schuttersputje. Als de artillerie ermee ophoudt kruipen ze uit hun putje. Hein kruipt ook uit zijn putje. Ze zien de andere Landstormer dood liggen, lichaamsdelen zijn van hem afgerukt en hij zit onder het bloed.

7. EXT OP DE MAAS NACHT

Jan, Hein, Derk en PIET steken de Maas over in een roeibootje.

8. EXT BIJ EEN BOERDERIJ NACHT
(22 april 1945)

In de verte hoor je het geronk van een vrachtwagen. De groep sluipt richting een boerderij. Je zie enkele Engelsen uit een boerderij komen in een jeep stappen en wegrijden.

HEIN
( fluistert )

“Het zijn Tommies…”

Als de Engelsen eenmaal uit het zicht zijn maant Hein zijn jongens tot actie aan.

HEIN

“We gaan kijken wat er in die boerderij te zien valt.
Volg mij !”

Bij de boerderij sluipen ze over het erf.

HEIN
( fluistert )

“Jan en Derk, jullie houden buiten de wacht…
Wij gaan naar binnen…”

Piet en Hein lopen naar de deur.

PIET
( fluistert )

“hé Hein, hoor je dat…?
Ze luisteren daarbinnen naar de BBC,
er moeten dus wel Britten binnen zitten…”

Hein trapt de deur in en ze rennen naar binnen.

9. INT WOONKAMER BOERDERIJ NACHT

Binnen in de woonkamer zitten drie mensen, twee BOEREN en 1 BOERIN. De boerin begint luid te gillen bij het aanzien van de Landstormers.

HEIN
( luid )

“Zijn hier nog Engelsen in de buurt ?”

BOER#1
( angstig )

“Euhm…
Die zitten hier minstens 2 kilometer hier vandaan…”

De bange boeren staan te trillen op hun benen.

PIET

“Rustig nou maar,
Wij doen jullie niets.”

HEIN

“Als jullie nog meer informatie hebben over de Engelsen, vertel het…
Dan zullen we jullie met rust laten.”

BOER#2

“Misschien dat jullie hier wat aan hebben…
Op de mouw van de Engelsen staat een witte beer en ze noemen zich "Polar Bears".”

PIET

“Bedankt, dan gaan we nu weer.
We nemen wel 1 iemand van jullie mee,
zodat jullie niet de Engelsen gaan waarschuwen.”

BOERIN
( kwaad en in paniek )

“Waarom dat !?
Jullie zouden ons met rust laten !?”

PIET

“Ik ga niet met u in discussie…
Jij !”

Piet wijst naar Boer#1.

PIET

“Jij gaat met ons mee…”

Boer#1 maakt echter een onverwachte beweging en met één haal grijpt hij een broodmes van tafel. Voordat Piet het goed en wel beseft wordt hij geraakt in zijn borst. Piet laat zijn wapen vallen en rolt samen met zijn belager over de grond.
Boer#2 probeert nu Hein aan te vallen, maar die is echter sneller en vuurt zijn wapen af. De boer grijpt naar zijn been en valt neer.
Boer#1, die bovenop Piet zit, wordt met een kolfslag op het hoofd door Hein uitgeschakeld.
De boerin gilt het uit.
Jan en Derk (opgeschrikt door de schoten) komen nu ook binnen.

HEIN

“We moeten direct weg hier.
Neem Piet mee…”

Hein houdt de boeren onder schot, terwijl Derk en Jan hun gewonde kameraad naar buiten dragen.

10. EXT BIJ EEN BOERDERIJ NACHT

Nu rennen ze naar de boot, en varen naar de overkant. Op de achtergrond hoor je een vrachtwagen die aankomt rijden en remt. Daaruit springen Engelsen die vuren op de terugtrekkende Landstormers. Engelse kogels komen in het water. Echter beginnen 2 MG’s aan de overkant van de rivier ook te vuren om de Landstormers te dekken op hun terugtocht.

11. INT COMMANDOPOST LANDSTORM NEDERLAND

Jan zijn groep komt (samen met de zwaargewonde Piet) aan bij de staf die in een boerderij zit. Onder andere zijn daar gewonde soldaten te zien, liggend in het stro, een radio met radio operator, verschillende rustende soldaten en de staf, kijkend over een kaart.

JAN

“Sanitäter!”

Ze gaan naar de hoek waar de gewonden liggen, en leggen Piet daarbij. De enigste arts die er is gaat gelijk aan het werk.

JAN

“Red hij het?”

SANI

“Ik doe mijn best, maar hij is er erg slecht aan toe, hij heeft veel bloed verloren.”

Uiteindelijk sterf Piet aan zijn verwondingen. Hein vertelt aan zijn commandant het nieuws. Jan die er ook bij kwam staan hoort de commandanten met elkaar praten over de vijand die ze tegenover zich hebben, de Polar Bear divisie en de Prinses Irene Brigade.

12. EXT SCHUTTERSPUTJE NACHT

Jan zit met Derk in een schuttersputje.

JAN

“Hoorde je dat ook daarnet?”

DERK

“Wat bedoel je?”

JAN

“Dat we nu tegenover de Prinses Irene Brigade staan, straks moeten we nog tegen Nederlanders vechten. ”

DERK

“Ja, ik hoorde het…
Ik begin nu echt te twijfelen of we wel goed bezig zijn.
De taak van ons was Nederland te beschermen tegen de vijand…
Maar wat als die vijand nou ook een Nederlander is..?”

JAN

“En wie is er goed en wie is er fout..?
Wat nou als zij nou winnen ?
Dan komen wij gelijk in de gevangenis...of erger…”

13. EXT BETUWE DAG

Opnieuw op verkenning. Weer met de boot over de rivier. Als ze aan de overkant zijn gaan ze op patrouille (op de achtergrond hoor je ed.) Als het ochtend is komt een groep PIB soldaten. Gevecht. Jan wordt neergeschoten door Wim. Scène wordt nog verder uitgewerkt.

14. EXT EINDSCÈNE

Op de achtergrond beelden van een stel Landstormers die o.l.v. de BS over straat naar Harskamp worden begeleid. Tekst scrolled eroverheen:

In totaal zouden er 25.000 Nederlanders voor de Waffen SS tekenen, waarvan er 7000 sneuvelden.
Vanwege hun dienstname in het Duitse leger kwamen ze na de oorlog in verschillende kampen waar ze onder erbarmelijke omstandigheden hun straf uit zaten. Verschillenden van hen zijn daar omgekomen, onder andere door schietpartijen van de bewakers.
Er was 1 ding dat de vrijwilligers aan beide zijden met elkaar verbond, ze hoopten te vechten voor een beter Nederland.

EINDE

15. AFTITELING

Standaard Sequentie

-------------------------------
Laatst gewijzigd door Rednas op 22 dec 2009, 00:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Miller
Lid
Locatie: Ginkelsche Heide, Ede bij Arnhem, Gelderland, The Netherlands

Bericht door Miller »

:shock: Script wordt steeds beter en indrukwekkender! Dit gaat vast wat worden! :)
Floris / MILLER
Werkgroepcoördinator 1 Border, War Department Military Living History Association
--->> http://www.wardepartment.nl" onclick="window.open(this.href);return false; <<---
(Gezocht: Nederlandse VN uitzending Libanon UNIFIL '79-'85 items)
Von Pratt
Lid
Contacteer:

Bericht door Von Pratt »

Ik heb wat de indruk dat de vorige versie iets overzichtelijker was en iets meer diepgang had... maar waarschijnlijk komt dat omdat dit nog niet volledig af is... Voor de rest blijft het verhaal zeker goed :)

Oja... Je hebt mijn naam bij regie geplaatst zie ik net... Dat vind ik zeer tof, maar misschien zijn er nog andere kandidaat-regisseur..!? :P
"War means tears to thousands of mothers eyes when their sons go to fight and lose their lives"
Voorheen bekend als "Brigadeführer Von Pratt" op dit forum.
Rednas
Lid

Bericht door Rednas »

Brigadeführer Von Pratt schreef:Ik heb wat de indruk dat de vorige versie iets overzichtelijker was en iets meer diepgang had... maar waarschijnlijk komt dat omdat dit nog niet volledig af is... Voor de rest blijft het verhaal zeker goed :)
Daar ben ik het mee eens, het is misschien iets teveel korte stukjes ipv een lopend verhaal wat die ander meer had. Ik zal kijken wat ik er aan kan doen. Maar het is misschien een idee om eerst een scène te kiezen en te filmen, dan komt het script later wel (de vakantie naderd alweer zijn einde...).
Shifty
Lid
Contacteer:

Bericht door Shifty »

Ik vind het een beetje ongepast om het Wilhelmus te gebruiken als muziek tijdens beelden van de Landwacht. Ik denk niet dat de doorsnee Nederlander daarmee gedient is.
Rednas
Lid

Bericht door Rednas »

Shifty schreef:Ik vind het een beetje ongepast om het Wilhelmus te gebruiken als muziek tijdens beelden van de Landwacht. Ik denk niet dat de doorsnee Nederlander daarmee gedient is.
Ik heb het gevraagd aan iemand, en ze speelden het wilhelmus tijdens dat soort evenementen!, ik dacht eerst dat het het SS treuelied was (zelfde melodie, andere tekst). Maar het is echt het wilhelmus, wel slaan ze de gedeeltes over het koninklijk huis over.

En de doorsnee Nederlander boeit het Wilhelmus al weinig, het is niet zoals in de VS waar het volkslied heilig is.
Rednas
Lid

Bericht door Rednas »

Over enkele weken gaan we beginnen met filmen. De datum prikken we nog aangezien we moeten kijken wanneer iedereen kan. We gaan 2 dagen filmen, de eerste dag 2 vrij simpele scènes, de 2e dag de scènes in en rond de boerderij (scène 7, 8, 9 en 10).
De eerste scène kan opzich overal wel geschoten worden, maar we zullen een locatie uitzoeken ergens in het midden van Nederland. De 2e zal ergens in Gelderland worden opgenomen in een museumboerderij of in het openluchmuseum Arnhem.
Als dat achter de rug is kunnen de opnamens verwerkt worden tot een kort filmpje, kan er een website gemaakt worden en wordt er subsidie aangevraagd.

6. EXT SCHUTTERSPUTJES NACHT

Jan en Piet zitten bij een schuttersputje, Hein (die net bij de EHBO post is geweest) en een andere Landstormer komen erbij zitten.

JAN

“Hoe gaat het met je hand?”

HEIN

“Ach, dat was niks, na een jaar aan het oostfront maakt zoiets je niet meer uit.”

JAN

“Waarom ging je dan naar het oostfront?”

HEIN

“Om te vechten tegen het communisme natuurlijk, maar na een jaar oostfront werd ik overgeplaatst naar jullie.”

PIET

“Waarom tekende jij eigenlijk?”

Piet wijst naar de 4e Landstormer.

LANDSTORMER

“We hadden in de winter bijna niks te eten, dit was de enigste oplossing voor mijn gezin.”

PIET

“En het gevaar dan?”

LANDSTORMER

”Dat neem ik maar op de koop toe.”

HEIN

“En Jan, waarom tekende jij?”

Als Jan wil gaan praten begint de artillerie te vallen. Piet en Jan duiken in hun schuttersputje. De camera richt zich op Jan die schreeuwend van angst inelkaar gedoken is. Als de artillerie ermee ophoudt kruipen ze uit hun putje. Hein kruipt ook uit zijn putje. Ze zien de andere Landstormer dood liggen, lichaamsdelen zijn van hem afgerukt en hij zit onder het bloed.
12. EXT SCHUTTERSPUTJE NACHT

Jan zit met Hein in een schuttersputje.

JAN

“Hoorde je dat ook daarnet?”

HEIN

“Wat bedoel je?”

JAN

“Dat we nu tegenover de Prinses Irene Brigade staan, straks moeten we nog tegen Nederlanders vechten. Ik begin nu echt te twijfelen of we wel goed bezig zijn.
De taak van ons was Nederland te beschermen tegen de vijand…
Maar wat als die vijand nou ook een Nederlander is..? Wat heeft het ook nog voor zin, iedereen weet dat het einde van de oorlog eraan komt.”

HEIN

Ga nu maar slapen Jan, morgen moeten we weer op verkenning…
Robert-Jan
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door Robert-Jan »

Heerlijk als ik dit lees!

Mijn complimenten Sander!
-What if the hunter becomes the hunted?-
check out my collection: http://www.our-ww2-collection.tk
Rednas
Lid

Bericht door Rednas »

We schuiven het nog steeds vooruit, aangezien we de hoofdpersonen nog niet hebben zijn we genoodzaakt om de laatste scène te verfilmen. Hiervoor zijn maar 2 Landstormers nodig (en die hebben we) en een X aantal BS'ers.
Als iemand dus als BS'er wil kan dat (het "uniform" kan van blauwe overal tot gewone burger kleding uit die tijd).

Afbeelding
Shifty
Lid
Contacteer:

Bericht door Shifty »

Hoe staat het met deze top-productie ?
Plaats reactie