Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Wouter schreef:Daar vraag je me wat!
Een dingo scoutcar..
Daar rijden er nog maar 4 van in Nederland.
Maar ik zou geen RJ heten als ik 2 exemplaren heb getraceerd.
En ja hoor, die kunnen we voor 75% lenen.
Ik ken namelijk bijde heren erg goed.
Deze word makkelijker als een Brencarrier.
1. Je zou geen RJ heten als je die niet had getraceerd, wat inhoud dat je jezelf supergeweldig vind eigenlijk, niet geheel mee eens.
2. Je zegt dat je het voor 75% mag lenen... krijg je dan alleen het chassis en de koepel, maar geen wielen? Ik snap hem niet... Verder schrijf je beide met ei.
Jonge doe niet zo Fucking kinderachtig!!!
Mag je al niet eens meer dingen doen hier ofzo,
alles zo letterlijk te nemen altijd!
Doe is normaal en ga nuttige dingen posten!!!!!!!
Vraag aan mensen wie mij kennen hoe ik ben, voor eerst te oordelen.
In plaats dat je zegt: RJ fijn dat je je zo inzet voor de film, maar nee hoor.
Direct weer afblaffers, sorry hoor...
Ik vind het vooral leuk dat dingen die je hier zegt zo geweldig positief worden benaderd, nee zo krijg je meer leden..
Trek toch is niet altijd zelf conclusies!
En over die 75%
Dat betekend:
-ik ken hem goed
-hij heeft er 1
-rij wel is mee met hem
-maar moet nog bellen.
Dat is 75%...
Ik bel trouwens pas als we zeker weten waar/hoe/wanneer enzovoorts.
Je praat trouwens over een koepel, weet je wel eens wat een dingo is?
Blijkbaar niet... http://www.google.nl...
Je doet je filmpje ''het vervelende mannetje'' weer geweldig veel eer aan.
Ik ben trouwens benieuwd of de Dingo gebruikt mag worden, zou erg cool zijn in ieder geval!
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Ruuustig jongens. Houd het gezellig hier! Weer terug on-topic naar de organisatie van de film.
P.S. Er zijn verschillende Dingo's gebruikt in de Tweede Wereldoorlog: 1 mét koepel, 1 zónder koepel. Zo heeft iedereen gelijk.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route" The Lorraine offensive 1944
wessel schreef:Zoals ik al eerder zei sta ik klaar om jullie te helpen .
Dat kan figureren zijn ,maar ik kan ook helpen met filmen. Ik volg een filmopleiding. Maar dan zou ik eerst moeten weten met welke camera men gaat filmen.
Heb je misschien een rijbewijs Wessel? Misschien kan je ons daar mee vooruit helpen. In ieder geval ik heb enkel mijne vélo
Ik ben nu bezig aan de verwerking van Rednas (gelukkige verjaardag trouwens ) script naar vaste scenariovorm.
Dit kan natuurlijk nog wel even duren... Mijn vraag naar Rednas is natuurlijk of zijn verhaal nu de definitieve vorm heeft bereikt of nog niet helemaal...? Anders kan ik aanpassingen blijven maken aan het scenario...
Wat betreft de gehele situatie rond RJ...
Ik ben blij dat er mensen zoals hem zijn, die zich volledig achter dit project zetten...maar ik begrijp sommige tegenstanders hun mening ook wel... Soms lijkt het wel ofdat we alles voor 75% al hebben... Terwijl we naar mijn mening nog niet heel veel hebben... of vergis ik mij
Het enige dat ik momenteel vraag van iedereen is dat ze nu geduld hebben, totdat ik het scenario heb afgewerkt en iets concreets gehoord heb over de subsidiëring...dan kunnen we ons voor de volle 100% richten op al het benodigde materiaal en op het maken van een film...
@RJ : Het blijft zéér tof en interessant dat je zoekt achter voertuigen en ander materiaal...dat apprecieer ik enorm...Ik hoop dan ook dat je mijn commentaar niet te persoonlijk opneemt en nog steeds blijft meewerken aan dit project...
Mvg
Von Pratt
"War means tears to thousands of mothers eyes when their sons go to fight and lose their lives" Voorheen bekend als "Brigadeführer Von Pratt" op dit forum.
Van zodra het scenario af is, post ik het hier in dit topic...
Dan kan iedereen het lezen en het hopelijk ook goedkeuren...
"War means tears to thousands of mothers eyes when their sons go to fight and lose their lives" Voorheen bekend als "Brigadeführer Von Pratt" op dit forum.
Jan en zijn kompanen moeten de burgers neerschieten. Ze doen dit dan ook, alleen Jan twijfelt. Zijn vriend Hein haalt dan in zijn plaats de trekker over...
Ik zou het zo doen... Zo geef je Jan wel degelijk een reden om te deserteren...
Het is wel het beste dat Jan geen burgers neerschiet, volgens mij. Hij is namelijk het hoofdpersonage, en zo'n wending gaan de kijkers niet direct aanvaarden denk ik...
Dan komt de erge eindsituatie nog zwaarder aan... Jan, die vocht voor zijn vooropgesteld goed doel, ontvlucht alles omdat hij geen kwaad wilt doen tegen onschuldige mensen, om uiteindelijk neergeschoten te worden door zijn boezemvriend, die ook een eigen interpretatie heeft van het goede...
Twee vrienden, gescheiden door twee oorlogspartijen, vinden elkaar dan terug in de dood...
Dit alles is natuurlijk hoe ik erover denk... Wees vrij om hierop jullie visie te geven...
PS: Ik hou ook van taart
De taart was op dus hier is het dan. Dit wordt is het definitieve verhaal dat verwerkt mag worden tot een scenario. Het nieuwe stuk is dik gedrukt. Wat die scène extra erg maakt is dat Jan net daarvoor al een verhaal houdt over goed en fout
'Den vaderland getrouwe' Wanneer je vriend je vijand wordt
PROLOOG
Amsterdam, 6 Mei 1940
Jan en Gerrit zitten in een kamer en praten wat met elkaar. Op de achtergrond hoor je een radio.
Gerrit: Wist je al dat ik naar Engeland ga verhuizen?
Jan: Nee, waarom?
Gerrit: Mijn vader is bang geworden dat Duitsland ook Nederland gaat aanvallen. Je weet ook wel hoe het is gegaan met Polen
Jan: Ah joh, dat zal wel meevallen, Nederland is toch neutraal. Het zal wel overwaaien
Gerrit: Ik weet het niet. De dreiging wordt te groot zegt hij. In ieder geval wil mijn vader wel gaan. Morgen gaan we al.
Jan: Waarom zei je dat dan niet eerder? Ik dacht dat je mijn beste vriend was?
Gerrit: Ben ik ook, maar ik mocht het niet eerder vertellen. Ik moet nu echt gaan, ik heb nog niet al mijn tassen gepakt. Kom morgen maar langs bij ons.
Gerrit loopt de kamer uit, Jan blijft zitten.
BEGIN TITELING
Je krijg verschillende dingen te zien samen met de namen van de hoofdrolspelers, regisseur etc. Je ziet verschillende foto's en filmpjes van oa de boot die naar Engeland gaat, de aanval van Duitsland (Polygoon journaal beelden?), Jan die zijn aanmeldingsformulier ondertekent voor toetreding tot de Waffen SS, de training, beëdiging etc.
Omgeving Hasselt (België), 7 september 1944
Jan zit tegen een boom en zit een brief te lezen (die Gerrit als voice over voorleest). Het is een brief van Gerrit die tijdens de inval van Duitsland was verstuurd.
-----------------------------------------------------------------------------------
York 12 mei, 1940
Beste Jan,
De reis is goed gegaan, we zitten nu bij mijn tante in York. Hoewel ik Holland mis gaat het goed, het eten is lekker en de mensen hebben ons goed opgevangen. Nu ik eraan denk, ik had (helaas) toch gelijk, nu die Duitsers ons land hebben binnengevallen. Ik hoop dat het met jullie goed gaat en dat jullie geen last zullen hebben van die rotmoffen.
Als Jan hem gelezen heeft verkreukeld hij hem en gooit hem boos weg, dan staat hij op en loopt mee met een marcherend groepje soldaten die langslopen. Terwijl ze lopen spreekt de leider van het groepje (Hein) hem aan:
Hein: Wat stond er in die brief?
Jan: Ow niks, gewoon een brief van een kennis
...
Jan: Waarvoor kreeg je eigenlijk die Verwundetenabzeichen?
Hein: Die kreeg ik in aan het oostfront...
Dan komt een flashback over hoe Hein die kreeg bij gevechten met Russische soldaten. Deze heb ik expres niet gemaakt, iedereen die hier ideeën voor heeft mag het neerzetten. Het moet er iig om gaan hoe Hein verwond wordt op het oostfront
Hein: En na mijn verlof vroegen ze of ik overgeplaatst wou worden naar jullie
Jan: En daar zei je natuurlijk geen nee op
Hein: Inderdaad
...
Hein: En jij, waarom kwam jij erbij?
Jan: Ow, dat is te danken aan mijn neef. Mijn neef zat al sinds '42 in het Nederlandse vrijwilligers legioen en als hij verlof had liet hij altijd foto's zien en vertelde hij geweldige verhalen van waar hij allemaal was geweest en wat hij daar gedaan had. Hij had in die tijd meer gezien dan meeste in hun hele leven hebben gezien. Terwijl ik mij thuis zat te vervelen ontdekte mijn neef de hele wereld. Het spreekt dus voor zich dat toen ik eenmaal oud genoeg was ik me meteen aanmeldde. Een dag later kregen we een bericht van mijn oom dat mijn neef gesneuveld was.
Frits (die een stuk voorop liep) komt aanrennen
Frits: Allemaal in dekking langs de weg, ik zie iets aankomen rijden
Ze duiken allemaal langs de weg in dekking. Een Daimler Dingo komt aanrijden. Als de Dingo (of een jeep als we daar niet aankomen) dichter bijkomt legt Derk zijn Panzerfaust aan en schiet die op de Dingo af. De soldaten in de Dingo springen eruit en beginnen terug te vuren, maar krijgen ook antwoord van de Landstormers. Door de verrassing krijgen de geallieerde soldaten amper kans terug te schieten, en al snel zijn ze allemaal dood, op 1 na die je in de achtergrond hoort schreeuwen (en om hulp roepen in het Nederlands).
Piet: Dat gaat allemaal wel erg makkelijk.
Frits: ging het allemaal maar zo makkelijk, dan was deze klote oorlog eindelijk eens over.
Terwijl ze dat zeggen zie je een andere soldaat richting de Dingo lopen en hoor je een halve seconde na het dialoog een knal en stopt het geschreeuw.
Jan: Riep hij nou in het Nederlands om hulp?
Piet: Dat lijkt me sterk Jan, je zal het je wel verbeeld hebben...
Dan komt er een nachtscène. Je ziet Jan en Frits (als enigste wakker) met elkaar praten in een schuttersputje:
Frits: Heb je het al gehoord?
Jan: Wat?
Frits: Vandaag hebben weer een stel jongens zich overgegeven. Als het zo doorgaat kunnen we gelijk stoppen.
Jan: Ik snap dat echt niet, waarom zou je je zonder slag of stoot overgeven?
Frits: Misschien omdat we nu tegen Nederlanders vechten? Vanmiddag sprak ik Hein en hij zei dat we de Prinses Irene Brigade tegenover ons hebben. Je wilt toch niet tegen landgenoten vechten.
Jan: Nee, maar zij vechten toch ook tegen ons, ik hoorde ook van Hein dat ze elke gevangengenomen SS'er gelijk neerschieten.
Frits: Geloof je dat echt? Dat is toch onzin
Jan: Ik hoop het...
Een korte pauze (enkele sec.)
Frits: Ik wil er echt mee stoppen
Jan: Ik denk dat iedereen dat wel wil
Het beeld wordt donker en ze vallen in slaap. Terwijl het zwart is hoor je het gefluit van mortier granaten en bij de inslag springt het beeld aan. Iedereen schrikt wakker en ze duiken in dekking. De explosies volgen en de camera duikt mee met Jan en de anderen. Dan komen nog een aantal explosies. Als de camera omkijkt zie je dat Piet en een andere soldaat in hun schuttersputje liggen, Piet schreeuwt het nog even uit, maar dat wordt steeds zachter.
Hein: wie zijn er gewond?
Jan: Martijn en Piet, maar volgens mij zijn ze gedood, ze kregen een granaat recht in hun putje
Hein: Nog anderen?
Jan: Waar is Frits?
Hein: Die was er vanochtend al niet, ik denk dat hij er tussenuit is geknepen.
Jan: En wat doen we met Martijn en Piet? We moeten echt gaan voordat er nog meer komt.
Hein: We kunnen ze hier niet zo achterlaten, pak die schep, we moeten 2 nette graven voor ze maken.
Je ziet de laatste 6 soldaten voorbij lopen en de camera blijft gericht op de 2 kruizen met helmen erop (de graven dus) staan.
De Betuwe, 1944
De camera volgt 2 boeren die rustig op een dijkje lopen. Plotseling komen er schoten langs hun (van een groepje PIB soldaten die vuren op de Landstormers). Ze draaien zich om en proberen weg te rennen maar daar staan de Landstormers die ook hun kant op schieten. De 2 boeren vallen op de grond en proberen al kruipend weg te komen. De soldaten blijven door vuren. Als de PIB soldaten dichterbij komen zie je in slowmotion dat Gerrit erbij zit.
De Landstormers zijn aan de verliezende kant en trekken zich terug.
Het is nacht, en commandant komt naar een groep Landstormers. Hij beloont een fles schnaps voor elk soldaat die mee wilt doen met een simpele verkenningstocht.
Jan, Hein, Derk en Pieter grijpen die kans aan en worden 's nachts erop uitgestuurd om te verkennen. Ze moeten in een rubberen bootje de maas over om te weten te komen wie de vijand was. Als ze aan de overkant zijn horen ze schoten en zoeken ze snel dekking in een hooiberg.
Als het weer ochtend is pakt Hein een verrekijker en ziet dat een stel geallieerden (Polar Division) bezig zijn een truck uit te laden. Ze lopen om de hoek naar een andere boerderij.
Hein (fluistert): We wachten tot vanavond en dan gaan we kijken wat daar binnen is. Misschien kunnen we nog een gevangene maken
Het wordt dan avond/nacht, en je ziet Pieter en Hein naar de boerderij lopen. Jan en Derk blijven op het erf op de uitkijk staan.
Pieter: hé Hein, hoor je dat. Ze luisteren daarbinnen naar de BBC, er moeten dus wel Britten binnen zitten.
Hein trapt de deur in en ze rennen naar binnen. Binnen staan 3 mensen, en de boerin begint te gillen.
Hein: Zijn er hier nog Engelsen in de buurt?
Boer #1 (angstig): uhm, die zijn 500 meter hier vandaan.
De boeren en de vrouw zijn nog zeer bang.
Pieter: Rustig nou maar, wij doen jullie niks.
Hein: Als jullie vertellen waar de de Engelsen zijn, dan gaan we weer weg
Boer #2: Misschien dat jullie hier wat aan hebben, op de mouw van de Engelsen staat een witte beer en ze noemen zich "Polar Bears".
Pieter: Bedankt, dan gaan we nu weer. We nemen 1 van jullie mee zodat jullie niet de Engelsen gaan waarschuwen.
Vrouw: Waarom dat! Jullie zouden ons met rust laten!
Pieter: Ik ga niet met u in discussie, jij (wijst naar boer #1) gaat met ons mee
Boer #1 pakt snel een broodmes van de tafel en steekt op Pieter in. Hij laat zijn wapen vallen, en de boer blijft aanvallen. Pieter vecht terug en schopt de boer in zijn buik. Hij valt op de grond. De andere boer probeert Hein aan te vallen, maar hij schiet in het been van Boer #2. (ondertussen gilt de vrouw). Derk en Jan die de schoten gehoord hadden kwamen naar binnen en nemen Pieter mee naar buiten. Ze rennen naar de oever waar hun rubberen boot nog ligt. Als ze ingeladen zijn zegt Hein tegen Pieter
Hein: We gaan weer naar huis...
Het is ochtend als ze richting de commando post lopen. Als ze eenmaal bij de commando post zijn horen ze een gesprek van een aantal commandanten zeggen dat ze de 49e engelse divisie, een stel Canadese eenheden en de Prinses Irene Brigade tegenover zich hebben. Even verderop fluisteren Jan en Johan met elkaar
Jan: Hoorde je dat, we hebben weer de Prinses Irene Brigade tegenover ons
Johan: Ja, ik hoorde het. Ik begin nu echt te twijfelen of we nu wel goed bezig zijn. De taak van ons was Nederland te beschermen tegen de vijand, maar wat als die vijand nou ook een Nederlander is.
Jan: En wie is nou na de oorlog goed en wie is fout. Wat nou als de geallieerden winnen? Dan komen wij gelijk in de gevangenis...of erger
Op de achtergrond zag je dat Hein praatte met een commandant. Dan loopt hij naar zijn groep
Hein: Ze zeiden me net dat we naar Hedel gaan. We gaan een stukje fietsen!
Net als ze weg willen rijden komt er een feldgendarme aanrennen:
Feldgendarme: Kunnen jullie nog even meekomen?
Het shot eindigt daarmee (de kijker weet dus nog niet wat er te wachten staat). Dan opent het nieuwe shot zo. Je ziet 2 burgers naast elkaar staan, en 4 van de Landstormers (oa Jan) staan daarvoor. Dan komt de feldgendarme langs en geeft iedere soldaat een K98. Je ziet Jan bevend en verstijft van angst.
Feldgendarme: Pak je hem nog of wil je er liever zelf voor staan?
De trillende hand van Jan wil de K98 pakken, maar dan roept Hein:
Hein: Laat mij maar in zijn plaats staan, hij zal toch missen.
Hein neemt de plaats van Jan in en richt op een burger. Hij doet dan zijn beide ogen dicht (voor hem is het ook geen pretje, dat moet duidelijk worden) en haalt de trekker over.
Hedel, 23 april 1945
Jan en de rest van de groep komen op fietsen aanrijden. Als ze eenmaal in Hedel komen horen ze al dat er een gevecht bezig is. (en je ziet al wat rookpluimen boven de stad).
Je ziet een ander groepje voor de groep van “onze helden” vooruit lopen. Ze rennen een weiland/akkerveld over (Jan en de rest volgt hun), maar een PIB Vickers mitrailleur schiet de soldaten van het eerste groepje allemaal neer. Jan en de rest springen gelijk omlaag (in greppels oid). Hein kruipt wat omhoog en kijkt door zijn verrekijker naar de Vickers. (je ziet dan het beeld van de verrekijker) Terwijl je door de verrekijker kijk zie je dat de soldaat achter de mitrailleur neergeschoten wordt.
Hein: Waar kwam dat vandaan?
Derk: Het schot kwam van de kerk, er is een scherpschutter bovenin.
Hein kijkt door de verrekijker en je ziet dan dat er inderdaad een scherpschutter boven in de kerk zit (die kerk komt later weer terug). Omdat er geen andere mogelijkheid is rennen ze zo snel mogelijk verder naar Hedel.
Als ze in Hedel zijn hoor je dat de gevechten al bezig zijn. Overal wordt geschoten en hoor je mortier explosies. Een feldgendarme komt aanrijden/aanlopen:
Feldgendarme: Waarom zijn jullie niet in de frontlinie?
Hein: We komen net aanrijden, maar waar is die frontlinie dan?
Feldgendarme: Neem je mij in de maling? Je hoort die schoten toch! Je bent er al. Ga direct die kant op of je krijgt met mij problemen.
Even verderop zie ze je dat er een straatgevecht bezig is. Een sMG (MG42 op driepoot) weet op een straat de PIB soldaten op afstand te houden, maar wordt door een granaat uitgeschakeld. Weer zie je tussen die soldaten Gerrit in een slowmotion moment. Terwijl ze schieten zegt Johan tegen Jan
Johan: Zullen we er nu tussenuit knijpen Jan?
Jan: Lijkt me een goed plan, maar dan moeten we wel uitkijken. Ze zullen ons niet met open armen ontvangen.
Ze sluipen weg van de rest en proberen richting de geallieerde kant te lopen. Op de weg ernaartoe wordt Johan door een verdwaalde kogel neergeschoten. Jan duikt naar hem.
Johan: Wacht maar niet op mij Jan, anders grijpen ze jou ook.
Een MG42 vuurt vanuit een huis op PIB soldaten die over straat lopen, een PIB soldaat gooit dan een handgranaat in dat huis en de MG stopt met vuren.
Ondertussen gaat de camera weer terug naar de rest. Ook Pieter probeert te ontsnappen. Hij rent weg van de rest (ze schreeuwen hem nog na). In een steeg komt hij een PIB soldaat tegen.
Pieter: Niet schieten, niet schieten! Ik ben een Hollander
PIB soldaat: Dan moet ik jou net hebben…
De PIB soldaat schiet Pieter neer, en hij valt neer.
Een groepje Landstormers komen aanlopen met een Pak 36* en zetten die strategisch op. Dan vuren ze ermee op een stel PIB soldaten (die bv met een brengun op Landstorm soldaten schieten).
De camera gaat weer terug naar de overgebleven Landstormers. Zij worden steeds meer terug gedrongen en vluchten richting de kerk. Terwijl Derk en 2 anderen de kerk ingaan vuurt Hein (staand in de deuropening) nog met zijn Stg44/MP40 een paar salvo’s en gaat dan ook de kerk in. Een groep PIB soldaten (met Luitenant de Roos voorop, met pistool in de hand) gaat erachteraan. In de kerk komt een man op man gevecht (met bajonetten ed) (waar de rest sterft).
Dan gaat de camera weer terug naar Jan. Hij rent om de hoek van een huis en botst tegen zijn Gerrit op. Gerrit vuurt automatisch zijn wapen en raakt Jan vol in zijn buik. Het beeld vertroebeld en het geluid wordt steeds minder (je ziet nog wel hoe Gerrit naar Jan toespringt om hem te helpen).