Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Na de 2e Wereldoorlog waren alle ogen gericht op Neurenbeg, een klein stadje in Duitsland waar de 21 top nazi's werden berecht voor de gruwelijke misdaden die gepleegd waren tijdens hun schrikbewind. Onder leiding van opper rechter Robet Jackson bundelen de verenigde Staten, Groot-Brittanië, Frankrijk en Rusland nog eenmaal hun krachten voor wat ook wel het proces van de eeuw werd genoemd.
Niet alle leiders zouden terechtstaan. Hitler en Göbbels pleegden kort voor het einde van de oorlog zelfmoord. Himmler werd kort nadat hij vermomd Duitsland probeerde te ontvluchten, herkend en gearresteerd. Niet lang daarna maakte ook hij in de gevangenis een einde aan zijn leven.
Uiteindelijk wees het Tribunaal 22 vonissen: 12 keer doodstraf, 3 keer levenslang, 4 keer gevangenisstraf (10 tot 20 jaar) en 3 keer volgde er vrijspraak.
Bron: achterkant hoes
Deze film heb ik een tijd geleden gekocht, maar nog niet gekeken. Ik vraag me eigenlijk af of het wel interessant is om 3 uur lang naar een rechtbankfilm te kijken. Heeft iemand deze film/miniserie gezien? Is hij de moeite waard?
Laatst gewijzigd door YPPY op 21 mei 2004, 19:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik heb deze serie een hele tijd geleden op TV gezien, en het is zeker de moeite waard.
Er wordt bij de overhoring van de ''oorlogsmisdadigers'' gebruik gemaakt van echte beelden gemaakt in de concentratiekampen toendertijd, waar je niet bepaald ''vrolijk'' van wordt, toen ik deze serie zo'n 3 jaar geleden (?) heb gekeken op TV, heb ik hem vaak genoeg uitgezet omdat je er echt niet vrolijk van wordt. (misschien zelfs wel ''misselijk'')
Bedankt voor de tip. Dan ga ik hem zeker niet 's avonds kijken maar overdag in stukjes. Als ik 's avonds zoiets zie, dan slaap ik niet of heel slecht en als het originele beelden zijn dat is dat erger dan wanneer het nagespeeld is.
Wat ik me nog afvraag: eindigt de film met de uitspraak of met de uitvoering van de vonnissen?
YPPY schreef:Himmler werd kort nadat hij vermomd Duitsland probeerde te ontvluchten, herkend en gearresteerd. Niet lang daarna maakte ook hij in de gevangenis een einde aan zijn leven.
Klopt dit wel trouwens???
Naar mijn weten, scheerde Himmler een paar dagen voor de val van het ''Groot-Duitse Rijk'' zijn snor af, en vermomde zich en vluchtte weg.
Toen hij na 8 kilometer gelopen te hebben aangehouden werd door een Britse controle-post, werd Himmler zo zenuwachtig, dat hij uit schrik dat ze hem herkend hadden, de zelfmoordpil die hij in z'n mond had, kapot beet, en binnen enkele seconden dood op de grond viel.
YPPY schreef:
Wat ik me nog afvraag: eindigt de film met de uitspraak of met de uitvoering van de vonnissen?
Op het einde worden de schuldig bevonden ''oorlogsmisdadigers'' opgehangen, en dan is het afgelopen.
Vooral Hermann Göring word mooi nagespeeld vindt ik, let er maar eens op, het is erg goed geacteerd.
YPPY schreef:Himmler werd kort nadat hij vermomd Duitsland probeerde te ontvluchten, herkend en gearresteerd. Niet lang daarna maakte ook hij in de gevangenis een einde aan zijn leven.
Klopt dit wel trouwens???
Naar mijn weten, scheerde Himmler een paar dagen voor de val van het ''Groot-Duitse Rijk'' zijn snor af, en vermomde zich en vluchtte weg.
Toen hij na 8 kilometer gelopen te hebben aangehouden werd door een Britse controle-post, werd Himmler zo zenuwachtig, dat hij uit schrik dat ze hem herkend hadden, de zelfmoordpil die hij in z'n mond had, kapot beet, en binnen enkele seconden dood op de grond viel.
Geen idee, ik heb het overgetikt van de achterkant van de hoes. In een stukje van een dvd-verkoop-site stond trouwens dat Hitler vermomd en gevlucht was. Dat leek me erg vreemd.
In het verhaal 'De man met de magische handen' van de Readers Digest over de dokter en vriend van Himmler stond dat hij was gevlucht, zonder snor en vermomd als SS-er. Bij een controlepost werd hij aangehouden en zijn papieren waren zó goed in orde dat het gewoon verdacht was dus werd hij ondervraagd. En wat bleek? Het was Heinrich Himmler. In de cel pleegde hij zelfmoord met een cyaankali capsule in zijn cel.
Zo was het toch gegaan?
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
Op de site van ThePiano staat het volgende over de dood van Heinrich Himmler. (Uncle Heinie ) :
Op 22 mei 1945 werd Himmler door een Britse patrouille in de buurt van Hamburg opgepakt. Hij was in het gezelschap van zijn lijfwacht Kiermayer, zijn adviseur Standartenführer Rudolf Brandt alsmede zijn jeugdvriend professor Karl Brandt berucht voor de uitvoering van het T4-euthanasieprogramma. Ook aanwezig in die groep waren zijn adjudanten Grothmann en Hauptsturmführer Heinz Macher, die kort voordien op 31 maart 1945 op bevel van Himmler het kasteel Wewelsburg had opblazen zodat de burcht niet in handen van de Amerikanen zou vallen.
Himmler had zijn snorretje afgeschoren en droeg een zwart ooglapje voor één oog zodat hij niet herkend zou worden. Maar zijn ijdelheid werd hem fataal. De behandeling die hem ten deel viel beviel hem niet en hij maakte zijn ware identiteit bekend. De dag later, op 23 mei 1945 werd Himmler opnieuw voorgeleid om verhoord te worden. Hij werd verplicht zich helemaal uit te kleden, want de dokters waren ervoor beducht dat nazi's gifcapsulen bij zich hadden. Toen de dokter zijn mond wilde onderzoeken, trok Himmler zijn hoofd weg en beet de cyaankaliampul stuk, die hij al die tijd in een gat tussen zijn tanden had verborgen gehouden.
Het eerste deel heb ik gisteren gekeken en het inderdaad behoorlijk heftig. Goring is echt een vreemd persoon. Als hij in het echt ook zo was, is dat behoorlijk goed geacteerd.