WO2 veldslag LPLG weekend 2007

Films, series en documentaires over WOII
SJORS-SJORS
Lid

WO2 veldslag LPLG weekend 2007

Bericht door SJORS-SJORS »

De titel zegt genoeg hoop ik, Let even op ons tactisch bezig zijn :wink:

http://www.youtube.com/watch?v=n8jXFB9meqs

Reacties graag :)
Windhund - Grenadier
Panzergrenadiere,
vorwärts, zum Siege voran!
johan willaert
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 4 keer
Contacteer:

Re: WO2 veldslag LPLG weekend 2007

Bericht door johan willaert »

SJORS-SJORS schreef:Let even op ons tactisch bezig zijn :wink:
Vermits je om reacties vraagt....

Ik zie geen taktiek... Geen deftige schootshoudingen, noch -stellingen... Geen organisatie, geen bevelvoering, enz....

Wat ik zie noem ik 'oorlogje spelen'....
29th Let's Go!!!!!
SJORS-SJORS
Lid

johan willaert schreef:

Ik zie geen taktiek... Geen deftige schootshoudingen, noch -stellingen... Geen organisatie, geen bevelvoering, enz....

We geven elkaar dekking terwijl we oprukken, er zijn halb zug leiders aangesteld per groep... nouja op de video zie je t ook niet goed. Je had erbij moeten zijn.

We zoude natuurlijk nooit recht op de vijand afstormen, maar als je zoiets in een bos doet ziet het publiek niets.. en daar gaat het om.
Windhund - Grenadier
Panzergrenadiere,
Rednas
Lid

Bericht door Rednas »

johan willaert schreef:

Probleem is dat je op een open veld speel, stellingen kan je niet maken en taktieken halen niet veel uit. Toch haalden we er het uiterste uit. Ik ga er niet teveel op in, dan had je erbij moeten zijn. In het filmpje zie je alleen maar 2 storm aanvallen (die overigens wel hun doel bereikten). Ik kon niet teveel zien hoe de Ami's het deden qua taktieken en bevelen, maar wat ik heb gehoort was dat wij het heel wat beter deden (niks ten nadele van de Ami's die elke keer wonnen ;) ).

Maar jij had het beter kunnen doen op een vlak en open voetbalveld?
johan willaert
Lid
Contacteer:

Rednas schreef:Maar jij had het beter kunnen doen op een vlak en open voetbalveld?
Ja 8)
29th Let's Go!!!!!
Rednas
Lid

Bericht door Rednas »

johan willaert schreef:
Rednas schreef:Maar jij had het beter kunnen doen op een vlak en open voetbalveld?
Ja 8)
Leg uit, wat zou je doen? Hoe zou je handelen zonder ondersteuning tegen een overmacht die 2 halftracks, jeeps en een howitzer hebben? :)
johan willaert
Lid
Contacteer:

Rednas schreef:
johan willaert schreef:
Ja 8)
Leg uit, wat zou je doen? Hoe zou je handelen zonder ondersteuning tegen een overmacht die 2 halftracks, jeeps en een howitzer hebben? :)
Ik geef hier geen militaire les, dat doe ik ik al elke dag...
29th Let's Go!!!!!
Von Pratt
Lid
Contacteer:

Bericht door Von Pratt »

Rednas schreef:
johan willaert schreef:
Ja 8)
Op voorhand al plannen dat je geen vlak en open voetbalveld moet oversteken... :lol: 8) (Flauw grapje é..)

Maar zeg... Zoveel mensen dat er daar in mee doen, kan je niemand vragen om mee te doen aan 'Den Vaderland Getrouwe' ? :wink:
"War means tears to thousands of mothers eyes when their sons go to fight and lose their lives"
Voorheen bekend als "Brigadeführer Von Pratt" op dit forum.
Sgt. Gallée
Lid

Bericht door Sgt. Gallée »

Ik vond het wel leuk om dit te zien moet ik zeggen!
Gezocht: Patches 104th Infantry Division 'Timberwolf' en US Uniformen (Ike jackets, M-1943 en Sercive Officer Dress)
viny
Lid

Bericht door viny »

johan willaert schreef:

Taktiek zie jij niet.
Deftige schootshoudingen bestaan wat mij betreft niet(kan ook een Belgische begrip zijn btw), ja, bij golfen.. wel bestaan veilige en 'juiste' schootshoudingen.
Deze strijd gaat niet om een stelling, maar is in een veld, zoals je ziet, moeilijk gebruik van te maken, niet?
Organisatie vindt ik hetzelfde als taktiek.
Bevelvoering mis jij denk ik ook, zie de groep maar uit de linker flank komen, waarna het middenkader volgt... of is dit chaos?
'War is delightful for those who have not experienced it'
Rednas
Lid

Bericht door Rednas »

Zal een soldaat eraan denken of hij er deftig bij staat (pink in de lucht als hij schiet?) :lol:

Een korte beschrijving hoe we aan onze opmars begonnen. De groep was verdeelt in 2 halfgroepen van 5 man, en de 2 groepen stonden onder leiding van 1 NCO. Voor de eerste groep wou gaan lopen gaf de andere groep 1 groepsschot af waardoor de vijand 5 seconden niks kon doen (duikt weg van het schot etc). De andere groep kan dan 5 sec. naar voren rennen. Dan schiet die groep 1 keer en gaat de eerste groep weer rennen. Zo kom je stapsgewijs naar voren. Dan krijg je het bevel schieten op eigen commando, en toen de vijand te dichtbij kwam kregen we het bevel om een stormaanval te maken. Dit werkte aangezien de vijand niet meer zo hard terugschoot.
Ik ken de bevelen niet zo uit mijn hoofd zeggen, maar bij elke stap waren andere bevelen en die liepen van de NCO naar de halfgruppen leiders, naar ons.
SJORS-SJORS
Lid

Er zijn 2 groepen, die oprukken richting het verzet. Ze geven elkaar dekking bij de opmars.

Het idee erachter was:

Als je schiet, zit de vijand 5 seconde gebukt. Dat betekend dat de andere halBzug 5 seconde kan rennen. Dan gaan ze weer tegen de grond en dekken ze de andere halBzug. Jammer dat dat niet helemaal te zien is op t filmpje.

Het was dus geen Chaos, al lijkt het daar wel een beetje op :wink:
Windhund - Grenadier
Panzergrenadiere,
michiel01
Lid

Bericht door michiel01 »

Taktiek zie jij niet.
Deftige schootshoudingen bestaan wat mij betreft niet(kan ook een Belgische begrip zijn btw), ja, bij golfen.. wel bestaan veilige en 'juiste' schootshoudingen.
Deze strijd gaat niet om een stelling, maar is in een veld, zoals je ziet, moeilijk gebruik van te maken, niet?
Organisatie vindt ik hetzelfde als taktiek.
Bevelvoering mis jij denk ik ook, zie de groep maar uit de linker flank komen, waarna het middenkader volgt... of is dit chaos?
Iets meer respect voor een collega van je mag best hoor, zeker aangezien Johan waarschijnlijk iets meer dienstjaartjes en strepen heeft dan jij.

Ik ben het met Johan eens, op een open veld als dit zou ik eerst maar eens beginnen met DKWVV'en (de wijze waarop je een open veld oversteekt, een combinatie van vuurploegen die dekkingsvuur geven en groepen die korte sprintjes trekken en dan plat gaan, tijgeren en vuur overnemen). De duitsers zullen dit niet zo gedaan hebben zoals jullie dit uitbeelden, om maar een verhaal op te halen dat een veteraan mij ooit vertelde: Op oefening moesten zij een heuvel optijgeren. De officier van de club zat met z'n K98 op de heuveltop en de mannen moesten hem zo goed mogelijk proberen te naderen. Deed je het tijgeren niet goed dan loste de officier een schot. Niet in de lucht maar naast je in de grond.
Dit om maar aan te geven hoe perfectionistisch/realistisch/gediciplineerd men trainde.

En om nog een voorbeeld te noemen, bij jullie loopt men door elkaars schootsvelden, de enige die enige vorm van flankering uitvoert is de motorrijder, geen duidelijke aansturing(wat ik zeker een gemis vind gezien de Duitse wijze van aansturing in de oorlog).
SJORS-SJORS
Lid

Waar lopen wij in elkaars schotveld? En er was wel degelijk aanvoering.

Luister, we zijn geen van alle militair en we zijn ook geen para militaire organisatie. Dat we niet het niet helemaal doen zoals het beste is.. is geen ramp.

En tijgeren over zo'n veld heeft geen zin, dan ben je nog een sitting Duck.
Windhund - Grenadier
Panzergrenadiere,
Rednas
Lid

Bericht door Rednas »

Ik ben het met Johan eens, op een open veld als dit zou ik eerst maar eens beginnen met DKWVV'en (de wijze waarop je een open veld oversteekt, een combinatie van vuurploegen die dekkingsvuur geven en groepen die korte sprintjes trekken en dan plat gaan, tijgeren en vuur overnemen).
Precies zoals wij het dus deden. Ook konden de groepen niet in elkaars vuur komen omdat we een aantal 10tallen meters uit elkaar lagen.
Dit was dus hoe wij (de Duitsers) het deden. Hoe de geallieerden het deden weet ik niet.
Plaats reactie