Film: La Vita E Bella

Films, series en documentaires over WOII
Martijn
Lid
Contacteer:

Film: La Vita E Bella

Bericht door Martijn »

Vandaag een zeer mooie film gezien over de Tweede Wereldoorlog. La Vita E Bella. Het is een geromantiseerd verhaal, maar een aangrijpend verhaal. De hoofdrolspeler is de goedgebekte Guido, een jood die zeer positief in het leven staat. Op originele wijze verovert hij het hart van een vrouw, zijn prinses. Mussoline is dan al aan de macht in Italië en er zijn al enkele dingen merkbaar. De twee krijgen een kind, en Guido voorkomt ten koste van alles dat het kind iets mee krijgt van de verschrikkelijke dingen die in de oorlog gebeuren. Zelfs als ze naar een concentratiekamp moeten, blijft Guido positief tegen die jongen en sleept hem met een fantasieverhaal er doorheen. De jongen mag de waarheid niet weten!

Hoe het afloopt vertel ik niet voor degene die hem nog willen zien.

Zijn er andere forumers die hem hebben gezien en wat vond je ervan?
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
Peter
Lid
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Ik heb het gezien, ik vind het een zeer hartverwarmende film, met een magistrale vertolking van Roberto Begnini ( Geen idee of ik het goed spel...) Zeker een van de mooiste films die ik ooit gezien heb!
Daar is 'ie weer!
Glenn Janssens
Lid

Bericht door Glenn Janssens »

Ik heb hem ook in mijn collectie.
Op zich een goede film maar wel eentje die je niet kritisch mag bekijken en liefst de film gewoon proberen te zien als een vorm van 'amusement'.
Want ik had soms problemen met de humor,romantiek en onzin die werden getoont met als onderliggend verhaal de holocaust.
Daarom dat ik deze film catalogeer in de genre van humor,niet als een holocaust film want dat zou een kaakslag zijn voor de doden of overlevenden kampslachtoffers.

Adrian.
Martijn
Lid
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Daar heb je gelijk in Adrian! Ik vond ook dat de maker onvoorzichtig was omgesprongen met de werkelijke situatie en structuur van een concentratiekamp. Al krijg je er wel een beetje van mee.

Ik denk dat je je vooral moet concentreren op de manier waarop Guido de oorlog probeert te verbloemen. Een waarheidsgetrouwe oorlogsfilm is het zeker niet. Wel eentje die een soort familiedrama weergeeft!

En inderdaad Peter, een van de beste films die ik heb gezien!
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
Brodie
Lid
Contacteer:

Bericht door Brodie »

ik vond het personlijk geen goeie film
YPPY
Lid
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Ik heb hem meer bekeken als een sprookje of verhaaltje dan als een oorlogsfilm. Het is mooi hoe de vader zijn zoontje probeert te beschermen, maar het verbloemt de waarheid ook wel. De film geeft geen realistisch beeld van het concentratiekamp denk ik. Het eerste, romantische, stuk vond ik het leukste. :)
YPPY
Lid
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Anzac16 schreef:ik vond het personlijk geen goeie film
Wat vond je er niet goed aan?
Miesjel
Lid

Bericht door Miesjel »

Ik heb hem een paar weken geleden gekeken.
(Met school naar een bios geweest om deze film te kijken en er een verslag van te maken)
Bij het zoeken van recensies op internet ben ik zeer uiteenlopende reacties tegengekomen, die verschilden van "de beste film ooit" tot "voor in de prullenbak".
Persoonlijk vond ik het echt een supermooie film.
De manier waarop humor geruikt wordt in de film is echt prachtig, nog nooit eerder heb ik zo gelachen om een oorlogsdrama. (Bijvoorbeeld die scéne dat Guido in het concentratiekamp de regels uitlegd :D)

Ik denk dat als je de film begrijpt je hem toch zeker wel kunt waarderen.

Michel.

-ps ik had het verslag nog hierbij willen voegen, maar 't is verdwenen.
Laatst gewijzigd door Miesjel op 19 mar 2004, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Miesjel
Lid

Bericht door Miesjel »

ik heb 't verslag gevonden. Als jullie willen kan ik wel even de nuttige informatie hierheen kopieren.

-het verslag heeft 821 woorden (nadat ik het einde weggehaald heb)
YPPY
Lid
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Post je verslag maar, dat is leuk om te lezen en kan misschien aanleiding geven tot discussie. :)
Brodie
Lid
Contacteer:

Bericht door Brodie »

YPPY schreef:
Anzac16 schreef:ik vond het personlijk geen goeie film
Wat vond je er niet goed aan?
erg langdraadig
Miesjel
Lid

Bericht door Miesjel »

verslag van michel schreef:La vita e bella

De film la vita e bella is een italiaanse film die zich afspeelt in Italie. De film begint vlak voor, en eindigd op het einde van de tweede wereldoorlog. Hoofdrolspelers zijn Guido (Roberto Benigni, tevens regisseur van de film), Josua en Dora (Nicoletta Braschi)
De film begint met een komische scene waarin je de joodse man Guido vanwegen de kapotten remmen van zijn auto bij een boerderij terecht waar hij langs de weg zijn auto repareerd. Als hij zijn handen gaat wassen bij de waterpomp van de boerderij raakt hij aan de praat met een meisje, hij verteld haar een grapje over dat hij een prins is die zijn prinses komt halen. Als hij vervolgens langs een hooischuur komt valt er een vrouw naar beneden, hij probeert haar op te vangen waardoor ze met zijn tweeen in het hooi vallen. Guido en de vrouw, die Dora blijkt te heten, stellen zich aan elkaar voor. Guido maakt een paar grapjes en vertrekt weer. Na nog wat onverwachtse ontmoetingen en een grote sprong in de tijd, de tweede wereldoorlog is inmiddels al bezig, blijkt het stel getrouwd te zijn en hebben ze een jonge zoon Josua genaamd.
Als ze door het stadje fietsen zie je dat overal belangrijke objecten ingebouwd worden met zandzakken, en bij winkels hangen borden met `verboden voor joden en honden´ erop. Als Josua vraagt waarom dat daar staat, weet Guido er op een slimme manier een grapje van te maken, zoals hij dat verderop in de film met nog veel meer zal doen. De boekenwinkel die door Guido inmiddels geopend is loopt op rolletjes, en met zijn baan in zijn oom´s restaurant gaat het ook goed. In het restaurant van zijn oom wisselt Guido voortdurend raadseltjes uit met een gast en vriend, Dr. Lessing.
Op een dag, als het Josua´s verjaardag is, komt Dora thuis en blijken Guido en Josua opgepakt te zijn door de Shutzstaffel (SS) voor transport naar een concentratiekamp. Dora spoed zich naar het station waar zij nog net op tijd vrijwillig op de trein van Guido en Josua stapt. Guido maakt Josua wijs dat het een uitstapje is voor zijn verjaardag, zodat Josua zich niet bewust zou zijn van het onheil dat zich om hem heen afspeelde.
Zodra ze in het concentratiekamp aangekomen zijn blijken de mannen en vrouwen van elkaar gescheiden te worden, hij kan nog een paar woorden tegen Dora zeggen voor ze de rest van de film gescheiden zullen zijn. Alles in het concetratiekamp is somber, er is nergens iets kleurigs te zien, planten zijn nergens te bekennen en de muziek is somber. In het concentratiekamp maakt Guido Josua wijs dat ze een spel gaan doen, hij vertelt hem dat ze punten moeten verdienen met spelletjes. Als ze als eerste 1000 punten weten te behalen winnen ze een tank. Op een dag komen de soldaten allen bejaarden en kinderen halen om te vergassen. Josua vlucht weg als hij zich moet gaan `douchen´, (de Duitsers doen alsof ze de kinderen gaan laten douchen, maar eigenlijk worden ze vergast) omdat hij geen zin heeft om te douchen. Guido neemt nu extra maatregelen omdat hij weet dat de Duitsers Josua zullen vermoorden als ze hem zien en maakt Josua wijs dat hij zich de hele dag moet verstoppen voor de bozerikken (de Duitsers) omdat je anders punten zou verliezen. Josua doet dit dan ook. Overdag moeten de joden heel hard werken voor de Duitsers, en als Guido, Josua een keer meeneemt naar `zijn werk´ komen ze langs een onbewaakt omroep systeem. Guido roept dan samen met Josua wat dingen naar Dora door het omroepsysteem, die zij hoort als ze de kleren van vergaste joden uit aan het sorteren is. Later laat hij ook nog eens `hun´ liedje horen over het terrein.
Na een tijdje komt Guido bij een medische inspectie Dr. Lessing tegen, deze helpt hem dan aan een beter baantje, als ober voor de Duitsers.
Na een lange tijd komt het einde van de oorlog in zicht. De Duitser zijn in paniek alles klaar aan het maken voor hun vertrek. Documenten worden verbrand, en zoveel mogelijk joden worden nog vergast voor de Duitsers opde vlucht moeten slaan. De Duitse beweiliging is aangescherpt en strenger dan ooit en kent geen genade meer. De spanning loopt hoog op, en Guido besluit Josua te verstoppen op een plaats waar hij eerder een Duits kindje zich heeft zien verstoppen. Hij verteld Josua dat ze aan het winnen zijn en 940 punten hebben, en dat alle kinderen gevonden zijn en dat alleen hij nog verstopt is, en dat iedereen naar hem op zoek is. Hij zegt Josua dat als hij pas te voorschijn komt als alle bozerikken weg zijn en het helemaal stil is hij 60 punten wint en de tank gewonnen heeft.
-het einde ga ik voor jullie dus lekker niet verraden hé, als je ‘t toch wilt weten stuur me maar een pb.
Bjorn
Lid

Bericht door Bjorn »

Hmm, het lijkt me op zich nog best een leuke film als ik dit zo lees. :)
Was deze niet laatst op TV?
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

BjornSpiN schreef:Hmm, het lijkt me op zich nog best een leuke film als ik dit zo lees. :)
Was deze niet laatst op TV?
Het is een hele aparte film, geen standaard BoB-SPR film...heel apart, zeker de moeite waard om een keer te kijken(maar ook niet veel meer dan dat)

Jurrie
Miesjel
Lid

Bericht door Miesjel »

ow vergeten te vermelden dat de film (in 2000 geloof ik) de oscar voor beste buitenlandse film heeft gewonnen
Plaats reactie