Film: La Vita E Bella

Films, series en documentaires over WOII
Martijn
Lid
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Ja klopt wel een beetje Arjen. De hoofdpersoon is inderdaad een beetje een druk mannetje ook met de nodige dramatiek.

Ik vind het overigens wel eens goed dat inderdaad een zwarte periode ook eens luchtig wordt vertelt. Dat is wel de insteek van het verhaal. De hoofdpersoon straalt positieve energie uit en laat zich door niets van de wijs brengen. Zelfs niet als ze ook hem mee nemen naar een concentratiekamp. Dat is wel bewonderenswaardig. Dat is ook meer de insteek van de film en niet een correcte weergave van de historie.
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
Arjen
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Nou en?
Ook al was het in weze een heel erg moeilijke film hebik er tochom gelachen en er een goed gevoel aan over gehouden en ik vind dat heel erg belangrijk. Ik moet ook zeggen dat ie de hoofdrol speler erg bewonder wat dat betreft. Ik vraag me af hoe de mensen die daarzaten werkelijk hun hoofd boven water hielden op emotioneel niveau trouwens. Weet iemand dat eigenlijk?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
KevinP
Lid
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Arjen schreef:Ik vraag me af hoe de mensen die daarzaten werkelijk hun hoofd boven water hielden op emotioneel niveau trouwens. Weet iemand dat eigenlijk?
Daar is geen eenduidig antwoord op te geven. De indruk die je meestal krijgt is dat mensen overschakelden op de 'automatische piloot'. Bepaalde emoties werden op de één of andere manier uitgeschakeld want anders was het niet vol te houden binnen een concentratiekamp gedurende de oorlogsjaren. Overleven met de dag was het motto van de meeste mensen. Autobiografieën van kampgevangenen kunnen je hier natuurlijk een goed beeld van geven.
Simon
Lid

Bericht door Simon »

ik zelf heb contact met een persoon die in het strafkamp van Dresden zat.
hij vertelde ook dat hij het motto overleven, zoveel mogelijk voedsel sparen etc konstant door zijn hoofd liet gaan.
hij had ook op zijn slaapbank gekrast: hier slaapt een optimist tot in de kist

dat maakte wel indruk op mij...
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Arjen
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Veel respect voort die optimist inderdaad. Mijn grootmoeder van mijn vaders kant heeft in een jappenkamp gezeten. Zij vertelde voor haar dood wel eens dat ze dingen verzonnen om elkaar bezig te houden. Een toneelstukje of een liedje die ze voordroegen. Zij wilde het nederlandse volkslied zingen, maar een tyfoon weerhieldhaar hiervan. Voordat ze een nieuwe dag hadden gekozen voor haar om te zingen kwam het bericht uit een ander kamp dat ze er een nederlander voor hadden dood geschoten.

Ik vermoed overigens dat in de duitse kampen veel minder vreugde te vinden was. vandaardat het in mij opkwam. Ikzelf vind het namelijk soms al moeilijk om positief te blijven; dit terwijl mijn leven, in perspectief geplaatst, toch eigenlijk prachtig is. Lijkt me welhaast onmogelijk dus.

Arjen
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
Simon
Lid

Bericht door Simon »

inderdaad, ik denk toch ook dat ik er na een maand onderdoor zou zitten....
het is denk ik een kwestie van iets vinden en je daar op concentreren en de rest van je afsluiten zeg maar....
Arjen
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Ik denk het ja.
Laten we het er over eens zijn dat we van geluk mogen spreken dat we het niet weten.
:)
Simon
Lid

Bericht door Simon »

eigenlijk wel ja...
Plaats reactie