Oorlogswinter

Films, series en documentaires over WOII
marloes
Lid

Re: Oorlogswinter

Bericht door marloes »

Het verhaal was slap en ongeloofwaardig en er zitten bergen authenticiteits fouten in.
Maar er is hier op het forum vast wel een apart onderwerp waarin deze film besprooken wordt.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Ruimteaapje
Lid
Lid

Bericht door Ruimteaapje »

dat topic is er inderdaad. Volgens mij kaarten Marloes en ik destijds daar al wat problemen aan. Gisteren vielen mij nog weer idiote dingen op zoals de debiele schietpartij in het cellenblok tijdens de hinderlaag.
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
marloes
Lid

Bericht door marloes »

Ruimteaapje schreef:dat topic is er inderdaad. Volgens mij kaarten Marloes en ik destijds daar al wat problemen aan. Gisteren vielen mij nog weer idiote dingen op zoals de debiele schietpartij in het cellenblok tijdens de hinderlaag.
hehehe, zooals de engelschen zeggen; 'Don't get me started!' :lol:
De "liquidatie" op klaarlichte dag vond ik ook al zoo achterlijk.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Ruimteaapje
Lid
Lid

Bericht door Ruimteaapje »

Ja, dat ook :wink:

wat dat cellenblok betreft: uit cellen springen opeens Duitser te voorschijn die blind beginnen te schieten. Dan vallen ze toch behoorlijk in hun eigen kruisvuur, helemaal als vervolgens een MG42 de gang in vuurt. 1200 schoten per minuut in die kleine hal. Normaal staat er dan binnen een paar seconden geen mens meer recht: Duitsers en vezetslieden.
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
iknowdintoo
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door iknowdintoo »

Trouwens, die Engelse bommenwerper op het begin mag ook wel eens leren richten: alleen maar weiland en water, en toch raakt hij een boerderij en bijna de hoofdpersonen!
Sjoerd
Lid

Bericht door Sjoerd »

Het is inderdaad een bombardement van ongekende precisie, maar wat nog leuker is: de bommenwerper heeft helemaal geen last van de luchtdruk van de ontploffing van de boerderij, ondanks de zéér geringe hoogte waarop hij vloog en de enorme explosie. :)

Wat trouwens ook nogal wonderlijk is, is dat de eerste bom in het meer ontploft met een tamelijk tamme explosie, de tweede ongeveer een meter naast de boot en de steiger valt, waar vervolgens niets mee gebeurt, en de derde bom zorgt voor de totale vernietiging van de boerderij. Als een vliegtuigbom op een meter naast je in het water terechtkomt, ben je op zijn minst zeiknat als het een blindganger is en als de bom ontploft blijft er niets van je over. Zeker niet als het type bom in staat is om een boerderij volledig te vernietigen.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
karell
Lid

Bericht door karell »

heb gisteren oorlogswinter gezien, en ik dacht ik ga dit topic eens lezen. Nu ben ik tot pagina 2 gekomen, want werd een beetje tureluurs van een onzinnige discussie, en op pag.8 gaat het volgens mij alleen nog over zwartboek.

anyway..
ik vond de film geweldig goed!! Mij interesseert een decalletje verkeerd niet. Zelfs HBO maakt fouten bij BOB. Ik ben het wel eens dat er zo nu en dan dingen beter hadden kunnnen worden toegelicht, MAAR....de selectie van de boek-fragmenten zijn voor zover ik weet in overleg gekozen met Jan Terlouw (corrigeer me als ik verkeerd zit).
Verder heb ik zojuist gezegd dat een decal mij niet zoveel boeit...maar dat is mijn persoonlijke mening. Maar diegene die dat wel interesseren moeten niet zo worden bekritiseerd dat zij dit wel zien...ze(sorry weet zo snel even niet wie de discussie nu voerden) hebben gelijk wat betreft het onderwerp van dit forum: WO2. En dan is het logisch dat dit soort onderwerpen hier worden besproken.

mvg Karell
kiwii_17
Lid

Bericht door kiwii_17 »

Ik heb enkel nog maar het boek gelezen. Die vond ik wel nog redelijk goed.
Hopelijk is de film even goed of nog beter.
1940 - 1945
johnh
Lid

Bericht door johnh »

heel erg bedankt.

johnh
killingspree
Lid

Bericht door killingspree »

:r voor de gene die de Film zo geweldig goed vinden :?

Een kleine greep uit de blunder kast van deze film....

Afbeelding
Dubbel decal oké.... maar dan ook nog verkeerd om ??????? :(

een stukje verder in de film, door een aantal van jullie werd de conclusie getrokken dat de duitse soldaat de muts uit het vliegtuig zou hebben gepakt.... sure.
gewoon een RAF muts, niets meer en niets minder en zeker niet bij horend bij deze "soldaat".
Afbeelding

we vervolgen ons pad der mislukkingen met een "SS officier ? ( zie koppelriem of mogelijk parade, nog erger ) zonder adelaar op de muts.... erg overtuigend. :zapped:
Afbeelding

En nu we het toch over mislukkingen hebben... een rijtje M42 helmen met 2 plaatsjes gaat tegen elke historisch correcte regel in. :frownno:
Afbeelding

En als we het toch over deze scene hebben... Polizei mensen die mensen neerschieten, okay, fair enough, maar in hun uitgaan's tunic ????? :shocked: EN MET EEN WEHRMACHT HELM OP ????? :bonk:
oi oi oi :full:

Afbeelding

Fijn dat jullie er allemaal zo vol van mijn, tuurlijk er worden jammer genoeg maar weinig Nederlandse Oorlogs films gemaakt en dat vind ik ook jammer... maar dit zet totaal geen zode aan de dijk. Voor mij is en blijft deze film een regelrechte aanfluiting eerste klas.
Rick de G.
Lid

Bericht door Rick de G. »

Inderdaad, ik ga binnenkort de originele serie kijken, volgens mij is daar véél meer werk in gestoken. :bonk:
Grenadier Markus Schenk
Sander89
Lid

Bericht door Sander89 »

Rick de G. schreef:Inderdaad, ik ga binnenkort de originele serie kijken, volgens mij is daar véél meer werk in gestoken. :bonk:
Ook die is een opeenstapeling van fouten, maar de nieuwe film is vele malen erger... Als ze nou gebruik hadden gemaakt van reenactors die het in 1 keer goed doen ipv dit gestuntel met domme figuranten en een zooitje dat uniformen voor moeten stellen.... :roll:
Rick de G.
Lid

Bericht door Rick de G. »

Sander89 schreef:
Rick de G. schreef:Inderdaad, ik ga binnenkort de originele serie kijken, volgens mij is daar véél meer werk in gestoken. :bonk:
Ook die is een opeenstapeling van fouten, maar de nieuwe film is vele malen erger... Als ze nou gebruik hadden gemaakt van reenactors die het in 1 keer goed doen ipv dit gestuntel met domme figuranten en een zooitje dat uniformen voor moeten stellen.... :roll:
Hey Sander,

is het daar echt zo slecht mee gesteld, of zijn het meer de dingen die "ons" opvallen?
Grenadier Markus Schenk
killingspree
Lid

Bericht door killingspree »

De serie is voor de tijd waar hij in gemaakt is vele male beter dan de film anno 2008 is !
qua uniformen is het meer dan goed genoeg,
qua voertuigen zelfs erg goed ( op de tank na ).
qua spanning is het prima
qua verhaal is het super conform het boek

de film daarin tegen is

qua uniformen waardeloos !
qua voertuigen matig
qua spanning goed ( maar lang niet zo snappend als de charme van de serie )
qua verhaal is dit echt ruk... ( er van uit gaande dat het op het boek gebaseerd is )

Serie 1 film 0
michael91
Lid

Bericht door michael91 »

Ik heb hem zelf nog niet gezien, heb hem wel op dvd gekocht. Ik ga hem binnenkort zeker is kijken, lijkt me wel een goede film.
Zelf heb ik niet super veel verstand van hoe het nou precies zat met uniformen enzovoorts, dus daar let ik nog niet zo heel veel op. Maar ik kan best begrijpen dat sommige mensen zich hieraan ergeren, of het daardoor een slechte film vinden hier, omdat ze weten dat het historisch niet correct is. Maar vergeet niet, het is een film die voor het grote publiek is gemaakt. Van het grote publiek weet niet iedereen hoe het met de uniformen en emblemen enzo precies zat, dus die zullen die fouten nooit opmerken, en interesseert het grote publiek meestal ook niet echt of het nou wel correct of niet correct is. Ik zal het wel zien, pas dan kan ik echt mijn oordeel geven of hij goed of slecht is.

Groetjes,
Michael
Before you lead your men in war to a victory, You have to lead them first through hell
Plaats reactie