Oorlogswinter

Films, series en documentaires over WOII
okke
Lid
Gegeven: 3 keer

Re: Oorlogswinter

Bericht door okke »

Ik vond het een zeer goede film. Het acteerwerk steekt met kop en schouders boven Zwartboek uit. Het verhaal is pakkend en loopt goed. De spanningsopbouw is sterk.

Aanrader!
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Nick U
Lid

Bericht door Nick U »

Ik vond zowel zwartboek als oorlogswinter tegenvallen.. wat ik wel grappig vondt is michiel in een Duitse motorfiets en in een duitse overjas... zodra hij op plaats van bestemming was, was dat het eerste wat hij wegdeed..

die Duitser zag er wel tof uit moet ik zeggen...als iemand daar een plaatje van heeft... zou ik die graag zien.

en verder, tsja sommige mensen hier weten echt heeeel veel over de wo2 en uniformen en regels en dergelijke, die zullen erg opletten bij dat soort films... maar voor mensen die zich niet dagelijks met wo2 bezighouden klopt het gewoon want ze weten niet beter.. mij vallen veel dingen ook niet op want ik heb niet eens zin om erop te letten , wel vond ik alles er vrij nieuw en repro eruit zien en het was allemaal zo identiek aan elkaar...misschien als ze in oorlogswinter wat meer op de details gelet hadden, dan had het misschien een wat leukere film geweest. althans voor mij dan...

verder vond ik het acteerwerk wel meevallen in oorlogswinter. ik heb er niet echt van genoten moet ik zeggen.

Defiance vond ik gewoon supergoed ik had meer een stomme hollywood tom cruise achtig iets verwacht maar er werd gewoon super geacteerd.

Ik vond wel dat ze met zo'n miljoenenfilm op z'n minst een paar originele stuka's hadden kunnen gebruiken... in plaats van special effects.
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
iknowdintoo
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door iknowdintoo »

Er bestaat geen enkele vliegwaardige Stuka meer..
Nick U
Lid

Bericht door Nick U »

iknowdintoo schreef:Er bestaat geen enkele vliegwaardige Stuka meer..

dat is jammer om te horen... :(
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Charly1975
Lid

Bericht door Charly1975 »

Nick U schreef:
iknowdintoo schreef:Er bestaat geen enkele vliegwaardige Stuka meer..

dat is jammer om te horen... :(
Er zijn nog maar 2 volledige Ju 87 'Stuka' 's in de wereld.

In Amerika: Museum of Science and Industry te Chicago
In Groot-Brittannië: RAF Museum (Hendon) te London.

Tevens heeft het Deutsches Technikmuseum in Berlijn twee volledige wrakken.

Daarnaast zijn er nog wel wat wrakstukken her en der. En in 2006 is er een compleet toestel nabij Rhodos uit zee gevist. Ook in Servië wordt (of is er) gewerkt aan een reconstructie.

Bron
We're fools to make war
On our brothers in arms

(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Nick U
Lid

Bericht door Nick U »

Aan jouw avatar te zien kan ik wel aannemen dat je gelijk hebt :)

Die reconstructie, is die bedoeld voor expositie of om echt mee te gaan vliegen? er zouden toch nog wel blauwdrukken zijn van de stuka? dan kan je toch gewoon nieuwe vliegwaardige stuka's maken?

tsjaa het kost misschien wat maar het kán wel toch?

Jim
Lid
Ontvangen: 24 keer

Bericht door Jim »

Nick U schreef:wel vond ik alles er vrij nieuw en repro eruit zien en het was allemaal zo identiek aan elkaar...misschien als ze in oorlogswinter wat meer op de details gelet hadden, dan had het misschien een wat leukere film geweest. althans voor mij dan...
In de oorlog zag het er allemaal nieuwer en beter onderhouden uit. Veel uitrusting heeft jaren vuil vet / uitdroging , verkleuring meegemaakt.
Nick U schreef: Die reconstructie, is die bedoeld voor expositie of om echt mee te gaan vliegen? er zouden toch nog wel blauwdrukken zijn van de stuka? dan kan je toch gewoon nieuwe vliegwaardige stuka's maken?
Orginele Duits geproduceerde toestellen die nog daadwerkelijk vliegen zijn betrekkelijk zeldzaam.

Tot nu toe de enige twee toestellen die men opnieuw in serie heeft gemaakt zijn de messerschmit ME 262 (straaljager)6 stuks in Amerika en de Focke Wulf 190 ik meen ook 6 stuks in Duitsland. Beiden geheel nieuw met andere typen motoren Sommige personen hebben al dan niet in kleiner formaat ook wel een Duits vliegtuig gebouwd.
Voor de film Battle of Britain had men 2 vliegtuigen omgebouwd naar vliegende, kleiner formaat, Stuka's maar deze heeft men niet gebruikt, ik meen uit veiligheids overwegingen.

Van de meeste vliegtuigen, ook geallieerde toestellen zijn zelden complete sets tekeningen bewaard gebleven. Als ze niet meer gebouwd worden waarom zou men ze dan bewaren was vaak de gedachte gang. En veel van de oude bedrijven zijn overgenomen door andere , gemoderniseerd , de produktie op andere zaken belangrijker geworden, en als er nog archieven waren zijn die veelal opgeruimd. Dit tot spijt van vele vliegtuig restorateurs.
Daarbij komt dat, ik spreek uit ervaring, de huidige eigenaren van orginele tekeningen, meestal bedrijven, niet zo happig zijn om die te laten gebruiken voor vliegende toestellen na te laten bouwen. Als er iets misgaat kunnen zij namelijk verantwoordelijk gesteld worden voor schade en leed.
En zelfs al is men instaat een vliegende Stuka (replica) te restoreren / na te bouwen dan zal deze zijn befaamde / beruchte duikvlucht waarschijnlijk niet meer mogen doen gezien de grote gevaren die een dergelijke duik inhoud. De piloot raakt voor even buiten bewustzijn tijdens de duik. Tevens is, dit blijkt nu ontzettend slecht voor de gezondheid van de piloot. Veel van die piloten hebben gezondheidsschade overgehouden. Geen verzekeringsmaatschappij ter wereld gaat dat verzekeren en zonder verzekering mag je in een beschaafd land niet meer vliegen.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Nick U
Lid

Bericht door Nick U »

thanks voor de info :) heel intressant stukje!!

Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

dan kan je toch gewoon nieuwe vliegwaardige stuka's maken?
Dat kan niet 'even' helaas...kost jaren werk en zoek maar eens een investeerder. t'Gaat (helaas) lastiger dan je denkt.

Greetz,

Jurrie
ijstheepak
Lid

Bericht door ijstheepak »

ik heb de oude laatst gekocht maar zelfs die is mooier is veel uitgebrijder
manen blijven altijd kinderen alleen de speeltjes worden wat duurder!
david879
Lid

Bericht door david879 »

ijstheepak schreef:ik heb de oude laatst gekocht maar zelfs die is mooier is veel uitgebrijder
De oude oorlogswinter loopt (bijna) helemaal synchroon aan het boek, dit omdat het géén film is maar een serie, in de film kan je met de beschikbare tijd moeilijk het hele boek behandelen en hebben ze dus de "belangrijkste" dingen eruit gehaald
ijstheepak
Lid

Bericht door ijstheepak »

Jep. :P
Mvg Jordi.
manen blijven altijd kinderen alleen de speeltjes worden wat duurder!
killingspree
Lid

Bericht door killingspree »

david879 schreef:
ijstheepak schreef:ik heb de oude laatst gekocht maar zelfs die is mooier is veel uitgebrijder
De oude oorlogswinter loopt (bijna) helemaal synchroon aan het boek, dit omdat het géén film is maar een serie, in de film kan je met de beschikbare tijd moeilijk het hele boek behandelen en hebben ze dus de "belangrijkste" dingen eruit gehaald
Inderdaad, er zijn inderdaad belangrijke dingen weg gehaald ...
david879
Lid

Bericht door david879 »

zoals de shots met de barones van waddik wansfeld
Rick de G.
Lid

Bericht door Rick de G. »

Zo, ik heb gister de gehele serie gekocht, toch nog maar eens vergelijken...
Grenadier Markus Schenk
Plaats reactie