Oorlogswinter

Films, series en documentaires over WOII
killingspree
Lid

Re: Oorlogswinter

Bericht door killingspree »

Nou ja, kijk we zitten hier op Forum.Wo2.nl en zal onder een goede film meer dan alleen een goed verhaal verwacht worden...

Mag ik jullie 1 tip geven ?
Als je hem nog niet hebt, koop dan de 3 dvd miniserie uit 1975, das een goeie serie ( voor die tijd ) en leuk neer gezet.

Oorlogswinter 2008 is leuk voor op de TV als er anders niets op is of als het boek of de serie niet gezien hebt en totaal niets van de wo2 af weet anders..... weg blijven, doe je zelf een lol !
Ruimteaapje
Lid
Lid

Bericht door Ruimteaapje »

killingspree schreef:Nou ja, kijk we zitten hier op Forum.Wo2.nl en zal onder een goede film meer dan alleen een goed verhaal verwacht worden...
De reenactors en verzamelaars misschien wel maar mij kan het niet zoveel schelen of een decal niet helemaal goed zit of een gasmasker te laag hangt. Belangrijker vind ik of het verhaal klopt. Je geeft aan dat het verhaal ook niet goed in elkaar zit. Dat stoort mij wel maar ik wil het toch eerst met eigen ogen zien :)
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Contacteer:

Bericht door sniper snoop »

mtdr schreef:
sniper snoop schreef:Ook in België verwacht? Ziet er interessant uit.
Ja op 3 december komt de film ook in Belgie uit.
Ik ga hem ook bekijken ben benieuwd...
In iedere geval staat hij niet vermeld in Cityscoop in Roeselare. En naar Kinepolis gaan, doe ik zeker niet.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
killingspree
Lid

Ruimteaapje schreef:
killingspree schreef:Nou ja, kijk we zitten hier op Forum.Wo2.nl en zal onder een goede film meer dan alleen een goed verhaal verwacht worden...
De reenactors en verzamelaars misschien wel maar mij kan het niet zoveel schelen of een decal niet helemaal goed zit of een gasmasker te laag hangt. Belangrijker vind ik of het verhaal klopt. Je geeft aan dat het verhaal ook niet goed in elkaar zit. Dat stoort mij wel maar ik wil het toch eerst met eigen ogen zien :)
Natuurlijk is het belangrijk dat het verhaal klopt, en zeker als je een verfilming van een dusdanig legandarish boek maakt.
Wat wel moet kloppen is dat het Historisch Correct of Historisch verantwoord is... en daar rammelt het gewoon aan de fouten en dat is gewoon echt jammer voor een productie van dit formaat.
Waarom word er niet eens wat info gevraagd aan verzamelaars. Re-enactment hoef je niet te vragen naar mijn mening, als ik die zie rond rennen gaan me de haren onderhand recht overeind staan :zapped: ( uitzonderingen daar gelaten )

Dus nee, een goeie film is moet een totaal hebben en niet maar de helft van het geheel.
Ruimteaapje
Lid
Lid

Daar verschillen wij dan deels van mening. Soldaten moeten van mij in dit geval Duits overkomen en of hun kraag precies goed zit en hun ransel juist hangt is dan van minder belang. Ik snap dat dit voor de liefhebber van uniformen en uitrusting een doorn in het oog is maar ik vrees dat het 99 procent van het bioscooppubliek absoluut worst is :) Een verhaal moet wel kloppen dus het tweede deel van jouw kritiek deel ik wel met je (onder voorbehoud want ik moet de film zelf nog zien)
okke
Lid
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

En zo zijn er ook mensen die zich storen hoe de natuurkundige wetten in sommige film met voeten getreden worden. Een sigaret in een plas benzine gooien om een explosie te veroorzaken, en een persoon die door de inslag van een kogel naar achter geworpen wordt, zijn voorbeelden hier voorbeelden van (link).

En voor anderen is de markering op de helm van een acteur belangrijk.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Rick de G.
Lid

Bericht door Rick de G. »

Ruimteaapje schreef:Daar verschillen wij dan deels van mening. Soldaten moeten van mij in dit geval Duits overkomen en of hun kraag precies goed zit en hun ransel juist hangt is dan van minder belang. Ik snap dat dit voor de liefhebber van uniformen en uitrusting een doorn in het oog is maar ik vrees dat het 99 procent van het bioscooppubliek absoluut worst is :) Een verhaal moet wel kloppen dus het tweede deel van jouw kritiek deel ik wel met je (onder voorbehoud want ik moet de film zelf nog zien)
Ikzelf heb vrij veel ervaring met de denkwijze van "het grote publiek".
Iedereen weet dat grime op het toneel nodig is om gezichtsuitdrukkingen te accentueren en versterken, net zoals geluid moet worden versterkt in een grote ruimte.

Voor een bioscooppubliek geldt dit in principe ook, maar dan op het vlak van details:
Duitsers hebben een duitse helm, hoge zwarte laarzen en schreeuwen veel.
Amerikanen rijden constant in jeeps en delen vanalles uit.

Mooi voorbeeldje uit de praktijk:

Een hele tijd geleden zijn er opnamens geweest op Texel voor "De vliegenierster van Kazbek".
Daarbij werden een aantal Georgische krijgsgevangenen geexecuteerd na de beroemde "Opstand van de Georgiërs".

Deze Georgen droegen duitse uniformen omdat ze als bezettingsoldaten fungeerden op het eiland, maar zagen er onverzorgd uit. (In de film)
De duitsers daarentegen droegen vrijwel allemaal M36 uniformen en mooi gepoetste laarzen.
Natuurlijk totaal onrealistisch, maar zo is het voor de gemiddelde filmbezoeker wél duidelijk wie wie is.
Grenadier Markus Schenk
killingspree
Lid

Ja zo ken ik er ook nog wel een paar...
Het punt wat ik hier probeer te maken is dat als je een historische verfilming maakt je moet verdiepen in de feiten en niet zomaar begint te filmen... :(
Ruimteaapje
Lid
Lid

Is het dan een historische verfilming of is het een avonturen/actiefilm? Ik denk dat laatste en dat de regisseur dan enkel "moet" wat de bezoekers in meerderheid willen zien.
killingspree
Lid

laat maar hangen,
Ik dacht dat dit een WO2 forum was...
schijnbaar zijn de echte WO2 geintresseerde reeds vertrokken en zitten er alleen nog maar cowboy liefhebbers hier.
tjonge jonge.... :arrow:
Ruimteaapje
Lid
Lid

Wat een frustratie meteen zeg. Als je niet over een verkeerde decal en een scheve gasmaskertrommel valt bij het zien van een film ben je geen echte WO2 geïnteresseerde? :?
killingspree
Lid

Alle frustraties hebben oorzaken... :|
welles niettes welles niettes... :?
ga die film kijken en kom dan terug, veel plezier kiddo.
Ga niet lopen klagen als hij je dan tegen valt... :r
Ruimteaapje
Lid
Lid

Nou nou, en dan meteen maar beledigen. Doe ik bij jou toch ook niet? Ik heb gewoon een andere mening dan jij vanuit een ander interessegebied binnen de WO2 hobby.
coco
Lid

Bericht door coco »

killingspree schreef:Alle frustraties hebben oorzaken... :|
welles niettes welles niettes... :?
ga die film kijken en kom dan terug, veel plezier kiddo.
Ga niet lopen klagen als hij je dan tegen valt... :r
Ik heb als 'kiddo' de film gezien, en ben ook bij de opnames geweest, het is gewoon een goede film, of je nu wo2 geintereseerd bent of niet, oke er zitten fouten in, maar iedereen maakt fouten of wil jij nu echt gaan zeggen dat je de perfecte wo2 film kan maken..? laat me alstjeblieft niet lachen, dat doe ik al genoeg :wink:
Veel mensen op dit forum zitten te zeuren over, verkeerde decals, geen goede pet adelaar of weet ik veel wat....ik ben allang blij dat er in deze film (oorlogswinter) niet enkel en alleen SS voorkomt, maar ook eens gewoon Heer soldaten, want als je de afgelopen X aantal films moet geloven zat het hier vol met SS en 'gewone' Heer soldaten waren hier niet te vinden...

Maar achja iedereen heeft weleens last van een winterdipje, probeer elkaar gewoon wat minder af te snauwen, en het gewoon op te lossen als volwassen mensen.....

mvg,
coco ;)
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
killingspree
Lid

Waar beledig ik jou ?

Ik zal het nog 1 keer proberen uit te leggen.
Sinds dit een wo2 gerelateerd forum is en we het over een WO2 gerelateerde film hebben waarin het rammelt van de fouten lijkt het me niet meer dan normaal om dit eens terspraken te brengen.
Maar gezien ons ruimteaapje telkens terug komt met het feit dat een film alleen maar een verhaal moet hebben en de duitsers alleen maar zwarten laarzen moeten dragen, helmen en moeten schreeuwen. Nou dat is geschiedschrijving.
Kijk eens naar Zwart Boek, deze jongens hebben tenminste in de boeken gezeten en het naar mijn mening wel goed van af gebracht met een net zo goed verhaal.
Kom op man,
Ieder zijn eigen mening, maar het gaat niet over de mening van mij of van jou... het punt wat ik hier voor de 5e en tevens laatste keer probeer ter spraken te brengen is dat het rammelt van de historisch incorrect heden en dat dit slap is voor een film van dergelijk budget ( nog los van het verhaal zelf wat in de verste verte niet het totaal plaatje van de oorlogs winter bedekt, noch het feit van vertrouwen en wantrouwen ).

Succes en veel plezier in de bios dan maar, neem maar een stripboekje mee. :mrgreen:

Ik heb als 'kiddo' de film gezien, en ben ook bij de opnames geweest, het is gewoon een goede film, of je nu wo2 geintereseerd bent of niet, oke er zitten fouten in, maar iedereen maakt fouten of wil jij nu echt gaan zeggen dat je de perfecte wo2 film kan maken..? laat me alstjeblieft niet lachen, dat doe ik al genoeg
Veel mensen op dit forum zitten te zeuren over, verkeerde decals, geen goede pet adelaar of weet ik veel wat....ik ben allang blij dat er in deze film (oorlogswinter) niet enkel en alleen SS voorkomt, maar ook eens gewoon Heer soldaten, want als je de afgelopen X aantal films moet geloven zat het hier vol met SS en 'gewone' Heer soldaten waren hier niet te vinden...

Maar achja iedereen heeft weleens last van een winterdipje, probeer elkaar gewoon wat minder af te snauwen, en het gewoon op te lossen als volwassen mensen.....

mvg,
coco
Goede film :r ? hmm dat laat de wensen over... wo2 geintresseerd of niet maakt zeker een verschil maar dat laat ik er even buiten ( daar ieder zijn eigen mening over )
Tuurlijk is er geen perfecte film, al komt schindlers list akelig in de buurt.
Maar fouten en slordig heden is nog al een verschil.
Je bent op de set geweest, had je dan niet iemand er iets van kunnen zeggen dat hij met een RAF muts als duitser rond loopt ? foutje ???? koe lomp ja !
Zitten zeuren ? Ik zit niet te zeuren, ik breng hier een punt ter discussie aan, kennelijk is hier toch weinig verandert in de afgelopen jaren hahah

Kennelijk heeft het totaal geen zin om hier een discussie te starten over historisch correcte film onderdelen. Ik weet niet, maar waarschijnlijk zit het over grote gedeelte van jullie onder tussen in een re-enactment groep ( no offence ) waar de zelfde blunders worden gemaakt.
Lees je boeken, ken je historie en voor de rest roep je hulp in van mensen die andere dingen kunnen delen. :bonk:
Dit is het laatste wat ik er over zeg anders neem ik al mijn post terug en dan kunnen jullie lekker gezamelijk chatten hoe goed deze film en wel niet is en hoe ze het toch weer knap voor elkaar hebben gebokst...

de groete
:bonk:
Plaats reactie