Oorlogswinter

Films, series en documentaires over WOII
coco
Lid

Re: Oorlogswinter

Bericht door coco »

killingspree schreef:Waar beledig ik jou ?

Ik zal het nog 1 keer proberen uit te leggen.
Sinds dit een wo2 gerelateerd forum is en we het over een WO2 gerelateerde film hebben waarin het rammelt van de fouten lijkt het me niet meer dan normaal om dit eens terspraken te brengen.
Maar gezien ons ruimteaapje telkens terug komt met het feit dat een film alleen maar een verhaal moet hebben en de duitsers alleen maar zwarten laarzen moeten dragen, helmen en moeten schreeuwen. Nou dat is geschiedschrijving.
Kijk eens naar Zwart Boek, deze jongens hebben tenminste in de boeken gezeten en het naar mijn mening wel goed van af gebracht met een net zo goed verhaal.
Kom op man,
Ieder zijn eigen mening, maar het gaat niet over de mening van mij of van jou... het punt wat ik hier voor de 5e en tevens laatste keer probeer ter spraken te brengen is dat het rammelt van de historisch incorrect heden en dat dit slap is voor een film van dergelijk budget ( nog los van het verhaal zelf wat in de verste verte niet het totaal plaatje van de oorlogs winter bedekt, noch het feit van vertrouwen en wantrouwen ).

Succes en veel plezier in de bios dan maar, neem maar een stripboekje mee. :mrgreen:
ten eerste schrijf ik nergens dat je mij uitscheld, maar over het algemeen hebben de mensen er wel een handje van elkaar af te snauwen, dat is naar mijn mening niet echt de bedoeling van een forum, het is een forum voor discussie en meningen, jouw mening is k*t film, mijn mening is goede film, goed verhaal (oke wat fouten maarja who care's?).
Waarschijnlijk gaat er nu iets komen van: jonge verzamelaar ziet belang nog niet in van historisch correcte films bladiebladiebla, natuurlijk heb ik ook het liefst 100% goede wo2 films, maarja dan zouden we met zijn allen in de film industrie moeten gaan werken en alles aan gaan sturen, of boeken gaan schrijven die 200% goed zijn zodat er geen fouten in de films meer komen, maar dat gaat toch nooit gebeuren.
Maar achja wacht maar op 'the perfect movie', dan kan je nog lang wachten ;)

mvg,
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Ruimteaapje
Lid
Lid

Bericht door Ruimteaapje »

killingspree schreef:Waar beledig ik jou ?
Jij ziet termen als "kiddo" en kotsende emoticons zeker als normaal discussiëren?
killingspree schreef:Sinds dit een wo2 gerelateerd forum is en we het over een WO2 gerelateerde film hebben waarin het rammelt van de fouten lijkt het me niet meer dan normaal om dit eens terspraken te brengen.
Klopt, en het lijkt mij ook niet meer dan normaal dat jij daarin jouw mening geeft en ik de mijne. Daarin ga ik deels met jou mee en deels niet. Dat is discussiëren toch? Dus waarom dan die irritatie.
killingspree schreef:Maar gezien ons ruimteaapje telkens terug komt met het feit dat een film alleen maar een verhaal moet hebben en de duitsers alleen maar zwarten laarzen moeten dragen, helmen en moeten schreeuwen. Nou dat is geschiedschrijving.
Goed lezen en meningen scheiden is ook een vak. "Ons ruimteaapje" heeft opeens letterlijk de mening van Rik?
Rick de G. schreef:Voor een bioscooppubliek geldt dit in principe ook, maar dan op het vlak van details:
Duitsers hebben een duitse helm, hoge zwarte laarzen en schreeuwen veel.
Amerikanen rijden constant in jeeps en delen vanalles uit.
killingspree schreef:Kijk eens naar Zwart Boek, deze jongens hebben tenminste in de boeken gezeten en het naar mijn mening wel goed van af gebracht met een net zo goed verhaal.
De lijst met historische onjuistheden in Zwartboek is eindeloos.
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
Charly1975
Lid

Bericht door Charly1975 »

Kan er nou tegenwoordig helemaal niet meer normaal met elkaar worden omgegaan ? Iedere keer loopt het op hetzelfde uit bah !

Waarom zou je tegenwoordig nog een topic starten ?

Ik hoop maar dat de beheerders een grote voorraad slotjes heeft gekocht want ik ben bang dat er veel afgesloten gaat worden....wellicht het hele forum ???????
We're fools to make war
On our brothers in arms

(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
killingspree
Lid

Bericht door killingspree »

coco schreef: ten eerste schrijf ik nergens dat je mij uitscheld, maar over het algemeen hebben de mensen er wel een handje van elkaar af te snauwen, dat is naar mijn mening niet echt de bedoeling van een forum, het is een forum voor discussie en meningen, jouw mening is k*t film, mijn mening is goede film, goed verhaal (oke wat fouten maarja who care's?).
Waarschijnlijk gaat er nu iets komen van: jonge verzamelaar ziet belang nog niet in van historisch correcte films bladiebladiebla, natuurlijk heb ik ook het liefst 100% goede wo2 films, maarja dan zouden we met zijn allen in de film industrie moeten gaan werken en alles aan gaan sturen, of boeken gaan schrijven die 200% goed zijn zodat er geen fouten in de films meer komen, maar dat gaat toch nooit gebeuren.
Maar achja wacht maar op 'the perfect movie', dan kan je nog lang wachten ;)

mvg,
Dat eerste was richting ruimteaap...?
Wat is in jou ogen een goede film Coco... wat is jou definitie van een goede film ??? sneeuw die net echt lijkt, een fijn geluidje, goed geacteerd ???

Mijn persoonlijke definitie van een goede film is een film die klopt, qua history, verhaal, interactie, vertaling, en decor / omgeving. ( dat laatste is erg goed in deze film )
Nou daar gaan we dan:
History globaal : 6
History uniformering en aankleding: 4
Interactie verleden : 5
Vertalingen : 8 ( goed engels, nederlands en duits )
Vibe: 5 mij gaf het niet echt de juiste vibe wat ik er van had gehoopt.
Decor en omgeving 9
jonge verzamelaar ziet belang nog niet in van historisch correcte films
Dat zou als wo2 geintresseerde een must moeten zijn, ken je geschiedenis... luister ik ben al heel wat jaartjes ouder dan de meeste van jullie... en voor internet heb ik eerst de gehele lecturama serie door geploegd en een hoop andere wo2 gerelateerde lectuur. Wolfenstein en Call of Duty zijn goede basis voor een wo2 geintresseerde, noch is het de Band of Brothers serie ( hoe goed deze ook is ).

Een perfecte film zal er nooit komen, daar ga ik niet op zitten wachten...

Zwart broek was een voorbeeld, en als je vond dat daar al te veel fouten in zaten ruimeaap, boy o boy...
coco
Lid

Bericht door coco »

'' Wat is in jou ogen een goede film Coco... wat is jou definitie van een goede film ??? sneeuw die net echt lijkt, een fijn geluidje, goed geacteerd ???

Mijn persoonlijke definitie van een goede film is een film die klopt, qua history, verhaal, interactie, vertaling, en decor / omgeving. ( dat laatste is erg goed in deze film )
Nou daar gaan we dan:
History globaal : 6
History uniformering en aankleding: 4
Interactie verleden : ?
Vertalingen : 8 ( goed Engels, Nederlands en Duits )
Vibe: 5 mij gaf het niet echt de juiste vibe wat ik er van had gehoopt.
Decor en omgeving 9 ''

In mijn ogen is een goede film, een goed verhaal waar je snel inzit, leuk aangekleed (foutjes so what kijk je maar over heen), goed geacteerd, meertalige acteurs, geen overdreven verandering in tijdsduur.

History globaal : 6,5
History uniformering en aankleding: 7 (decals oke..en er zat op 1 schirmmütze geen pet adelaar)
Interactie verleden : 5
Vertalingen : 8 ( goed Engels, Nederlands en Duits.)
Vibe: 8 (zat snel in het verhaal en bleef ook leuk om naar te kijken.)
Decor en omgeving: 7,5
Ruimteaapje
Lid
Lid

Zwartboek is door historici afgekraakt vanwege alle fouten. Ondermeer in het Historisch Weekblad maar ook door bijvoorbeeld Marc van Rossum du Chattel (klik op de link voor zijn artikel) en Jessica Deurlacher. Jessica Durlacher heeft Zwartboek in Vrij Nederland tot op het bot toe gefileerd. De film zit volgens haar vol leugens. Een keuze uit haar (tientallen) aangehaalde historische onjuistheden:
- in september 1944 waren zeilboten allang geconfisqueerd en sigaretten verboden (openingsscene toont bloot Joods meisje in 1944 in een weiland, kijkend naar een passerende zeilboot en sigaretten rokend)
- zij is een zangeres die voor de oorlog in Duitsland furore maakte, volgens het verhaal. Vanaf 1933 was het voor Joodse zangeressen verboden om op te treden. Hoe oud is zij dan in september 1944?
- na het zeilmoment zit ze achterop een fiets en toont haar blote benen aan Duitsers: onmogelijk daar alle fietsen in die tijd al waren afgenomen ("Geef onze fietsen terug", kennen we die nog?)
En zo beschrijft zij nog veel andere details die vreemd overkomen (smeuige gemberkoek in 1944; die is OF 3 jaar oud OF uit de lucht komen vallen maar zeker niet smeuig). Maar ook op de hoofdlijnen heeft zij veel kritiek: Joodse families die tegen het einde van de oorlog elkaar -doodgewaand- weer tegen komen en doen alsof dat normaal is. Verzetsmensen die bij elkaar naar binnen lopen alsof dat helemaal niet gevaarlijk is. Enzovoort.

En dan noem je Schindler's List als de WOII-film die het meeste neigt naar perfectie. Daarin zitten misschien nog wel meer onjuistheden dan in Oorlogswinter, juist omdat het een geromantiseerd beeld geeft van de werkelijkheid en niet, zoals Oorlogswinter, een compleet fictief verhaal is. Saillant detail is bijvoorbeeld dat Schindler in werkelijkheid slechts indirect betrokken was bij de samenstelling van deze lijst. In de film zie je hem echter, samen met Itzhak Stern, de lijst samenstellen. Die rol van Stern klopt ook niet met de werkelijkheid, maar is een samenvoeging van meerdere personen. En zo zijn er nog wel meer onjuistheden te noemen. Geen fouten, maar gewoon bewuste aanpassingen om het verhaal wat meer filmwaardig te maken. Dat is de vrijheid die elke filmmaker heeft.
Laatst gewijzigd door Ruimteaapje op 01 dec 2008, 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
iknowdintoo
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door iknowdintoo »

Inderdaad allemaal fouten, maar bijv. het verhaal dat 'alle' fietsen in 1944 al waren afgenomen klopt ook weer niks van.. Mensen die ze nodig hadden (voor een belangrijk beroep, enz.) hadden ze vaak nog. En ik denk, dat het verzet er toch wel een paar zou kunnen regelen..
coco
Lid

Bericht door coco »

iknowdintoo schreef:Inderdaad allemaal fouten, maar bijv. het verhaal dat 'alle' fietsen in 1944 al waren afgenomen klopt ook weer niks van.. Mensen die ze nodig hadden (voor een belangrijk beroep, enz.) hadden ze vaak nog. En ik denk, dat het verzet er toch wel een paar zou kunnen regelen..
Ja, dat is zo, maar als verzets persoon ga je niet rustig met je fiets langs een groep marcherende Duitsers rijden lijkt mij zo?, maar we zijn off-topic bezig...

mvg,
Ruimteaapje
Lid
Lid

iknowdintoo schreef:Inderdaad allemaal fouten, maar bijv. het verhaal dat 'alle' fietsen in 1944 al waren afgenomen klopt ook weer niks van.. Mensen die ze nodig hadden (voor een belangrijk beroep, enz.) hadden ze vaak nog. En ik denk, dat het verzet er toch wel een paar zou kunnen regelen..
Je mag die discussie met historici gaan voeren die daar anders over denken. Ik weet wel dat het buitengewoon onwaarschijnlijk is dat een joodse onderduiker achterop een fiets zo openlijk de aandacht van Duitsers gaat trekken. De angst voor ontdekking was te groot: er hoeft er maar eentje die fiets te willen hebben en naar een persoonsbewijs te vragen. Een te groot risico.
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Contacteer:

Bericht door sniper snoop »

Zitten jullie nou te discussiëren omdat er fouten zijn? In iedere film zitten er fouten. Begin alvast mar met de fouten uit te halen.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Mr_Flibble
Lid
Contacteer:

Bericht door Mr_Flibble »

Mijn ingekorte mening:

Vermakelijke film waarin wel elk stukje drama tot het bot wordt uitgemolken.
Thumbs up from me.

Enkele kleding/uitrusting foutjes vielen mij wel op, maar als je een perfecte film wil, kijk je maar naar een documentaire .

Alleen jammer dat ik en mijn maat met onze jeeps uit die bevrijdingsscene zijn geknipt :lol:
Zelfs bij "Tijdreiziger op oorlogspad" was ik langer in beeld (toch wel een halve seconde)
In Tabulas Argenteas Refero
killingspree
Lid

Bericht door killingspree »

een bevooroordeelde positie begrijp ik :)
iknowdintoo
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door iknowdintoo »

Ruimteaapje schreef:
Je mag die discussie met historici gaan voeren die daar anders over denken. Ik weet wel dat het buitengewoon onwaarschijnlijk is dat een joodse onderduiker achterop een fiets zo openlijk de aandacht van Duitsers gaat trekken. De angst voor ontdekking was te groot: er hoeft er maar eentje die fiets te willen hebben en naar een persoonsbewijs te vragen. Een te groot risico.
Ik zeg ook niet dat dát logisch is, alleen dat er nog wel fietsen in burgerhanden waren in 1944.
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Bericht door asjemenou »

killingspree schreef: Ik dacht dat dit een WO2 forum was...
schijnbaar zijn de echte WO2 geintresseerde reeds vertrokken en zitten er alleen nog maar cowboy liefhebbers hier.
Er zitten nog steeds wel WOII geïnteresseerden/verzamelaars op dit forum. Gelukkig wel. :)
De mening van Killingspree kan ik wel begrijpen. Als WOII verzamelaar kijk je met andere ogen naar zo'n film dan het gemiddelde publiek. Bij menig oorlogsfilm krullen bij mij ook m'n tenen om. Waarschijnlijk ook de reden waarom ik weinig oorlogsfilms kijk.
Ook ik weet dat een speelfilm een productie is met een bepaald budget en waar een filmproducent zeker aan wil verdienen.
En daarbij richt hij zich toch meestal op het grote publiek dat gaat voor de film, het verhaal, de effecten en niet zozeer voor het feit of dat uniformen, voertuigen in een film 100% kloppen. Het is niet anders.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Sjoerd
Lid

Bericht door Sjoerd »

Dit topic gaat over de film Oorlogswinter en iet over de discussie wat wel of geen goede oorlogsfilm is en waarom.

Vanaf hier gaan we dus weer op normale toon verder over de film Oorlogswinter.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Plaats reactie