Oorlogswinter

Films, series en documentaires over WOII
killingspree
Lid

Re: Oorlogswinter

Bericht door killingspree »

Als we het over de film oorlogs winter moeten hebben maar niet over of het een goede film is te wel of te nee... wat heeft dit topic dan voor zin Sjoerd :?:

:?
Laatst gewijzigd door killingspree op 02 dec 2008, 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Sjoerd
Lid

Bericht door Sjoerd »

Je mag best aangeven waarom je de film Oorloswinter wel of niet goed vindt, maar ik wil geen eindeloze off-topic discussie. Hou het dus bij de film Oorlogswinter.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
YPPY
Lid
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Als ik de reacties zo zie, ga ik het wel een leuke film vinden. :D Van mutsen, gasmaskers en tanks weet ik niks en ik vind het wel makkelijk om Duitsers te kunnen herkennen aan gepoetste laarzen. Als het een documentaire was geweest, dan had ik het anders gevonden. Dan moet het wel zo echt mogelijk zijn. Nu lijkt het me meer een film voor het vermaak en om de jeugd wat bekender te maken met deze zo belangrijke periode uit de geschiedenis.

Voor degenen die de film gezien hebben: denken jullie dat scholieren door de film interesse krijgen in wo2? Daar over gaan lezen, of meer films kijken of er over gaan praten met anderen? En hebben ze dan in het algemeen een redelijk beeld van hoe het ging?
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Ruimteaapje
Lid
Lid

Bericht door Ruimteaapje »

Ben hem net met een vriendin van mij gaan kijken: we vonden het allebei een leuke film om te zien maar hij raakte ons niet zoals onlangs films als "Factory Girl" en "In to the wild" dat bij ons wel deden. Daarvoor zijn de emoties niet intens genoeg, het acteren overtuigt ons niet genoeg, het leed pakt ons niet. Toch vinden wij het een film die boven het gemiddelde van de Nederlandse film uitkomt en ik beleef aan dit verhaal, juist door het kleinschalige (op de Indiana Jones achtervolging met de koets na dan) meer plezier dan het over the top bombastische van Zwartboek. Voor Oorlogswinter toch zeker een ruime voldoende in mijn ogen, met vooral credits voor Yorick van Wageningen.
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
JimK
Lid
Contacteer:

Bericht door JimK »

coco schreef:......., goed verhaal (oke wat fouten maarja who care's?).
.....mvg,
Ik. De fouten die hier op de foto's van de film al te zien zijn vind ik niet kunnen. Daar wordt voor mij de film al mee verpest. Het is zo'n kleine moeite om hier iemand of een paar mensen naar te laten kijken, en dat maakt op een film budget niks uit. (waarschijnlijk zijn er genoeg mensen die voor niks advies willen geven over het hoe en wat omtrent de uniformering).
Ook Zwartboek deed mij niks, zat vol met te overdreven onrealistische scene's.

- Tuurlijk waren er nog wel fietsen, massieve/surrogaat banden werden veel gebruikt. Dit was natuurlijk realistischer geweest in die film. En een Duitser neemt een fiets met massieve banden niet direct in beslag :wink:
- Dat zij achter op de fiets zat met haar benen zo, tja.. Hoe opvallender, hoe onopvallender zou je kunnen zeggen.
- En roken, snap ik het probleem niet van, er waren heus nog wel cigaretten in de oorlog. Surrogaat, of via je de illegale handel.

Gr.
killingspree
Lid

He eindelijk eens iemand die de zelfde visie heeft.

Ik zou met alle plezier gratis en voor niets hulp willen bieden aan dergelijke producties. Het is gewoon storend dat dat totaal niet ter spraken is gekomen...

Fietsen, waren er wel degelijk. ( alle fietsen weg, sure... )
Sigaraten ( ook die waren er, wellis waar op de bon, maar ze waren er )
goed verhaal (oke wat fouten maarja who care's?

Het verhaal is beschreven in het boek oorlogs winter... het is een verfilming. Ik verwacht van een verfilming van een boek een verfilming van een boek en geen eigen draai.

Ruimteaapje, heb jij uit het verhaal kunnen halen dat Schafter bij het verzet zit en joden verborgen hield ?
Jij concludeerd dat de RAF muts van de duitsere uit het wrak komt ( wat compleet uit gebrand is :roll: )
Heb jij uit de film op kunnen maken hoe Michiel aan de paard komt of van wie dat paard is ?
Heb jij uit de film op kunnen maken dat Oom Ben geen echte Oom van Michiel is ?
Heb jij uit de film op kunnen maken dat Dirk ontsnapt is tijdens transport richting duitsland van uit kamp amerstfoort en vervolgens in het zelfde hol heeft onder gedoken gezeten waar ook Jack zat ?

Daar had ik dan graag eens antwoord op... alvast bedankt
Sjoerd
Lid

Bericht door Sjoerd »

killingspree schreef:Het verhaal is beschreven in het boek oorlogs winter... het is een verfilming. Ik verwacht van een verfilming van een boek een verfilming van een boek en geen eigen draai.
Dan zal je bij de meeste boekverfilmingen een tenenkrommende ervaring hebben. Het simpele feit is dat de meeste boeken bewerkt moeten worden, voordat ze verfilmd worden. Tot nu toe is het bij mij zo dat ik van alle boekverfilmingen die ik heb gezien en waarvan ik ook het boek heb gelezen ik het boek beter vond.

Oorlogswinter heb ik niet gelezen, maar ik ben wel benieuwd naar de film.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Charly1975
Lid

Bericht door Charly1975 »

killingspree schreef: Het verhaal is beschreven in het boek oorlogs winter... het is een verfilming. Ik verwacht van een verfilming van een boek een verfilming van een boek en geen eigen draai.
Dit vind ik een persoonlijke mening die je hier geeft. Iedereen beleeft een boek anders, je ziet een hoofpersoon voor je zoals jij 'm leest. De regiseur heeft dit, overigens wel samen met de schrijver Jan Terlouw, eigenlijk ook gedaan. Welliswaar is het een 'eigen draai' maar met goedkeuring van de schrijver. Echter kan ik me misschien helemaal niet in de hoofdpersoon vinden omdat hij in mijn gedachten er toch ander uitgezien moet hebben, of toch op een andere manier gereageerd moet hebben of zelfs op een andere manier zou lopen. Iedere film is dus eigenlijk een eigen draai van de regiseur.
We're fools to make war
On our brothers in arms

(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
killingspree
Lid

wat staat hier nu eigenlijk
Ik verwacht van een verfilming
Ik verwacht = naar mijn mening
JimK
Lid
Contacteer:

Bericht door JimK »

Ben hem gisteren even wezen kijken.

Ik vind de film (lees het verhaal in de film) erg mooi gedaan. Vele mooie decors zijn er gebouwd, een paar minpuntjes zoals te moderne rijtjeshuizen ergens in een shot en ik zag een plastic kattenluikje voorbijkomen ergens in het eerste uur. :lol: Maar ja, er wordt altijd iets over het hoofd gezien.
Voor de rest goede vertolking van de rollen. Heb mijn twijfels bij de geloofwaardigheid van het klimmen onder de brug door, en dan zij dan ongemerkt naar de oever wandelt en Jack in het water valt, allemaal zonder op te vallen. Maar goed....

Voor een leek was er verder natuurlijk niets op aan te merken, of helemaal niets misschien wel. Maar toch vielen mij de vele fouten in de uniformering op. Ik heb ook contact gehad met de persoon die hier verantwoordelijk zou zijn, zijn naam staat er nu niet onder want hij was te duur om mee te gaan naar de opnames in Letland (als ik goed heb), dus na drie weken filmen kwam de club hier en moest hij naar de uniformering kijken. Hij besloot toen dat hij zijn naam daar niet aan wou verbinden en hield het bij de voertuigen. De uniformen komen dus van een lowbudget verhuur uit Praag.
Voorbeelden; De officier zonder adelaar op de pet, de tsjechiese y-riemen lijken dus ook totaal nergens naar, DDR knopen op sommige uniformen, de helmen en decals, etc. Aankleden is ook een kunst. Wat de bedoeling van het RAF mutsje nou is is me niet duidelijk, dat is haast te erg om een fout te kunnen zijn, zou het niet het idee moeten wekken dat dat uit het vliegtuig komt???...

Mijn waardering 3,5*

Gr. Jim
killingspree
Lid

ben gelukkig niet de enige...
het gebeure over het verhuur in Praag verklaard natuurlijk wel veel... maar een film met een budget van 10 miljoen, tja.
voor wat betreft de muts, tja... uit een compleet verbrand wrak een nieuwe muts tovere is al vaag, laat staan een bij passende lange overall... nee.

mij niet gezien

over nieuwe films gesproken... als ik de foto's alleen al bekijk van Valkyrie, daar krijg ik een veel beter gevoel van !
JimK
Lid
Contacteer:

Bericht door JimK »

killingspree schreef:ben gelukkig niet de enige...
het gebeure over het verhuur in Praag verklaard natuurlijk wel veel... maar een film met een budget van 10 miljoen, tja.
voor wat betreft de muts, tja... uit een compleet verbrand wrak een nieuwe muts tovere is al vaag, laat staan een bij passende lange overall... nee.

mij niet gezien
Idd, een budget van zoveel geld en dan toch weer bezuinigen op een heel belangrijk iets. En als ik dan in de aftiteling zie hoeveel mensen er aan mee werken, en overal een serie assistenten bij. Dan vraag ik me af of je daar niet een persoon weg kan strepen en zorgt dat de uniformen er gewoon goed uit zien.

Het verhaal van de muts uit het wrak is zeker niet geloofwaardig, maar een Duitser met dat mutsje laten lopen alszijnde luftwaffe is nog triester....

offtopic: Valkyrie, kijk ik heel erg naar uit, ziet er allemaal super uit. Alleen vind ik het ENGELS altijd afbreuk doen, maarja...... super trailers iig
Ruimteaapje
Lid
Lid

Bericht door Ruimteaapje »

mgschutze schreef:Wat de bedoeling van het RAF mutsje nou is is me niet duidelijk, dat is haast te erg om een fout te kunnen zijn, zou het niet het idee moeten wekken dat dat uit het vliegtuig komt???...
UIteraard. Niels mag dan stellen dat het wrak totaal uitgebrand was maar de jongens vinden er immers ook nog een vliegerhelm die nog geheel intact is.
En wat de aankleding betreft. Het is een avonturenfilm en 99,9 procent van het bioscooppubliek boeit het totaal niet of er DDR knopen aan een uniform zitten en dat soort details. Logisch dat het de makers van de film ook niet direct interesseert.
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
killingspree
Lid

Ruimteaapje, we kunnen hier nog dagen een wellis nietes spelletje over gaan voeren, het feit is gewoon dat er dingen niet kloppen. Dat het een avonturen film is, daar heb je wel gelijk in, maar men probeert nog steeds iets historisch neer te zetten in een realistisch tijd frame en iets wat waar gebeurd kan zijn. Er kloppen dingen totaal niet met de werkelijkheid, en als je goed gekeken had naar de piloten kap had je gezien dat deze verbrand was net zoal het horloge wat daar gevonden is geworden. Uit een in vlammen neer komend vliegtuig trek je geen schuitje en jas of what so ever heel uit... stof en zeker wol brand remember ! we gaan hier naar mijn mening te ver door over het hoe en wat van het schuitje, het punt is gewoon det het er al niet hoort te zijn, in the first place !
JimK
Lid
Contacteer:

Bericht door JimK »

Ruimteaapje schreef:
mgschutze schreef:Wat de bedoeling van het RAF mutsje nou is is me niet duidelijk, dat is haast te erg om een fout te kunnen zijn, zou het niet het idee moeten wekken dat dat uit het vliegtuig komt???...
UIteraard. Niels mag dan stellen dat het wrak totaal uitgebrand was maar de jongens vinden er immers ook nog een vliegerhelm die nog geheel intact is.
En wat de aankleding betreft. Het is een avonturenfilm en 99,9 procent van het bioscooppubliek boeit het totaal niet of er DDR knopen aan een uniform zitten en dat soort details. Logisch dat het de makers van de film ook niet direct interesseert.
Niet interesseren was niet aan de orde, maar ze hadden er niet het geld voor over om de door hun ingehuurde expert mee te nemen naar de opnames in het buitenland, waar ze dus begonnen. Deze persoon kon daardoor niet van te voren adviseren of het spul bekijken en wijzigen. Door zo'n lullige bezuiniging verpesten ze er toch veel mee (ook al ziet 99,9 procent het inderdaad niet), andere toekomstige films zien er dan veelbelovender uit.
Plaats reactie