Oorlogswinter

Films, series en documentaires over WOII
Plaats reactie
Rick de G.
Lid

Re: Oorlogswinter

Bericht door Rick de G. »

killingspree schreef:over nieuwe films gesproken... als ik de foto's alleen al bekijk van Valkyrie, daar krijg ik een veel beter gevoel van !
...helaas spreken ze in die film Engels in plaats van Duits en is voor mij per definitie al geen goede film.
Zoals jij je stoort aan uniformeringen (Ik ook hoor, vooral als het net niet perfect is, dan vraag je je toch af waarom ze bijv. die knopen ook niet even goed hadden kunnen doen) stoor ik mij aan de gesproken taal. In beide gevallen het gelijke: het ondermijnt de geloofwaardigheid.

Nee, geef mij "Stauffenberg" uit 2004 maar, met Sebastian Koch als de Oberst. ;)
mgschutze schreef:Niet interesseren was niet aan de orde, maar ze hadden er niet het geld voor over om de door hun ingehuurde expert mee te nemen naar de opnames in het buitenland, waar ze dus begonnen. Deze persoon kon daardoor niet van te voren adviseren of het spul bekijken en wijzigen. Door zo'n lullige bezuiniging verpesten ze er toch veel mee (ook al ziet 99,9 procent het inderdaad niet), andere toekomstige films zien er dan veelbelovender uit.
Ook dat, want ik lees dat er officieren rondliepen zonder adelaars?
In een budget is vast wel plaats voor de paar tientjes die je moet vrijmaken om paar repro adelaars te kopen.
Kijk, zo'n kledingverhuur zal denk ik veel omgebouwde jassen hebben, maar er is voor een film toch best nog wat van te maken hoor.
Zelfs Sturm heeft geen perfecte repro's. :lol:
Grenadier Markus Schenk
killingspree
Lid

Bericht door killingspree »

...helaas spreken ze in die film Engels in plaats van Duits en is voor mij per definitie al geen goede film.
Zoals jij je stoort aan uniformeringen (Ik ook hoor, vooral als het net niet perfect is, dan vraag je je toch af waarom ze bijv. die knopen ook niet even goed hadden kunnen doen) stoor ik mij aan de gesproken taal. In beide gevallen het gelijke: het ondermijnt de geloofwaardigheid.

Nee, geef mij "Stauffenberg" uit 2004 maar, met Sebastian Koch als de Oberst.
Begrijp je punt, stauffenberg is ook erg gaaf trouwens, maar zo kan ik wel 1000 films opnoemen die in de originele taal beter waren geweest al ben ik het daar iet overal mee eens. Neem the Consiparcy, deze was in duits veel toffer geweest, maar als zij nu ook nog inplaats van Heil Hilter long live adolf hadden geroepen... nee.
Begrijp je punt maar dat maakt ( voor mij ) niet perdefinitie een slecht punt...
vooral als het net niet perfect is
deze film is BIJ LANGE NA niet perfect !
Rick de G.
Lid

Bericht door Rick de G. »

killingspree schreef:Begrijp je punt, stauffenberg is ook erg gaaf trouwens, maar zo kan ik wel 1000 films opnoemen die in de originele taal beter waren geweest al ben ik het daar iet overal mee eens. Neem the Consiparcy, deze was in duits veel toffer geweest, maar als zij nu ook nog inplaats van Heil Hilter long live adolf hadden geroepen... nee.
Begrijp je punt maar dat maakt ( voor mij ) niet perdefinitie een slecht punt...
Een slechte film bedoel je? Taal vind ik net zo belangrijk als decors, uniformen etc. etc.
Het is ook om die reden dat ik de nederlandse vertaling van 08/15 links heb laten liggen, omdat ook de rangen vertaald waren (zeer verwarrend!).
killingspree schreef:deze film is BIJ LANGE NA niet perfect !
'k had het niet over "Oorlogswinter" maar over films waar bijna overal perfect aan is gedacht, maar wat dan op één klein puntje een fout maakt.
Dat stoort vaak veel meer dan een baggerfilm met heel veel fouten
Grenadier Markus Schenk
killingspree
Lid

ah oké duidelijk...
08/15 zegt mij niks maar goed.
Zo vind iedereen wel iets storend lijkt me en daar is denk ik ook niets mis mee...
daarom is het ook erg moeilijk om appels met peren te vergelijken
Thom
Lid

Bericht door Thom »

killingspree schreef: Het zou er om moeten gaan wie goed en fout is in de oorlog, de grove lijn in het verhaal.
Nou.... ( als je de film toch nog wil kijken lees dan niet verder )
Schafter, die bij de NSB zou zitten komt niet echt aanbod ( wel natuulijk ) maar niet dat later blijkt dat hij Joden onder gedoken heeft gehouden ( daar word met geen woord over gerapt ).

Sorry jongens....
Met het ontbreken van de voorgeschiedenis van die paarden, en het achter houden van de geschiedenis van oom Ben, is een keuze gemaakt.
Ben zou uiteindelijk bij het grote (bioscoopvee) publiek een imago-schok te weeg brengen van heb ik jou daar. Van lieve oom tot "schofterige NSB-er" .
Het zou funest zijn voor een oorlogsfilm als oorlogswinter om de phrases van de werkelijke afkomst van oom Ben in de film te verwerken.
De spanning die de film op een bepaalde manier toch wel heeft zou hiermee sluimeren. Zonder het nog over de afkomst van de paarden te hebben.

Maar ik citeer je op grond van deze zin.
killingspree schreef: Schafter, die bij de NSB zou zitten komt niet echt aanbod ( wel natuulijk ) maar niet dat later blijkt dat hij Joden onder gedoken heeft gehouden ( daar word met geen woord over gerapt ).
Het bevreemd me dat je dit aankaart. Ik lees dit forum al flink wat maanden, maar qua posts houd ik mij liever op de achtergrond gezien bepaalde achtergronden waardoor ik niet altijd even objectief kan reageren. Je lijkt mij een man van de details. Het antwoord op deze uitspraak wordt gegeven in het gedeelte dat Jack (de engelse piloot) en Michiel) bij nacht via de achtertuin thuiskomen. Ze staan dan even oog in oog met Schafter en een duidelijk Joods meisje dat overdag niet in de film is gezien, de door haar gemaakte sneeuwpop wordt door Schafter vertrapt. Het laat zich niet raden waarom dit Joodse meisje overdag (en dus verder niet in de film) voor komt. Een fijn detail dat goed is overgenomen uit het boek. Snel, en duidelijk, zonder de film langdradig te maken.

Ik hoop dat je je niet te veel irriteert over sommige uitlatingen hier. Sommige dingen die je aankaart begrijp ik erg goed, ik moest er om glimlachen, maar ik hoop dat men hier openlijk en zonder enige vorm van frust kan blijven discussieren.

Om toch nog weer een beetje ontopic te blijven heb ik genoten van de sfeer die er heerste tijdens deze film, al klinkt dat gek.
Het rijmt precies met alle andere boeken en naslagwerken die ik heb gelezen wat betreft het Nederlandse volk en diens reactie op de bezetter. Al waren de helmen wel iets waar ik mij op had voorbereid. Té slecht om nog bij stil te staan, en daarom ook eigenlijk niet eerlijk, aangezien het voor de rest een redelijke film was (voor de algemene filmkijker, waar het geld vandaan moet komen). Ik vraag mij alleen af hoe men de fietsentruck heeft voltooid. Op een gegeven moment kwamen Jack Michiel en zuslief met 3 fietsen uit het bos, terwijl er maar twee beschikbaar waren in het begin.

Ook heb ik geen soldaten ter fiets gezien. De zone waarin men gestationeerd was werd vaak per fiets afgelegd. Zo weet ik van mijn vader.
Een plattelandsregio als in de film lijkt me onmogelijk geheel per voet af te letten. Haha, misschien is dit wel muggenzifterij, maar het voelt wel even lekker.

Alors, zoals ik al zei, ik heb me vermaakt. Los van de historische foutjes.
killingspree
Lid

Ben het grotendeels met je eens alleen
Ze staan dan even oog in oog met Schafter en een duidelijk Joods meisje dat overdag niet in de film is gezien, de door haar gemaakte sneeuwpop wordt door Schafter vertrapt.
is echte Kolder.

een niet kenner kan niet uit een sneeuw pop makend meisje opmaken dat deze man onderduikers heeft ! No Way !
Er word van uit gegaan dat men die conclusie trekt, maar dat is totaal wat anders.
en een Joods uitziend meisje, nou, het meisje heeft inderdaad zwart haar en ze lijkt iets op Anne frank, maar dat wil iet zeggen dat dat per definitie Joods moet zijn. Nee, je kan er net zo goed uit op maken dat schafter een kwaad aardige huis vader is die een hekel heeft aan sneeuw...
Nee sorry, hier ga ik echt niet in mee helaas.
JimK
Lid
Contacteer:

Bericht door JimK »

killingspree schreef:Ben het grotendeels met je eens alleen
Ze staan dan even oog in oog met Schafter en een duidelijk Joods meisje dat overdag niet in de film is gezien, de door haar gemaakte sneeuwpop wordt door Schafter vertrapt.
is echte Kolder.

een niet kenner kan niet uit een sneeuw pop makend meisje opmaken dat deze man onderduikers heeft ! No Way !
Er word van uit gegaan dat men die conclusie trekt, maar dat is totaal wat anders.
en een Joods uitziend meisje, nou, het meisje heeft inderdaad zwart haar en ze lijkt iets op Anne frank, maar dat wil iet zeggen dat dat per definitie Joods moet zijn. Nee, je kan er net zo goed uit op maken dat schafter een kwaad aardige huis vader is die een hekel heeft aan sneeuw...
Nee sorry, hier ga ik echt niet in mee helaas.
Dit heb ik wel duidelijk begrepen uit de film. Schafter die overdag de NSB'er is, maar dan 's avonds is opeens dat Joodse meisje daar. Je kunt aan het gezicht van Michiel zien dat dat nieuw is voor hem. Schafter kijkt hem aan en ook zijn gezicht zegt genoeg. De sneeuwpop wordt dan nog vertrapt.
Ik denk dat voor een gemiddeld persoon met een beetje wo2 kennis dit duidelijk uit de film opgemaakt moet kunnen worden.

Voor degenen die dat niet zouden kunnen bedenken, weet ik niet hoe het nog duidelijker zou kunnen en ondertussen toch natuurlijk.

@ Kurt Student

De drie fietsen die weer het bos uitkomen; Er is op een gegeven moment een scene waarin Michiel met Jack heeft besloten om Jack naar Zwolle te brengen. Vervolgens komt Michiel daarop met twee fietsen naar het bos gefietst. Daarna kwam dan dat Jack eerst verpleging nodig had en kwam zijn zusje (met de derde fiets). :wink:

Gr. Jim
Ruimteaapje
Lid
Lid

Bericht door Ruimteaapje »

Dat het meisje Joods is kwam op mij ook duidelijk over. Schafter maant haar zelfs binnen te komen door haar duidelijk Joodse voornaam te roepen, waarna hij de sneeuwpop vertrapt zodat niemand kan merken dat er een kind in zijn huis is.

Iedereen die ik over deze film sprak heeft deze scène begrepen. Zelfs een meisje van zestien zonder bijzondere kennis over de Tweede Wereldoorlog.
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
killingspree
Lid

right....sure.
wellicht moet ik me maar netjes bij de legendarische serie houden die 10x beter is :wink:
Ruimteaapje
Lid
Lid

Dat iedereen op dit forum en daarbuiten die scène heeft begrepen is nog niet voldoende? :bonk:
killingspree
Lid

how, wacht stop, ik heb er wel uit begrepen dat hij joden verborgen hield, maar duidelijk word het niet, het word aan de kijker overgelaten.... daarnaast is het niet zoals het in het boek beschreven staat.
maar goed, heb je de serie uberhaupt ooit gezien dan ?
Ruimteaapje
Lid
Lid

Yup, en de serie is de film niet en omgekeerd. In de film wordt (zoals hierboven al door verschillende forumleden is beschreven) kort duidelijk gemaakt hoe het met Schafter en zijn onderduikers zit. In de serie haddenen ze nu eenmaal veel meer tijd om het hele boek te verbeelden.

Je hebt het begrepen maar duidelijk wordt het niet :? Het wordt inderdaad aan de kijker overgelaten maar jij hebt het begrepen, ik heb het begrepen, de andere forumleden hebben het begrepen en andere bioscoopbezoekers begrijpen het blijkbaar ook. Hoezo wordt het niet duidelijk dan?
killingspree
Lid

jonge jonge... :frownno:
echt waar... sta ik hier tegen een scherm te praten of is het echt zo moeilijk
weet je wat, laat maar hangen, zou zeggen koop hem op dvd straks en draai hem grijs...

de groete
Ruimteaapje
Lid
Lid

Nou, iedereen snapt die scène, jij snapt hem ook en toch zeg je dat het niet duidelijk wordt in de film. Inderdaad, ik heb werkelijk geen flauw idee wat je nou eigenlijk wil zeggen.
Miller
Lid
Locatie: Ginkelsche Heide, Ede bij Arnhem, Gelderland, The Netherlands

Bericht door Miller »

Ja, mag ik ook meezeuren over de film?

Hoe komt een collaborateur aan een Browning FN HP? Het kan natuurlijk ook de voor de Duitsers geproduceerde variant zijn, maarja. In het begin zie je `m ook al in de koffer van oom Ben zitten, maar daar had deze een handgreep met duimondersteuning (na oorlogs!). Bij de schietscène in het bos had deze wel houten handgrepen. (Waarom gaat de passerende Duitse patrouille niet op onderzoek uit na het horen van een schot?)
De Duitser met het RAF-schuitje vond ik echt het lachertje van de eeuw.
Verder liepen de voedselzoekers er toch redelijk doorvoed bij.
Volgens deze film zijn Duitse motoren ontzettend langzaam en halen ze een kar met paard niet in. Ook zijn de Duitsers erg scheel en kunnen niet schieten, of hebben de wapens een erg grote afwijking. Als je op 25 meter achter een koets rijd en je rammelt je MP40 leeg in die richting, krijg je dan maar 2 kleine gaatjes in de huif van de koets?
Duitsers zijn ook erg doof en blind. Als zwaargewonde piloot kun je makkelijk onder een bewaakte brug doorkruipen en met een enorme plons in het water vallen zonder dat de brugbewaking het merkt. Voorts is het hartje winter en hij zwemt door die rivier alsof het 35 graden is.
Verder loopt Erika in haar verpleegstersuniform door de uiterwaarden te dansen als zuster Maria in "the sound of music" en ook dat valt de Duitsers op de brug niet op.
Op de brug passeert een burgerauto met generator, deze auto heeft een hedendaagse oldtimerkentekenplaat.
Als Michiel door het ijs in het water valt vind hij het daar ontzettend leuk en zwemt nog even rond. Ik ben zelf ook wel es door het ijs gezakt en dan doe je echt wel ietsje anders dan hij in de film.
En een collaborateur die een koffer met dubbele bodem heeft kan nog. Duitse papieren kan ook nog. Maar waarom in gotsnaam een complete Duitse tijdschriftenhandel in die dubbele bodem?

De meest aangrijpende scène vind ik die waarin het paard doodgeschoten wordt. We hebben zelf een paard met een gebroken been gehad, en dat is echt niet leuk. Doodschieten of een spuitje is dan de enige optie.

Nouja, ik hoef `m niet op DVD, anyway.
De perfecte oorlogsfilm bestaat (nog!) niet. Maar het is voor de meeste regisseurs en filmproducenten te veel moeite om verzamelaars o.i.d. te raadplegen.
Floris / MILLER
Werkgroepcoördinator 1 Border, War Department Military Living History Association
--->> http://www.wardepartment.nl" onclick="window.open(this.href);return false; <<---
(Gezocht: Nederlandse VN uitzending Libanon UNIFIL '79-'85 items)
Plaats reactie