Oorlogswinter

Films, series en documentaires over WOII
Moengoman
Lid

Re: Oorlogswinter

Bericht door Moengoman »

Zijn er veel verschillen tussen de film en de serie? Zo nee, dan hoef ik de film niet te zien. Een jaartje of twee geleden heb ik het boek nog eens herlezen (opgroeiende zoon en papa leest zijn boeken ook) en vele beelden verschenen weer voor het geestesoog.

Overigens schijn ik het IQ van een bak popcorn te hebben, want verkeerde uniforms en zo vallen mij nooit op. :lol:
Ruimteaapje schreef:Het was op het platteland hè, daar sloeg de honger niet toe zoals in de Randstad.
Dit klopt. Mijn ouders en oudere ooms en tantes hebben in 1944-45 geen honger geleden. In feite hadden ze het nauwelijks slechter dan voor en na de oorlog (nogal arm, maar genoeg te eten). Ze woonden dan ook in Hem en Venhuizen, het platteland van West-Friesland. Ze hebben nog wel herinneringen aan de hongertochten vanuit de Randstad.
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 47 keer
Ontvangen: 90 keer

Bericht door asjemenou »

Het boek "Oorlogswinter" moet ik ook nog ergens hebben liggen. Na alle commotie over de onlangs verschenen speelfilm, ga ik het boek ook maar weer eens lezen denk ik. Als ik de reacties zo eens lees in dit topic dan word het verhaal in de film anders verteld dan in het boek. Beetje jammer als dat zo is.
Ruimteaapje schreef:Het was op het platteland hè, daar sloeg de honger niet toe zoals in de Randstad.
Waarschijnlijk was de hongersnood in de winter van 44/45 in de grote steden het meest voelbaar. Mijn ouders en grootouders woonden ook in de Randstad gedurende de Hongerwinter maar hebben geen honger geleden. Uiteraard was er schaarste aan bepaalde zaken maar naar de gaarkeuken gaan en bloembollen eten dat hebben ze niet behoeven te doen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
marloes
Lid

Bericht door marloes »

Gister was de schrijver op tv en men vroeg hem wat er niet aan de film klopte.
Zijn commentaar was dat de nensen in het echt dunner waren, er minder eten was en dat het veel kouder was.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Ruimteaapje
Lid
Lid

Bericht door Ruimteaapje »

Wijlen mijn grootvader is wel voor zijn gezin vanuit Amsterdam opzoek gegaan naar voedsel. Ik begrijp uit de herinneringen van mijn grootmoeder dat hij in de kop van Noord-Holland de boerderijen affietste.
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
killingspree
Lid

Bericht door killingspree »

marloes schreef:Gister was de schrijver op tv en men vroeg hem wat er niet aan de film klopte.
Zijn commentaar was dat de nensen in het echt dunner waren, er minder eten was en dat het veel kouder was.
Heb je de rest van de uitzending gemist Marloes ;) hahah
nee ik het niet gezien. Voor wat betreft de kou, dat vond ik overtuigend genoeg eigenlijk maar ja... dat doet niet af aan... ( zie pagina 1 tm 7 )
JimK
Lid
Contacteer:

Bericht door JimK »

Nu ik zie dat er veel mensen met het IQ van een bak popcorn zijn heb ik ook nog wel andere fouten in de film :lol:

Denk aan de fietsen zo langs het pad (bij de schuilplaats), niet echt logisch als je in een schuilplaats zit met een Engelse piloot, en dan niet door de Duitser opgemerkt willen worden. Of een hol graven in de openlucht voor de bosrand, je kan natuurlijk ook een eindje verder tussen de dennen het hol graven (zoals volgens mij uit het boek opgemaakt kan worden), als je het hol dan bezoekt stoppen voetsporen bij de bosrand, want onder dichte dennen ligt doorgaans geen sneeuw, ook valt de ingang dan niet zo op. Zouden al die mensen die aan een film meewerken hier nu niet over nagedacht hebben..... :?

En ga zo maar door......
Ruimteaapje
Lid
Lid

Punt is alleen dat het hol gegraven werd door een jongen van 10 en niet met het plan er een piloot te verstoppen. Een jongen van die leeftijd denkt niet na over dat soort zaken en al helemaal niet voordat er überhaupt iets te verstoppen valt.
killingspree
Lid

hey,
volgens mij klopt dit niet ruimpteaapje, het gat was toch gegraven door totaal iemand anders en had toch in eerste instantie totaal niets met een jonge van 10 te maken maar door dat die ene gast werd doodgeschoten wel....
Ruimteaapje
Lid
Lid

Daar heb je gelijk in. Maar maakte die de schuilplaats dan om iemand te verbergen om met een ander doel?
killingspree
Lid

ja das natuurlijk wel waar, misschien iets voor de jacht ?
dat zal wel iets zijn wat we wel nooit zullen weten verwacht ik.
anti repro
Lid

Bericht door anti repro »

killingspree schreef:Nou, Zal ik hier eens even het Ijs breken ! ( terug van weg geweest :evil: )

wat een bagger film !!!! :oops:

nou waar zullen we beginnen:
1e scene, duitse heeft de decals verkeerd om op de helm ( nationaal - wehrmacht ) :lol:
2e scene, duitser met een RAF muts ??? :oops:
Decals en helmen zijn door de hele film van extreem lage kwaliteit. :zapped:
Gasmaskers die rond bungelen aan de knieen. :/
Zeer vaag gecamoufleerde vrachtwagens en kubels :bonk:
Polizei gasten die mensen executeren in uitgaans tunic en een wehrmacht helm dragen :r
De neer geschoten piloot jack word verbonden en heeft rust nodig, nog geen dag er na kan hij zelfs rennen :frownno:
en ga zo maar door...

Verder raakt het verhaal op wat punten het super gave boek van Jan Terlouw maar kan in de verste verte een verfilming van dit geweldige boek.
Het zou er om moeten gaan wie goed en fout is in de oorlog, de grove lijn in het verhaal.
Nou.... ( als je de film toch nog wil kijken lees dan niet verder )
Schafter, die bij de NSB zou zitten komt niet echt aanbod ( wel natuulijk ) maar niet dat later blijkt dat hij Joden onder gedoken heeft gehouden ( daar word met geen woord over gerapt ).
Oom Ben is in werkelijkheid geen echte Oom van Michiel ( hier wel :roll: ).
Hoe hij aan de paarden komt word ook niet echt aan het licht gebracht terwijl dit essentieel is voor het verhaal...

Als ik deze film een punt moet geven houd het echt op bij een 4- omdat het een Historisch In-Correct zootje ongeregeld is en voor een verfilming nog niet eens de helft beschrijft !

:full:

Sorry jongens....

Ik wil hem zeker nog gaan bekijken met m'n meissie.

Ik denk voor kenners een matige film maar voor de gemiddelde leek een geweldige film. (ik denk dat deze film ook voor het grote Nederlandse publiek is gemaakt en niet voor vakidioten zoals ons :yes: )

Ik weet dat er ook ontzettend veel kritiek was op "een brug te ver" , maar achteraf wel en klassieker geworden (hoger budget en historisch een hoogte/dieptepunt.)

Ik denk dat er wel op meerdere films een aantl zaken aan te merken is. :yes:
marloes
Lid

Bericht door marloes »

Zwartboek bijvoorbeeld, die is pas slecht.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
Ruimteaapje
Lid
Lid

Ja, daar werd mij gisteren weer eens duidelijk. Wat een waardeloze film. Volkomen over the top.
marloes
Lid

Bericht door marloes »

Ruimteaapje schreef:Ja, daar werd mij gisteren weer eens duidelijk. Wat een waardeloze film. Volkomen over the top.
En gruwelijk onauthentiek, ah heerlijk om mensen te vinden die die film ook slecht vinden.
Het halve volk vind het de beste film ooit...
Overigens zag ik gister Valkyrie, die was best goed moet ik tot mijn schrik bekennen :shock:

Maar eh, oeps we dwalen af.
Terug naar oorlogswinter waar ik helaas weinig over melden kan omdat ik deze nog niet gezien heb.
(ik wacht tot hij in de voordeelbak bij de Blokker ligt)
Ik zag op een foto wel al een mannelijke actreutel met half lang haar... :? :frownno:
jurgen
Lid

Bericht door jurgen »

Ik kom nu misschien over als een snul, maar waarom vinden jullie zwartboek zo slecht?
Toen ik hem zag (begin semtember) vond ik het een erg goede film, en nu eigenlijk ook nog, misschien overtuigen jullie me van het tegendeel?
Plaats reactie