[Overzicht] Kijkerstips
-
- Lid
- Contacteer:
-
- Lid
- Drs. S.
- Lid
Nederlanders in de waffen-SS, donderdag 20-04-2006 op Netwerk, nederland 1 om 20:30.
"Earth provides enough to satisfy every man's need, but not every man's greed." M. Gandhi
Zin in discussies? Surf naar het Odeon discussie forum.
- Drs. S.
- Lid
Netwerk schreef:Het Geweten - Hitler's elitesoldaten 61 jaar later
Uitzenddatum: Do. 20 april 2006, 20.30u
Gerespecteerd en bejubelt worden door de leider van het ‘Deutsche Reich’, gehaat en gevreesd worden in de bezette gebieden. Hoe was het om een van Hitler's elitesoldaten te zijn en hoe is het om terug te kijken naar de levensbepalende keuze van toen? In de week van Hitler's verjaardag praten oud-(Waffen-)SS'ers openhartig over hun foute verleden.
"Earth provides enough to satisfy every man's need, but not every man's greed." M. Gandhi
- ^kev
- Lid
- Drs. S.
- Lid
Het is maar wat je toeval noemt. Rond begin mei zijn er altijd oorlogsfilms op tv te zien
- pvt_Ed
- Lid
- Seyffardt
- Lid
Het feit dat Folmer zich heeft willen rehabiliteren door vrijwillig met andere Nederlanders onder Amerikaanse supervisie in Korea te gaan dienen, zegt iets anders over de man dan jij beweert. Je zegt "bijna nog steeds nazi" maar waar baseer je dat op? Ik heb de uitzending twee keer bekeken en heb de man geen enkele pro-nazi opmerking horen maken. Dat iemand de daden van het verzet (in de vorm waarin ze zijn uitgevoerd) afkeurt, is wat anders; daar hoef je geen nazi voor te zijn. Zo waren er ook Joden die verzetsacties afkeurden vanwege de represailles.zander schreef:ja ik heb deel 1 ook net gezien.
het was wel interressant.
ookal was ik niet met die nederlandse SSer eens (bijna nog steeds nazi) maarja hij is tenslotte SSer
voor de rest was het interessant,
mvg
Zander
Draai de rollen eens om en probeer je eens een vraaggesprek voor te stellen met een Nederlandse oud-militair over de politionele acties in voormalig Nederlands-Indie na 1945. Je kunt dan een vrijwel gelijk gesprek verwachten, al bestonden de tegenstanders toen niet uit Kozakken maar uit 'ploppers', 'rampokkers', die verzet pleegden tegen het gezag van de Nederlandse regering. Wat denk je dat er gebeurde als die lui probeerden een militaire auto te jatten en daarbij een Nederlandse soldaat zijn nek af te snijden? Dan volgden er acties, zoals dat ook gebeurde in Korea, Vietnam, Joegoslavie en nu in Irak. Dát is nou óórlog! Niet goed, niet fris, maar wel een logische kwestie van oorzaak en gevolg!
Vond je die kampbeul minder onsympathiek omdat hij zei dat hij spijt had vanwege het feit dat hij mensen had afgetuigd? De vent wenste dat hij eens vredig in zou slapen om nooit meer wakker te worden. En zijn slachtoffers dan?
- Reca
- Lid
Goed gesproken, ik zie inderdaad ook niet in waarom hij 'bijna nazi' zou zijn.Seyffardt schreef:
Het feit dat Folmer zich heeft willen rehabiliteren door vrijwillig met andere Nederlanders onder Amerikaanse supervisie in Korea te gaan dienen, zegt iets anders over de man dan jij beweert. Je zegt "bijna nog steeds nazi" maar waar baseer je dat op? Ik heb de uitzending twee keer bekeken en heb de man geen enkele pro-nazi opmerking horen maken. Dat iemand de daden van het verzet (in de vorm waarin ze zijn uitgevoerd) afkeurt, is wat anders; daar hoef je geen nazi voor te zijn. Zo waren er ook Joden die verzetsacties afkeurden vanwege de represailles.
Draai de rollen eens om en probeer je eens een vraaggesprek voor te stellen met een Nederlandse oud-militair over de politionele acties in voormalig Nederlands-Indie na 1945. Je kunt dan een vrijwel gelijk gesprek verwachten, al bestonden de tegenstanders toen niet uit Kozakken maar uit 'ploppers', 'rampokkers', die verzet pleegden tegen het gezag van de Nederlandse regering. Wat denk je dat er gebeurde als die lui probeerden een militaire auto te jatten en daarbij een Nederlandse soldaat zijn nek af te snijden? Dan volgden er acties, zoals dat ook gebeurde in Korea, Vietnam, Joegoslavie en nu in Irak. Dát is nou óórlog! Niet goed, niet fris, maar wel een logische kwestie van oorzaak en gevolg!
Hier ben ik het met je oneens. Gun jij die man dan hetzelfde lot als zijn slachtoffers?? Ik wil het zeker niet goedpraten, maar ik gun iedereen, ook als ze in hun 'jeugd' zoiets hebben gedaan, een vredige dood.Seyffardt schreef:Vond je die kampbeul minder onsympathiek omdat hij zei dat hij spijt had vanwege het feit dat hij mensen had afgetuigd? De vent wenste dat hij eens vredig in zou slapen om nooit meer wakker te worden. En zijn slachtoffers dan?
maar goed weer on-topic
mvg
Rémy
----
- Drs. S.
- Lid
Ik baal, want ik heb mijn eigen tip gemist
Ik dacht dat de uitzending nog wel online te zien was, maar dat is niet zo ... (hopelijk op een later tijdstip wel).
Ik dacht dat de uitzending nog wel online te zien was, maar dat is niet zo ... (hopelijk op een later tijdstip wel).