Das Boot
-
- Lid
Das Boot
Ook een geniale anti-oorlogs film over het wel en vooral wee aan boord van een Duitse onderzeer tijdens de oorlog.
Je leeft mee met wat toch eigenlijk de vijand is en bovendien word je aardig claustrofobisch van die kleine boot, je voelt je echt opgesloten zitten en tijdens een dieptebommen aanval trek je het soms echt niet meer van de spanning.
Brilliant geacteerd, brilliant geschreven en heel mooi gefilmd, revolutionair voor die tijd.
Lekker door zo'n onderzeer rennen met de camera in de tijd dat de steadycam nog niet uitgevonden was...
Special effects beetje oud aan het worden maar de muziek is onvergetelijk.
Je leeft mee met wat toch eigenlijk de vijand is en bovendien word je aardig claustrofobisch van die kleine boot, je voelt je echt opgesloten zitten en tijdens een dieptebommen aanval trek je het soms echt niet meer van de spanning.
Brilliant geacteerd, brilliant geschreven en heel mooi gefilmd, revolutionair voor die tijd.
Lekker door zo'n onderzeer rennen met de camera in de tijd dat de steadycam nog niet uitgevonden was...
Special effects beetje oud aan het worden maar de muziek is onvergetelijk.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
- Roel R.
- Lid
- Contacteer:
-
- Lid
- YPPY
- Lid
- Contacteer:
Zoals je zegt, leef je mee met de bemanning. Ik vond het ontzettend eng allemaal en werd helemaal bang dat ze geraakt zouden worden. Door deze film heb ik wel extra bewondering gekregen voor de mensen die onderzeeers werken. Dat opgesloten zijn, en met zoveel man boven op elkaar wonen. Niks voor mij.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.
*Weer alleen*
*Weer alleen*
- Daan
- Lid
- Contacteer:
Klopt idd wel zo'n beetje. In de "goede" jaren 40-42 ging het met de geallieerde tonnage sneller omlaag als bij de duitse U-boten, erna, zeker na het kraken van de Enigma draaide alles om. Asdic (sonar) hielp natuurlijk ook lekker mee met het opsporen van onderzeeërs.Yorick schreef:er zijn ook vele gestorven.. exacte cijfers weet ik op dit moment niet, maar ik dacht dat er maar 10 a 20 % van de bemanning van de onderzeeers terugkeerde...
Onderzoek schijnt te hebben uitgewezen dat een kleine 25% van de ongeveer 50.000 U-boot mensen het overleefd hebben
"Klagt nicht, kämpft!"
Info gezocht over Wiking en de nederlandsche vrijwilligers van de Waffen-SS.
http://www.wiking-ruf.com
Info gezocht over Wiking en de nederlandsche vrijwilligers van de Waffen-SS.
http://www.wiking-ruf.com
-
- Lid
ik zat in de buurtDaan schreef:Klopt idd wel zo'n beetje. In de "goede" jaren 40-42 ging het met de geallieerde tonnage sneller omlaag als bij de duitse U-boten, erna, zeker na het kraken van de Enigma draaide alles om. Asdic (sonar) hielp natuurlijk ook lekker mee met het opsporen van onderzeeërs.Yorick schreef:er zijn ook vele gestorven.. exacte cijfers weet ik op dit moment niet, maar ik dacht dat er maar 10 a 20 % van de bemanning van de onderzeeers terugkeerde...
Onderzoek schijnt te hebben uitgewezen dat een kleine 25% van de ongeveer 50.000 U-boot mensen het overleefd hebben
- Stijn
- Lid
-
- Lid
Hoe lang verdween zon uboot eigenlijk?Stijn schreef:Nee, ik denk dat de mannen na meerdere weken zonder vrouwelijk gezelschap zich toch echt niet meer kunnen beheersen YPPY, lijkt me een slecht plan om er tussen te gaan zitten als ik jouw wasYPPY schreef: Dat opgesloten zijn, en met zoveel man boven op elkaar wonen. Niks voor mij.
Ze kwamen toch ook vrij regelmatig in de havens...en daar waren weer genoeg vrouwen...
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
- Stijn
- Lid
Die gingen een paar weken, soms wel een maand of anderhalf koppie onder.
De Duikboot bemanning noemde het brood ook "witte konijnen" omdat het na 2 a 3 weken totaal beschimmeld en wit was.
Er werd haast alleen maar conservevoer gegeten en soms werd de post opzee naar de U-boot gebracht, zoals in U-571 te zien is.
De Duikboot bemanning noemde het brood ook "witte konijnen" omdat het na 2 a 3 weken totaal beschimmeld en wit was.
Er werd haast alleen maar conservevoer gegeten en soms werd de post opzee naar de U-boot gebracht, zoals in U-571 te zien is.
-
- Lid
Nou een maandje kunnen jullie mannen toch wel zonder vrouwen zonder je tegelijk te vergrijpen aan de scheepsjongens?Stijn schreef:Die gingen een paar weken, soms wel een maand of anderhalf koppie onder.
Kijk die gasten van de VOC hadden tenminste nog een goed excuus
- Stijn
- Lid
-
- Lid
Matrozen zijn populair...maar flyboys zijn populairderStijn schreef:Ik denk van niet..... Ik denk ook niet dat de scheepsjongens werden (aan)gepakt. Het was gewoon een maand of anderhalf tot 2 zonder vrouw. Dan aanmeren en inderdaad, op die manier krijg je wel in ieder stadje een ander schatje.
Hebben meer geld namelijk, hehehe