Inglourious Basterds

Films, series en documentaires over WOII
Plaats reactie
Hellmond
Lid

Inglourious Basterds

Bericht door Hellmond »

Via een vriend kwam ik in aanraking met deze trailer.
Het verhaal gaat over een speciale eenheid die wordt gedropt in bezet Frankrijk, om daar de nazi's te saboteren, dwarsbomen en gewoon simpel gezegd omleggen.
"In Nazi-occupied France during World War II, a group of Jewish-American soldiers known as "The Basterds" are chosen specifically to spread fear throughout the Third Reich by scalping and brutally killing Nazis. The Basterds soon cross paths with a French-Jewish teenage girl who runs a movie theater in Paris which is targeted by the soldiers"
De film is geïnspireerd door een film uit 1978 van Enzo G. Castellari Quel maledetto treno blindato (The Inglorious Bastards (USA)
De toch wel veel potentie-ogende trailer brengt mij tot het volgende. We moeten nog een half jaar(!) wachten op deze film, die trouwens door Quentin Tarantino is geregisseerd.

IMDB link http://www.imdb.com/title/tt0361748/
Wiki : http://en.wikipedia.org/wiki/Inglorious_Basterds
jurgen
Lid

Re: Inglourious Basterds

Bericht door jurgen »

zo te zien geen spek voor mijn bek, ik vind het persoonlijk een belachelijk thema, 8 man die gedropt worden om zoveel mogelijk volk op zo kort mogelijke tijd te mollen. En als ze dan nog met honkbalknuppels gaan slaan en met een MG42 door een hal lopen is het er helemaal over.
Hellmond
Lid

Bericht door Hellmond »

Even voor de duidelijkheid; wat ik met de potentie bedoelde was het filmtechnische gedeelte. De inhoud an sich is inderdaad bruut, misschien is het een fictionele aanpassing van een, gedeeltelijk, waargebeurd verhaald of gebeurtenis. Daarbij valt er zelfs wel wat te zeggen, hoe gruwelijk ook, vanuit het joodse standpunt om 'iets terug te doen' tegen de lijdensweg die vele miljoenen Joden, vaak met de dood als gevolg, hebben ondergaan. Dat is nog geen rechtvaardiging van het voorval. Ik ben erg benieuwd op wat voor manier dit in de film naar voren zal komen, of dat het gewoon een brute afslachting van nazi's zal zijn.
Robin V
Lid

Bericht door Robin V »

Zoals wel vaker bij Tarentino gaat het bloed over het scherm spatten. Het is ook geen film die beweert waarheidsgetrouw te zijn, eerder een semikomische, actievolle Tarentino-film zoals ik ze graag heb. Veel verhaal zal er ook niet inzitten, zoals wel duidelijk wordt in de trailer.
De volgende zin is fout. De vorige zin is juist.
Rick de G.
Lid

Bericht door Rick de G. »

'k ga hem wel kijken denk ik, maar dit wakkert wel weer lekker de "Alle Duitsers waren kinderetende, vrouwenverkrachtende Nazi's"-verhalen aan.
Het was denk ik iets geloofwaardiger geweest als ze niet vanuit het leger opereerden, niemand kan en mag zulke orders geven.

Geen probleem allemaal, ik zie net dat vriend Tarantino hem regisseert.
Grenadier Markus Schenk
King tiger
Lid
Contacteer:

Bericht door King tiger »

Ik vind niet dat je die film belachelijk kunt noemen want oorlog was even geweldadig als die film zelf, die er overigens AWESOME uitziet. Zeg je dat die film overdreven is vind je oorlog gwn overdreven en waar slaat dat nu op ? :?
Belgische militaria gezocht van 1935 - 1940

http://denbelgischepiot.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bram.T.
Lid

Bericht door Bram.T. »

King tiger schreef:Ik vind niet dat je die film belachelijk kunt noemen want oorlog was even geweldadig als die film zelf, die er overigens AWESOME uitziet. Zeg je dat die film overdreven is vind je oorlog gwn overdreven en waar slaat dat nu op ? :?
met een mg42 losjes uit de heup schieten gaat erover bij mij
"You can manufacture weapons and you can purchase ammunition, but you can't buy valor and you can't pull heroes off an assembley line"
http://www.35thinfantrydivisionbelgium.be/
Rick de G.
Lid

Bericht door Rick de G. »

King tiger schreef:Ik vind niet dat je die film belachelijk kunt noemen want oorlog was even geweldadig als die film zelf, die er overigens AWESOME uitziet. Zeg je dat die film overdreven is vind je oorlog gwn overdreven en waar slaat dat nu op ? :?
Waar baseer je het op dat een oorlog zo geweldadig is?
Noem mij eens één legereenheid uit WOII die orders kreeg de vijand zo bruut mogelijk om het leven te brengen...
Grenadier Markus Schenk
Jim
Lid
Ontvangen: 24 keer

Bericht door Jim »

Rick de G. schreef:
Noem mij eens één legereenheid uit WOII die orders kreeg de vijand zo bruut mogelijk om het leven te brengen...
Het Japanse leger. Bij de Inval in Mantjoerije kregen de officieren op een gegeven moment de opdracht om de term krijgsgevangenen niet meer te gebruiken. Gevangen Chinese militairen mochten niet meer als krijgsgevangene beschouwd worden. De meest ranzige methoden om (krijgs) gevangenen te vermoorden hebben ze (met instemming en opdracht van hogerhand) toegepast. Zo ongeveer begonnen met wat bekend staat als: (the rape of) Nanking

Maar de hele oorlog door hebben ze gevangen gebruikt voor massa onthoofdingen (wedstrijden), bajonet oefeningen. Massaal verdrinken van gevangenen. Doodslaan met stokken, in de zon vastbinden en uit laten drogen, insmeren met honing en bij mieren nesten vastbinden. Groepen gevangenen door de jungle laten trekken en hopen dat op de eindbestemming er geen meer leven. Degene die het wel overleefden werden uiteindelijk toch afgemaakt. Zelfs kanibalisme van, meestal piloten, is voorgekomen. Nutteloze "medische" operaties en experimenten, ook meestal op piloten. Dat laatste werd ook gedaan door niet militaire chirurgen en artsen in burger ziekenhuizen. Zij kregen hun meestal gewonde gevangen aangeleverd "ter algemeen nut"! Deze gevangenen gingen er meestal vanuit dat ze voor hun verwonding behandeld zouden worden. Meestal was het levende vivisectie.
Japanse (medische experimenten) legereenheid 731 heeft op zowel militaire als burger gevangen geexperimenteerd zowel met ziektes als opzettelijk toegebrachte verwondingen. Vivisectie (geheel ontleden /opensnijden) bij bewustzijn zonder verdoving was standaard praktijk. Ongeveer 3000 Japanse medisch opgeleide personen zaten bij deze eenheid.
Hun slachtoffers noemden ze houtblokken (muralas) Maar goed dat laatste betreft geen front eenheid.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Charly75
Lid

Bericht door Charly75 »

Jim schreef:
Rick de G. schreef:
Het Japanse leger. Bij de Inval in Mantjoerije kregen de officieren op een gegeven moment de opdracht om de term krijgsgevangenen niet meer te gebruiken. Gevangen Chinese militairen mochten niet meer als krijgsgevangene beschouwd worden. De meest ranzige methoden om (krijgs) gevangenen te vermoorden hebben ze (met instemming en opdracht van hogerhand) toegepast. Zo ongeveer begonnen met wat bekend staat als: (the rape of) Nanking

Maar de hele oorlog door hebben ze gevangen gebruikt voor massa onthoofdingen (wedstrijden), bajonet oefeningen. Massaal verdrinken van gevangenen. Doodslaan met stokken, in de zon vastbinden en uit laten drogen, insmeren met honing en bij mieren nesten vastbinden. Groepen gevangenen door de jungle laten trekken en hopen dat op de eindbestemming er geen meer leven. Degene die het wel overleefden werden uiteindelijk toch afgemaakt. Zelfs kanibalisme van, meestal piloten, is voorgekomen. Nutteloze "medische" operaties en experimenten, ook meestal op piloten. Dat laatste werd ook gedaan door niet militaire chirurgen en artsen in burger ziekenhuizen. Zij kregen hun meestal gewonde gevangen aangeleverd "ter algemeen nut"! Deze gevangenen gingen er meestal vanuit dat ze voor hun verwonding behandeld zouden worden. Meestal was het levende vivisectie.
Japanse (medische experimenten) legereenheid 731 heeft op zowel militaire als burger gevangen geexperimenteerd zowel met ziektes als opzettelijk toegebrachte verwondingen. Vivisectie (geheel ontleden /opensnijden) bij bewustzijn zonder verdoving was standaard praktijk. Ongeveer 3000 Japanse medisch opgeleide personen zaten bij deze eenheid.
Hun slachtoffers noemden ze houtblokken (muralas) Maar goed dat laatste betreft geen front eenheid.
Het ergste van alles omtrent Eenheid 731 is dat degene die er verantwoordelijk voor waren/zijn minimaal tot helemaal niet gestraft zijn. De Amerikanen hadden er alles voorover om de experimenten van de Jappaners in handen te krijgen voor hun eigen onderzoek naar bio wapens. Alles in de naam van wetenschap ?
Eenheid 731

Maar goed....volgens mij wijk ik te ver van het topic af. Excuus.
Account wordt opgeheven door Admins. Ben weer terug op m'n oude nick: Charly1975 met dank aan Proos.
okke
Lid
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Wie heeft Inglourious Basterds al gezien en wat is je indruk van de film?
Afbeelding
Ik ben van plan binnenkort met een paar vrienden te gaan (als we onze agenda's kunnen combineren), dus graag nog geen plotonthullingen.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Plaats reactie