mijn verslag van de avond:
ik moest tot half tien werken (twee minuten stilte is overigens weer is niet gelukt.. we hebben er amper bij stilgestaan :S), daarna lekker badderen en daarvoor nog wat amateurbeelden gekeken van 40-45 en toen rond kwart voor elf voor de tv gaan zitten...
ik heb op nederland 1 t/m 3 verschillende documentaires gekeken tot 1 uur, documentaires gingen vooral over 'wonderen': zoals een weduwe van een verzetsstrijder die na 60 jaar in contact komt met een ooggetuige die erbij was toen hij werd neergeschoten en nu in Australie woont....
verder ook nog gekeken naar Nova waar een reportage was over 2 marine mensen, 1 Nederlander en 1 Duitser: doel was om hen elkaar te laten ontmoeten wat niet gelukt was... de Nederlander (die een Jood was) kreeg het niet over zijn hart: de Duitser vond dat er is een keer een lijn getrokken moest worden en overnieuw begonnen moest worden. over Hitler en Nazi's zei hij trouwens het volgende:
Dat we in dienst gingen was vanzelfsprekend, niet voor Hitler, dat zeg ik nadrukkelijk! maar voor Duitsland en het 3de Rijk
ook heb ik een documentaire gezien over een Joods jongetje van 6 dat in Letland opgenomen werd door de Nazi-groep aldaar, hij werd gevonden door Letse Nazi soldaten, die controleerden hem op z'n pikkie of het een Jood was of niet, wat hij dus bleek te zijn, maar ze lieten hem in leven en namen hem op in hun eenheid, een eenheid die gruwelijke moorden heeft gepleegd, in bijzijn van het jongetje... op een gegeven moment besloot de commandant dat het niet langer veilig was voor het jongetje, hij werd verplaatst naar een Lets Nazi pleeg gezin waar hij de rest van zijn leven heeft gewoond, ze zijn wel verhuisd naar Australie na de oorlog... toen zijn ouders een paar jaar geleden zijn gestorven heeft hij zijn echte verhaal naar buiten gebracht en vele van zijn Letse vrienden willen hem nu niet meer kennen!!!
en op de vraag op hij de Nazi's haatte zei hij: nee, wat heeft het voor in om te haten? je doet alleen jezelf er pijn mee
en op de vraag wat hij van die Letse Nazi soldaten vond zei hij:
ze waren fout, maar ze deden wat hen opgedragen werd..
lijkt mij logisch ook.. als jij geen bevelen opvolgde en je officier beledigde of wat dan ook belande je automatisch bij de krijgsraad op gelijk al tegen de muur!
ik vind dit een bijondere man: een Jood die bij de Nazi's heeft geleefd, gezien heeft wat ze gedaan hebben en toch haat hij ze niet!
wat ik mij dus af zit te vragen is: zou hij in het dagelijks leven, bij dat Nazi pleeggezin nou echt veel van anti-semitisme gemerkt hebben? of was het meer van: dat gezin was Nazi, anders hoorde je er niet bij, en Jodenhaat was gewoon een onderdeel daarvan waarmee men zich in het dagelijks leven niet zoveel mee bezig hield?
na deze docu heb ik nog op Discovery: Weapons of War: ROmmel gekeken: geniale man dat en wat mij weer bij hem opviel, is dat hij net zoals die Duitse marine man niet zozeer voor Hitler vocht maar meer voor Duitsland: hij becritiseerde Hitler en zijn staff, hij protesteerde over de wreedheid waarmee Russische krijgsgevangenen werden behandeld... dat zegt toch wel wat over die man!
de oorlog in Afrika was dan ook een eervolle en eerlijke oorlog, iets waar beide kanten het over eens waren!
deze man leefde tenminste ook tussen zijn eigen troepen, at hetzelfde rantsoen en was een briljant tacticus.....
toen hij inzag dat de oorlog verloren was wou hij ook vrede voor Duitsland en niet tot het einde doorvechten voor Hitler, helaas werd hij beschuldigd van de mislukte aanslag op Hitler en werd hem opgedragen vergif te slikken en zo alsnog eervol begraven te worden, wat beter was dan het rechtstribunaal!
hierna ben ik gaan slapen, er kwam nog een aflevering van Hitlers Henchman maar met het achterhoofd dat het vanavond feesten word heb ik die overgeslagen!!
Yorick
4 mei avond verslag
-
- Lid
- Brianlinden
- Lid
- robin.h
- Lid
- Contacteer:
Het was jammer tot veel documentaire's op hetzelfde tijdstip waren,nou heb je er toch een aantal niet kunnen zien,was beter als ze het verspreide over een aantal dagen.
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
- YPPY
- Lid
- Contacteer:
Dit vond ik ook erg jammer. We hebben maar 1 videorecorder, dus dan mis je een heleboel. Het is wel goed dat er eens per jaar zoveel aandacht is voor films en documentaires over deze tijd.robin.h schreef:Het was jammer tot veel documentaire's op hetzelfde tijdstip waren,nou heb je er toch een aantal niet kunnen zien,was beter als ze het verspreide over een aantal dagen.
- YPPY
- Lid
- Contacteer: