Inglourious Basterds

Films, series en documentaires over WOII
Gebruikersavatar
matthewGrunn
Lid
Berichten: 88
Lid geworden op: 25 apr 2009, 17:40
Locatie: Groningen

Inglourious Basterds

Bericht door matthewGrunn »

De nieuw oorlog film Inglourious Basterds komt in 21 augustus uit.Met brad pit
http://www.youtube.com/watch?v=5sQhTVz5IjQ hier alvast de trailer
World War 2 Collector
Gebruikersavatar
Westwall
Lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 20 okt 2008, 15:23

Re: Inglourious Basterds

Bericht door Westwall »

Heerlijke film :evil:
Gebruikersavatar
Ivo Wilms
Lid
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 okt 2006, 18:36
Locatie: St. Joost (Midden-Limburg)

Re: Inglourious Basterds

Bericht door Ivo Wilms »

Ben net terug van de bios en moet toch zeggen dat het een erg strakke film is! Heb me erg geamuseerd!
Grappig om te vermelden is dat de uniformering, actiescènes en het oog voor detail toch wel dik in orde waren vergeleken met veel andere oorlogfilms. Ook een kleine knipoog naar de Kill Bill films, maar ach. In ieder geval zeker de moeite waard! :yes:
"Sankt Joost war schrecklich."
http://www.stichtingbergingstirlingw7630.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
stokes
Lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 26 aug 2009, 14:31

Re: Inglourious Basterds

Bericht door stokes »

Ben hem ook gaan kijken, vond hem zeer goed :)
Gebruikersavatar
toonen
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 mei 2009, 18:31

Re: Inglourious Basterds

Bericht door toonen »

yip, aanrader......ik hoorde laatst dat er toendertijd een groep joodse maffialeden uit New York vrijwillig naar Frankrijk zijn vertrokken en daar op soortgelijke wijze tekeer zijn gegaan....helaas nog geen info over kunnen vinden...als iemand iets meer weet......

trouwens, die SS-kolonel zet een prima rol neer.....super..! that's a bingo..! _/-\o_
"Qua patet orbis"
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07

Re: Inglourious Basterds

Bericht door S1991 »

Heb woensdag de versie van 1978 gezien. Was ook wel een leuke film.
Vond het wel grappig toen wanneer Canfield 2 granaten gooide naar die Duitse SS'ers en eentje ervan omhoog vloog en je nog het wit touw zag. :lol:
Maar vond het wel grappig en goed neergezet.

Ben benieuwd daar de nieuwe versie ervan.
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2063
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 28 keer

Re: Inglourious Basterds

Bericht door Jim »

toonen schreef:yip, aanrader......ik hoorde laatst dat er toendertijd een groep joodse maffialeden uit New York vrijwillig naar Frankrijk zijn vertrokken en daar op soortgelijke wijze tekeer zijn gegaan....helaas nog geen info over kunnen vinden...als iemand iets meer weet......

trouwens, die SS-kolonel zet een prima rol neer.....super..! that's a bingo..! _/-\o_
Dat is een fabeltje. Het enigste wat Joodse gangsters (uit New York) als groep hebben gedaan, is in Amerika de bijeenkomst verstoren van Amerikaanse nazi's (en sympatisanten). Dit op verzoek van een aantal prominente Joden, die bevreesd waren voor Amerikaanse nazi's, die opriepen om Joden weg te jagen en ze ook terroriseerden. Als voorwaarde werd wel gesteld dat er geen doden mochten vallen. De joodse gangsters deden dit zonder betaling te ontvangen en slaagden er in publieke bijeenkomsten vrijwel geheel terug te dringen. Bekende joodse gangsters Meyer Lansky, Bugsy Siegel en een aantal anderen die zich hiervoor ingezet hebben. Het ging er gewelddadig aan toe en menig bot hebben ze gebroken, maar er zijn geen doden gevallen.
Het is bekend dat een aantal Joodse gangsters vrijwillig in dienst zijn getreden maar verspreid in allerlei eenheden. Joodse gangsters zijn net als andere gangsters nooit populair geweest bij eigen of andere bevolkingsgroepen. Want ook mensen van eigen afkomst waren hun slachtoffer van alles waar gangsters nu eenmaal geld mee verdienen.

Na de oorlog was er zo goed als geen Joodse gangster bendes (Mafia is Italiaans) want ze gingen vaak op in andere bendes.
In 1945 heeft de gangster Meyer Lansky een donatie gedaan van 50.000 dollar aan een op te richten Joodse staat. Ook met de gedachte als hij moet vluchten uit Amerika hij daar onderdak zou kunnen krijgen. Echter na de oprichting van de Joodse staat hoefden de gangsters niet er op te rekenen in Israel onderdak te kunnen vinden. De Amerikaanse overheid gaf de namen en reputaties /activiteiten door van hen die plannen hadden om te vluchten. En ze waren in Israel niet meer welkom.
Er is zelfs een boek hierover geschreven. But They Were Good to their Mothers : American Jewish Historical Society

Er was 1 Joodse eenheid (Jewish Brigade) die viel onder Britse gezag. Deze hebben in Afrika en Italië gevochten.
En er was ook een (oost) Europese Joodse eenheid/groep "parachutisten/geheim agenten" getraind door de SOE die voornamelijk in Oost-Europa in actie zijn. Vrouwen als mannen deden hierin dienst echter geen gangsters. Ze werden zover bekend wel in uniform gedropt maar velen verwisselden dat op een gegeven moment voor burger kledij. Hun missie was trainen van het verzet en opvang en begeleiding van geallieerde bemanningsleden.

Duitse propaganda schilderde de Amerikanen en hun eenheden graag af als gangsters. Er ging ook een gerucht ten ronde dat Amerikaanse parachutisten gerecruteerd werden in de Amerikaanse Sing Sing gevangenis. Waarschijnlijk lijden dit soort propaganda / geruchten verhalen tot fatasieën als Amerikaanse joodse gangsters gedropt achter vijandelijke linies om zoveel mogelijk Duitsers te doden.

Met fantasie films als Inglourius basterds krijg je blijkbaar altijd weer verhalen dat het wel waar zou kunnen zijn, of erger waar is!
Na Saving private Ryan zijn er tientallen mensen op zoek gegaan naar het graf van Captain Miller!
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Inglourious Basterds

Bericht door jurgen »

Ik heb hem gisteren gaan zien met een paar maten.
Ik moet zeggen dat hij erg goed meeviel. In hoeverre ik iets van uitrusting en dergelijke ken zag het er vrij goed uit.
Er zijn wel verschillende momenten dat je niet kan blijven zien, of die op zijn minst erg gruwelijk zijn. Waarom moet iedereen gescalpeerd worden en worden er mannen neergeknuppeld? Gore dingen die ik niet bepaald hoef te zien, je zou haast met de onfortuinlijke soldaten sympathiseren.

Mijn favoriet was toch wel de SS-kolonel Hans Landa, de beste rol van de hele film (ook super de eerste lange openingsscène!!).
Ook de scène in de kelder vond ik erg amusant, samen met het bovengenoemde mijn twee favoriete stukken uit de film.

Overigens ook veel bekende acteurs, Christian Berkel (die kale barman :wink: ) zie je bijna in elke hedendaagse wo2 film terugkomen, bv. in der untergang waar hij een grote rol had maar ook in valkyrie en zwartboek.
Die Gestapo officier in de kelder was ook heel herkenbaar, niet omdat die zo bekend is maar toevallig zag ik een dag eerder "die fälscher" waarin hij een hoofdrol speelt als gevangene in een concentratiekamp.
En dan zwijg ik natuurlijk nog van Brad pitt en Diane Kruger.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2063
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 28 keer

Re: Inglourious Basterds

Bericht door Jim »

jurgen schreef:Ik Waarom moet iedereen gescalpeerd worden en worden er mannen neergeknuppeld? Gore dingen die ik niet bepaald hoef te zien, je zou haast met de onfortuinlijke soldaten sympathiseren.

Mijn favoriet was toch wel de SS-kolonel Hans Landa, de beste rol van de hele film (ook super de eerste lange openingsscène!!).
Ook de scène in de kelder vond ik erg amusant, samen met het bovengenoemde mijn twee favoriete stukken uit de film.
Over het geheel vond ik de film bagger!
Toen het eindelijk afgelopen was bedacht ik me dat ik in dezelfde tijd me geld had kunnen besparen. De wc thuis had kunnen poetsen, het doucheputje grondig schoon had kunnen maken,de vloer dweilen, en nog wat andere karweitjes.

De rol SS-kolonel is inderdaad de enigste in mijn optiek en van vele anderen die de moeite waard was. Echter de omzwaai op het einde is wel heel ongeloofelijk. De acteur : Christoph Waltz, heeft terecht op Cannes de film prijs voor de beste acteur gewonnen.
De kelder scene is de enige die de moeite waard is.
Ook mooi is dat vrijwel iedeereen de eigen taal spreekt. de Fransen Frans, Duitsers Duits, Engelsen Engels (Waarom komen die eigenlijk in de film voor?) En de Amerikanen, iets wat op Engels lijkt.
Valt het mij weer tegen dat een of andere Frans boer vloeiend engels kan net als verschillende Duitsers.

Als ik de tekst van Bratt Pitt (Lt. Aldo Raine) samenvat: Killing nazi's, nazi scalpes, fighting nazi's. Dan heb je ongeveer 80% van zijn diepgaande tekst wel gehad.

Als je geen idee hebt voor wat de nazi's hebben uitgevreten zou je bijna met hun gaan sympatiseren als je de wrede acties ziet die de groep uitvoert. Echter je ziet 1 keer dat iemand dood geknuppeld wordt en 2 maal een close-up van iemand die gescalpeerd wordt. Valt de rest eigenlijk wel mee.

En waar zijn verschillende beelden uit de trailer gebleven????
Het zou kunnen dat ik weggedut ben maar ik dacht het eigenlijk niet.

Degene die het verhaal heeft geschreven en bedacht die moesten ze insmeren met contactlijm en door de veren rollen.
Het realiteits gehalte evenaart Sneeuwwitje en de zeven dwergen. Ik ga hier de film "plot" verraden. Ze doden Adolf Hitler, Goebels, Goering, Bormann en alle hoge nazi functionaren in een Parijse bioskoop! De oorlog eindigde in 1944! Jammer genoeg zijn ze Heinrich Himmler vergeten.
In Sneeuwwitje en de zeven dwergen was het verhaal logischer en spannender.

Wat mij 100% meeviel was Mike Myers in de rol van Britse Generaal. Ik was even bang dat het een "Hey Baby shag me" achtige vertoning zou worden. Maar ja die 5 minuten dat de Britten in de film voorkwamen was voor het verhaal ook niet noodzakelijk. Het had net zo goed, en logischer, een Amerikaanse oficier kunnen zijn die naar Frankrijk was gestuurd.
Als de Britten iemand naar Frankrijk hadden gestuurd dan had die contact gelegd met een Britse (SOE) groep.

Op de beste scene in de film. De kelder scene heb ik op realiteit ook nog het een en het ander aan te merken. Dat de Britse officier opvalt op zijn vrijwel onhoorhaar accent. Is mogelijk natuurlijk. Hier in echter Nederland hoort de gemiddelde "boven de rivier afkomstige" niet eens of je uit Brabant of Limburg komt. Alles uit Drente, Groningen en Friesland klinkt voor mij ook als een het zelfde. Maar dat juist een bezopen Duitse sergeant dit moet opvallen dat trek ik niet hoor. De Duitsers zelf onderling hebben vaak genoeg moeite om elkaar te verstaan. Hij verraad zich definitief door 3 glazen verkeerd te bestellen. Dat in geheel Duitsland op identieke wijze 3 glazen besteld worden door dezelfde 3 vingers op te steken! ??
Nou ik steek hier 1 vinger op en dat snappen ze vrijwel wereldwijd.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Jonkerman
Lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 25 jan 2009, 22:36

Re: Inglourious Basterds

Bericht door Jonkerman »

Ik ben het eens met je Jim. Ik vond de film ook helemaal niet zo goed. Vooral het einde vond ik ongelooflijk slecht. Ik heb wel gelachen om de talenkennis van Langa (het Italiaans bijvoorbeeld :P) en Brad Pitt vond ik het helemaal beroerd doen. Het is wel dat Taratino daarvan houd, belangrijke personen in het verhaal plotseling laten sterven. (net als Vincent Vega in Pulp Fiction)...
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland
Ontvangen: 1 keer

Re: Inglourious Basterds

Bericht door sobel »

Ik vond het een heeeeerlijke film! Precies wat ik er van gehoopt had, je moet de film echter niet zien als een historisch correct meesterwerkje, het is een fictie verhaal met een hele hoop tarantino
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2063
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 28 keer

Re: Inglourious Basterds

Bericht door Jim »

Jonkerman schreef:Ik ben het eens met je Jim. Ik vond de film ook helemaal niet zo goed. Vooral het einde vond ik ongelooflijk slecht. Ik heb wel gelachen om de talenkennis van Langa (het Italiaans bijvoorbeeld :P) en Brad Pitt vond ik het helemaal beroerd doen. Het is wel dat Taratino daarvan houd, belangrijke personen in het verhaal plotseling laten sterven. (net als Vincent Vega in Pulp Fiction)...
Langa was meesterlijk en inderdaad geweldig dat hij ook vloeiend Italiaans sprak. Het karakter Brat Pitt: Aldo Raine had de diepgang van een schoteltje vergeleken met Landa. En dat hoofdpersonen niet altijd ongeschonden de eindstreep halen prima. Tarentino's "handtekening" was overduidelijk toen hij Hoofdstuk 1 aankondigde. Ik moest meteen aan Kill Bill denken.
Ook de toelichting op details dat nitraat films ontzettend brandbaar zijn (Ik ben gek op dit soort feitjes) zie je terug in Kill Bill.
sobel schreef:Ik vond het een heeeeerlijke film! Precies wat ik er van gehoopt had, je moet de film echter niet zien als een historisch correct meesterwerkje, het is een fictie verhaal met een hele hoop tarantino
Ik ging niet om een historisch correct meesterwerkje te zien. Het enige correcte historisch gezien was dat er een tweede wereldoorlog was en dat joden vervolgd werden. Zo'n vermoeden had ik al.
Maar verhaal technisch mag er ook wel enige logica inzitten. En dat mistte ik : Verhaal en beetje logica.
Ik mag over het algemeen graag de films van Tarentino bekijken. En dat het geweld redelijk grafisch zou zijn. Tuurlijk
Niet ongewoon dat zijn hoofdpersonen /tegenstanders zwaar gewond / halfdood nog de nodige klappen, kogels te verwerken krijgen.
O.a de scene waar onze Duitse soldaat, acteur bewegenloos op de grond ligt neergeschoten onverwacht nog een luger trekt en begint te schieten lijkt veel op een scene uit Reservoir Dogs (meesterlijke film) _/-\o_ .
Nu dacht ik: Waar laat hij zo'n joekel van een luger! Los in z'n broekband? Tuurlijk maar waarom heeft hij een pistool? En dat in de buurt van Goebels en de Hitler?
Bij resorvoir dogs was die scene net zo onverwacht maar heel logisch dat het kon gebeuren
Dit verhaal had herschreven moeten worden naar de jaren '30 met twee gangster bendes die elkaar willen uitroeien. Dat was stukker geloofwaardiger geweest. Nu is het herkouwde pulp en fiction geworden.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
toonen
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 mei 2009, 18:31

Re: Inglourious Basterds

Bericht door toonen »

Als je de films van tarantino kent dan weet je wat je te wachten staat....als je niet van zijn manier van filmen houdt kun je inderdaad beter je geld en tijd anders besteden.....beetje fantasie gebruiken kan ook zeker geen kwaad....en vwb het "gruwelijke geweld" vind ik nogal meevallen....als je dat al gruwelijk vind zou ik zeker niet naar Saw 1 tm 5 kijken........ :bonk:
"Qua patet orbis"
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Inglourious Basterds

Bericht door jurgen »

en vwb het "gruwelijke geweld" vind ik nogal meevallen....als je dat al gruwelijk vind zou ik zeker niet naar Saw 1 tm 5 kijken........ :bonk:
Films als saw en consorten zeggen me dan ook niets en ik begrijp niet echt waarom je zo een film überhaupt zou willen zien.

Achja, er zijn er genoeg die er naar kijken dus er zal wel iets vanaan zijn zeker, iedereen doet ten slotte wat die wilt. :)
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37

Re: Inglourious Basterds

Bericht door zjopske »

jurgen schreef:
en vwb het "gruwelijke geweld" vind ik nogal meevallen....als je dat al gruwelijk vind zou ik zeker niet naar Saw 1 tm 5 kijken........ :bonk:
Films als saw en consorten zeggen me dan ook niets en ik begrijp niet echt waarom je zo een film überhaupt zou willen zien.

Achja, er zijn er genoeg die er naar kijken dus er zal wel iets vanaan zijn zeker, iedereen doet ten slotte wat die wilt. :)
Hoe gruwelijker hoe leuker :P (af en toe gewoon in actie gezette leedvermaak)

Maar toch geen 2de kaartje gratis voor deze film :x
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ClaudeBot en 0 gasten