Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
geregisseerd door Alexander Grasshoff
met Marc Copage, Bruce Davison en Pasha Gray
Om zijn leerlingen de atmosfeer in het Duitsland van de jaren '30 duidelijk te maken speelt geschiedenisleraar Burt Ross een gewaagd experiment: hij noemt zichzelf leider van een nieuwe beweging, De Golf, en uit ideeën over macht, discipline, en meerderwaardigheid. Zijn studenten volgen hem, en de gehele school raakt onder invloed van de beweging.
Deze film wordt gedraaid op veel middelbare scholen. Hebben jullie hem ook gezien?
Ik zag hem in de derde geloof ik en was verbaasd dat al die leerlingen zomaar mee gingen doen. Ze veranderen soms helemaal in andere personen leek het wel, terwijl ze hadden geroepen dat wat in Duitsland gebeurde juist niet bij hen zou gebeuren. Blijkbaar wel dus. Het verklaarde wel dat in Duitsland ook zoveel jongeren Hitler als een held zagen en zo achter hem aan liepen.
Dat is jammer Robin, hebben jullie nog wel maatschappijleer? Daar wordt hij soms ook gedraaid.
Dat vertelde onze leraar toen ook Proos, dat klonk wel raar, maar later heb ik het nog ergens gelezen.
Is het boek een verslag vanuit de leraar of meer een roman? Lijkt me wel interessant om te lezen.
Er is nog een film die hier op lijkt, die heb ik ook ooit gezien, maar ik weet niet meer hoe die heet. Daarbij werd een klas verdeeld in drie groepen. De ene kleur was de baas en een andere kleur moest alle bevelen van klasgenoten opvolgen.
YPPY schreef:
Is het boek een verslag vanuit de leraar of meer een roman? Lijkt me wel interessant om te lezen.
Wat ik mij er van kan herinneren (het is al weer een paar jaar en vele andere boeken geleden) was het voornamelijk vanuit de leraar, en vanuit een meisje dat er niet aan mee widle doen verteld. Hij kwam op het idee door de opmerking van zijn leerlingen dat de Duitsers wel ontiegelijk dom moesten zijn om op een figuur als Hitler te stemmen. Met zijn 'project' liet hij hen zien dat het juist heel natuurlijk was om op zo iets groots te stemmen en dat de meeste mensen hetzelfde zouden doen. Het is echt een leuk boek om te lezen. (In ieder geval het leukste dat ik in mijn hele middelbare schooltijd , die zes jaar duurde, heb gelezen en waar de andere leerlingen ook enthousiast over waren.)
Het is inderdaad echt gebeurd op een school in Californie geloof ik.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. ' Stephen E. Ambrose
Het boek ben ik nog steeds niet tegengekomen, wel heb ik een fragment op tv gezien.
Is dit nog steeds verplichte kost op middelbare scholen? Toen ik ging studeren bleken een paar klasgenoten de film niet gezien te hebben. Daar was ik toen wel verbaasd over. Hij ziet er misschien gewaardeerd uit, maar het meeloop gedrag dat de jongeren vertonen zie je ook in deze tijd nog terug.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.
Wie hebben deze film gekeken bij Maatschappijleer. Een duidelijke film waarin de boodschap heel nadrukkelijk naar voren komt.
En als ik me niet vergis is de film nog behoorlijk waarheidsgetrouw gebaseerd op een waargebeurd verhaal.
Michel.
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Is deze film ook gewoon verkrijgbaar in winkels, videotheken enz.? Lijkt me een interressante film, het is dat het schooljaar voorbij is anders had ik eens gevraagd of ze hem op school hadden kunnen en laten zien.
- Voorheen: Lt. Tim_NL
A man is not dead, until he is forgotten.