Film van school: The Wave

Films, series en documentaires over WOII
YPPY
Lid
Contacteer:

Film van school: The Wave

Bericht door YPPY »

Afbeelding
Verenigde Staten
Drama
46 minuten

geregisseerd door Alexander Grasshoff
met Marc Copage, Bruce Davison en Pasha Gray

Om zijn leerlingen de atmosfeer in het Duitsland van de jaren '30 duidelijk te maken speelt geschiedenisleraar Burt Ross een gewaagd experiment: hij noemt zichzelf leider van een nieuwe beweging, De Golf, en uit ideeën over macht, discipline, en meerderwaardigheid. Zijn studenten volgen hem, en de gehele school raakt onder invloed van de beweging.
Bron: http://www.moviemeter.nl

Deze film wordt gedraaid op veel middelbare scholen. Hebben jullie hem ook gezien?

Ik zag hem in de derde geloof ik en was verbaasd dat al die leerlingen zomaar mee gingen doen. Ze veranderen soms helemaal in andere personen leek het wel, terwijl ze hadden geroepen dat wat in Duitsland gebeurde juist niet bij hen zou gebeuren. Blijkbaar wel dus. Het verklaarde wel dat in Duitsland ook zoveel jongeren Hitler als een held zagen en zo achter hem aan liepen.
robin.h
Lid
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Nee niet gezien,komt ook doordat wij geen geschiedenis hebben in de 2de klas van de middelbare school.
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Gegeven: 15 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Ik heb 'm gezien. Zeer interessant, schijnt ook echt gebeurt te zijn trouwens.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Sjoerd
Lid

Bericht door Sjoerd »

Wij moesten voor Engels het boek lezen, zeer de moeite waard!
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
YPPY
Lid
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Dat is jammer Robin, hebben jullie nog wel maatschappijleer? Daar wordt hij soms ook gedraaid.

Dat vertelde onze leraar toen ook Proos, dat klonk wel raar, maar later heb ik het nog ergens gelezen.

Is het boek een verslag vanuit de leraar of meer een roman? Lijkt me wel interessant om te lezen.

Er is nog een film die hier op lijkt, die heb ik ook ooit gezien, maar ik weet niet meer hoe die heet. Daarbij werd een klas verdeeld in drie groepen. De ene kleur was de baas en een andere kleur moest alle bevelen van klasgenoten opvolgen.
robin.h
Lid
Contacteer:

Bericht door robin.h »

YPPY schreef:Dat is jammer Robin, hebben jullie nog wel maatschappijleer? Daar wordt hij soms ook gedraaid.
Nee,dat ook niet. We hebben trouwens veel vakken niet wat andere school wel hebben.(leraren tekort volgens mij)
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Sjoerd
Lid

Bericht door Sjoerd »

YPPY schreef:
Is het boek een verslag vanuit de leraar of meer een roman? Lijkt me wel interessant om te lezen.
Wat ik mij er van kan herinneren (het is al weer een paar jaar en vele andere boeken geleden) was het voornamelijk vanuit de leraar, en vanuit een meisje dat er niet aan mee widle doen verteld. Hij kwam op het idee door de opmerking van zijn leerlingen dat de Duitsers wel ontiegelijk dom moesten zijn om op een figuur als Hitler te stemmen. Met zijn 'project' liet hij hen zien dat het juist heel natuurlijk was om op zo iets groots te stemmen en dat de meeste mensen hetzelfde zouden doen. Het is echt een leuk boek om te lezen. (In ieder geval het leukste dat ik in mijn hele middelbare schooltijd , die zes jaar duurde, heb gelezen en waar de andere leerlingen ook enthousiast over waren.)

Het is inderdaad echt gebeurd op een school in Californie geloof ik.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
YPPY
Lid
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Het boek ben ik nog steeds niet tegengekomen, wel heb ik een fragment op tv gezien.

Is dit nog steeds verplichte kost op middelbare scholen? Toen ik ging studeren bleken een paar klasgenoten de film niet gezien te hebben. Daar was ik toen wel verbaasd over. Hij ziet er misschien gewaardeerd uit, maar het meeloop gedrag dat de jongeren vertonen zie je ook in deze tijd nog terug.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Hell-Fire
Lid

Bericht door Hell-Fire »

Deze film heb ik ook gezien op de middelbare school, het is een film die een grote indruk op me heb achtergelaten.
"Das gibt`s doch nicht, schnee im september, dass müssen Fallschirmjäger sein."
A German Officer on 17-09-`44

Tommy-Talk.com
vincent
Lid

Bericht door vincent »

kan me volgens mij nog vaag herinneren dat ik 'm gezien heb, ik vond 'm erg vaag :|
Ik heb er geen kracht meer voor
Tim Y.
Lid

Bericht door Tim Y. »

Nee, wij hebben deze ook niet gezien. Als film bij het 2e wereldoorlog hoofdstuk hebben we Pearl Harbor gekeken, waar ik me best wel aan erger. :x
- Voorheen: Lt. Tim_NL
A man is not dead, until he is forgotten.
vincent
Lid

Bericht door vincent »

straks word The Bunker ook lesmaterieel :)
Ik heb er geen kracht meer voor
-Sniper-
Lid
Contacteer:

Bericht door -Sniper- »

Ik heb er alleen maar van gehoord helaas maar wil m wel zien
Greetzzz -Sniper
Miesjel
Lid

Bericht door Miesjel »

Wie hebben deze film gekeken bij Maatschappijleer. Een duidelijke film waarin de boodschap heel nadrukkelijk naar voren komt.
En als ik me niet vergis is de film nog behoorlijk waarheidsgetrouw gebaseerd op een waargebeurd verhaal.

Michel.
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Tim Y.
Lid

Bericht door Tim Y. »

Is deze film ook gewoon verkrijgbaar in winkels, videotheken enz.? Lijkt me een interressante film, het is dat het schooljaar voorbij is anders had ik eens gevraagd of ze hem op school hadden kunnen en laten zien.
- Voorheen: Lt. Tim_NL
A man is not dead, until he is forgotten.
Plaats reactie