Film van school: The Wave

Films, series en documentaires over WOII
gvdbor
Lid
Contacteer:

Bericht door gvdbor »

grappig dat die film nog steeds genoemd wordt. Ik zag hem in 1982 of zoiets. Vond het een heel indrukwekkende film:

Strength power and community, zie het nog zo voor me.
YPPY
Lid
Contacteer:

Bericht door YPPY »

van de site van het lbr
Heeft het LBR de film The Wave?
Ja, het LBR heeft The Wave op video en op dvd in de bibliotheek te leen. De film is al behoorlijk oud: de beeldkwaliteit is bij zowel de video als de dvd niet goed.
Hoe het lenen van videobanden en dvd’s in zijn werk gaat, is te lezen in de rubriek Bibliotheek op deze site. Lenen kan ter plaatse in de LBR-bibliotheek en per post.

Er is veel vraag naar de film, dus reserveer ruim van te voren.

Wilt u The Wave liever aanschaffen? Via http://www.educatheek.nl is de film op dvd verkrijgbaar.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
gvdbor
Lid
Contacteer:

Bericht door gvdbor »

Voor diegenen die de film graag willen zien heb ik hier de oplossing:

Ga naar http://stage6.divx.com

Ik denk dat je dan een paar bestandjes als divxplayers moet installeren maar dat wijst zich vanzelf.

Ga in het hoofdmenu naar "video's" en search naar Wave.

Na een paar pagina's vind je dan The Wave 1981. De film duurt ongeveer drie kwartier en is Engelstalig, niet ondertiteld.

Als je nog een stap verder wilt gaan kun je de film ook downloaden.
(naast het pijltje naar rechts om af te spelen staat ook eenpijltje naar beneden om te downloaden.) Om de film dan vanaf je pc te bekijken is mogelijk maar dan zul je opnieuw (automatisch een divx.player van windows moeten downloaden.

veel kijkplezier.
Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

Ik heb hem eind jaren 70 gezien en een paar weken geleden heb ik het boek gelezen. Ik begreep de film toen niet en het boek nu niet. Maar ik begrijp de Duitse massahysterie van de jaren 30 ook niet. Ik weet nog steeds niet wat ik er van moet denken. Misschien begrijp ik de menselijke natuur gewoon niet. Ik weet ook al niet, of dat een goed of een slecht teken is. Kortom, ik vind het hele verhaal verbijsterend. Alleen al daarom moet iedereen hem zien.
Het boek claimt, dat het gebaseerd is op ware gebeurtenissen ergens in 1970, 1972 in Zuid-Californië.
gvdbor
Lid
Contacteer:

Bericht door gvdbor »

Wat ik in de film zag schijnt het zich af te spelen in 1967. De film duurt maar drie kwartier en gaat redelijk vlot door het verhaal heen. Zeker als je bedenkt dat het een film uit 1981 is, die waren toch wat trager qua verhaalopbouw.

Maar hij is dus erg makkelijk te bekijken nu, en wel online.
Jer0me
Lid

Bericht door Jer0me »

Ook gezien in de 3e klas, erg interessante film, dat zeker.
"They died as heroes
; Do you still believe that?"
I do..."
Charly1975
Lid

Bericht door Charly1975 »

Moengoman schreef:Ik heb hem eind jaren 70 gezien en een paar weken geleden heb ik het boek gelezen.
Eind jaren 70? Een film uit 1981 ? Knap :wink:

Ik heb de film ook gezien toen we met school een keer op kamp waren en ik een jaar of 14 of 15 was. Ik weet nog wel dat het een diepe indruk op me had achtergelaten.
We're fools to make war
On our brothers in arms

(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Lucky-Angel
Lid

Bericht door Lucky-Angel »

vind het maar een saai filmpje :P
Gezocht; Amerikaans klein spul ( Ook Bajonetten )
Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

Charly1975 schreef:
Moengoman schreef:Ik heb hem eind jaren 70 gezien en een paar weken geleden heb ik het boek gelezen.
Eind jaren 70? Een film uit 1981 ? Knap :wink:

Ik heb de film ook gezien toen we met school een keer op kamp waren en ik een jaar of 14 of 15 was. Ik weet nog wel dat het een diepe indruk op me had achtergelaten.
Ach, ik word oud .... 1978, 1981, .... het is allemaal één brei in mijn geheugen.
Metal-Arvak
Lid

Bericht door Metal-Arvak »

Ik heb hem ook op school gezien, goede film!
MJK
Lid

Bericht door MJK »

Zeker een interresante film, hoewel de boodschap in het boek toch beter overkomt (meestal natuurlijk). De film zit wel simpel in elkaar, maar is zeker de moeite waard. Hij is makkelijk te bekijken op Google Video.
British soldier in Normandy:

When the RAF appears the Germans look for cover.
When the Luftwaffe appears we look for cover.
When the USAF coms EVERYONE runs for cover!!
To Tall
Lid
Contacteer:

Bericht door To Tall »

Moengoman schreef:Ik heb hem eind jaren 70 gezien en een paar weken geleden heb ik het boek gelezen. Ik begreep de film toen niet en het boek nu niet. Maar ik begrijp de Duitse massahysterie van de jaren 30 ook niet. Ik weet nog steeds niet wat ik er van moet denken. Misschien begrijp ik de menselijke natuur gewoon niet. Ik weet ook al niet, of dat een goed of een slecht teken is. Kortom, ik vind het hele verhaal verbijsterend. Alleen al daarom moet iedereen hem zien.
Het boek claimt, dat het gebaseerd is op ware gebeurtenissen ergens in 1970, 1972 in Zuid-Californië.
Mongoeman, ik weet niet of je goed begrijp hoor, maar de film maakt wel redelijk duidelijk hoe je in een valkuil kunt vallen als je niet oplet.

Zo had je vroeger Jan Maat met zijn onfrisse ideeen. Bij uitzendingen voor politieke partijen had hij altijd een rijtje vragen die je met ja of nee kon beantwoorden.

De vragen waren in een logische volgorde en begon gewoon met iets simpels als "er is veel werkloosheid". Nou, dat was zo en die vraag kon je dan ook met "ja" beantwoorden. Voordat je dan een aantal vragen verder was had je al een paar keer ja gezegd en zou het logisch zijn om op de volgende ook ja te zeggen en dat terwijl je nee zou zeggen als die vraag als eerste was gesteld.

Dit is een psychologisch trucje en is duidelijk manipulatief bedoeld om je op het verkeerde been te zetten, of gunstig te stemmen voor bepaalde ideeen.

Ik kan me best voorstellen dat je in de jaren 30 met de beperkte informatietechnologie (kranten en radio hemelen Hitler & Co op) dat je door goed geformuleerde retoriek die dan ook nog steeds herhaald wordt uiteindelijk toch gaat geloven wat gezegd en geschreven staat.

Wanneer je dan ook nog groepen bepaalde macht geeft (hoe beperkt ook, bijv. het aangeven van andersdenkenden al is het je moeder of vader) dan is het hek van de dam. Immers wordt alles toch gepropageerd door de overheid waar iedereen zijn vertrouwen in heeft gesteld?

Doe daar ook nog een snuifje hoop bij, want er was sprake van depressie en grote werkeloosheid. Geef de mensen werk, al is het maar het bouwen van een snelweg en de roes van alles gaat beter walmt in je hooft alsof je een joint gerookt hebt.

Als grenzen van het toelaatbare langzaam worden verschoven zit je voor je het weet over de oorspronkelijke grens heen.

(overigens: Hitler heeft niet de Autobahn uitgevonden, in 1933 had NL ook al een paar km autobahn. Hitler heeft wel als eerste een groter wegennet aangelegd)

Gr.,
Too Tall
Voor re-enactment gear ga je naar Island Depot
Kijk ook eens op Uitgeverij De Duivelsberg
Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

Wat ik niet begrijp, is dat mensen in die kuil kunnen vallen. Dat ze ophouden zelfstandig na te denken. Dat ze hun zelfstandigheid opgeven om hersenloos achter een leider aan te lopen.
(De eerste autosnelweg ter wereld lag in 1921 al bij Berlijn. Italië had er één in 1923 van Milaan naar Zwitserland. In 1926 werd er één voorbereid van Keulen naar Düsseldorf. In 1933 hoefde het Hitlerregime alleen maar bestaande voorbereidingen te voltooien. Het nazisme heeft Duitsland en de wereld vrijwel niets origineels gebracht.)
To Tall
Lid
Contacteer:

Bericht door To Tall »

Je loopt ook niet zo heel snel in die kuil. Maar het is een gelijdelijk proces. Waarbij elke keer je grens een fractie verschoven wordt en er op een gegeven moment logica lijkt te zitten in wat er gebeurd.
Houdt er wel rekening mee dat in die tijd de informatie ontiegelijk beperkt was en je eigen wereld daardoor ook klein was. Als je dus al in een "geinfecteerde" omgeving zat, dan was er ook weinig tegenwicht.

Het is niet voor niets dat sectarische instellingen mensen isoleren van de buitenwereld en blijven hameren met informatie en die informatie steeds wijzigen (uitbreiden, verfijnen) op het moment dat je daar ontvankelijk (rijp) voor bent naar waar ze je gedachten willen hebben.

Het is niet voor niets dat Birma alle internet en andere communicatie wil blokkeren. Want zo goed als dat je niets van de buitenwereld mag vernemen, wil men dan ook niet dat de buitenwereld al te veel weet wat er gebeurd.

Zo probeert men een klimaat te scheppen waarin je beinvloedbaar wordt voor de doctrine die gepropageerd wordt.

Kijk bijvoorbeeld naar Jones Town, of David Coresh in Waco. Eigenlijk zijn ook die mensen in dezelfde valkuil gevallen. Nogmaals, het is wel een gelijdelijk proces en niet iedereen tuint erin.

Gr.
Too Tall
Voor re-enactment gear ga je naar Island Depot
Kijk ook eens op Uitgeverij De Duivelsberg
Guido
Lid

Bericht door Guido »

Typische vorm van groepsdynamica! Dit is iets waar je elke dag aan mee doet!

Op het werk, school, vereniging.. Hoewel je een bepaalde gevoelens er bij moet hebben en randwaarden om het zover te laten komen!! In de film "the naked monkey" en nog een film (waar ik de naam op moment niet meer kan herrineren) waar een groep mensen in een huis worden gestopt. In het begin onstaan kleine groepen van mensen waar je het meeste mee hebt. Natuurlijk, zou je zeggen! Als de mensen een kleur (een duidelijke kant) krijgen toegewezen vallen alle kleine groepjes uit elkaar en vormen de 2 kleuren zich bij elkaar terwijl ze niet een bij elkaar passen (in welk opzicht dan ook!). Heel typsich hoe mensen zich aanpassen aan het materialistische en groepen! Zoals the wave.. een zeer sterke film!

Let maar op, overal in deze samenleving zie je dit gedrag (hoewel in minimale vormen vergeleken met dit!
Plaats reactie