Meest interessante documentaire?
-
- Lid
- Mooyman
- Lid
-
- Lid
Dat er mensen bestaan die deze documentaire niet kennen
Claude Lanzemann sprak in de jaren tachtig met tientallen betrokkenen. Overlevenden, Duitse daders, Ukrainse daders, een kampcommandant, bewakers, leden van Einsatzkommandos, spoorwegbeamten, omwonenden van de kampen, buren van mensen die verdwenen, alles resulteerden in een documentaire van ruim negen uur die de volle omvang van de Shoa, de Holocaust, in al zijn gruwelijke details duidelijk maakt zonder zelfs een flinter archiefmateriaal te gebruiken. De interviews spreken voor zich en maken duidelijk dat achter "Wir haben es nicht gewusst" een web van leugens, onverschilligheid en anti-semitisme schuilgaat die ook nu nog bestaat.

Claude Lanzemann sprak in de jaren tachtig met tientallen betrokkenen. Overlevenden, Duitse daders, Ukrainse daders, een kampcommandant, bewakers, leden van Einsatzkommandos, spoorwegbeamten, omwonenden van de kampen, buren van mensen die verdwenen, alles resulteerden in een documentaire van ruim negen uur die de volle omvang van de Shoa, de Holocaust, in al zijn gruwelijke details duidelijk maakt zonder zelfs een flinter archiefmateriaal te gebruiken. De interviews spreken voor zich en maken duidelijk dat achter "Wir haben es nicht gewusst" een web van leugens, onverschilligheid en anti-semitisme schuilgaat die ook nu nog bestaat.
- Mooyman
- Lid
-
- Lid
...Slechts dat deze documentaire een begrip is. Op sommige scholen in Amsterdam was het zelfs vaste kost. Das walchelijk natuurlijk, brugklassers in de aula drijven en verplicht kijken met nachtmerries e.d. tot gevolg.Mooyman schreef:Als ik alle documentaires met als onderwerp WW2 zou moeten kennen dan zou ik er eigenlijk op afgestudeerd moeten zijn![]()
-
- Lid
Volgens mij heb ik dat wel gezien eens ja...was erniet een slavisch sprekende ex kampbewaarder die pochde hoeveel hij wel niet had doodgemaakt?...en toen de interviewer hem daarop wees dat dat eigenlijk heel verschrikkelijk was zei die vent zoiets van "du bist sicher auch an jude?" op een heel nare toon.
Ik weetniet of het dezelfde docu was maar dat is me wel bijgebleven..tis denk ik al wel 15/17 jaar geleden dat ik dat gezien heb.
Ik weetniet of het dezelfde docu was maar dat is me wel bijgebleven..tis denk ik al wel 15/17 jaar geleden dat ik dat gezien heb.
- Miesjel
- Lid
Voor mij is het ook echt de docu die Roel denk ik ook bedoeld, "Inside Hitlers Bunker" of zoiets. Met behulp van een aantal Duitse veteranen die in de bunker geweest waren wordt die hele bunker op de computer nagemaakt. Heel intressante docu.
(Ooit op discovery gezien)
(Ooit op discovery gezien)
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
-
- Lid
Klopt.jacob schreef:was erniet een slavisch sprekende ex kampbewaarder die pochde hoeveel hij wel niet had doodgemaakt?...en toen de interviewer hem daarop wees dat dat eigenlijk heel verschrikkelijk was zei die vent zoiets van "du bist sicher auch an jude?" op een heel nare toon.
De vrouw die mensen moest knippen en scheren voor ze "onder de douche" gingen en niets kon zeggen omdat ze wist dat ze dan meteen mee naar binnen mocht. Zo knipte op een dag een tante...
Een oud bewaker die heel koel en technisch vertelde welke problemen de massagraven opleverden. Het gas kwam vrij uit de lichamen waardoor de laag grond waarmee de lichamen waren afgedekt bol ging staan.
Zojuist aangekomen mensen hadden een gerucht opgevangen dat je zou worden vermoord als je geen beroep had waar ze wat aan hadden. De Duitse kommandant klom op het dak van de "doucheruimte" en hield een speech waaruit bleek dat iedereen nuttig was, wat zijn beroep ook was. Hij wist de mensen gerust te stellen door voorbeelden te geven van beroepen en waarom die ook een taak hadden binnen het kamp en langzaam kwam de menigte tot rust. Maar vanwege de hygiëne eerst allemaal onder de douche...
Een man die bij de Duitse spoorwegen werkte vertelde dat om administratieve redenen, de spoorwegen leverden hun diensten immers niet gratis, er een reisbureau in het leven werd geroepen die alle Joden een speciaal treinkaartje verkochten voor het reizen per spoor in Duitsland. Alleen enkele reis en met groepskorting (dit is geen zieke grap!)
Het is een nachtmerrie. Ik zag de documentaire voor het eerst toen ik een jaar of vijftien was en kon er nachten niet van slapen.
- Miesjel
- Lid
haloo, die voorbeelden die jij geeft Timo zijn echt ziek.. door het tijdstip waren mijn ogen al bijna dichtgeknepen, maar nu staan mijn ogen en mond wagenwijd open van verbazing!
Vooral deze twee zijn echt zieker dan ik ooit eerder gehoord heb.
Een oud bewaker....ging staan.
Zojuist aangekomen mensen......onder de douche...
*Peter omgetoverd in Timo*
Vooral deze twee zijn echt zieker dan ik ooit eerder gehoord heb.
Een oud bewaker....ging staan.
Zojuist aangekomen mensen......onder de douche...
*Peter omgetoverd in Timo*
Laatst gewijzigd door Miesjel op 06 jun 2004, 00:22, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Lid
- Miesjel
- Lid
oepsTimo Worst schreef:Wie is Peter?

OK OK To much information!!Timo Worst schreef:Dat "probleem" met dat gas wisten ze op te lossen door groepjes gevangenen met prikkers gaten te laten steken in de grond boven de graven.

-
- Lid