Recensies: Films

Films, series en documentaires over WOII
Opgeheven account 4914

Recensies: Films

Bericht door Opgeheven account 4914 »

Beste forumleden,
Hier kan je jou recensies van films plaatsen.

Regels:

- Speelfilms, Bioscoopfilms en TV-Films zijn toegestaan.
- Je moet je aan onderstaande vormgeving houden (om het wat ordelijk te houden):

Afbeelding

PS: Verbeteringen van recensies zijn welkom!

Veel Succes!
Groeten,
Jenty
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Re: Recensies: Films

Bericht door okke »

Hieronder kan je de standaardopmaak kopiëren:

Code: Selecteer alles

[size=150](Titel)[/size]

(Filmposter/cover film)

[b]Regisseur:[/b]
[b]Jaar Uitgave:[/b]
[b]Speelduur:[/b]
[b]Zwart/Wit of kleur:[/b]
[b]Synopsis:[/b]

[b]Eigen mening over de film:[/b]

[b]Beoordeling:[/b] ?/5 (minimum 1, maximum 5)
[b]Is het de prijs waard:[/b] Ja/Nee + Waarom?
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Bolt Action
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 07 feb 2010, 22:56

Re: Recensies: Films

Bericht door Bolt Action »

Om maar vast een begin te maken:

Leningrad

Afbeelding

Regisseur: Alexander Buravsky
Jaar Uitgave: 2009
Speelduur: 106 Minuten
Zwart/Wit of kleur: Kleur

Synopsis: Zoals beschreven op de doos: Tijdens de Tweede Wereldoorlog naderen de Duitsers de stad Leningrad. In plaats van de stad te bestormen belsuiten de Duitsers de stad te omsingelen en drie miljoen mensen uit te laten hongeren. De jonge Britse journaliste Kate Davis komt vast te zitten in de omsingelde stad. Na een zwaar bombardement krijgt haar vriend, de Amerikaanse journalist Philip Barker, het bericht dat Kate is omgekomen. Philip weigert dat te geloven en reist terug naar Leningrad om zijn grote liefde te zoeken. Dat is het begin van een avontuur waarin de liefde tussen Philip en Kate zwaar op de proef wordt gesteld...
Talen: Engels / Duits / Russisch gesproken
Ondertiteling: Nederlands ondertiteld

Eigen mening over de film: Deze film is, ondanks dat de samenvatting wat saaitjes overkomt, toch een film waar nog redelijk wat actie in voorkomt. De film is echter wel grotendeels op fictie gebaseerd, maar dat moet je er niet van weerhouden hem te kijken.

Beoordeling: 4/5
Deze film is zeker een aanrader, een interessant verhaal met de nodige actieve en passieve momenten. Ik vondt het na het actieve moment in het begin echter enigzins lang duren voordat het echte verhaal zoals hierboven beschreven begon.
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: Recensies: Films

Bericht door panzer lehr »

Heb hem gezien vond hem niet slecht de beste stukken zitten in het begin.
Gebruikersavatar
wo2-Martijn
Lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 dec 2009, 12:23
Locatie: omgeving Nijmegen
Contacteer:

Re: Recensies: Films

Bericht door wo2-Martijn »

The boy in the striped pajamas

Afbeelding

Regisseur: Mark Herman
Jaar uitgave: 2008
Speelduur: 93 minuten
Zwart/wit of kleur: Kleur

Berlijn 1943. De 8-jarige Bruno verhuist met zijn familie naar een plek die ver weg is, waar niets te doen is en waar niemand is om mee te spelen. Hun nieuwe huis staat naast een hek dat zich uitstrekt zover het oog maar reikt, een hek dat Bruno afschermt van de vreemde mensen die hij daarachter ziet bewegen. Bruno wil ontdekkingsreiziger worden en besluit op onderzoek uit te gaan. Op een van zijn tochten ontmoet hij een jongen wiens leven en omstandigheden zeer verschillen van dat van hem. Toch sluiten de jongens vriendschap, maar het is een vriendschap die niet zonder gevolgen blijf

Beoordeling: 4/5

Eigen mening: Ik vond het een film met een interessant verhaal. Je ziet het verhaal vanuit het oogpunt van het zoontje van een Duitse officier. Het is apart om te zien wat er over de kampen verteld wordt aan het Duitse volk. Verwacht geen gevechts-scenes maar een verhaal wat zich afspeelt tijdens de oorlog. Het is niet de beste oorlogs film die ik heb gezien, wel een apart verhaal wat me altijd zal bijblijven.
Laatst gewijzigd door wo2-Martijn op 01 okt 2010, 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Bekijk mijn WO2 tour-site: http://www.mj-wo2tour.nl
Gebruikersavatar
wo2-Martijn
Lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 dec 2009, 12:23
Locatie: omgeving Nijmegen
Contacteer:

Re: Recensies: Films

Bericht door wo2-Martijn »

Hitler - The Rise of Evil

Afbeelding

Regisseur: Christian Duguay
Jaar uitgave: 2003
Speelduur: 179 minuten (verdeeld over 2 delen)
Zwart/wit of kleur: Kleur

Oostenrijk, 1899. De tienjarige Adolf is een jongen zonder sociale vaardigheden. Zijn moeder Klara is de enige die hem een normale jongen vindt. Ze overstelpt hem met liefde. Wanneer ze acht jaar later borstkanker krijgt en nog enkele maanden te leven heeft, kiest Adolf resoluut voor zichzelf. Hij reist naar Wenen om zijn droom waar te maken: een groot kunstenaar worden.

Beoordeling: 3/5

Eigen mening: Toen ik deze film zag was ik erg enthousiast. Vooral omdat ik niet precies wist hoe zijn levensverhaal was voor de oorlog en hoe het nou allemaal zo ver gekomen is. Halverwege stopte de film, maar tot mijn vreugde zat er nog een DVD in de hoes. Deze film heeft dus 2 delen. Grote tegenvaller vind ik dat het in het engels is en dat de Hitler-acteur erg nep is. Niet iedereen met een klein snorretje lijkt meteen op Hitler. Maar je moet daar doorheen kijken, je weet wie het moet voorstellen. Het verhaal vind ik interessant genoeg om mijn volledige aandacht erbij te houden.
Bekijk mijn WO2 tour-site: http://www.mj-wo2tour.nl
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Recensies: Films

Bericht door jurgen »

Als Hitler in wo1 vind ik de acteur nog wel best goed, toen was het immers nog een magere Fritz. :wink:
Gebruikersavatar
wo2-Martijn
Lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 dec 2009, 12:23
Locatie: omgeving Nijmegen
Contacteer:

Re: Recensies: Films

Bericht door wo2-Martijn »

Jacob the Liar

Afbeelding

Regisseur: Peter Kassovitz
Jaar Uitgave: 1999
Speelduur: 120 minuten
Zwart/Wit of kleur: Kleur

Synopsis: Jacob Heim wordt aangehouden door de politie in het getto omdat hij schijnbaar zich niet aan de regels gehouden heeft. Als straf moet hij zich bij de commandant melden. Op het politiebureau hoort hij toevallig op de radio dat het Russische leger snel naderbij komt. Dat is een grote meevallen, voor hem en zijn lotgenoten. Stiekem geeft hij het nieuws door; hij doet het voorkomen alsof hij een radio bezit en wordt daardoor een held in het getto.

Beoordeling: 4/5

Eigen mening over de film: Een vermakelijke film met Robin Williams in de hoofdrol. Het is een verfilming uit 1975. Bij toeval kwam ik deze film tegen, daarom zet ik hem erbij mocht je deze nog niet gezien hebben. Deze film zal je niet tegenvallen, het verhaal zit goed in elkaar en geeft een goed beeld van de getto.
Bekijk mijn WO2 tour-site: http://www.mj-wo2tour.nl
wo2-freak
Lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 feb 2008, 21:37

Re: Recensies: Films

Bericht door wo2-freak »

Letters from Iwo Jima

Afbeelding


Regisseur: Clint Eastwood
Jaar Uitgave: 2006
Speelduur: 141
Zwart/Wit of kleur: Kleur
Drager: Blu-Ray

Oscar winnende regisseur Clint Eastwood vertelt het nog nooit vertelde verhaal van de Japanse soldaten die hun vaderland tijdens de Tweede Wereldoorlog verdedigden tegen de binnentrekkende Amerikaanse troepen. Als verdediging hadden ze alleen pure wilskracht en het vulkanische gesteente van Iwo Jima. Dankzij de ongekende tactieken van generaal Tadamichi Kuribayashi (Ken Watanabe, The Last Samurai) en zijn mannen werd wat een snelle ondergang had moeten worden een bijna 40 dagen durende, heldhaftige en vindingrijke strijd. Hun opofferingen, strijd, moed en compassie leven voort in deze gespannen, aangrijpende film die door Rolling Stone “uniek en onvergetelijk” wordt genoemd. De slag om Iwo Jima vanuit Amerikaans oogpunt is te zien in de film Flags of our Fathers.


Eigen mening over de film
Ik heb deze film vandaag voor de 4e keer gezien. Dit maal voor het eerst op Blu-Ray en de film viel daardoor nog beter in de smaak dan de 3 keer daarvoor.

Letters from Iwo Jima is een erg sterke film die de Slag om Iwo Jima (en daarmee de oorlog in de Pacific) vanuit het Japanse perspectief vertelt. De film is erg goed opgebouwd en geeft een duidelijk beeld over de denkwijze van de Japanners, vergeleken met die van de Amerikanen. Ook krijg je een goed inzicht over hoe de voorbereidingen vóór de Slag om Iwo Jima verliepen én de veldslag zelf.

Wat zo bijzonder is aan deze oorlogsfilm, is dat er zoveel aandacht word besteed aan de persoonlijkheid van de soldaat. In de meeste oorlogsfilms gaat het vooral om het overbrengen van informatie over een veldslag/gebeurtenis (The Longest Day = D-Day/OV, A Bridge Too Far = Operation Market Garden) of gewoon om de actie (Where Eagles Dare, Kelly's Heroes). Wat deze film zo goed maakt, is dat dit alles goed met elkaar gecombineerd word. Je krijgt meer te weten over de denkwijze van ''de Japanse soldaat'' (elke soldaat was natuurlijk anders, dat komt goed naar voren in deze film), de Slag om Iwo Jima en er zit nog genoeg actie in ook. Deze film was niet mogelijk geweest zonder de geweldige cast. De acteurs hebben zich allemaal goed verdiept in hun rol en acteren zéér goed. Daarnaast is deze film geregisseerd door één van de beste regisseurs ooit;
Clint Eastwood. Zonder zijn vertrouwen in dit moeilijke project zou deze film er nooit geweest zijn.

Zoals ik eerder heb gezegd: dit is de 4e keer dat ik deze film zie en na elke kijkbeurt verhoog ik mijn waardering voor deze film. Ik geef ''Letters from Iwo Jima'' nu een 10, want dit is gewoon een van de beste films sinds 2006 en zeker dé beste oorlogsfilm sinds 2006.

Beoordeling: 5/5
Deze film is zeker zijn prijs waard, want deze film geeft een enorm goed beeld over de strijd op Iwo Jima vanuit het Japanse oogpunt en naast dat je spectaculaire gevechten te zien krijgt, verdiep je je echt in de Japanse soldaat tijdens de Tweede Wereldoorlog, op Iwo Jima. Daarnaast krijg je voor je €15,- ook veel leuke extra's zoals de Making Off (wat een voorbereidingen allemaal, enorm groot project) en veel meer. En niet te vergeten dat het om de Blu-Ray versie van de film gaat! Kopen en kijken dus!
Johnny!
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 jan 2010, 23:21

Re: Recensies: Films

Bericht door Johnny! »

Erg handig, die recensies!
Zo weet ik wat er allemaal voor een (recente) films er zijn op het gebied van de tweede wereldoorlog..
Ik wacht zelfs op nieuwe recensies, heb nu bijna alle films gezien!
groeten
Gebruikersavatar
wo2-Martijn
Lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 dec 2009, 12:23
Locatie: omgeving Nijmegen
Contacteer:

Re: Recensies: Films

Bericht door wo2-Martijn »

Johnny! schreef:Erg handig, die recensies!
Zo weet ik wat er allemaal voor een (recente) films er zijn op het gebied van de tweede wereldoorlog..
Ik wacht zelfs op nieuwe recensies, heb nu bijna alle films gezien!
groeten
Ik heb er ook heel veel gezien. Ik zal de minder bekende eens plaatsen, de bekende films kennen de meeste van ons toch al :wink:
Bekijk mijn WO2 tour-site: http://www.mj-wo2tour.nl
wo2-freak
Lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 feb 2008, 21:37

Re: Recensies: Films

Bericht door wo2-freak »

Ik heb erg veel oorlogsfilms, tussen de 230 en 300 in totaal. Er zitten veel onbekende films tussen, dus als iemand een film zoekt en hier een recensie van wil hebben... vraag 't maar ;)
Katy
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 nov 2010, 14:55

Re: Recensies: Films

Bericht door Katy »

wo2-freak schreef:Letters from Iwo Jima


Zoals ik eerder heb gezegd: dit is de 4e keer dat ik deze film zie en na elke kijkbeurt verhoog ik mijn waardering voor deze film. Ik geef ''Letters from Iwo Jima'' nu een 10, want dit is gewoon een van de beste films sinds 2006 en zeker dé beste oorlogsfilm sinds 2006.

Beoordeling: 5/5
Deze film is zeker zijn prijs waard, want deze film geeft een enorm goed beeld over de strijd op Iwo Jima vanuit het Japanse oogpunt en naast dat je spectaculaire gevechten te zien krijgt, verdiep je je echt in de Japanse soldaat tijdens de Tweede Wereldoorlog, op Iwo Jima. Daarnaast krijg je voor je €15,- ook veel leuke extra's zoals de Making Off (wat een voorbereidingen allemaal, enorm groot project) en veel meer. En niet te vergeten dat het om de Blu-Ray versie van de film gaat! Kopen en kijken dus!
Volledig, maar dan ook volledig mee eens!! Deze film heeft mij van de eerste tot de laatste minuut aan mijn scherm gekluisterd. Ik vond 'Flags of our fathers' ook heel mooi, vooral omdat het hier ook deels ging om het verhaal achter de vlag en hoe gewone soldaten helden werden. Patriotisme ten top!
Kortom, sterk staaltje oorlogscinema!
Opgeheven account 4914

Re: Recensies: Films

Bericht door Opgeheven account 4914 »

The Last Drop

Afbeelding

Regisseur: Colin Teage
Jaar Uitgave: 2005
Speelduur: 99 minuten
Zwart/Wit of kleur: Zwart-wit en kleur
Synopsis: De tweede wereldoorlog is in volle gang.
In het diepste geheim wordt een Engelse elite eenheid geformeerd onder de codenaam Matchbox. Deze eenheid moet een enorme goud- en kunstvoorraad, geplunderd door de Duitsers, zien terug te krijgen.
Als onderdeel van operatie "Market Garden", wordt Matchbox, onder bevel van de Britse premier Churchill, gedropt boven door Duitsland bezet gebied.
Dan gaat het gruwelijk mis. Ze worden neergehaald en raken ingesloten tussen Duitse gevechtseenheden. Officieel bestaan ze niet, dus niemand kan helpen.
Zwaar in de minderheid en met een fanatieke Duitse SS officier tegenover hen moeten ze alles riskeren.

Eigen mening over de film: Toen ik de film zag, wist ik al op voorhand dat het oordeel van de film niet hoog was. Toch heb ik hem bekeken en vond het storend met de zwart-witbeelden en rockmuziek. Maar in het algemeen vond ik het verhaal wel iets hebben maar jammer dat er niet zoveel waarheid in zat (bv.: Mona Lisa werd niet gestolen door Duitsers).

Beoordeling: Deze film verdient om bovenstaande mening een: 2,5/5
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Recensies: Films

Bericht door Jan Klaassen »

Helemaal mee eens x) The Last Drop is een van de minst goede oorlogsfilms die ooit op mijn televisie is verschenen x)
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Plaats reactie