Recensies: Films

Films, series en documentaires over WOII
Gebruikersavatar
FW200
Lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 17 feb 2015, 06:50
Locatie: sint-amands a/d schelde

Re: Recensies: Films

Bericht door FW200 »

Fury is niet slecht,maar als je goed oplet ze rijden in een standard sherman.
Maar de kanonsloop klopt niet met een standard sherman,en dan komen ze in open veld met vier tanks.
Aan de andere kant 2 antitankkanonen,je zou bijna zeggen dat die duitsers niet kunnen mikken.
Dan komen ze een tiger tegen na 3 tanks te hebben vernield,kan die duitser ineens niet meer mikken.
Bij mij weten kan één tiger 10 schermans aan,kijk maar naar wittmann ,wat die uitgestoken heeft met een tigertank.
En dan staan ze op één kruispunt,op één zeker moment,minstens 200 duitsers rond die tank.
Zeker één kwart van die gasten voor zien van één panzerfaust,eentje raakt die tank.
Normaal is één panzerfaust voldoende om één scherman op te blazen met al wat er in zit ..
Slechts één doden stevige bak als je het mij vraagt.
Die film klopt niet met de waarheid...


Grtj FW200
Heydrich
Gebruikersavatar
FW200
Lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 17 feb 2015, 06:50
Locatie: sint-amands a/d schelde

Re: Recensies: Films

Bericht door FW200 »

Nog wat vergeten.
Één panzerfaust is één hollelading,ik dacht dat dat op basis was van het systeem dat ze gebruikt hebben om,de koepels van eben -emael op te blazen maar dan soort raket.
Ik denk dat ,klopt het niet altijd verbeterbaar :(
Heydrich
Gebruikersavatar
Angelique95
Lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 feb 2015, 13:25

Re: Recensies: Films

Bericht door Angelique95 »

Naar dat soort dingen (wat voor tanks het zijn) kijk ik dus echt niet :P
FW200 schreef: Maar de kanonsloop klopt niet met een standard sherman,en dan komen ze in open veld met vier tanks.
Aan de andere kant 2 antitankkanonen,je zou bijna zeggen dat die duitsers niet kunnen mikken.
Tijdens dat open veld werd de film stop gezet... heel irritant als je midden in de film zit...

Maar goed als je echt op dat soort details gaat letten kan ik best snappen dat je er gek van wordt.
Maar ik als niets-wetende-over-tanks vond hem leuk. (Mede dankzij Brad Pitt :D )
Wanting to be someone else is a waste of the person you are
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Recensies: Films

Bericht door johan willaert »

Jullie moeten dringend je kennis over Schermans bijschaven....
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
FW200
Lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 17 feb 2015, 06:50
Locatie: sint-amands a/d schelde

Re: Recensies: Films

Bericht door FW200 »

Zoals,wat betreft schermans kan alleen maar bij leren.
Alle tanks van ww2 interesseren mijn wel,maar het meeste de duitse.

Grtj FW 200
Heydrich
Laurens van D.
Lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 03 apr 2014, 14:17

Re: Recensies: Films

Bericht door Laurens van D. »

Ik neem aan dat je met 'gewone' sherman, degene bedoelt die bewapend waren met het 75mm kanon. De tank die ze in de film gebruiken klopt gewoon. Het is een m4a2e8 met een 76mm kanon. En die had inderdaad een hele andere loop dan de sherman's met een 75mm kanon.
Gebruikersavatar
FW200
Lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 17 feb 2015, 06:50
Locatie: sint-amands a/d schelde

Re: Recensies: Films

Bericht door FW200 »

Wat jij zegt zal wel juist zijn van schermans heb ik niet veel verstand van,behalve wat ik er over lees.
Maar wat daar in die film afspeelt , dat één scherman wat voor één model dan ook het in zijn één het gaat opnemen.
Tegen één tiger1 dat klop niet echt met de waarheid, want daar juist nog gelezen dat er 5 schermans nodig waren om één tiger uit schakelen .
Maar in de film kan alles
Heydrich
Laurens van D.
Lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 03 apr 2014, 14:17

Re: Recensies: Films

Bericht door Laurens van D. »

Het is niet zo dat voor elke tiger, 5 sherman's nodig waren. Het zal vaak genoeg voor gekomen zijn dat een tiger uitgeschakeld werd door het eerste schot. Deze cijfers worden wel vaker genoemd, maar de cijfers uit die tijd zijn niet al te betrouwbaar omdat veel andere Duitse tanks werden aangezien voor Tigers.

Maar de scene blijft onwaarschijnlijk omdat ik denk niemand het in zijn hoofd haalde om recht op een tank af te rijden. En een stapel hout biedt echt geen bescherming tegen een 88mm projectiel.
Gebruikersavatar
FW200
Lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 17 feb 2015, 06:50
Locatie: sint-amands a/d schelde

Re: Recensies: Films

Bericht door FW200 »

Ja daar heb je gelijk in,de schrik zat er goed in bij de geallieerde alles wat op rupsen stond was in hun ogen één tiger.
Zoals panzers model 4 en 5 en sturmgeschutze, want extreem veel tigers zijn er ook niet gebouwd .
En de meeste waren voor het oostfront bedoelt.
Heydrich
Gebruikersavatar
FW200
Lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 17 feb 2015, 06:50
Locatie: sint-amands a/d schelde

Re: Recensies: Films

Bericht door FW200 »

Ik ga nu juist naar soldaat van oranje zien is ook één hele goede film :-P
Heydrich
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Recensies: Films

Bericht door Jim »

Laurens van D. schreef: Deze cijfers worden wel vaker genoemd, maar de cijfers uit die tijd zijn niet al te betrouwbaar omdat veel andere Duitse tanks werden aangezien voor Tigers.
Bij de gemiddelde infantrist klopt dat wel. Echter een tankbemanning getraind in herkennen van tanks zal niet elke Duitse tank als Tiger geidentificeerd hebben.

Overigens was de 76mm kanon geschikt om een Tiger uit te schakelen. Helemaal als daar speciale panzer doorborende granaten voor werden gebruikt.
Bij de Britten en Canadezen werd de Sherman firefly daarvoor gebruikt met de 17pdr kanon (=76mm) De loop werd in dusdanige camouflage geschilderd dat deze op afstand op een 75mm zou lijken. Voor de Duitsers was de Firefly no 1 doel.
In Normandië hebben verschillende Fireflies Tigers en Panther tanks uitgeschakeld vaak genoeg met 1 schot.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
FW200
Lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 17 feb 2015, 06:50
Locatie: sint-amands a/d schelde

Re: Recensies: Films

Bericht door FW200 »

Akkoord als het één firefly is die gebruiken één sabot granaat,vraagt nu niet wat dat wil zeggen dat moet ik op zoeken.
Ik weet niet goed,of de amerikaan die firefly heeft gebruikt.
Van de britten en canadezen dat weet ik ,en dat was dacht ik als ik goed gelezen heb één 76.2mm .
En de amerikanen één gewonen 76mm.
Als het niet juist is,zal ik nog maar eens goed gaan lezen :P
Heydrich
Laurens van D.
Lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 03 apr 2014, 14:17

Re: Recensies: Films

Bericht door Laurens van D. »

FW200 schreef:Akkoord als het één firefly is die gebruiken één sabot granaat,vraagt nu niet wat dat wil zeggen dat moet ik op zoeken.
Ik weet niet goed,of de amerikaan die firefly heeft gebruikt.
Van de britten en canadezen dat weet ik ,en dat was dacht ik als ik goed gelezen heb één 76.2mm .
En de amerikanen één gewonen 76mm.
Als het niet juist is,zal ik nog maar eens goed gaan lezen :P
Er werd inderdaad sabot verschoten met de 17 ponder in de firefly. Deze munitie kon eigenlijk alles doorboren wat de Duitsers aan tanks hadden. Behalve misschien de voorkant van een Tiger II.
Sabot munitie oftewel, amor piercing discarding sabot bestond uit een kern gemaakt van wolfraam. Deze kern doorboorde het pantser.

De Amerikanen hebben de firefly nooit gebruikt, maar de amerikaanse 76mm was vergelijkbaar met de 17 ponder. Het was dus niet echt nodig om de firefly te gebruiken. Het ligt er meer aan wat voor munitie er gebruikt wordt.
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Recensies: Films

Bericht door jurgen »

Ik was persoonlijk onder de indruk van Fury. Ok, vanaf het moment dat de tank op die mijn loopt wordt het totaal ongeloofwaardig, maar de anderhalf uur daarvoor vond ik gewoon zeer goed. Moest het einde zo geen afbreuk doen zou ik het één van de beste oorlogsfilms ooit durven noemen.
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Recensies: Films

Bericht door Haplo »

Gister even de blue ray versie gezien.
Hoewel veel kritiek gehoord toch maar gekocht en gekeken.
Net als jurgen vond ik hem niet overweldigend slecht.
Ook inderdaad tot aan het op de mijn lopen van de tank.
Daarvoor met een aantal missers van het AT kanon.
Daar had ik ook wat twijfels bij qua realisme.
Het afketsen cq missen met een panzerfaust vanaf die afstand...... nee kan er bij mij niet in.
Het ergste van alles vond ik de laatste shot van boven af.
Dat was inderdaad zo ongeloofwaardig als het maar kan.
De personage Machine die door een SSer in leven werd gelaten na zo'n slachtpartij was ook iets waar ik grote vraagtekens bij had.
Misschien uit respect?
Wie weet.
Ik denkt dat na die slachtpartij dat ze er wel anders oiver dachten..
Al met al zeker niet slecht.
Mocht het einde inderdaad niet zo'n afbreuk doen zeker 1 van de betere van afgelopen tijd.
Mvg/Best regards, Sipke
Plaats reactie