Recensies: Films

Films, series en documentaires over WOII
Opgeheven account 4914

Re: Recensies: Films

Bericht door Opgeheven account 4914 »

panzer lehr schreef:Dat is de film the fallen ook wel the letters from the dead genoemd en nu dus blijkbaar ook al onder een andere naam. :bonk:
Als ik zo kan afleiden van IMDB, zie ik Amerikaanse militairen opduiken in de film 'The Fallen'. Misschien is 'The Last Letters from Monte Rosa' een versie van dezelfde film maar dan stukken van uitgeknipt. Want de film duurt maar nauwelijks een dik uur, volgens de hoes 88 min...
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Recensies: Films

Bericht door Jan Klaassen »

Stalag Luft

Afbeelding

Regisseur: Adrian Shergold
Jaar Uitgave: 1993
Speelduur: 105 minuten
Zwart/Wit of kleur: Kleur
Synopsis:
De samenvatting op de websites op internet is de standaard-samenvatting van de achterkant van de film, welke als volgt loopt;

RAF-officier James 'Big F' Forrester zit tijdens de Tweede Wereldoorlog opgesloten in een krijgsgevangenkamp, diep in het binnenland van Duitsland. Hij heeft al 23 vluchtpogingen op zijn naam staan, allemaal mislukt. Maar nu maakt hij plannen voor de grote dag, waarop alle 327 gevangenen uit het kamp zullen ontsnappen. Als ze maar niet allemaal tegelijk gaan.

Deze samenvatting raakt natuurlijk kant noch wal; er wordt niets duidelijk van, zeker niet omdat dit in de film helemaal niet het belangrijkste punt is.
Ik zou er aan toe willen voegen;

De Duitse bewakers van het kamp, tweede- en derderangs soldaten, veelal bejaarden, weten dat ze de ontsnappingen van de snuggere Engelsen niet kunnen tegenhouden. Omdat voor deze heren bij een massale ontsnapping het Oostfront zou volgen, nemen ze een radicaal besluit; ze willen mee.
En ze gaan mee. Ze gaan eerst door de tunnels. De Engelsen aan de andere kant, echter, veranderen van mening; ze blijven liever achter. Zonder Duitsers, en met de bevrijding ongetwijfeld nabij, zou het best een rustig leventje kunnen zijn.
Een rustig leventje behielden ze, totdat de SS een inspectie aankondigde. Een deel van de Engelsen moest zich als Duitser gedragen, de rest bleef 'Engels'. De twee groepen groeiden steeds verder uiteen.


Eigen mening over de film:
Het is enorm moeilijk om een komedie over de oorlog te maken. Natuurlijk is het mogelijk, getuige bijvoorbeeld series als 'Allo 'Allo en Dad's Army, om er een meesterwerk van te maken.
Stalag Luft is dat niet. Het is zeer zeker een redelijke film, met hier en daar een geslaagde grap, maar je moet toch de helft van de film wachten om in het betere gedeelte te geraken.
De eerste helft trekt zich langzaam voort, er gebeurt in principe weinig en de ontsnapping doet ook niet echt een duit in het zakje. De tweede helft, daarentegen, spat van het scherm. Met sterker acteren, beter scenario en een sterker plot maakt het tweede gedeelte het eerste wel goed.
De inspecties door de SS zorgen voor interessante situaties, die vaak ook wel humoristisch zijn.
Scene's met Hitler, waar ik verder geen inleiding toe ga geven, zijn enorm komisch, waartegen het eind dan weer net wat tegenvalt...

Sterkste acteurs zijn Stephen Fry (bekend uit onder meer 'Blackadder'; speelt de piloten-leider John 'Big F' Forester) en Sam Kelly (bekend als 'Hans Geering' uit 'Allo 'Allo; speelt Hitler), die ondanks zijn kleine rol zeer indrukwekkend spel neerzet.
De rest van de karakters komen door het hier en daar soppige scenario niet echt uit de verf. Van 'Big F's ondergeschikte rechterhand hadden ze veel meer kunnen maken; deze rol viel een beetje weg op de punten waar hij zeker aanwezig had moeten zijn.

Het is moeilijk precies aan te geven 'waarom', maar deze film komt over het algemeen niet goed binnen. Bijna alle rollen (behalve dan die van Big F en Hitler) zijn ondergewaardeerd, het script laat grote gaten zien.
Positieve punten zijn de humor (die gelukkig niet té is, maar subtiel), het uiteindelijk plot, de twee rollen die al tweemaal genoemd zijn en de toch aanwezige sfeer, die wél zeer duidelijk was. Twee groepen vrienden en collega's, noodgedwongen tegenover elkaar. Prima idee.

Beoordeling: 3,25/5 (deze mag natuurlijk niet minder krijgen dan films als 'The Last Drop', want ondanks de minpunten is het toch wel van beter niveau)
Is het de prijs waard:
Ja. Deze heb ik zelf voor een paar euro opgeraapt bij de één of de andere boekenvoordeel-winkel, voor een euro of 3. Dus het ligt meer aan de lage prijs, maar mocht je 'm vinden; neem 'm mee en oordeel zelf ;)
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Opgeheven account 4914

Re: Recensies: Films

Bericht door Opgeheven account 4914 »

Only The Brave

Afbeelding

Regisseur: Lane Nishikawa
Jaar Uitgave: 2006
Speelduur: 99 min
Zwart/Wit of kleur: Kleur
Synopsis: Na de aanval op Pearl Harbor worden Japanse Amerikanen massaal in kampen geplaatst. Om hun loyaliteit te bewijzen schrijven 1400 van hen zich in bij het Amerikaanse leger. Zij vechten de rest van de tweede wereldoorlog in Noord Afrika, Italie en Frankrijk bij het honderdste infanterie bataljon. (Moviemeter.nl)

Eigen mening over de film: Van de film had ik eerlijk - ironisch gezegd - minder er van verwacht. Maar toch een interessante film over de meest gedecoreerde bataljon uit de gehele Amerikaanse geschiedenis. Maar vond het toch wel wat minder hebben met de flashbacks, ik werd het snel beu, maar toch zijn die flashback's een must bij de film want zo snap je het verhaal. Maar soms was ik niet mee met het verhaal en vond het eind van de film té open. Maar historisch gezien is de film wel correct in beeld gekomen ed. Daarom een 7/10

Beoordeling: 7/10
Is het de prijs waard: Twijfelachtig, mocht het een paar euro's minder geweest zijn: dan zou het OK zijn.
yorick smit
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 01 dec 2010, 20:32
Locatie: schijndel

Re: Recensies: Films

Bericht door yorick smit »

heb laatst ook nog een film gevonden over de Pathfinders vooraf van de invasie van Normandië.

De film scoort niet goed, vond hem zelf ook maar zwakjes maar is wel leuk om een keer gezien te hebben.

Hier een linkje van de trailer...

http://www.youtube.com/watch?v=tir_Q2BXKck
Bijlagen
pathfinders.jpg
Gebruikersavatar
robinj
Lid
Berichten: 354
Lid geworden op: 23 jul 2011, 19:47
Locatie: Arnhem

Re: Recensies: Films

Bericht door robinj »

Het lijkt wel een animatie film. Zeker het springen als ie naar zijn parachute kijkt.
On wings of history they turned from home to live eternally
skybound they roam
In all of history, never before was more owed to so few

Fighter pilots in exile!
Opgeheven account 4914

Re: Recensies: Films

Bericht door Opgeheven account 4914 »

yorick smit schreef:heb laatst ook nog een film gevonden over de Pathfinders vooraf van de invasie van Normandië.

De film scoort niet goed, vond hem zelf ook maar zwakjes maar is wel leuk om een keer gezien te hebben.
Kun je misschien zoals voorgaande berichten je beoordeling duidelijk maken?
okke schreef:Hieronder kan je de standaardopmaak kopiëren:

Code: Selecteer alles

[size=150](Titel)[/size]

(Filmposter/cover film)

[b]Regisseur:[/b]
[b]Jaar Uitgave:[/b]
[b]Speelduur:[/b]
[b]Zwart/Wit of kleur:[/b]
[b]Synopsis:[/b]

[b]Eigen mening over de film:[/b]

[b]Beoordeling:[/b] ?/5 (minimum 1, maximum 5)
[b]Is het de prijs waard:[/b] Ja/Nee + Waarom?
Gebruikersavatar
Worldwar2.nl
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 apr 2012, 01:18
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Recensies: Films

Bericht door Worldwar2.nl »

Zojuist The Bunker met Anthony Hopkins gekeken. 140 minuten vermaak met uitstekend acteerwerk van Anthony Hopkins als Adolf Hitler.

Echter, het Engels spreken van de Duitse rollen is voor mij altijd een minpunt in films. Naar mijn mening moeten Duitsers in een oorlogsfilm Duits spreken, dan maar met ondertiteling voor onze Amerikaanse medemensen. Maargoed het zijn natuurlijk Hollywoodfilms waarin dit gebeurd.

conclusie: 8/10
Interactief documenteren over de tweede wereldoorlog. Deel uw kennis op http://www.worldwar2.nl" onclick="window.open(this.href);return false;!
dejoep
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 okt 2012, 13:12

Re: Recensies: Films

Bericht door dejoep »

wo2-Martijn schreef:The boy in the striped pajamas

Eigen mening: Ik vond het een film met een interessant verhaal. Je ziet het verhaal vanuit het oogpunt van het zoontje van een Duitse officier. Het is apart om te zien wat er over de kampen verteld wordt aan het Duitse volk. Verwacht geen gevechts-scenes maar een verhaal wat zich afspeelt tijdens de oorlog. Het is niet de beste oorlogs film die ik heb gezien, wel een apart verhaal wat me altijd zal bijblijven.
Ik heb hem laatst ook voor het eerst bekeken. Inderdaad een mooi verhaal.

"The last drop" heb ik nog niet gezien maar zal hem binnekort eens gaan bekijken
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Recensies: Films

Bericht door Jan Klaassen »

The Last Drop lekker links laten liggen en gewoon een andere film bekijken! :evil:
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
dejoep
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 okt 2012, 13:12

Re: Recensies: Films

Bericht door dejoep »

Haha ok, Ja ik denk altijd maar als ik nu met wat slechts begin kan de rest alleen maar beter zijn ;) Maar misschien moet ik toch maar eens leren luisteren :lol:
Thompsongun
Lid
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 27 jan 2013, 15:41

Re: Recensies: Films

Bericht door Thompsongun »

The Guns Of Navarone

Uitgave:1961
Speelduur: 2 uur
Regisseur:J.Lee.Thompson
In kleur.
D-Day soldier
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Recensies: Films

Bericht door sobel »

En wat is je recensie?
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
HMS Renown
Lid
Berichten: 627
Lid geworden op: 25 jun 2006, 21:07

Re: Recensies: Films

Bericht door HMS Renown »

Das Boot


Regisseur: Wolfgang Petersen
Jaar Uitgave: 1981
Speelduur: 209 min (Redux 293)
Zwart/Wit of kleur: kleur

Das Boot. De titel oogt mager en droog. De film is dat echter niet. Wolfgang Petersen bewerkte de roman van Lothar-Günther Buchheim tot een prachtig drie uur durende film. Het echte leven van een Duitse U-boot bemanning is prachtig in beeld gebracht. Er is een perfecte balans tussen het weergeven van de persoonlijke verhalen van de bemanning, de verveling, de dreiging van geallieerde oorlogsbodems maar ook het de kick van het tot zinken brengen van verschillende geallieerde vrachtschepen. Je voelt je als het ware één avond een zogenaamde "onderzeesoldaat" bij het zien van dit meesterwerk. Ook de cast zet hun rollen prachtig neer met een speciale vermelding in mijn ogen voor Jürgen Prochnow.

Een leuk weetje bij het zien van de film: één van de adviseurs was deze man Heinrich Lehmann-Willenbrock http://nl.wikipedia.org/wiki/Heinrich_L ... illenbrock

Beoordeling: ?/ 4.5/5
Is het de prijs waard: Ja/Nee + Waarom? 15 euro voor de Blue-ray. Heb je een zoon die per se bij de marine wil en die op onderzeeërs wil gaan werken? Wil jij hem dat als vader of moeder uit zijn hoofd praten? Dan zou ik hem zeker eens naar Das Boot laten kijken, voor zo weinig geld is het dan een ideaal opvoedingsmiddel. Ondertussen krijg je ook nog eens de kans om te genieten van een in mijn ogen hoogtepunt in de geschiedenis van de cinema.
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Recensies: Films

Bericht door Mr Mojo Risin »

Inderdaad een prachtige film. Ik heb hier thuis de seriebewerking op DVD. Die duurt nog iets langer, daar moet je pas karakter voor hebben als je 3 uur al lang vindt. :P Bied wel heel wat extra info en maakt de film nog interessanter.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
HMS Renown
Lid
Berichten: 627
Lid geworden op: 25 jun 2006, 21:07

Re: Recensies: Films

Bericht door HMS Renown »

Mr Mojo Risin schreef:Inderdaad een prachtige film. Ik heb hier thuis de seriebewerking op DVD. Die duurt nog iets langer, daar moet je pas karakter voor hebben als je 3 uur al lang vindt. :P Bied wel heel wat extra info en maakt de film nog interessanter.
Moet ik eens dringend bestellen dan! 8)
Plaats reactie