Recensies: Films

Films, series en documentaires over WOII
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Recensies: Films

Bericht door Jan Klaassen »

The Longest Day

Afbeelding

Regisseur: Ken Annakin e.a.
Jaar Uitgave: 1962
Speelduur: 178 minuten
Zwart/Wit of kleur: Origineel in zwart/wit, ook ingekleurde versie verkrijgbaar
Synopsis:
Het is 6 juni 1944, de dag die de geschiedenis in zou gaan als 'D-Day', of 'de Langste Dag'. In deze film, verfilming van het gelijknamige boek uit 1959, toont de voorbereidingen van geallieerde zijde, de omstandigheden in Frankrijk onder het Duitse opperbevel, en de gebeurtenissen tijdens en na de landingen in Normandië.

Eigen mening over de film:
Dit is natuurlijk een van de, zo niet de grootste van al, filmklassiekers over de oorlog. Deze film uit de jaren '60 vertoont, net als bijna elke film uit die tijd, de gewoonlijke fouten. Zo zitten er het ene moment nog 10 soldaten op het strand, en trekt de majoor even later met enkele honderden de duinen in. Maar in vergelijking met andere films zijn de fouten nog klein, en niet storend. Het is een sterk verhaal, met goede acteurs en een goede omgeving. De film kost ook niet zo veel meer (met een tientje ben je er wel denk ik). Mooi ook dat iedere groep zijn eigen taal spreekt (Duitsers spreken Duits, Engelsen Engels enzovoort).
Als je er naar gaat zoeken, is er nog de keus tussen zwart/wit, de originele versie, of de ingekleurde versie. Die tweede heeft hier en daar wat schoonheidsfoutjes, maar het valt allemaal nog wel mee.

Beoordeling: 3.5/5
Is het de prijs waard: Ja/Nee + Waarom?
Ja. Zeker omdat die prijs niet zo hoog meer ligt.
Waarom? Het is DE klassieker die iedereen gezien moet hebben. Zoals gezegd, goede sfeer, goede acteurs, goede setting. Mooie, lekker lange film, voor een koude winteravond!
Is vanuit historische interesse naar de grote lijnen (details kloppen hier en daar niet helemaal) ook zeer handig!
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Recensies: Films

Bericht door Jan Klaassen »

Battle of the Bulge

Afbeelding

Regisseur: Ken Annakin
Jaar Uitgave: 1965
Speelduur: 167 minuten
Zwart/Wit of kleur: Kleur
Synopsis:
De Duitsers worden steeds verder teruggedrongen naar eigen land en ze dreigen de oorlog te verliezen. Adolf Hitler doet een laatste poging en begint het Ardennen Offensief, zijn laatste offensief aan het westelijk front. Een Duitse generaal stelt een fanatieke tank-kolonel aan die het offensief moet leiden. De tankkolonel (Robert Shaw) Martin Hessler krijgt een nieuwe Tiger Tank divisie aangewezen waarmee hij Brussel en de haven van Antwerpen moet veroveren. In de Ardennen staan slechts 3 zwakke, uitgeputte Amerikaanse divisies in de voorhoede; die verwachten geen Duitse aanval. Wel ontstaan er in het Amerikaanse leger twijfels over een offensief maar dit wordt verder uitgesloten omdat er geen bewijs is. Toch vallen de Duitse tanks onder leiding van Martin Hessler de divisies aan en worden de Amerikaanse divisies teruggedrongen. Nu de Amerikanen van het offensief weten ontstaan er pas échte gevechten!

Nadat de Amerikaanse divisies in een deel van de Ardennen zijn teruggedrongen wordt snel aan het hoofdkwartier gemeld dat er een Duits offensief gestart is in de Ardennen. Vanwege lage mist kunnen de Amerikanen geen verkenningsvluchten maken en weten ze niet waar de Duitse tanks op dat moment zijn. Ook zetten de Duitsers 2000 Engelssprekende Duitse MP soldaten in bij de Amerikaanse troepen die voor verwarring moeten zorgen. Nadat de Duitse tanks een slag leveren bij een Belgisch dorpje lijden de Amerikanen nog meer verliezen en trekken ze zich terug. Ze willen een brug opblazen zodat de Duitse tanks niet verder kunnen, maar door de infiltratie van Duitse MP's in het Amerikaanse leger gebeurt dit niet. Omdat de brug niet opgeblazen kon worden rukken de Duitsers nog verder op. De Amerikanen proberen toch een verkenningsvlucht in te zetten en met resultaat! De Duitse tanks worden gevonden en er wordt een zware tankslag geleverd waarbij tientallen Amerikaanse tanks stuk geschoten worden en enkele Duitse. Omdat de Duitsers een benzinetekort hebben probeert Martin Hessler, de Duitse tankkolonel, samen met 14 andere tanks een Amerikaans benzine-depot te veroveren. De Amerikanen zijn hier sneller dan de Duitsers, hier treffen ze opnieuw Duitse MP's aan die ditmaal worden herkend en gedood. Als Martin Hessler uiteindelijk bij het benzine-depot is verzetten de Amerikaanse soldaten zich met benzinevaten en vuur waarmee ze de Duitse tanks inclusief de tank van kolonel Martin Hessler in brand laten vliegen. Nu de andere overgebleven Duitse tanks geen benzine meer hebben verlaten de soldaten hun tanks en trekken ze zich terug.

(bron; wikipedia.nl)

Eigen mening over de film:
In tegenstelling tot de hier boven gerecenseerde 'The Longest Day', waren de foutjes en fouten in deze film WEL irritant. In ieder geval, na de zoveelste werd het onmogelijk er niet op te letten. Deze film heeft hetzelfde syndroom als waar ook andere oudere films aan leden, namelijk het gebruik van Patton-tanks, of andere Amerikaanse versies, als Duitse voertuigen. De filmkunsten van de crew waren ook niet top, hier en daar is het te duidelijk dat het bijvoorbeeld miniatuurtjes zijn, of dat het er later opgeplakt is.
Dan zijn er nog de foutjes met betrekking tot gevechten. Bijvoorbeeld; tijdens een vuurgevecht rond een bunker wordt een soldaat geraakt, valt over het prikkeldraad, blijft even liggen, en doet dan zijn benen over elkaar. Voegt allemaal weinig toe aan de geloofwaardigheid van het geheel. Daarnaast spreken de acteurs allemaal Engels. Verder is het verhaal niet bijzonder sterk, noch is de setting bijzonder mooi of goed.

Beoordeling: 2.5/5 (minimum 1, maximum 5)
Is het de prijs waard: Ja/Nee + Waarom?
Voor 7 euro heb je 'm al, maar ik zou 'm daarvoor niet kopen. Dus; NEE. Doorsparen voor een andere film!
De fouten zijn, zeker voor mensen met wat kennis van WOII, echt te irritant, zeker na een tijdje. Dat doet geen goed aan je kijkplezier.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Opgeheven account 4914

Re: Recensies: Films

Bericht door Opgeheven account 4914 »

The Brylcreem Boys

Afbeelding

Regisseur: Terence Ryan
Jaar Uitgave: 1998
Speelduur: 106 minuten
Zwart/Wit of kleur: Kleur
Synopsis: Om zijn neutraliteit in de oorlog te vrijwaren, maakte Ierland in 1941 zowel met Berlijn als Londen een overeenkomst dat elke soldaat of piloot van welk leger dan ook, zou worden geïnterneerd in een kamp tot het einde van de oorlog. Wat de Ieren er vergaten bij te zeggen, was dat ze ze allemaal in hetzelfde kamp zouden opsluiten...

Eigen mening over de film: De film was voor ik hem bekeek onbekend bij mij. Had op het eerste zicht niet echt veel verwachting van de film. Maar toen de film halverwege was vond ik hem al geslaagd. Ik raad de film zeker aan omwille dat je het verhaal wel als waarheidsgetrouw kan beschouwen.

Beoordeling: Deze film scoort voor mij een dikke 3,5/5
Is het de prijs waard: Het is zeker de prijs waard (€3,99).
Laatst gewijzigd door Opgeheven account 4914 op 09 dec 2010, 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Recensies: Films

Bericht door Jan Klaassen »

Je plaatje werkt niet ;)
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Opgeheven account 4914

Re: Recensies: Films

Bericht door Opgeheven account 4914 »

Jan Klaassen schreef:Je plaatje werkt niet ;)
Bij mij wel hoor. Misschien ligt het aan uw computer? :wink:
Gebruikersavatar
LordChaos
Lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 28 jan 2010, 19:40

Re: Recensies: Films

Bericht door LordChaos »

Jentyyy schreef:
Jan Klaassen schreef:Je plaatje werkt niet ;)
Bij mij wel hoor. Misschien ligt het aan uw computer? :wink:
Ik kan het ook niet zien. Enkel "No hotlinking please".
"Quand les riches se font la guerre, ce sont les pauvres qui meurent." - Jean Paul Sartre
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Recensies: Films

Bericht door Jan Klaassen »

Precies. Met 'Movielinkingdb.com' eronder...
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: Recensies: Films

Bericht door panzer lehr »

Ik zie ook geen plaatje.
Opgeheven account 4914

Re: Recensies: Films

Bericht door Opgeheven account 4914 »

Foutje rechtgezet! :)
hansel
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 mar 2011, 12:40

Re: Recensies: Films

Bericht door hansel »

A Film Unfinished of zoals de originele titel luidt Shtikat Haarchion, is een erg aangrijpende documentaire uit 2010 dat geregisseerd werd door Yael Hersonski. Met de film duiken we terug in de tijd van de Tweede Wereldoorlog, in de tijd dat de Nazi's door millden van propaganda de burgers lieten zien dat zij de Joden erg goed behandelden en dat er van de 'geruchten' helemaal niks waar was. In het jaar 2008 is er een filmrol ontdekt waarop dit beeld alleen maar duidelijker werd geschetst, met als resultaat: A Film Unfinished.

Plot: Na de Tweede Wereldoorlog werd een, nu beruchte, onafgemaakte Nazi film zonder soundtrack ontdekt over het getto van Warschau. Historici zagen er een authentieke bron in voor hun werk, ook al was het duidelijk geconstrueerd als propaganda. Later werd er meer materiaal van gevonden dat de manipulatie door de cameracrews liet zien bij het filmen van 'alledaagse scenes'; welgestelde Joden die chique diners en theatervoorstellingen bijwonen en nonchalant over de dode lichamen van mede-Joden stappen, blijken onwillige acteurs die vrezen voor hun lot als ze niet meewerken.
Bijlagen
20100727-A_FILM_UNFINISHED.jpg
20100727-A_FILM_UNFINISHED.jpg (52.69 KiB) 9643 keer bekeken
ffranss
Lid
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 mar 2011, 16:45

Re: Recensies: Films

Bericht door ffranss »

Ik heb wel de film gezien van "The boy in the striped pajamas" maar het boek nog niet gelezen. Ga ik zeker een keer doen. Ik vond het echt een hele mooie film!
Opgeheven account 4914

Re: Recensies: Films

Bericht door Opgeheven account 4914 »

The Heroes of Telemark

Afbeelding

Regisseur: Anthony Mann
Jaar Uitgave: 1965
Speelduur: 131 minuten
Zwart/Wit of kleur: Kleur
Synopsis: In de herfst van 1942 wordt er door de Noorse verzetsbeweging, ondersteunend door de Engelsen, een sabotageactie beraamd tegen Norsk Hydro, een elektrische centrale in Telemark, in het midden van Noorwegen. Deze installatie is voor de Duitsers van vitaal belang omdat er zwaar water geproduceerd wordt voor het maken van een atoombom. Luchtaanvallen blijken weinig effect te hebben. Wanneer bekend wordt dat de Duitsers de hele voorraad zwaar water per veerboot gaan overbrengen, lijkt dit de enige mogelijkheid om te verhinderen dat de Duitsers beschikking hebben over materiaal voor het produceren van een atoombom.

Eigen mening over de film: Van de film had ik wel wat hoge verwachtingen. Alleen merk ik enkele 'foutjes' op zoals: de kostumering, originele beelden van toen ipv. zelfgemaakte,... Het verhaal begon voor mij wat povertjes. Dit kwam na een tijdje wel beter. Er zaten ook stukjes in waarin niets werd gezegd, of zelfs geen muziek en dat stoor ik mij aan sommige films. Jammer dat dit verhaal volledig in het Engels werd gesproken en niet in het Noors en Duits. Mocht men een remake van deze film maken, dan zou hij misschien wel beter zijn. Toch vond ik dit waargebeurd verhaal deze film heeft verdiend!

Beoordeling: 3,5/5
Gebruikersavatar
Von Pratt
Lid
Berichten: 1169
Lid geworden op: 12 aug 2005, 16:09
Locatie: België
Contacteer:

Re: Recensies: Films

Bericht door Von Pratt »

The Way Back

Afbeelding

Regisseur: Peter Weir
Jaar Uitgave: 2010
Speelduur: 133 min.
Zwart/Wit of kleur: Kleur
Synopsis:
'The Way Back' is gebaseerd op de beruchte memoires van de Poolse legerofficier Slawomir Rawicz en treedt in de voetsporen van zeven mannen die anno 1940 uit een Siberische goelag ontsnapten en zonder gepast schoeisel dwars door de Gobiwoestijn en de Himalaya helemaal naar India stapten. Een strompeltocht van maar liefst zesduizend kilometer.

Eigen mening over de film:
Eindelijk nog eens een film over minder gekende zaken. Het verhaal is niet uitsluitend WO2-gerelateerd maar het schept wel een beeld van hoe het leven er aan toe ging in een goelag anno 1940. DE film is, net zoals zijn onderwerp, een fantastische reis die ons voorbij verschillende oogverblindende landschappen brengt. Of het geheel nu echt heeft plaatsgevonden of niet zie ik dus ook graag door de vingers.
Er zijn echter wel enkele minpuntjes: In het begin spreekt iedereen Pools of Russisch maar later schakelt iedereen van de groep (blijkbaar moeiteloos) over naar Engels, omdat één van de vluchters een Amerikaan blijkt te zijn. Ik snap waarom men dit toepast in een film, maar het realisme daalde hierdoor wel een stuk. Verder had ik de indruk dat sommige onderdelen van de tocht te snel werden overgeslagen. Ik had dus het liefst nog meer film gehad.
En als laatste vond ik het een beetje spijtig dat sommige personages niet diep genoeg waren uitgewerkt waardoor het een beetje kartonnen figuren op de achtergrond bleven.
Maar al bij al heeft de film me kunnen boeien van begin tot einde.

Beoordeling: 3,5/5
Is het de prijs waard: Ja.
Het is eens iets anders dan al die andere films over deze tijdsperiode :)
"War means tears to thousands of mothers eyes when their sons go to fight and lose their lives"
Voorheen bekend als "Brigadeführer Von Pratt" op dit forum.
Opgeheven account 4914

Re: Recensies: Films

Bericht door Opgeheven account 4914 »

Last Letters From Monte Rosa/The Last Sacrifice

Afbeelding

Regisseur: Ari Taub
Jaar Uitgave: 2010
Speelduur: 88 minuten
Zwart/Wit of kleur: Kleur
Synopsis: Tijdens de Tweede Wereldoorlog wordt een Duitse defensieve reserve-eenheid onder leiding van luitenant Brüchner ingesloten door guerrilla-aanvallen van de Italiaanse partizanen. Ze gaan wanhopig op zoek naar voedselvoorraden en wachten op versterkingen van de resterende loyale troepen van Mussolini. Maar als de Italiaanse versterkingen van luitenant Gianini aankomen, zijn zijn mannen terughoudend om te vechten tegen collega-Italianen en zijn zij nog minder enthousiast over hun Duitse 'wapenkameraden' waarvan er nu al velen inzien dat deze oorlog een verloren zaak is. (moviemeter.nl)

Eigen mening over de film: Ik kocht deze film onder de naam 'The Last Sacrifice'. De cover van de film was opnieuw misleidend. Zo plaatst men tanks of vliegtuigen op de cover, terwijl deze niet in de film komen. Alsook de soldaat, met een Britse helm en een Duitse gasmaskerbus, klopte niet. Maar goed dat was de cover. Bij de film stel ik me vragen. Als eerste, de Amerikaan die bij partizanen op bezoek gaat in het begin van de film, hoe geraakt hij zo makkelijk door de frontlinie? Waarom zit er nog steeds iemand bij de groep met maar één been? En men zegt dat men dit verhaal heeft geïnspireerd op de brieven die men in Italië gevonden heeft. Maar, in de film wordt hier waarschijnlijk maar 1 scene getoond waar men een brief schrijft. Ik zou echt niet weten wat ik moet denken Fictie of Non-Fictie. Deze vraag kreeg ik wel bij deze film.

Beoordeling: 3/5
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: Recensies: Films

Bericht door panzer lehr »

Dat is de film the fallen ook wel the letters from the dead genoemd en nu dus blijkbaar ook al onder een andere naam. :bonk:
Plaats reactie