Recensies: Films

Films, series en documentaires over WOII
Bas J.
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 24 nov 2012, 10:49

Re: Recensies: Films

Bericht door Bas J. »

Joep schreef:Gister was operation Valkyrie op TV.
Dus ik zal gelijk even een rescensie geven, alhoewel ik denk dat bijna iedereen op dit forum hem ooit wel gezien heeft.

Operatie Walküre (Engels: Valkyrie), gaat over de aanslag op Hitler op 20 juli 1944, gepleegd door Claus von Stauffenberg en zijn handlangers.
Hij zie de zwakke kanten van operatie Walküre in, operatie Walküre, was de operatie om het reserve leger gelijk paraat te stellen en Berlijn te bezetten,
voor het geval er een opstand zou komen, om die gelijk te kunnen onderdrukken.

Met deze operatie was het ook mogelijk belangrijke mensen van de SS, SD, NSDAP en de Gestapo op te pakken.
Nadat von Stauffenberg de aanslag had gepleegd op Hitler door middel van een Bom in de koffer en die neer te leggen bij een vergadering waar Hitler aanwezig was.
Echter gaan er een paar dingen mis zoals gepland, ze dachten dat de vergadering zoals gepland in het bunker was, daar zijn geen ramen en zou iedereen op slag dood zijn van de druk die ontstaat door explosie (want de explosie kan niet weg door bijv. ramen of andere openingen, de deuren zijn ook van staal).

Op de dag van de aanslag, blijkt dat ze naar de vergaderbar om de hoek gaan i.p.v. het bunker.
Daarin zitten ramen, houten deuren etc. Je snapt al dat het effect heeft op de explosie.

Na de aanslag peert von Stauffenberg 'm, zorgt ervoor dat alle telefoonverbindingen afgesloten zijn en maakt bekend dat de Führer dood is.
Echter is hij niet dood, want hij heeft de aanslag overleefd.

Hij start operatie Walküre, bezet Berlijn en probeert de macht te grijpen. Hij laat belangrijke mensen zoals Fromm, Goebbels en nog meer mensen oppakken.
Na bijna de macht in handen te kunnen nemen, word bekend gemaakt dat Hitler nog leeft, en al zijn orders van Stauffenberg worden genegeerd.
Stauffenberg word zelf opgepakt en word geëxcuteerd.


Cijfer; 7,5
Waarom ; Ik vind dat de film een zeer goede Storyline heeft, maar het nadeel is dat ze Engels praten, terwijl het Duitsers moeten voorstellen.

Is het een aanrader ; Jazeker, als ww2 hobbyist, moet je deze film een keer gezien hebben :P

Een klein nadeeltje vind ik dat de acteurs die belangrijke personen naspelen als; Göring, Hitler, Himmler, Goebbels, Keitel etc. niet erg goed lijken op de personen zelf.
Als je dat bijvoorbeeld vergelijkt met Der Untergang, vind ik die wel heel goed lijken, maar je snapt wie ze bedoelen als je de acteurs ziet :wink:
Je ziet Göring Hitler Himmler en Goebbels maar één keer in de film, logisch dat ze er niet veel op lijken omdat dat té lang duurt voor één scene.
Bas J.
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 24 nov 2012, 10:49

Re: Recensies: Films

Bericht door Bas J. »

FW200 schreef:Fury is niet slecht,maar als je goed oplet ze rijden in een standard sherman.
Maar de kanonsloop klopt niet met een standard sherman,en dan komen ze in open veld met vier tanks.
Aan de andere kant 2 antitankkanonen,je zou bijna zeggen dat die duitsers niet kunnen mikken.
Dan komen ze een tiger tegen na 3 tanks te hebben vernield,kan die duitser ineens niet meer mikken.
Bij mij weten kan één tiger 10 schermans aan,kijk maar naar wittmann ,wat die uitgestoken heeft met een tigertank.
En dan staan ze op één kruispunt,op één zeker moment,minstens 200 duitsers rond die tank.
Zeker één kwart van die gasten voor zien van één panzerfaust,eentje raakt die tank.
Normaal is één panzerfaust voldoende om één scherman op te blazen met al wat er in zit ..
Slechts één doden stevige bak als je het mij vraagt.
Die film klopt niet met de waarheid...


Grtj FW200
50% van de doden waren in Sherman tanks.

Los van het veldkanon in het begin kun je in het begin ook al zien dat de groep in de tank erg ervaren was. Dit is te zien aan de decoratie op en in de tank, Duitse medailles en de Duitse helm voorop. Daarnaast hoor je dat ze al sinds Normandie rijden en nu zijn ze in Duitsland. Dat is al een lange tijd ervaring als je het mij vraagt. Hoort ook ergens voor te tellen toch? De Tiger zag je wel wat voor probleem hij had. De koepel kon niet snel genoeg rond draaien.

Met de panzerfaust zou ik het niet weten, weet niet veel over panzerfausten. Maar juist geen stevige bak, de panzerfaust ging er recht doorheen.
Bas J.
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 24 nov 2012, 10:49

Re: Recensies: Films

Bericht door Bas J. »

Laurens van D. schreef: En een stapel hout biedt echt geen bescherming tegen een 88mm projectiel.
Zoals je in de film kon zien is het echt niet het stapeltje hout dat hiervoor bescherming gaf... Het projectiel kaatste van de schuine zijkant af. Een schot vanaf het punt waarvan de tiger schoot en waar de tiger op schoot had nooit gepenetreerd.
Phoenix
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 jun 2019, 12:29

Re: Recensies: Films

Bericht door Phoenix »

Even een thread ressurectie;

3 must see films;

-Son of Saul
-Der Hauptmann
-Land of mine
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Re: Recensies: Films

Bericht door okke »

Ja. Zeker aanraders.
Son of Saul was ik zeer van onder de indruk. Zo dicht op de huid dat gefilmd is.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Plaats reactie