Recensies: Series

Films, series en documentaires over WOII
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Recensies: Series

Bericht door Mr Mojo Risin »

neverforget schreef:[...] vertelt het echte verhaal over easy company en echt het hele verhaal van ww2 in Europa. [...] Het hele verhaal van de een van de belangrijkste groep soldaten van die tijd de Easy Company, 506 paratroopers van de 101 Airborne.
Dit lijkt me toch overdreven. Het echte verhaal van Easy Company is dit zeker niet. Om maar een voorbeeld te geven: in aflevering 1 zie je David Webster tussen de mannen van E-company staan wanneer Lt. Meehan meedeelt dat de invasie is uitgesteld. In werkelijkheid kreeg Webster zijn opleiding als onderdeel van F-Company en sprong hij op D-day als onderdeel van het bataljonshoofdkwartier. Verder zijn de verschillen met het boek al vrij duidelijk wanneer je het leest en het boek is waarschijnlijk ook niet helemaal accuraat. En E-company, 506 PIR, 101st Airborne Division een van de belangrijkste eenheden noemen? Ok, hun verhaal spreekt tot de verbeelding, maar er zijn nog wel andere eenheden die uitzonderlijke dingen hebben meegemaakt (zoniet elke groep frontsoldaten). De belevenissen van die eenheden zijn gewoon niet gepubliceerd, verfilmd en ten slotte buiten proportie opgeblazen.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het ook een hele goede serie en hierdoor is mijn interesse voor WOII alleen nog maar groter geworden. Maar overdrijven moet nou ook niet. :wink:
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: Recensies: Series

Bericht door Jabnus »

@Mr Mojo: helemaal mee eens. Waarschijnlijk ga ik nu geen vrienden maken door dit te zeggen, maar ik heb persoonlijk bijna een hekel aan BoB. Heb het twee keer geprobeerd, maar kom gewoon niet verder met kijken dan aflevering 4 of 5...(en als je dan bedenkt dat een andere hobby van me film kijken is...). Op de een of andere manier lijkt het wel of je deze serie moet ophemelen en verafgoden, kom op zeg. Het is in de eerste plaats een Hollywood productie en verder was dit zoals Mr Mojo ook al zegt slechts EEN eenheid uit de hele oorlog. Elke keer opnieuw bekruipt me het gevoel dat BoB iets is wat je maar vooral erg stoer moet vinden om erbij te horen. Is het echter het verhaal van deze legereenheid dat zo interessant is, of is het meer Hollywood dat vele miljoenen in een film gepompt heeft om iets spectaculairs te maken met de bedoeling veel geld te verdienen? Al dat eeuwige gedweep met BoB komt mij een beetje de strot uit eerlijk gezegd...
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Recensies: Series

Bericht door Jan Klaassen »

Ah Secret Army, da's vast nagedaan van 'Allo 'Allo ;)
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: Recensies: Series

Bericht door panzer lehr »

Afbeelding
Het vervolg op Secret Army.

Regisseur Michael E. Briant
Jaar uitgave 1981
Speelduur 300 minuten
Kleur

SS officier Kessler uit de populaire BBC dramareeks Secret Army, wordt uiteindelijk ingehaald door zijn verleden.
Secret Army volgde de activiteiten van Lifeline, een reddingsorganisatie die tijdens de Tweede Wereldoorlog geallieerde piloten terug hielp vanuit bezet België naar Groot-Brittanie. De meest gevreesde vijand van Lifeline was Ludwig Kessler, de fanatieke leider van de Gestapo. Secret Army eindigde met de ontsnapping van Kessler die zo zijn terechtstelling voor gepleegde oorlogsmisdaden kon ontlopen.

Deze reeks neemt 36 jaar later het verhaal van Kessler weer op. Een Belgische TV journalist, Van Eyck, interviewt de rijke Duitse industrieel Manfred Dorf, en confronteert hem voor de camera met zijn ware identiteit, Ludwig Kessler. Dorf ontkent, maar leeft op een tijdsbom. Vroeg of laat zal iemand hem ontmaskeren.

Om zijn theorie kracht bij te zetten, nodigt Van Eyck leden van Lifeline - Albert, Monique en Natalie – uit in de studio. Ook anderen zijn erg geïnteresseerd in Kessler, waaronder Bauer, lid van de Duitse Intelligentie Dienst, toegewijd aan het opsporen van voormalige Nazi's die nog actief zijn binnen de Duitse Bondsrepubliek en Mical Rak, een aantrekkelijke Israëlische op zoek naar wraak omdat Kessler haar ouders naar Dachau stuurde.

Maar Kessler is een geduchte tegenstander. Hij heeft hooggeplaatste vrienden en heeft niets van zijn wreedheid en psychotische ijver verloren. Hij is een leidende figuur in het moderne Nazi legioen en hoopt, met de hulp van "Kameraden" in Zuid-Amerika en over heel de wereld, het Vierde Duitse Rijk te vestigen. Hij is niet van plan zijn droom zonder enige strijd op te geven.

Eigen mening.
Zeer goede serie als je de 3 seizoenen van secret army hebt zal je deze ook wel graag willen zien.
Beoordeling 4/5
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Recensies: Series

Bericht door Mr Mojo Risin »

Inderdaad, goeie serie en een leuke aanvulling op Secret Army. Dacht zelf de recensie te posten wanneer ik de serie herbeken had. Ben nu nog met Secret Army bezig. :)
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Recensies: Series

Bericht door Mr Mojo Risin »

Voor Koningin en Vaderland
voor-koningin-en-vaderland-(dvd).jpg
voor-koningin-en-vaderland-(dvd).jpg (19.98 KiB) 9722 keer bekeken
Regisseur: Paul Verhoeven
Jaar Uitgave: 1979
Speelduur: 207 min.
Zwart/Wit of kleur: Kleur
Synopsis: Student Erik Lanshof, gespeeld door Rutger Hauer, is in 1939 aanvankelijk onbezorgd over de toekomst. De ellende in de wereld gaat aan hem en zijn mede-studenten voorbij. Als op 10 mei 1940 in Nederland de oorlog uitbreekt, vlucht de avontuurlijke Erik naar Engeland, waar hij zich aansluit bij het verzet. In Londen zetelt inmiddels ook de Nederlandse regering. Ver weg van de werkelijkheid in eigen land, dringt de ernst van de Duitse onderdrukking nauwelijks tot hen door. Voor Erik is dit de reden om over te gaan tot actie. Zich bewust van de noodzaak om in Nederland een nieuw inlichtingennet op te zetten, brengt hij hiervoor geheimagenten met zendinstallaties aan land. Daarnaast krijgt hij van Koningin Wilhelmina de opdracht belangrijke politici en militairen veilig over te brengen naar Londen. Als Nederland in mei 1945 eindelijk wordt bevrijd, blijken slechts enkele vrienden van de groep uit 1939 het einde van de oorlog te hebben gehaald.

Eigen mening over de film: Veel woorden hoeven hier niet aan vuilgemaakt te worden. Als je fan bent van 'Soldaat van Oranje', is deze verlengde versie een echte aanrader! Fantastisch acteerwerk van Rutger Hauer en Jeroen Krabbé. Het hele verhaal wordt ook veel duidelijker en in elke aflevering zitten een of twee authentiek bioscoopjournaals verwerkt. Voor mij een van de beste oorlogsfilms en zeker het beste wat er ooit uit de Nederlandse filmindustrie is voortgekomen. (Er zijn natuurlijk ook andere goeie films. :wink: )

Beoordeling:4,5/5
Is het de prijs waard: Te koop op Bol.com voor 7,99 euro of bij Free Record Shop voor 12,00 euro. Zeker z'n geld waard, een absoluut koopje. Ja/Nee + Waarom?
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Recensies: Series

Bericht door Jan Klaassen »

Unsere Väter, unsere Mütter

Regisseur: Philipp Kadelbach
Jaar Uitgave: 2013
Aantal seizoenen: 1
Aantal afleveringen: 3
Speelduur per aflevering: 90 minuten
Zwart/Wit of kleur: Kleur
Synopsis:
Berlin, 1941. Five friends eager to become heroes in an adventure that will change the face of Europe - and that will forever change them as well. Level-headed, highly decorated officer Wilhelm is off to the eastern front with his younger brother Friedhelm, a sensitive dreamer more interested in literature than warfare. Deeply in love with Wilhelm is Charlotte, a young nurse who looks forward to serving in the Wehrmacht, also on the eastern front. While Greta is a talented singer who longs to become another Marlene Dietrich, her Jewish boyfriend Viktor still cannot convince his parents to leave Germany... Valor and courage come to the fore, but also betrayal - of values, beliefs, humanity. Friedhelm turns into a soulless killing machine... Wilhelm deserts his troops and is court-martialed... Charlotte's Nazi ideology crumbles when she betrays a Jewish nurse helping the German army... Greta obtains papers for Viktor's escape by selling herself to an SS colonel. They and millions of others wanted to be heroes; but none of them could imagine what the war would ultimately do to them and to the rest of the world.

Bron: IMDB

Eigen mening over de serie:
Is al uitgebreid besproken in een eigen topic (zie http://wo2forum.nl/viewtopic.php?f=38&t=32476): nu dus een echte recensie.

Is het allemaal even realistisch? 3 van de 5 vrienden worden aan het Oostfront ingezet - een vierde komt daar later via omzwervingen ook terecht - en komen elkaar geregeld tegen. Nee, erg realistisch is dat niet. Maar dat maakt nu net eens helemaal niet uit.
De serie is enorm goed - stilmakend goed, zeg maar. Waar de verhaallijn misschien een beetje teveel bol staat van "toevalligheden" en "grote gebeurtenissen" is de uitwerking wel bijzonder mooi en realistisch gedaan - met veel aandacht voor detail (het zal ook de uniformliefhebbers, zoals ikzelf, erg veel goed doen). Je ziet de hoofdpersonen letterlijk aftakelen gedurende de serie, wat ze zeer goed hebben gedaan. Daarnaast zijn de personages enorm goed uitgewerkt: op een gegeven moment (dat duurde bij mij echt niet zo lang) ga je hopen dat het voor alle 5 goed afloopt - en die wens word steeds sterker. Het hele verhaal zit vol onverwachte wendingen: je zou vooraf nooit het einde kunnen voorspellen (zorg dan ook dat je niet het plot al bekeken hebt voordat je de serie aanzet!). Je leeft je in, en dat zorgt voor een indrukwekkende 270 minuten.

Beoordeling: 5/5 (het zal ook eens een keer niet ;) )
Is het de prijs waard: Ja/Nee + Waarom?
Ja. De prijs is volgens mij rond de 25€ - dat is wat geld, maar het is het absoluut waard. Ik schop nu vast tegen een heleboel jonge scheentjes aan, maar Unsere Mütter, Unsere Väter is duidelijk beter dan Band of Brothers. Veel meer een "klein, persoonlijk verhaal" dan een enorme heldenepos. Dus: spaarpotje legen en kopen die dvd (of je klikt op wat knoppen op je computer) :mrgreen:
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Recensies: Series

Bericht door Mr Mojo Risin »

@779: Ik heb je laatste bericht verplaatst naar het topic dat over de serie zelf gaat. Zo blijft dit topic overzichtelijker en ik dacht dat het in het topic over de serie ook al eens over het beeld van het Pools verzet is gegaan.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Recensies: Series

Bericht door Jan Klaassen »

Als kleine toevoeging: in het Duits kijken is volgens mij wel een must, want met ondertiteling eronder wordt je zo afgeleid van het verhaal en de beelden. Is best te doen heb ik gemerkt - alleen af en toe de 1-op-1 scènes met half gefluister of snel gepraat willen nog wel eens half aan je voorbij gaan. Gelukkig raak je het grote verhaal niet kwijt, al begrijp je maar 1 woord uit een zin.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Recensies: Series

Bericht door jurgen »

Waar heb je de dvd gekocht? Zijn de twee begeleidende documentaires hier ook op beschikbaar?
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Recensies: Series

Bericht door Jan Klaassen »

jurgen schreef:Waar heb je de dvd gekocht?
Niet :roll:
jurgen schreef:Zijn de twee begeleidende documentaires hier ook op beschikbaar?
Ik wist niet dat er docu's bij kwamen - waar gaan die precies over?
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Recensies: Series

Bericht door jurgen »

Omdat je het over de prijs had nam ik aan dat je hem gekocht had, maar blijkbaar niet. (Op Bol.com staat die trouwens wel te koop in het Nederlands zie ik).

Die docu's gaan over wat er in het eerste deel gebeurt (hoe Duitse soldaten de intocht in Rusland meemaakten, hoe ze omgingen met de Russische bevolking in soldaten, zagen ze ze als Untermenschen zoals de propagande voorschreef, wat met het Commissarisbevel enz.) en de andere docu gaat over de gebeurtenissen in het laatste deel. Het optreden van de Poolse verzetsstrijders, inval van Russische troepen en hun optreden, het verplicht tewerkstellen van Oost-Europeanen etc.). Beide documentaires zijn vrijwel meteen na de respectievelijke afleveringen uitgezonden geweest en worden van commentaar voorzien door historici en 'Zeitzeugen' van alle kanten. O.a. één van de Bielski broers (zie de film Defiance) komt aan het woord, maar ook soldaten, verplicht tewerk gestelden, ...
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Recensies: Series

Bericht door Jan Klaassen »

Nee - had de prijs opgezocht voor deze recensie, maar zelf inderdaad niet gekocht.

Bedankt voor de info over de docu's; had ik nog niet over gehoord (en nu dus jammer dat ze bij deze "gratis" versie niet zaten)!
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
jjk101
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 22 mei 2013, 08:43

Re: Recensies: Series

Bericht door jjk101 »

Наркомовский обоз
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Recensies: Series

Bericht door Jan Klaassen »

jjk101 schreef:Наркомовский обоз
Dit is een Russische film - een review schrijven mag natuurlijk, maar dan wel met meer dan alleen de titel én in het juiste topic (http://wo2forum.nl/viewtopic.php?f=38&t=25972).
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Plaats reactie