d-day, wie kijkt nu naar de tv?

Films, series en documentaires over WOII
Timo
Lid

Bericht door Timo »

Jawel maar op een gegeven moment met veel toespraken werd het saai er zat geen ondertitteling bij en heb de tv in kijk bereik dus deed allebei een beejte
Starting up again
Mooyman
Lid

Bericht door Mooyman »

Timo schreef:
met veel toespraken werd het saai
:?
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

IK vond het een betreurenswaardige zaak dat Chirac deze herdenkingen gebruikte om de brokken met Amerika te lijmen. Herdenkingen mogen van mij niet misbruikt worden voor politieke zaken.
Mooyman
Lid

Bericht door Mooyman »

antwerpx schreef:IK vond het een betreurenswaardige zaak dat Chirac deze herdenkingen gebruikte om de brokken met Amerika te lijmen. Herdenkingen mogen van mij niet misbruikt worden voor politieke zaken.
Ben ik het helemaal met je eens Antwerpx.
Marcfire
Lid

Bericht door Marcfire »

Ik heb zaterdag 10 tallen C47 over mijn hoofd zien vliegen waar de 600 paratroopers uit sprongen, echt wel heftig gezicht moet ik zeggen.

Verder heb ik omdat ik naar Normandie was dit weekend, allerlei programma's opgenomen met D-day herdenking.

Vrijdag was bijvoorbeeld Dday in color op RTL5, mooie documentaire en in kleur is het toch een stuk realistischer hoe gek dat ook klinkt.

Verder heb ik de hele dag BBC op tape staan en Ned1 waar de herdenking van de acties van de Prises Irene Brigade vertoont werden.

Op National Geographic werd een documentaire uitgezonden zondag mbt de wapens die gebruikt werden tijdens Dday.

Heb zaterdag nog een toespraak gevolgd van een Para van 82nd airborne vlakbij st mere eglise, erg indrukwekkend om er bij te staan en te horen wat die held te vertellen had.

Zaterdag zat er een veteraan naast me tijdens een film in het Utah beach museum en die werd gehuldigd na afloop. enige wat die held zei was 'just glad to be here' kick opmerking.
ironmarc
Lid

Bericht door ironmarc »

Heb zondag zitten zappen tussen de BBC en Belgie, ik vond het erg mooi en emotioneel om de hele dag de herdenkingen gevolgd te hebben!
Al die veteranen, echt respect voor wat ze gedaan hebben en dat ze met zo'n hoge leeftijd nog zijn gekomen!
Miesjel
Lid

Bericht door Miesjel »

Die documentaire op National Geograpic channel (die voorlopig nog steeds herhaald wordt op oncristelijke tijdstippen) die D-day: Men and Machines heette is echt een aanrader. Ze gaven een zeer uitgebreidde informatie over de DD-tank, de Sherman dorsvlegeltank en nog wat andere waaronder een soort van mattenroller waar ik nog nooit iets over gezien, gehoord of gelezen had..

D-day in color vond ik minder mooi, ik vond het voorlezen van de brieven heel onrealistisch door een man waarvan we stem allemaal kennen van het nieuws geloof ik en een vrouw, die ook brieven van mannen voorlas.. Als ik een documantaire kijk wil ik er helemaal middenin zitten en dat lukt op die manier niet echt hé..

Op Belgie hadden ze nog wel boeiende dingen trouwens..
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
LKP
Lid
Contacteer:

Bericht door LKP »

Marcfire schreef:
Verder heb ik de hele dag BBC op tape staan en Ned1 waar de herdenking van de acties van de Prises Irene Brigade vertoont werden.
Vraagje: valt er wat te regelen met die BBC opname? Ik heb op 6 juni namelijk 4! videorecorders laten lopen. 2 voor BBC en 2 voor Belgie 2.

2 van de vier video recorders hebben dienst geweigerd en de andere twee, waren de middag videobanden. Ik heb BBC van 15.00 tot 19.00. De uitzending daarvoor heb ik dus helaas niet, en vraag me af of er misschien wat te regelen valt dat ik de uitzending van BBC in de ochtend van je kan krijgen. En dan met nadruk de herdenking van Bayeux.

PM me aub als het geen probleem is voor je.
Marcfire
Lid

Bericht door Marcfire »

Ik moet zelf nog effe checken of het allemaal goed gegaan is. Ik heb videobanden aan vrienden gegeven om de stukken op te nemen voor mij.

Ik heb in ieder geval Discovery en Geographic wel en BBC middag ook. BBC ochtend band heb ik nog niet kunnen ophalen en is dus nog een verrassing.

Keep you informed
Marcfire
Lid

Bericht door Marcfire »

De tank met een soort mattenroller heet 'Bobbin'

Het is een churchill tank die omgebouwd is om een 110 yard lange rol met een soort cocosmat te dragen. Deze mat kon dan over zachte of natte grond gelegd worden voor het voertuig uit, zodat het zelf en andere voertuigen daar profijt van hadden.
Marcfire
Lid

Bericht door Marcfire »

De overige 'Funnies', zoals zegenoemd werden hadden namen als:

Crocodiles: soort vlammenwerper erop
BARV:
Petard:
ARK
AVRE

In de Normandy Battlefield guide die ik heb staand de beschrijvingen en hoe ze gebruikt werden door de Engelsen. De Amerikanen hadden ze niet nodig (vonden ze).
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Marcfire schreef:In de Normandy Battlefield guide die ik heb staand de beschrijvingen en hoe ze gebruikt werden door de Engelsen. De Amerikanen hadden ze niet nodig (vonden ze).
Dat is te danken aan Omar Bradley.
Miesjel
Lid

Bericht door Miesjel »

Marcfire schreef:De overige 'Funnies', zoals zegenoemd werden hadden namen als:

Crocodiles: soort vlammenwerper erop
BARV:
Petard:
ARK
AVRE

In de Normandy Battlefield guide die ik heb staand de beschrijvingen en hoe ze gebruikt werden door de Engelsen. De Amerikanen hadden ze niet nodig (vonden ze).
Aah, thanks macfire.. dat boek heeft dat ook nog een schrijver en isbn ofzo..?
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Marcfire
Lid

Bericht door Marcfire »

ISBN: 0 85052 662-0

Major & Mrs Holt's Battlefield Guide: Normandy Landing Beaches

Kost bij Donner iets van 25,- en er zit een Map bij die een overzicht geeft van het slagveld en daar wordt vaak naar verwezen in het boek. Als je ooit van plan bent om naar Normandy te gaan is het absoluut een aanrader. Erg veel details over wat er waar gebeurd is en wat er nu nog te zien is en waar welke musea zijn.
Plaats reactie