Flyboys, historisch personage?

Films, series en documentaires over WOII
yente
Lid

Flyboys, historisch personage?

Bericht door yente »

Hallo iedereen, ik heb net de film Flyboys gezien.
Op het einde zei men dit over Blaine Rawlings: "Rawlings went to paris, but never found Lucienne. He returned to Texas and built one of the largest ranches in the state. "

Maar... ik zocht op wikipedia naar de film, en vond dit over Rawlings:
"James Franco as Blaine Rawlings (Frank Luke)" Dus de acteur James Franco speelt Rawling, en dat personage staat voor Frank Luke.

Maar dan staat op wikipedia dat Frank luke in 1918 tijdens de oorlog stierf.
Nu moet je mij eens uitleggen hoe je na je dood een ranch kan bouwen... :? :wink:

Weten jullie hoe het echt zit? Is het verhaal ivm Lucienne verzonnen?

Mvg yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
KNIL.
Lid

Re: Flyboys, historisch personage?

Bericht door KNIL. »

Dat lijkt me wel.
Deze film bevat wel meer historische onjuistheden
('t zelfde verhaal als bij Soldaat van Oranje, bevat ook enkele afwijkende gebeurtenissen en afwijkende namen.)

(Bron: Wikipedia)

This film has been widely criticized for its lack of historical accuracy. The most serious lapse was the blending of the Lafayette Escadrille with the Lafayette Flying Corps, a sub-unit where the real-life Eugene Bullard actually served.

Various details of World War I fighter aircraft technology shown in the film were inaccurate. For example, the aircraft engines in the CGI scenes are pictured as not moving. The rotary engines used in early aircraft rotated along with the propeller at the same speed. This mistake is mainly due to the fact that the Nieuport and Fokker aircraft used in the movie are flying replicas built with new radial engines. This detail can be briefly seen in the final combat when the black Fokker is taking off after Rowling's ground attack at the German airfield.

Another error is that the American pilots are operating the Nieuport 17, while the Germans are operating the Fokker Dr.I, which entered front line service some time after the Nieuport 17 was no longer operational.

The singular use of Fokker Triplanes, which were not in widespread operational use is contentious and almost every Triplane was also painted red in the film, indicating that the Triplane was in Jasta 11, the "all-red" unit. Its leader, Manfred von Richthofen, the "Red Baron", flew four "blood-red" Triplanes (although undersurfaces remained blue).The Red Baron was killed by an anti-aircraft gunner on the ground on April 21st 1918 flying low above the Somme valley. On the director/producer commentary track for the DVD release, Producer Dean Devlin noted that they were aware of this predominant use of red triplanes, but wanted to give clear visual signals to the audience to enable them to easily distinguish friend from foe in the aerial sequences.

In the film, the RMS Aquitania is depicted as a luxury liner; however, in early 1914, she was converted to use as an armed merchant cruiser, and by 1915 had been put into use as a troop transport ship, painted with dazzle style camouflage. However, the film might have used it to demonstrate the style of transport ships during the war.
Laatst gewijzigd door KNIL. op 06 aug 2011, 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
yente
Lid

Bericht door yente »

Dat is wel erg vind ik, als je op het einde iets schrijft over de personages, moet het wel historisch juist zijn vind ik...
De andere personages kloppen wel dacht ik.
Mvg Yente
Opgeheven account 4914

Bericht door Opgeheven account 4914 »

Niet alle oorlogsfilms zijn echt gebeurd.
Ze zijn gewoon gebaseerd op ware feiten.
Btw, Saving Private Ryan is gebaseerd op ware feiten, maar niet echt gebeurd.
Tenzij dat ze het bestempelen als waargebeurd, moet de tekst (hoe-gaat-het-nu-verder?) op het einde natuurlijk 100% kloppen met wat er echt gebeurde.
Van niet alle oorlogsfilms kun je dus verwachten dat ze waargebeurd zijn.
rene1945
Lid
Contacteer:

Bericht door rene1945 »

dat zou ik toch wel in twijfel durven trekken
saving private ryan is wel degelijk gebeurt
weliswaar is het verhaal voor een gedeelte vervormd
yente
Lid

Bericht door yente »

Ja, maar als je op t einde zo'n tekstje zet, moet dat toch wel correct zijn zeker?
Of wordt dat wel vaker verzonnen?
Mvg Yente
Opgeheven account 4914

Ik zei ook dat het erop gebaseerd is!
Opgeheven account 4914

yente schreef:Ja, maar als je op t einde zo'n tekstje zet, moet dat toch wel correct zijn zeker?
Of wordt dat wel vaker verzonnen?
Mvg Yente
Alleen als het gebaseerd is op ware feiten of dat het fictie is.
yente
Lid

Bericht door yente »

Weet ik :)
Maar dan verzin je toch niets, zou ik dan zeggen ;)
Mvg Yente
rene1945
Lid
Contacteer:

Bericht door rene1945 »

tegenwoordig verzinnen ze alles:p
yente
Lid

Bericht door yente »

:)
Verprutsen van een film vind ik.
Mvg Yente
Jim
Lid
Ontvangen: 25 keer

Bericht door Jim »

rene1945 schreef:dat zou ik toch wel in twijfel durven trekken
saving private ryan is wel degelijk gebeurt
weliswaar is het verhaal voor een gedeelte vervormd
Saving private Ryan is niet gebeurt. Op wikipedia geven ze een mooie weergave:

Historische achtergrond De echte 'James Ryan' was sergeant Frederick 'Fritz' Niland, die samen met een aantal andere paratroopers van de 101ste te ver landinwaarts werd gedropt tijdens D-Day. Toen Niland terugkeerde bij zijn onderdeel, hoorde hij dat zijn drie broers waren omgekomen: twee in Normandië en een in het Verre Oosten. Volgens de "Sole Survivor Policy" van het Amerikaanse Ministerie van Oorlog, mocht Niland terugkeren naar zijn ouders in de Verenigde Staten. In tegenstelling tot in de film was er geen lange zoektocht naar Niland, was Niland een sergeant en geen gewone soldaat, was zijn moeder geen weduwe en kreeg ze ook niet alle drie de telegrammen tegelijkertijd. Ook was één van de broers vermist en werd later levend teruggevonden.

Er is dus geen eenheid op uitgestuurd om Niland te zoeken.

Het probleem met films als Flyboys en Saving Private Ryan is dat doordat er er een kern van waarheid in zit mensen een groot deel van de film ook voor waar aannemen.
Op waarheid gebaseerd is nogal rekbaar. Interessanter is wat nu wel klopt.
Maar soms is ook de waarheid te spectaculair dan gelooft men het niet! Helaas suggereerd Flyboys door het na-schrift dat het verhaal voor een groot deel klopt. Dat noem ik dan doorschieten helaas.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
rene1945
Lid
Contacteer:

Bericht door rene1945 »

klopt
maar enkele grote lijnen zijn hetzelfde
LEO
Lid
Contacteer:

Bericht door LEO »

In ieder geval waren er niet zoveel vliegtuigen beschikbaar zoals in de slotscenes wordt getoond.

Mooie lovestory.
yente
Lid

Bericht door yente »

LEO schreef:In ieder geval waren er niet zoveel vliegtuigen beschikbaar zoals in de slotscenes wordt getoond.

Mooie lovestory.
Ja dat wel maar ik was 'aangedaan' dat hij ze nooit meer terug vond, maarja blijkt verzonnen... :/
Plaats reactie