waarom geen film voor mei 1940

Films, series en documentaires over WOII
soldaatstefan
Lid

waarom geen film voor mei 1940

Bericht door soldaatstefan »

hallo,

je ziet heel veel films over de landing in Normandie en de slag om Arnhem enz enz. maar waarom nou geen over hert Nederlandse lege in de meidagen van 1940.

groeten Stefan
johan willaert
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: waarom geen film voor mei 1940

Bericht door johan willaert »

Een kortfilm dan toch.... :bonk:
29th Let's Go!!!!!
Opgeheven account 4914

Bericht door Opgeheven account 4914 »

fritz derochebrune
Lid

Bericht door fritz derochebrune »

Weinig interesse voor bij het grotere publiek. D-Day, Slag om de Ardennen , ... dat zijn de grote slagen waar internationaal interesse voor is. Op nationaal niveau is de bezetting en bevrijding interessanter: een film waarin de protagonist verliest, is vaak (voor mensen die zich niet in het onderwerp verdiepen) een slechte film.

Daarnaast is een film waarin het Derde Rijk "wint" volgens mij nog steeds een taboe: ik kan niet zeggen dat ik alle oorlogsfilms uit mijn hoofd ken, maar volgens mij zijn de enige films waarin ik de Duitsers zag winnen, propagandafilms. Zelfs films die over Duitse soldaten gaan (Stalingrad, Cross of Iron, das Boot) vinden plaats als de Duitsers verlsagen worden...

Zelf zou ik een film over de gebeurtenissen in '40, niet alleen in NL maar ook in de rest van het Westen, zeker een mooi
In persecutione extrema S.R.E. sedebit Petrus Romanus, qui pascet oves in multis tribulationibus: quibus transactis civitas septicollis diruetur, et Iudex tremendus iudicabit populum. Finis.
Bert-Jan
Lid
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Bericht door Bert-Jan »

johan willaert schreef:Een kortfilm dan toch.... :bonk:

ach d-day duurde ook maar 1 dag toch?

idd in 2015 komt er een film http://wo2forum.nl/viewtopic.php?f=4&t=25864
Opgeheven account 4914

Bericht door Opgeheven account 4914 »

Ik dacht dat hij in 2013 uitkwam en Jan Smit zou de hoofdrol spelen?!
Bert-Jan
Lid

Bericht door Bert-Jan »

fritz derochebrune schreef:Weinig interesse voor bij het grotere publiek. D-Day, Slag om de Ardennen , ... dat zijn de grote slagen waar internationaal interesse voor is. Op nationaal niveau is de bezetting en bevrijding interessanter: een film waarin de protagonist verliest, is vaak (voor mensen die zich niet in het onderwerp verdiepen) een slechte film.

Daarnaast is een film waarin het Derde Rijk "wint" volgens mij nog steeds een taboe: ik kan niet zeggen dat ik alle oorlogsfilms uit mijn hoofd ken, maar volgens mij zijn de enige films waarin ik de Duitsers zag winnen, propagandafilms. Zelfs films die over Duitse soldaten gaan (Stalingrad, Cross of Iron, das Boot) vinden plaats als de Duitsers verlsagen worden...

Zelf zou ik een film over de gebeurtenissen in '40, niet alleen in NL maar ook in de rest van het Westen, zeker een mooi
In de film "een brug te ver" winnen de Duitsers toch ook?
platoz
Lid

Bericht door platoz »

bertjan schreef:
fritz derochebrune schreef:Weinig interesse voor bij het grotere publiek. D-Day, Slag om de Ardennen , ... dat zijn de grote slagen waar internationaal interesse voor is. Op nationaal niveau is de bezetting en bevrijding interessanter: een film waarin de protagonist verliest, is vaak (voor mensen die zich niet in het onderwerp verdiepen) een slechte film.

In de film "een brug te ver" winnen de Duitsers toch ook?
Maar waarin de Engelsen en Amerikanen nog altijd worden afgeschilderd als de helden en de Duitsers als de gewetenloze, nazistische en moreel inferieure soldaten (grote kul natuurlijk). Of de ze dan winnen of verliezen, doet aan het immer negatieve beeld van de Duitsers niets af. Dit is er in elke oorlogsfilm van de afgelopen 50 jaar ingestampt, en dat zal er niet zomaar uit gaan...

Het is precies wat Fritz Derochebrune zegt: een film waarin de Duitsers winnen (dus zoiets als een film over de invasie van Frankrijk, Noorwegen of begin van Operatie Barbarossa) bestaat simpelweg niet, omdat er in Hollywood een taboe op rust. Daar komt bij dat invloedrijke Amerikaanse regisseurs (bijv. Steven Spielberg), Joods bloed hebben, en die zullen echt geen film maken waarin de Duitsers winnen.

Ik zit ook al jaren te wachten op een mooie oorlogsfilm waarin de Blitzkrieg van de Duitsers mooi tot haar recht komt, maar denk niet dat Hollywood hier ooit aan gaat beginnen. Stel je even voor, de eindscene van een film die laat zien hoe de Duitsers in Parijs marcheren onder de Arc de Triomphe door.... dat zou toch een slechte film zijn?

Daarentegen mogen we wel genieten van Band of Brothers en The Pacific, waarin we 10 uur de Amerikaanse onverzettelijkheid en moedigheid om de vijand te verslaan mogen zien. Niets op tegen natuurlijk, maar origineel en vernieuwend is het al lang niet meer, vooral niet als het 10 delen betreft.
Laatst gewijzigd door platoz op 03 jan 2012, 02:20, 2 keer totaal gewijzigd.
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 54 keer
Ontvangen: 97 keer

Bericht door asjemenou »

soldaatstefan schreef:hallo,

je ziet heel veel films over de landing in Normandie en de slag om Arnhem enz enz. maar waarom nou geen over hert Nederlandse lege in de meidagen van 1940.

groeten Stefan
Films als "The longest day" en "A bridge too far" e.d. zijn grote Amerikaanse producties met veelal een groot budget. In Nederland ligt dat een beetje anders. De Nederlandse filmindustrie is niet zo groot en daarom zijn er hier in Nederland ook niet van die grote budgetten beschikbaar als in Amerika. Vergeet niet dat het maken van een oorlogsfilm veel moeite en geld kost. Zo'n film vergt meer dan alleen wat mensen in Duitse en Nederlandse legeruniformen te laten rondrennen. Het lijkt mij dat de invasie van het Duitse leger in Nederland in 1940 voor een Amerikaanse filmproducent nu niet het meest interessante filmscenario zal zijn. "A bridge too far" is overigens wel grotendeels in Nederland opgenomen maar is toch wel een Amerikaanse filmproductie. Ondanks dat er wat kleine rolletjes zijn gespeeld door Nederlandse acteurs.

Wat de film "Het bombardement" met in de hoofdrol Jan Smit betreft zie; http://www.ad.nl/ad/nl/1023/Film/articl ... film.dhtml .
De film gaat zich blijkbaar afspelen ten tijde van het Duitse bombardement op Rotterdam. Hoe het draaiboek van de film eruit gaat zien weet ik niet. Het kan best zijn dat de film grotendeels over de boxer Vincent de Graaf (Jan Smit) zelf gaat en dit tegen de achtergrond van het bombardement/de oorlog .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
johan willaert
Lid
Contacteer:

Zoals hier reeds aangehaald kost het maken van een film bakken geld en op het einde van de rit dient deze meer op te brengen dan dat het kostte....

In die optiek alleen al is het onwaarschijnlijk dat er ooit een langspeelfilm over gemaakt wordt.
29th Let's Go!!!!!
fritz derochebrune
Lid

Bericht door fritz derochebrune »

bertjan schreef:In de film "een brug te ver" winnen de Duitsers toch ook?
Daar heb je volkomen gelijk in, maar zoals hierboven aangehaald gaat de film vooral over hoe heldhaftig de geallieerden stand hielden tegen een sterke Duitse overmacht. Dit is ook een 'overwinning', niet qua slag, maar qua psychologie.

Maar ik zal het even anders brengen, vanuit verschillende oogpunten gezien waarom een film zich afspelend in 1940 voor het grote publiek niet interessant is:

Amerikanen: Amerika deed nog niet mee aan de oorlog. Wat is er nu leuk aan een film waar Amerikanen niet aan mee doen?
Britten: "Ahem. Not our finest moment..."
Fransen: Waarom een film maken over hoe het land verslagen wordt en de capitulatie tekent, als je een film kunt maken over la résistance?
Belgie & Nederland: Het geld is er niet voor een grootschalig opgezette film. Als een film wordt gemaakt, zijn het verzet of b.v. het bombarderen van Rotterdam interessanste thema's.
Duitsland: Logisch, ze willen geen film maken waarin ze zelf winnen, uit schaamte.
In persecutione extrema S.R.E. sedebit Petrus Romanus, qui pascet oves in multis tribulationibus: quibus transactis civitas septicollis diruetur, et Iudex tremendus iudicabit populum. Finis.
asjemenou
Gegeven: 54 keer
Ontvangen: 97 keer

Film "Het bombardement"

Bericht door asjemenou »

Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
johan willaert
Lid
Contacteer:

fritz derochebrune schreef:Britten: "Ahem. Not our finest moment...".

Tenzij je natuurlijk een nederlaag kan omdraaien in een succes.... Denk maar aan 'Dunkirk'

Maar ook de Amerikanen kunnen dat: Pearl Harbor, Tora-Tora-Tora, From here to Eternity; drie films die de pandoering van 7 dec 41 behandelen...
29th Let's Go!!!!!
Bert-Jan
Lid

Bericht door Bert-Jan »

maar er komt toch ook nog een verfilming van "de helden van de willemsbrug" als het goed is.

Dat lijkt mij meer een oorlogs film dan die met Jan Smit er in.

http://www.filmtotaal.nl/artikel.php?id=19280
Haplo
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Het boek is zeer goed.
Ben benieuwd wat ze van de film gaan maken.
Mvg/Best regards, Sipke
Plaats reactie