Sherlock Holmes 2 en filmonderscheidingen

Films, series en documentaires over WOII
Plaats reactie
Jabnus
Lid
Lid

Sherlock Holmes 2 en filmonderscheidingen

Bericht door Jabnus »

De dvd van Sherlock Holmes (deel 2) is eindelijk beschikbaar en hoewel het maar een matige film is, heeft men wel aardig wat moeite gedaan om te proberen accuraat te zijn met details. Als onderscheidingen verzamelaar kriebelt het altijd aan alle kanten bij het bekijken van (Hollywood) oorlogsfilms, waarbij men te pas en onpas de meest afzichtelijke gedrochten of feitelijk onjuiste onderscheidingen gebruikt op de filmuniformen. Misschien let ik teveel op details, maar ik ben van mening dat je moet proberen zo accuraat mogelijk te zijn als je probeert een goede film te maken. Een beetje huiswerk in de vorm van een uurtje googlen geeft toch al snel een berg met informatie mbt welke historische personen bepaalde onderscheidingen wel of niet droegen. Het is hierbij heel frapant dat soms de meest obscure lowbudgetfilms een betere detailweergave van onderscheidingen hebben, dan sommige miljoenenproducties. Goed, voor ik afdwaal, terug naar Sherlock Holmes: het verhaal speelt ergens rond 1892 en in eerste instantie was ik aangenaam verrast toen er enkele onderscheidingen in close up werden getoond. Op enige moment werden er in de film door middels van korte flitsfragmenten details van de aanwezigen en hun uniformen getoond bij een grote internationale bijeenkomst van Europese leiders en hun gezelschap. Als liefhebber van deze periode waarin koninghuizen en oude adel nog flink in het zadel zaten in (midden) Europa, heb ik uit nieuwsgierigheid de film een paar keer teruggespoeld en sommige fragmenten beter bekeken. Zie hieronder enkele plaatjes:
sherlock1.jpg
Deze foto laat een Rote Adler nekkruis zien en een ijzeren kruis met 1813 erop. Op zich nog niet eens zo heel raar, al verwacht je in 1892 meer een 1870 EK2 ipv een 1813 versie, maar vooruit. Tevens zou je bij een hoge officier eerder een EK1 verwachten, maar wederom vooruit, voor een Hollywoodfilm is dit toch een alleraardigste poging, nietwaar?

Volgende plaatje:
Sherlock-2.jpg
Een Oostenrijk-Hongaars St Stephans Orden borstkruis! Heel mooie, correcte details en tijdsduiding (in de vorm van na 1870 ongeveer), helemaal goed. En dat voor een fragment dat slechts 1 a 2 seconden duurt, zeer aardig gedaan, petje af!

Na dit plaatje was mijn nieuwsgierigheid helemaal gewekt en heb ik nog wat verder gekeken, helaas zaten er toch nog wat grote misbaksels tussen (Letterlijk! :bonk: ):
Sherlock-3.jpg
Op deze foto zien we een pour le merite, een Fürstliches Waldeck Verdienstkreuz (zwaarden kloppen niet?) of een Fürstliches Lippe Verdienstkreuz (waarschijnlijker maar onduidelijk op de foto), en een grootkruis van het Ijzeren kruis 1e klasse? (helaas fout...).

Vooral deze laatste foto vind ik erg leuk. De makers hebben duidelijk gepoogd om feitelijk correcte onderscheidingen te tonen en zitten behoorlijk in de buurt van de originelen. De kleine foutjes (het Waldeck kruis heeft volgens mij geen zwaarden en een lippe verdienstkreuz zou een iets ander centrum hebben?) zijn de makers vergeven, want men zit redelijk goed in de buurt van wat je zou verwachten. Het getoonde grootkruis van het EK1 hier is helaas incorrect en heeft in deze vorm niet bestaan (waren in 1870 slechts 7 grootkruizen van verleend en dat waren nekkruizen). Als je in je achterhoofd houd dat de meeste kijkers van deze films geen flauw benul hebben van onderscheidingen en in het beste geval misschien uberhaupt ooit van een EK gehoord hebben, dan is het wel begrijpelijk dat de makers van de film hier een grootkruis afbeelden om iets van herkenning te tonen aan de massa's kijkers. Het EK bestond immers wel in 1892, alleen niet in deze 1870 grootkruis vorm (1879 omdat de film in 1892 speelt en er toen dus slechts 7 grootkruis nekkruizen waren). In andere filmscenes komen er overigens nog een paar foute EK1 grootkruizen voor.

Al met al, complimenten voor de gedane moeite. Het is leuk om te zien dat Hollywood ons onderscheidingennerds serieus begint te nemen en probeert om feitelijke juistheid na te streven. Vergeleken met veel andere films was dit een verademing!

Weet je nog meer films met onderscheidingen die wel of niet juist zijn? Post ze dan gerust hieronder zodat de rest van de forumleden ze kan bespreken. Altijd leuk!

mvg,
Gaston

ps: ik had geen idee waar op het forum dit te posten, dus hoop dat dit de goede forumsectie is? Verplaats het topic anders gerust naar elders.
Plaats reactie