6-6-2012 ''the longest day''

Films, series en documentaires over WOII
Gebruikersavatar
joeri681
Lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:57
Locatie: Breda
Contacteer:

6-6-2012 ''the longest day''

Bericht door joeri681 »

graag jullie mening over deze film die nu te zien is op rtl 7?
ik vind het een mooie film :)
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: 6-6-2012 ''the longest day''

Bericht door Jan Klaassen »

Erg zwart-wit (letterlijk en figuurlijk ;)). Echte 'klassieker', beetje teveel "Western" naar mijn mening misschien, kent veel fouten. Verder wel vermakelijk.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
joeri681
Lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:57
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: 6-6-2012 ''the longest day''

Bericht door joeri681 »

Jan Klaassen schreef:Erg zwart-wit (letterlijk en figuurlijk ;)). Echte 'klassieker', beetje teveel "Western" naar mijn mening misschien, kent veel fouten. Verder wel vermakelijk.
over dat western geef ik je helemaal gelijk. bijvoorbeeld die schoten. :)
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: 6-6-2012 ''the longest day''

Bericht door Jan Klaassen »

Precies! Wel een goed punt is trouwens dat alle nationaliteiten ook echt de 'eigen' taal gebruiken, zo hoort het ook.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: 6-6-2012 ''the longest day''

Bericht door Mr Mojo Risin »

Jan Klaassen schreef:Precies! Wel een goed punt is trouwens dat alle nationaliteiten ook echt de 'eigen' taal gebruiken, zo hoort het ook.
Inderdaad en het opzet van de film is ook mooi, een totaalbeeld van de operatie geven. 'A Bridge Too Far' is net hetzelfde. Een film met dit opzet mis ik wel in de huidige filmindustrie. Met wat ze tegenwoordig kunnen zou bv. een remake van 'The Longest Day' er zeer spectaculair uitzien.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
HermanWW2
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jun 2012, 13:41

Re: 6-6-2012 ''the longest day''

Bericht door HermanWW2 »

Vergeet niet dat deze film in 1962 is uitgekomen. En in die tijd een blockbuster was, kijk alleen al naar de cast in deze film. Voor die tijd een topfilm hoewel we nu beter gewend zijn.
Ondanks dit alles blijft het voor mij een toppertje.

Feitje;
De scenes met majoor Werner Pluskat is fictief volgens het boek, WN 62 van Hein Severloh, overigens een heel goed boek.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: 6-6-2012 ''the longest day''

Bericht door asjemenou »

Deze film is inderdaad een klassieker en die voor het uitkomen van Saving Private Ryan gold als dè film over de landing in Normandië. De film was voor die tijd ongekend zeker wat de casting betreft. Vele rollen werden vertolkt door internationale sterren. Dat de film niet zo perfect en gedetailleerd is als een hedendaagse film dat hoort nu eenmaal bij de tijd waarin deze film werd gemaakt.
Het liefst zie ik de originele zwart/wit uitgave van deze film. De ingekleurde versie vind ik iets minder. Zie; http://nl.wikipedia.org/wiki/The_Longest_Day_(film) .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Ruben210
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 06 dec 2011, 22:10
Locatie: Kalken (België)

Re: 6-6-2012 ''the longest day''

Bericht door Ruben210 »

ik sluit mij aan bij de reactie van "asjemenou"
Cas
Lid
Berichten: 975
Lid geworden op: 31 aug 2005, 13:09
Locatie: Margraten

Re: 6-6-2012 ''the longest day''

Bericht door Cas »

Ik zou zeggen tijd voor een remake !
Adoptant van:
T/5 Raymond Leon Miller 327th Glider Infantry Regiment 101st Airborn Division
Sgt Kurt Franzman 28th Inf. Reg 8th Infantry Division
John S. Williams 120th Inf. Reg 30th Infantry Division
Harrold Rogers 119th Inf. Reg 30th Infantry Division
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: 6-6-2012 ''the longest day''

Bericht door asjemenou »

Cas schreef:Ik zou zeggen tijd voor een remake !
Deze zal dan niet meer door Darryl F. Zanuck worden gemaakt. De film in zijn geheel nabootsen zal ook niet zo eenvoudig zijn. O.a. omdat bepaalde locaties door de jaren heen ingrijpend zijn verandert. Is Saving private Ryan niet een soort van remake dan?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Cas
Lid
Berichten: 975
Lid geworden op: 31 aug 2005, 13:09
Locatie: Margraten

Re: 6-6-2012 ''the longest day''

Bericht door Cas »

Nee vind ik niet, in de Longest Day worden ook de Britten en de Fransen meegenomen. En dat kwam naboosten last zal zijn ben ik niet met je eens BoB (gaan we weer) is ook op een locatie gefilmd, tegenwoordig is ook veel meer mogelijk dus, waarom niet ?
Adoptant van:
T/5 Raymond Leon Miller 327th Glider Infantry Regiment 101st Airborn Division
Sgt Kurt Franzman 28th Inf. Reg 8th Infantry Division
John S. Williams 120th Inf. Reg 30th Infantry Division
Harrold Rogers 119th Inf. Reg 30th Infantry Division
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: 6-6-2012 ''the longest day''

Bericht door patrickh »

Blijft mijn favourite film!
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: 6-6-2012 ''the longest day''

Bericht door Jim »

Uiteindelijk komt het neer op geld. Wie gaat daar millioenen insteken? Producenten willen niet alleen hun investering terug. Liefst ook nog veel geld aan verdienen.
Toendertijd deed b.v. het Amerikaanse leger niet al te moeilijk net als het Britse en Franse leger . Ze vonden het een mooie manier om een groot aantal militairen enigzins een realistiche oefening te laten doen in een strandlanding.
Uniformen en uitrusting daar had men nog pakhuizen vol van liggen. Soms was het zelfs nog in gebruik! Nu moet vrijwel elk stukje uniform /uitrusting nagemaakt worden. (Hoewel ik nog steeds niet begrijp waarom de Amerikaanse para's in de film er zo rommelig uitzien. Geimproviseerde helmbandjes en soms zie je deels vermaakte M43 uniformen die op de gebruikte para uniformen moeten lijken.)

Het moderne leger van de meeste landen zijn niet zo happig meer om hun soldaten als figurant uit te lenen.
Het Britse leger wilde geen figuranten leven voor Saving private Ryan.
Toen stak je voor rook effect een vrachtwagen lading autobanden in de fik. En nu moet je tig vergunningen hebben en milieu vriendelijke rook.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

Re: 6-6-2012 ''the longest day''

Bericht door platoz »

Het mooiste van de film vind ik nog dat deuntje die de soldaten fluiten...

Als je bedenkt in welke tijd deze film is gemaakt, is het gewoon een topfilm.
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: 6-6-2012 ''the longest day''

Bericht door asjemenou »

Cas schreef:Nee vind ik niet, in de Longest Day worden ook de Britten en de Fransen meegenomen. En dat kwam naboosten last zal zijn ben ik niet met je eens BoB (gaan we weer) is ook op een locatie gefilmd, tegenwoordig is ook veel meer mogelijk dus, waarom niet ?
Zoals Jim ook al schrijft, het is zeker een geldkwestie. Het is wel de bedoeling dat er aan de film verdiend word. Is men daartoe bereid in een tijd van forse bezuinigingen.
Wat het nabootsen betreft, daar komt best nog wel wat bij kijken. Het zou best kunnen dat men in Band of brothers op locatie heeft gefilmd maar heeft men daarbij bijvoorbeeld ook op bepaalde locaties gefilmd zoals in Sainte-Mère-Église of Quistreham? Deze locaties zijn dus wel in The longest day te zien. Het kost nogal wat moeite om de omgeving van de kerk van Sainte-Mère-Église te veranderen in de periode van 1944. De kerk zelf zou nog wel gaan maar omliggende naoorlogse gebouwen moet je tot zover dat mogelijk is maskeren, straatmeubilair (lantarenpalen, uithangborden e.d.) moet je verwijderen dan wel vervangen. Het is mogelijk dat er in de nabije omgeving van de kerk winkels of horeca zit. Deze zal je financieel moeten compenseren wanneer ze tijdens de opnamen gesloten zullen zijn. De haven van Quistreham lijkt niet eens meer op die van 1944. Het zijn zomaar een paar voorbeelden.

Een remake behoeft voor mij dan ook niet zozeer. De film "The longest day" is op zich al een tijdsdocument.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie