ZDF-miniserie moet Duits oorlogsverleden helpen verwerken

Films, series en documentaires over WOII
ike75
Lid

Re: ZDF-miniserie moet Duits oorlogsverleden helpen verwerke

Bericht door ike75 »

Als je hem gemist heb kun je hem via de zdf site opnieuw kijken. De serie is een aanrader.
platoz
Lid

Bericht door platoz »

Ik wacht nog wel even totdat ie op de Piratenbaai staat met Engelse ondertiteling. Dat kijkt toch iets makkelijker :wink:
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
panzer lehr
Lid

Bericht door panzer lehr »

Vandaag gezien en best wel goed. :)
laurens jan
Lid
Gegeven: 17 keer
Ontvangen: 6 keer

Bericht door laurens jan »

platoz schreef:Ik wacht nog wel even totdat ie op de Piratenbaai staat met Engelse ondertiteling. Dat kijkt toch iets makkelijker :wink:

Kan ik me in vinden....
Echter gaat redelijk in het duits :D
Ik vind hem ook goed!
Naamloos
Lid

Bericht door Naamloos »

Ik heb gisteren de laatste aflevering gekeken, en wat een prachtige productie is dit! Deze 3 delige serie laat de ''Duitse'' kant van de Tweede Wereld Oorlog zien door 5 Duitse vrienden te volgen die ieder de oorlog op hun eigen manier beleven. De serie laat heel erg goed zien wat oorlog bij een mens doet en hoe hij veranderd... heel erg realitisch!

Over het verhaal ga ik natuurlijk niet te veel verklappen, ik raad toch echt aan om de serie gewoon te gaan kijken :)
jurgen
Lid

Bericht door jurgen »

Nadat de miniserie door zowel pers als publiek alom geprezen werd, zijn er nu verschillende kritische geluiden te horen, om niet te spreken van een polemiek.
Vooral in Polen voelt men zich zwaar 'gepakt' door hoe de Polen in de serie voorgesteld worden.

http://www.heise.de/tp/blogs/8/154007
Jim
Lid
Ontvangen: 25 keer

Bericht door Jim »

De Polen voelen zich niet gepakt voor zoals ze worden voorgesteld.
Het gaat om antisemitische Poolse verzetsstrijders (AK). Ze weten dat die er waren.
Maar 1)Dat juist dat de Duitsers hun dat in die serie onder de neus wrijven.
2)Een groot deel Poolse verzetsmensen was het niet en dat blijkt nergens uit. Dat steekt.
Volgens hun lijkt het alsof de gehele Poolse verzetsleger antisemitisch was.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
jurgen
Lid

Bericht door jurgen »

Jim schreef:De Polen voelen zich niet gepakt voor zoals ze worden voorgesteld.
Het gaat om antisemitische Poolse verzetsstrijders (AK). Ze weten dat die er waren.
Maar 1)Dat juist dat de Duitsers hun dat in die serie onder de neus wrijven.
2)Een groot deel Poolse verzetsmensen was het niet en dat blijkt nergens uit. Dat steekt.
Volgens hun lijkt het alsof de gehele Poolse verzetsleger antisemitisch was.
Dus voelen ze zich toch gepakt? Uit meerdere artikels blijkt dat de Polen in de serie worden voorgesteld alsof ze (bijna) allemaal antisemitisch waren, zo ervaren zij dat toch (of toch onder meer de Poolse ambassadeur in Duitsland en verschillende Poolse journalisten). Dat het algemeen bekend is dat antisemitisme in Oost-Europa wijd verbreid was, is zo en wordt niet ontkend, maar de AK was als belangrijkste verzetsgroep ook betrokken bij onder meer de bevoorrading en algemene hulp tijdens de opstand in Warschau en hielpen Joden ook in andere gevallen. Dat wordt in de serie allemaal niet aan bod gebracht en dat vindt men grofweg gelogen.

Het ZDF heeft de Poolse verwijten overigens van de hand gewezen en daar is geen commentaar meer op gevolgd. Enkele dagen later heeft de Poolse ambassadeur zijn commentaar ook iets gemilderd dus de druk lijkt me wel van de ketel. Over het algemeen werd de Poolse commentaar door de publieke opinie ook niet zo 'serieus' opgevat. Er heerst een beetje een gevoel dat de Duitsers ondertussen wel in het reine zijn met hun verleden, of er op zijn minst alles aan gedaan hebben om dat te doen, en dat de Polen dit nooit gedaan hebben en nu een beetje het heilige boontje uithangen.

Overigens ook hoogst merkwaardig is de buitengewoon lage score die Amerikaanse leden van de IMDB (international movie database) deze serie geven. Momenteel 2,1/10. Wat zou daar nu weer achter schuilgaan? http://www.imdb.com/title/tt1883092/rat ... _=tt_ov_rt
platoz
Lid

Bericht door platoz »

jurgen schreef:Overigens ook hoogst merkwaardig is de buitengewoon lage score die Amerikaanse leden van de IMDB (international movie database) deze serie geven. Momenteel 2,1/10. Wat zou daar nu weer achter schuilgaan? http://www.imdb.com/title/tt1883092/rat ... _=tt_ov_rt
Haha, dat verbaasd me nou juist totaal niet. Het is een oorlogsserie zonder de "American hero" erin (wat een verfrissing trouwens!), het is geen Hollywood productie, dus eindelijk eens een keer iets anders dan vanuit Amerikaans perspectief gezien en tot slot zegt dit ook weer een hoop over de Amerikanen zelf. Het zal wel niet zo interessant zijn, als niet een Amerikaan, maar Duitse jongens centraal in de serie staan. Voor mij weer hét voorbeeld van de doorsnee ongeïnteresseerde en oppervlakkige Amerikaan die een Europese productie zelden op waarde schatten.
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
michaelbrinkmann
Lid

Bericht door michaelbrinkmann »

Hallo iedereen,

ik heb nog eens op de link gekeken en ondertussen staat het op 7,8/10 - vind ik zo slecht nog niet :)

Groeten

Michael
Iedereen is welkom op: http://www.militaria-belgium.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dreesen
Lid

Bericht door Dreesen »

Nogmaals een voorbeeld dat Europa en USA op cultureel vlak zeer veel verschillen hebben en wij nog altijd veel verder staan. Als er geen happy end is of als de special effects er niet vanaf druipen vinden ze het al niet meer goed. Ze zijn het ook niet gewoon dat Duitsers Duits spreken of Russen Russisch? Daarbij komt dan ook nog eens dat er geen helden zijn.

De mening van een Amerikaan telt voor mij nauwlijks mee.

Unsere Mütter, Unsere Vätter is goed maar niet top.
'Berlijn is een historisch mijnenveld'
johan willaert
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Wat zouden de IMDB scores zijn van Fransen, Spanjaarden of andere niet Duits-verstaanders???
29th Let's Go!!!!!
emielS
Lid

Bericht door emielS »

ik heb genoten van deze serie!!(alleen jammer dat ze nederlandse MVO bretelsen dragen) :)

De drie delen zijn ook te zien op youtube.com.

grt emiel
Stefan
Lid

Bericht door Stefan »

Ik heb hem net "binnen" gekregen, ik ga hem vanavond eens kijken.
D-nose
Lid

Bericht door D-nose »

Paar dagen geleden besteld, de NL'se versie. Ben benieuwd...
Plaats reactie