ZDF-miniserie moet Duits oorlogsverleden helpen verwerken

Films, series en documentaires over WOII
collectorwwii
Lid

Re: ZDF-miniserie moet Duits oorlogsverleden helpen verwerke

Bericht door collectorwwii »

D-nose schreef:Paar dagen geleden besteld, de NL'se versie. Ben benieuwd...
"De NL'se versie" ... is er dan al een ondertitelde versie van? Mijn Duits is wel OK ... maar hier en daar gaat het toch wat te vlug :P ... waar heb je die gevonden dan?
Thanks,
Peter aka COLLECTORWWII
779
Lid
Lid

Bericht door 779 »

Officieel a.s. maandag is de release van de DVD en Blu-Ray.
779
Lid
Lid

Re: Recensies: Series

Bericht door 779 »

Ik snap de scene niet geheel met de trein vol met joden op weg naar éen of ander kamp. Waarom moest het Poolse verzet hier neer worden gezet als jodenhaters? Hoe zat dat in het echt..?

Deze reactie verplaatst vanuit dit topic: http://wo2forum.nl/viewtopic.php?f=38&t=25974&start=15 MMR
yente
Lid

Bericht door yente »

Een goed boek over de verzetsgroepen die anti-semistisch waren is: Ontsnapping uit Sobibor. De auteur ontschiet me even want ik vind het boek nu niet. Ik denk dat er meerdere auteurs hierover hebben geschreven dus de auteur ga ik nog proberen te vinden.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Jan Klaassen
Lid

Re: Recensies: Series

Bericht door Jan Klaassen »

779 schreef:Ik snap de scene niet geheel met de trein vol met joden op weg naar éen of ander kamp. Waarom moest het Poolse verzet hier neer worden gezet als jodenhaters? Hoe zat dat in het echt..?

Deze reactie verplaatst vanuit dit topic: http://wo2forum.nl/viewtopic.php?f=38&t=25974&start=15 MMR
Los van of de verzetsgroepen dat nu wel of niet hebben gedaan: antisemitisme was een wijdverbrijd fenomeen: niet alleen Duitsers, maar ook Engelsen, Fransen, Russen & Oekraïners (in veel grotere mate) en Polen (in nog grotere mate) stonden er in die tijd (en ook nu nog) om bekend. Dat dat later dan natuurlijk niet meer politiek correct was... Tja, maar dat doet niets af aan dat het antisemitisme in Europa gewoon heel normaal was. Ik zou niet weten waarom verzetsstrijders dat niet zouden hebben kunnen doen... De Poolse staat heeft daar later natuurlijk helden en martelaars van gemaakt (ook omdat ze anti-communistisch waren) - en die vinden dan deze scenes niet zo leuk.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
collectorwwii
Lid

Nu aub niet gaan schrikken als het Poolse verzet als anti-semitisch neergezet wordt hé! Denk je nu echt dat de Duitsers de enige anti-semieten waren? Toen heel Europa nog aan het bekomen was van de bezetting en de oorlog, slaagden ze er in Polen in om al weer dodelijke pogroms te ontketenen op o.a. 4 juli 1946 in het plaatsje Kielce (http://nl.wikipedia.org/wiki/Pogrom_van_Kielce), en daar hadden ze helemaal geen Duitsers voor nodig hoor; Rudolf Höss werd pas opgehangen op 16 april 1947, bijna een vol jaar nadat de Polen enkele Joden doodgeslagen hadden omdat ze Poolse, christelijke kindertjes zouden ontvoeren om hen ritueel te slachten... de pot verwijt de ketel ... of zo iets toch... Duitsers (terecht trouwens) wegens Jodenmoord veroordelen, maar er ondertussen rustig zelf een paar afmaken...

Ettelijke getuigenissen van Joden (Rudolf Vrba bijvoorbeeld) maken melding van het feit dat ontsnapte Joden (uit Auschwitz, Sobibor, Warschau,...) niet echt enthousiast opgewacht werden door het Poolse verzet in de bossen ... ze moesten zich eerder zorgen maken om door dat Poolse verzet niet vermoord te worden.
Ook de film met Daniel Greg (Defiance uit 2008) toont duidelijk dat het Joodse verzet in de bossen geen hulp moest verwachten van het Poolse verzet que levering van bvb wapens.
Ook de film met David Schwimmer (Uprising uit 2001) laat duidelijk zien dat de Joodse verzetsstrijders geen hulp moesten gaan halen bij het Poolse verzet buiten het Warschau ghetto.
Enfin : er zullen altijd uitzonderingen zijn op de regel, maar over het algemeen was de Poolse bevolking niet echt Joods vriendelijk. Daar zijn jammer genoeg voldoende boeken over na te lezen. Ooit het boek "Het meisje in de rode jas" (ISBN:9789022557556) gelezen - het meisje dat beroemd werd door de film Schindler's List, maar er in het echt geen fluit mee te maken had? Je moet dat eens doen om te merken hoe goed de ondergedoken Joden geholpen werden door het merendeel van de Polen, want jawel : er waren ook "brave" Polen die niet per se een gouden voorwerp eisten voor een klein ongesneden brood ...

DUS : niet schrikken van het feit dat de Duitsers dit ook eens onder de aandacht wilden brengen; het Oosteuropese anti-semitisme was (en is) het meest extreme (en dodelijke) van heel Europa. Neem daar bvb. de Ukraïne gerust als een stuk bij.

Nu nog een film over de Russische Joden die door Stalin nagenoeg meteen na WO2 massaal vermoord werden, of over de talloze Joden die naar het Westen terugkeerden na de oorlog om een ander in hun huis te vinden ... een ander die onder niet mis te verstane bewoordingen duidelijk maakte dat die Jood eigenlijk niet had mogen terugkeren ... we mogen hier in het Westen echt niet heiliger willen zijn dan de Paus en de hele Jodenvervolging enkel in Duitste schoenen willen schuiven; ze waren wel de motor van het gebeuren, maar die motor kreeg ruim voldoende brandstof van anderen om vlottekes te blijven draaien...
Laatst gewijzigd door collectorwwii op 12 apr 2013, 20:34, 2 keer totaal gewijzigd.
collectorwwii
Lid

yente schreef:Een goed boek over de verzetsgroepen die anti-semistisch waren is: Ontsnapping uit Sobibor. De auteur ontschiet me even want ik vind het boek nu niet. Ik denk dat er meerdere auteurs hierover hebben geschreven dus de auteur ga ik nog proberen te vinden.
Mvg Yente
Boek Escape from Sobibor met ISBN-13: 9780252064791, geschreven door Richard Rashke.
jurgen
Lid

Bericht door jurgen »

De serie zou vanaf 28 december uitgezonden op NL2, op 4 en 11 januari volgen de andere delen.
Jan Klaassen
Lid

Bericht door Jan Klaassen »

Mooi, mooi! Heb de serie laatst nog een keer gekeken, in het Duits - en hij blijft indrukwekkend. Heb ooit eens gezegd dat ondertitelingen alleen maar af zullen leiden, dus dat gaan we meemaken vanaf 28 december!
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Plaats reactie