Spielberg wil oorlogsfilm maken in Kashmir

Films, series en documentaires over WOII
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Naamloos
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 25 jan 2011, 19:47
Locatie: Utrecht

Spielberg wil oorlogsfilm maken in Kashmir

Bericht door Naamloos »

Spielberg wil oorlogsfilm maken in Kashmir

Steven Spielberg wil een film over de Tweede Wereldoorlog opnemen in Kashmir. Het grensgebied tussen India, Pakistan en China geldt al jaren als zeer risicovol.

Steven Spielberg wil een film over de Tweede Wereldoorlog opnemen in Kashmir. Dat laat de filmmaker weten aan de Indiase krant The Times of India. Het kan een gevaarlijke onderneming worden, want de grensstreek tussen India, Pakistan en China geldt al jaren als risicovol. Alle drie de landen maken aanspraak op het gebied.

Aan een scenario wordt gewerkt, zegt Spielberg, hoewel hij nog niet wil vertellen waar het verhaal over gaat. "We zijn van plan ook in Kashmir te filmen. Maar we moeten nog bepalen wie we gaan casten, waar we gaan opnemen en wie gaat regisseren." Spielberg lijkt hoe dan ook betrokken te zijn als producent.

Spielberg kwam tot het idee nadat hij twee jaar geleden een hele stapel negatieven vond die zijn vader als soldaat tijdens de Tweede Wereldoorlog in India had gemaakt. De inmiddels 96-jarige Arnold Spielberg diende als technicus voor een eskadron Amerikaanse bommenwerpers.

"Ik vond vierhonderd negatieven die mijn vader nooit had laten ontwikkelen", vertelt Spielberg. "Het waren prachtige foto's van zijn tijd in Karachi, Bombay, Calcutta en andere steden tijdens de Tweede Wereldoorlog."

"Toen hij me er vroeger over vertelde, kon ik me er niet zoveel bij voorstellen", gaat de 66-jarige Spielberg verder. "Pas bij het zien van die foto's begreep ik wat hij daar had gedaan. Ik zag Indiase kindertjes die om de Amerikaanse jeeps speelden, en fantastische opnames van olifanten en koeien en bazaars."

De Tweede Wereldoorlog is voor Spielberg allerminst onbekend terrein. Hij regisseerde al de veelgeprezen drama's Schindler's List en Saving Private Ryan, en produceerde Flags of Our Fathers en Letters from Iwo Jima. Ook in de Indiana Jones-films dient nazi-Duitsland als achtergrond.

De laatste keer dat Spielberg in India was voor filmopnames was in 1983, voor Indiana Jones and the Temple of Doom. De keer daarvoor was in de jaren zeventig, voor enkele scènes in Close Encounters of the Third Kind.
Bron: radio.nl
BramV
Lid
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 mar 2013, 13:36
Locatie: Deurne

Re: Spielberg wil oorlogsfilm maken in Kashmir

Bericht door BramV »

Als dit doorgaat, wordt het gegarandeerd genieten om naar te kijken 8)
The object of war is not to die for the fatherland, but to ensure that the enemy dies for his.

George S. Patton
journalist23
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 jan 2014, 16:27

Re: Spielberg wil oorlogsfilm maken in Kashmir

Bericht door journalist23 »

Klinkt veel belovend ben benieuwd! Wel apart dat er nog steeds niets over bekend is?!
Gebruikersavatar
Naamloos
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 25 jan 2011, 19:47
Locatie: Utrecht

Re: Spielberg wil oorlogsfilm maken in Kashmir

Bericht door Naamloos »

Zo nu en dan komen er wat berichten los, een paar maanden geleden waren ze druk bezig met het script voor ''Masters of the air'''...

Voor wie net kan wachten...

Afbeelding
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Spielberg wil oorlogsfilm maken in Kashmir

Bericht door jurgen »

Er zijn veel mogelijkheden om films over de Tweede Wereldoorlog te draaien, maar of je op die bombercrews terecht trots kunt zijn, daar stel ik me vragen bij.
bartgielen
Lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 jul 2011, 11:22

Re: Spielberg wil oorlogsfilm maken in Kashmir

Bericht door bartgielen »

ik vind van wel en waarom niet iedereen deed zijn best voor zijn vaderland of ideologie of dat nu een arbeider was of een soldaat
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

Re: Spielberg wil oorlogsfilm maken in Kashmir

Bericht door platoz »

jurgen schreef:Er zijn veel mogelijkheden om films over de Tweede Wereldoorlog te draaien, maar of je op die bombercrews terecht trots kunt zijn, daar stel ik me vragen bij.
Spielberg maakt slechts de gebruikelijke Hollywood (propaganda)films waarin de Yanks altijd de held zijn, dus je weet nu al wat je kan verwachten... Het zal daarom wederom een eenzijdig verhaal gaan worden. Helden heb je immers aan beide kanten. Jij en ik stellen onszelf deze vraag, Spielberg inderdaad niet.

Een film over de Duitse Ace Adolf Galland had ik bijvoorbeeld veel interessanter gevonden, maar die zal Hollywood helaas nooit maken.


Zou er ook aandacht zijn in de film voor al die "vergissingsbombardementen" op Nederland en België? Hmm.....
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
bartgielen
Lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 jul 2011, 11:22

Re: Spielberg wil oorlogsfilm maken in Kashmir

Bericht door bartgielen »

dat noemen ze collateral damage he of een film over Hans uLRICH RUDEL
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Spielberg wil oorlogsfilm maken in Kashmir

Bericht door Erik »

platoz schreef:Zou er ook aandacht zijn in de film voor al die "vergissingsbombardementen" op Nederland en België? Hmm.....
Ik vond "het bombardement" al genoeg vergissing...
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie