Arnhem: The story of an escape

Films, series en documentaires over WOII
Plaats reactie
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Arnhem: The story of an escape

Bericht door asjemenou »

Onlangs heb ik het boek "Tocht door het duister" gelezen. Dit is de Nederlandse vertaling van "Travel by dark" geschreven door de Britse divisie arts kolonel Graeme Warrack.
Het boek gaat over zijn ontsnapping na de slag om Arnhem in 1944. Zie; http://www.marechausseenostalgie.nl/?sh ... =9&msg=205 en http://www.paradata.org.uk/people/graeme-m-warrack .
Van dit boek is in 1976 een BBC TV verfilming gemaakt met de titel; "Arnhem: The story of an escape". Is deze verfilming ergens te verkrijgen of op het Internet te bekijken?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Arnhem: The story of an escape

Bericht door Jim »

Deze film heb ik 2x gezien op (Nederlandse) TV en heeeeeel lang gezocht is nooit officieel, bij mijn weten, op video /DVD verschenen. Iemand die ik kende had bij de NOS gevraagd of het mogelijk was om een kopie te krijgen. Dat was mogelijk tegen heeeeeeel veel guldens. Dus dat is nooit gebeurd.

Bij deze zou ik eigenlijk ook voor een andere film/documantaire willen pluggen.

The Arnhem report. Ian Johnstone. (The making of a bridge too far) Recent gevonden op Youtube maar niet compleet maar ja kan er voorlopig mee leven. :)
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Arnhem: The story of an escape

Bericht door asjemenou »

PB aan Jim gestuurd.
Jammer dat dit soort klassieke verfilmingen in de vergetelheid raken. Ze zijn inmiddels ingehaald door de nieuwere generatie speelfilms. Toch wel jammer want het waren juist deze klassieke films waarmee mijn generatie opgroeide en ons op het puntje van de stoel deed zitten van spanning.
Films zoals "Theirs is the glory" en "The longest day" vind ik nog steeds mooie films om te zien.
In de jaren zeventig was rondom de Dodenherdenking/Bevrijdingsdag vaak de Nederlandse klassieker "De overval" op televisie te zien, zie; http://www.youtube.com/watch?v=8YMhOpLNVkU . Het zou mij niets verbazen als de gebruikte Duitse WOII uniformen in deze film uit 1962 origineel waren.
Aan de film "A bridge too far" heb ik zelfs mooie herinneringen. Zover ik weet is deze film de grootste filmproductie die ooit in Nederland is opgenomen. Toen de opnames voor deze film in Nederland waren voltooid werden er kijkdagen voor het publiek georganiseerd. Dit was op het vliegveld Deelen nabij Arnhem. Ik ben toen als tienjarig jochie bij zo'n kijkdag geweest. Wat mij nog helder voor de geest staat is dat er toen ook een vliegdemonstratie was met de tot HawkerTyphoon omgebouwde Harvard vliegtuigen. De Typhoons "bombardeerden" een oude VW kever die men nabij de landingsbaan had geparkeerd. De bommen waren uiteraard niet echt. Ze waren gemaakt van gascilinders.
Er waren niet alleen vliegtuigen te zien maar ook voertuigen die in de film hadden meegedaan. Veel rekwisieten uit "A bridge too far" werden na de filmopnamen verkocht en kunnen zodoende nog wel in verzamelingen voorkomen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Arnhem: The story of an escape

Bericht door Jim »

asjemenou schreef: Veel rekwisieten uit "A bridge too far" werden na de filmopnamen verkocht en kunnen zodoende nog wel in verzamelingen voorkomen.
Een kennis van mij heeft zo een orginele wo2 smock die in de film dienst had gedaan opgepikt en o.a. een Duitse gasmaskerbus voor een stuntman. Deze was gemaakt van schuimrubber maar zag er realistisch uit.
Maar niet alles was realisties nagemaakt:
klik om te vergroten
Afbeelding

(drop containers :lol: ) Maar ze vallen in de film niet op. (gelukkig)
Er werden nog 6 reproduktie Horsa's te koop aangeboden. Waarvan 1 terecht kwam bij het Combatton vehicle museum:
Afbeelding
De rest is naar het schijnt verbrand op Deelen.

Wat ik jammer vind is dat ze zoveel geld hebben geinvesteerd maar de Amerikaanse para helmen zien er uit als amateur hobby projecten. Dan hadden ze bij het Amerikaanse leger de "moderne" M1C kunnen lenen. In die periode gebruikten ook de Griekse paracommando's ook deze helmen.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Arnhem: The story of an escape

Bericht door Jim »

John Hallam de acteur die Graeme Warrack speelt:
Afbeelding
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Arnhem: The story of an escape

Bericht door Erik »

En een mooi bericht over de échte Warrack irt tot zijn ontsnapping uit de Willem III te Apeldoorn.
http://www.apeldoornsemonumenten.nl/art ... lonel-arts
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie