vannacht op belgische tv docu over reenactment in usa

Films, series en documentaires over WOII
marloes
Lid

vannacht op belgische tv docu over reenactment in usa

Bericht door marloes »

Vanavond een Terzake herhaling vanaf 00.50 over groots reenactment evenement in usa.

Terzake zomer
20:00 - 20:55 Nieuws/actualiteiten

Afl: De Slag van Pennsylvania.
Terzake zomer
Actualiteitenprogramma met een kort nieuwsoverzicht en een documentaire. Afl.: De Slag van Pennsylvania. Eind 1944 sneuvelden 17.000 Duitsers en 19.00 Amerikanen in de Ardennen. Een groep Amerikanen speelt jaarlijks (Duits) soldaatje in de bevroren bossen van Pennsylvania. Ze verzamelen oud Duits legermaterieel en schieten met losse patronen. Ze beweren dat het niets met politiek te maken heeft, maar puur om zich uit te leven. Presentatie: Phara de Aguirre/Alain Conincx/Frieda Van Wijck.

De yanks zijn her en der weer lekker subtiel en ongevoelig voor Europeesche gevoelens betreffende het een en ander...
Verder wel een interessante docu.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Inderdaad, ik heb ze ook gezien, zeker interessant. Die veteraan vond ik maar dubieus.....

Prachtige uniformen hadden die Duitse re-enactors (véél camouflage :wink:), ik had wel mijn twijfels over de camouflage op de Italiaanse helmen bij die SS-eenheid.
marloes
Lid

Bericht door marloes »

Dubieus...ja dat is een goede beschrijving!
En al die reenactors maar gillen dat hij hun held was...met glanzende oogjes een SS veteraan de hand schudden...
En kijk als je zelf niet 100% kunt verantwoorden wat je doet en niet bang bent om te praten over de minder fyne onderwerpen moet je mischien toch nog een beetje extra nadenken...

Maar ik vond wel dat de documentaire makers niet echt reenactors voor lul zette....dat deden ze zelf wel...
Er zaten er weer enkele bij die precies laten zien wat er fout kan zijn...de iets te enthousiaste nazitjes, de dikkertjes, de gasten die niet authentiek doen, etc.
Maar ik ga hem vannacht nog eens goed kijken en dan zal ik eens extra opletten,
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
jacob
Lid

Bericht door jacob »

op welke zender was dat?
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Canvas.
marloes
Lid

Bericht door marloes »

wat vroeger gewoon BRTN2 heette, nu heet het canvas, ketnet, pretnet, ketkroket, hihih
jacob
Lid

Bericht door jacob »

marloes schreef:wat vroeger gewoon BRTN2 heette, nu heet het canvas, ketnet, pretnet, ketkroket, hihih
Ach ja ik weet nog goed dat België maar 1 zender had....
marloes
Lid

Bericht door marloes »

goeie tijden...
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Trouwens: bij het bezoek van die veteraan aan de barak.............was mij opgevallen dat er achteraan twee mannen.......................in volledig Afrikakorps tenue stonden. Natuurlijk mogelijk, maar alweer: dubieus :)
johan willaert
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Iedereen die de jaarlijkse Re-enactment in het US Army trainingskamp
Fort IndianTown Gap kent ziet dat de media hier weer een éénzijdige reportage draaien.
Het Duitse TV-station dat de reportage maakt focust op de Duitse re-enactors, maar vergeet te vermelden dat er veel meer GI's en geallieerden rondlopen.....
Ze zeggen dat de Duitse pantserwagens van plastic en karton zijn omdat het na 9-11 verboden is om met pantserwagens rond te rijden.....en niet veel later laten ze US White halftracks zien???? Ik denk dat het is omdat Duitse pantsers duur en zeldzaam zijn, maar ja.........
Elke Amerikaanse re-enctment groep met iet of wat leden neem jaarlijks in Januari deel aan 'The Gap'..... Je moet er maar eens de verschillende sites van US re-enactors op na zien......
Het is voor hen HET hoogtepunt van het jaar.......en een grote organisatie:
http://www.wwiifederation.org/

The Gap is een superlocatie van ongekende grootte, en het feit dat het op terrein van het Amerikaanse Leger gebeurt toont aan dat de Amerikaanse publieke opinie hier geen problemen mee heeft......
Is het zoveel slechter dan in Beltring????

En die 'veteraan'???? Whatever.....

Johan
29th Let's Go!!!!!
marloes
Lid

Bericht door marloes »

johan willaert schreef:Iedereen die de jaarlijkse Re-enactment in het US Army trainingskamp
Fort IndianTown Gap kent ziet dat de media hier weer een éénzijdige reportage draaien.
Het Duitse TV-station dat de reportage maakt focust op de Duitse re-enactors, maar vergeet te vermelden dat er veel meer GI's en geallieerden rondlopen.....
Die zijn ook minder interessant.
Ik had niet in de gaten dat er meer of minder van de een of ander waren, deed er ook niet echt toe.
Ze zeggen dat de Duitse pantserwagens van plastic en karton zijn omdat het na 9-11 verboden is om met pantserwagens rond te rijden.....en niet veel later laten ze US White halftracks zien???? Ik denk dat het is omdat Duitse pantsers duur en zeldzaam zijn, maar ja.........
Ik vond die nepper er trouwens bijzonder goed uit zien.
Ook zeggen ze niet dat ze verboden zijn maar ik dacht omdat het inmiddels zo enorm duur is om vergunningen en zo te betalen.
Elke Amerikaanse re-enctment groep met iet of wat leden neem jaarlijks in Januari deel aan 'The Gap'..... Je moet er maar eens de verschillende sites van US re-enactors op na zien......
Yep ik ken ze en hoor ook via de vele discussie groepen veel over dit evenement.
The Gap is een superlocatie van ongekende grootte, en het feit dat het op terrein van het Amerikaanse Leger gebeurt toont aan dat de Amerikaanse publieke opinie hier geen problemen mee heeft......
Nou...het toont aan dat een deel van de publieke opinie er geen problemen mee heeft.
Er zijn zat amerikanen die het allemaal niets vinden.
Daarnaast hoor ik van andere evenementen die weer geen toestemming krijgen om gebruik te maken van leger locaties.
En die 'veteraan'???? Whatever.....
Whatever what?
Excuseer mijn onkennis van hippe coole straattaal maar wat is de intonatie achter 'whatever'?
marloes
Lid

Bericht door marloes »

antwerpx schreef:Trouwens: bij het bezoek van die veteraan aan de barak.............was mij opgevallen dat er achteraan twee mannen.......................in volledig Afrikakorps tenue stonden. Natuurlijk mogelijk, maar alweer: dubieus :)
Hahaha, lekker warm daar in de sneeuw...
En een van die gasten paste nog maar net in die barak...
johan willaert
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Je hebt helemaal geen vergunningen nodig om met die dingen te rijden in de US.......
Ik ken er die met eenpantser naar de MacDo gaan
De Amerikaanse voertuigenclub MVPA heeft meer dan 10.000 leden en daar hebben ze pantsers zat.....

En die Whatever: of die kerel nu echt SS-veteraan is of niet, daar lig ik niet wakker van....

Het enige wat mij daar eigenlijk stoort, is dat de meeste re-enactors vette, oude zweterige kerels zijn die totaal niet in het plaatje passen......
Daarom ben ik met re-enacten gestopt toen ik vond dat ik te oud werd om een GI van 20 jaar uit te beelden........

Op dat gebied doen Mike VandenDobbelsteen en z'n gang dat dan nog veel beter....

Johan
Laatst gewijzigd door johan willaert op 20 aug 2004, 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
29th Let's Go!!!!!
jacob
Lid

Bericht door jacob »

Nou zal ook wel even gaan kijken.....zijn toch geen rondrennende dikzakken met tattoos en zonnebrillen op he?........sommigen neme het niet zo nauw met het accuraat weergeven van den geschiedenis 8)
marloes
Lid

Bericht door marloes »

johan willaert schreef:Je hebt helemaal geen vergunningen nodig om met die dingen te rijden in de US.......
Ik ken er die met eenpantser naar de MacDo gaan
De Amerikaanse voertuigenclub MVPA heeft meer dan 10.000 leden en daar hebben ze pantsers zat.....
Nu maar daar hadden ze het geloof ik over, dat sinds 9-11 je voor dat spul wel allemaal dingen moet regelen, maar goed ik zal vannacht nog extra opletten wat ze nu precies zijden.
Muisschien is het wel een excuus van de reenactor die een echte bak niet kon betalen, hehehe.
Hoedanook, ik vond het een erg leuk wagentje, zag er niets neps an.
En die Whatever: of die kerel nu echt SS-veteraan is of niet, daar lig ik niet wakker van....
Aha, nu wakker lig ik er ook niet van maar het zegt wel het een en ander over de reenactors aldaar.
Het enige wat mij daar eigenlijk stoort, is dat de meeste re-enactors vette, oude zweterige kerels zijn die totaal niet in het plaatje passen......
Helemaal mee eensch.
Daarom ben ik met re-enacten gestopt toen ik vond dat ik te oud werd om een GI van 20 jaar uit te beelden........
Want alle andere mogelijkheden vond je niet leuk genoeg?
Plaats reactie