vannacht op belgische tv docu over reenactment in usa

Films, series en documentaires over WOII
marloes
Lid

Bericht door marloes »

jacob schreef:leuk dat die ene man voertuigen verzamelt.....minder leuk dat die ene jongen trots is op die veteraan.......belachelijk dat die veteraan zich daar vertoont en (dat zei de verslaggever) wegloopt zodra het over de SS wandaden gaat.....ik kan mij niet ontrekken van de gedachte dat een groot deel van die reënactors er een rare gedachtegoed op nahouden.
spullen verzamelen is 1 ding...maar een SS er gaan vergelijken met een vietnamveteraan???....nee sommigen laten hun ware aard wel zien zo.
Ik vind reënacten een leuk iets.....als het maar tot doel heeft om mensen te laten zien hoe het was in die tijd...en niet omdat je zelf stiekem een ssertje wilt zijn.
Precies!
Naast dat veel menschen gewoon liever geen SS wil zien komt er daarbij nog kijken dat je de motieven van die reenactors vaak niet helemaal vertrouwd.
Dat iemand Duitsch reenact is iets waar we aan wennen en wat op sommige evenementen onder bepaalde omstandigheden toegestaan is.
Maar om dan gelijk zo nodig een elite eenheid te willen reenacten... veel reenactors vragen zich af waarom iemand dat zo graag wil en geloven niet altijd de motieven die SS reenactors geven.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Marc 82 Recon
Lid

Bericht door Marc 82 Recon »

kheb die mensen van Terzake is een mailtje gestuurd waar ik mijn mening gaf over hun uitzending is zien wat ze antwoorden
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
earlymb
Moderator
Moderator
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Bericht door earlymb »

Dat ze die veteraan gebruiken als "authenticiteitsagent" vind ik wel te begrijpen; tenslotte heeft hij het echte spul gedragen en de echte opleiding gekregen. Het is wel raar dat hij daar in uniform rondloopt; dan gaat het toch meer om de politieke achtergrond dan "om het bedanken van de veteranen voor hun offers". Ik vind het wel jammer dat dat programma een niet wat beter uitgebalanceerde reportage heeft gemaakt en wat meer geallieerd heeft laten zien, ipv. eigenlijk alleen maar het "schokkende" gedeelte.

Voor wie iets gemist heeft: het wordt tot 0700 uur herhaald. :wink:

Grtn

David
jacob
Lid

Bericht door jacob »

Precies!
Naast dat veel menschen gewoon liever geen SS wil zien komt er daarbij nog kijken dat je de motieven van die reenactors vaak niet helemaal vertrouwd.
Dat iemand Duitsch reenact is iets waar we aan wennen en wat op sommige evenementen onder bepaalde omstandigheden toegestaan is.
Maar om dan gelijk zo nodig een elite eenheid te willen reenacten... veel reenactors vragen zich af waarom iemand dat zo graag wil en geloven niet altijd de motieven die SS reenactors geven.
We zijn het wel eens geloof ik.....ik wil de reënactors hier niet voor de kop stoten hoor...maar iemand die dolgraag een SSer wil reenacten?..
marloes
Lid

Bericht door marloes »

Nu nog een keer gekeken, het was weer lollig.
Om te beginnen hebben de filmmakers hun research niet gedaan of de Belgische vertalers een foutje gemaakt.
Om te beginnen roepen ze dat dit soort dingen in Europa ondenkbaar zijn.... niet dus.

Belangrijk is natuurlijk wel dat dit een prive evenement is en niet een voor publiek, er zijn in amerika veel meer prive evenementen dan hier.
En wat we er ook van vinden...bij een prive veldslag mag alles, hoe onauthentiek dan ook.
Het is dan ook niets meer dan een groepje jongentjes die oorlogje spelen.
Ook zijn het verschillemde groepen, dus de jongens die super authentiek zijn staan hier naast de Farbs (neppers).

Een probleem dat we blijven houden is dat America nu eenmaal nooit bezet is en WO2 voor hen een ver van mijn bed show was en is.
Voor ons is het vaak toch dichterbijer en persoonlijker.
Voor hen zijn de Moffen gewone soldaten en de SS gewone elite soldaten, net als hun commandos en zoo.
Voor ons ligt dat meestal iets anders, niet altijd rationeel maar dat is niet belangrijk.

Daarnaast hadden ze het in de docu over dat ze een nep panzervoertuig hadden omdat na 9-11 licencies en verzekering het erg duur maakt om met een echte even op pad te gaan.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
marloes
Lid

Bericht door marloes »

Marc 82 Recon schreef:kheb die mensen van Terzake is een mailtje gestuurd waar ik mijn mening gaf over hun uitzending is zien wat ze antwoorden
Wat schreef je dan?
Marc 82 Recon
Lid

paar opmerkingen over hun reportage en dat ze is wat beter hun werk hadden mogen doen in hun research afdeling
Private Burges, Marc J
19900519
jacob
Lid

Bericht door jacob »

ach ik begrijp ook wel wrom meestal amerikanen zoiets doen..zoals Marloes al zegt........ver van hun bed show......en wonen in Amerika ookniet de meeste holocaust ontkenners?
Marc 82 Recon
Lid

en ook dat het in europa gebeurd deze hobby en is een paar evenementen genoemd die zeker de moeite waard zijn om is te zien waar het nu echt om gaat buiten het soldaatje spelen zoals ze daar zeggen
Private Burges, Marc J
19900519
marloes
Lid

Bericht door marloes »

earlymb schreef:Dat ze die veteraan gebruiken als "authenticiteitsagent" vind ik wel te begrijpen; tenslotte heeft hij het echte spul gedragen en de echte opleiding gekregen. Het is wel raar dat hij daar in uniform rondloopt; dan gaat het toch meer om de politieke achtergrond dan "om het bedanken van de veteranen voor hun offers". Ik vind het wel jammer dat dat programma een niet wat beter uitgebalanceerde reportage heeft gemaakt en wat meer geallieerd heeft laten zien, ipv. eigenlijk alleen maar het "schokkende" gedeelte.

Voor wie iets gemist heeft: het wordt tot 0700 uur herhaald. :wink:

Grtn

David
Inderdaad, met een veteraan praten en om advies vragen begrijp ik.
Maar dat die man na al die jaren nog in zon uniform rond wil lopen...
Hoe dan ook, een held zou ik hem zeker niet noemen en die gasten daar beschouwden hem als een soort heiligman.

Dat de documentairemakers vooral aandacht schonken aan de moffen is jammer maar begrijpelijk.
Volgens mij waren de documentairemakers zelf Duitsch en daarnaast is dat gewoon interessanter.
Kijk maar naar wat voor discussies wij hier voeren, kijkers thuis zullen de moffen ook interessanter vinden dan de yanks.
Dan komen er namelijk nog allerlei andere discussies om de hoek kijken.
marloes
Lid

Bericht door marloes »

Marc 82 Recon schreef:paar opmerkingen over hun reportage en dat ze is wat beter hun werk hadden mogen doen in hun research afdeling
Ja precies, 1 minuut google en je vind zat reenactors in Europa, inclusief SSers.
Maar ja misschien wilde ze graag een reisje naar america?
jacob
Lid

Bericht door jacob »

bijna leek het propaganda voor de "zielige" SSers die in eigen land geen respect krijgen
Marc 82 Recon
Lid

tjah en de grote evenementen hier in de buurt he?
nu komend in september:

3 4 5 sep: Hell on Wheels Liberation Convoy
3 4 5 sep: Bevrijdingsfeesten Genk
4 sep: Bevrijdingsfeesten Tienen
5 sep: Bevrijdingsfeesten Hasselt

(waar het convoy door trekt) 90% authentieke uniformen/repro uniformen (sommige bestuurders in gepast groen)

17/19 sep: Herdenkingsfeesten "Market Garden" in Eindhoven, Nijmegen, Arnhem

25-26 sep: Multiperiod Archeon
Private Burges, Marc J
19900519
marloes
Lid

Bericht door marloes »

jacob schreef:ach ik begrijp ook wel wrom meestal amerikanen zoiets doen..zoals Marloes al zegt........ver van hun bed show......en wonen in Amerika ookniet de meeste holocaust ontkenners?
Ik weet niet of daar cijfers over bestaan maar het is volgens mij wel zeker dat ze er daar gemiddeld veel minder van af weten dan wij hier.
Hoe dan ook, voor ons is deze Geschiedenis ook emotioneel geladen, dat hebben zij meestal niet.
Kijk maar naar die ene yank die geen mof wilde reenacten, waarom niet?
Omdat zijn ma hem verteld had over de moffen in Nederland toen zij daar woonde tijdens de oorlog.

Ik heb net weer wat mensen gesproken die de oorlog meegemaakt hebben en de volgende keer dat ik een duitsche reenactor zie zal ik weer even moeten wennen.
Daarom werkt onze groep maar samen met 1 Duitsche reenactment groep hier in Nederland, een die we heel goed kennen en waarvan we de motieven kennen en begrijpen en niet bang hoeven te zijn dat ze een beetje eng zijn.

Ik denk dat je als Duitsch reenactor nog meer anti-nazi moet zijn dan een partisaan reenactor.
marloes
Lid

Bericht door marloes »

Marc 82 Recon schreef:en ook dat het in europa gebeurd deze hobby en is een paar evenementen genoemd die zeker de moeite waard zijn om is te zien waar het nu echt om gaat buiten het soldaatje spelen zoals ze daar zeggen
Precies er komen een paar mooie an.
Volgende maand bijna ieder weekend wel een evenement, Genk, Arnhem, Overloon, LPLG
Plaats reactie