Nieuwe film: Fury

Films, series en documentaires over WOII
Plaats reactie
Gebruikersavatar
joeri681
Lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:57
Locatie: Breda
Contacteer:

Nieuwe film: Fury

Bericht door joeri681 »

In November komt de nieuwe oorlogsfilm Fury uit.

'Fury' volgt de door de wol geverfde Wardaddy aan het einde van de Tweede Wereldoorlog. Hij heeft de leiding over een vijfkoppige tank-crew die een levensgevaarlijke missie in vijandelijk gebied dient uit te voeren. Ze zijn in elk opzicht in de minderheid, maar Wardaddy en zijn mannen doen er alles aan om de kern van Nazi Duitsland binnen te dringen.

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=-OGvZoIrXpg
jeetee
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12:20
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Nieuwe film: Fury

Bericht door jeetee »

Afgelopen donderdag gezien in de bioscoop.
Op de laatste scene na eens geen Hollywood oorlogsfilm. De verschillende kanten van de oorlog worden belicht. De "relatie" die de tankbemanning heeft en de keiharde realiteit. Hier en daar wellicht wat over de top maar zeer zeker de moeite waard!
Gaat niet, bestaat niet!
_Arthur

Re: Nieuwe film: Fury

Bericht door _Arthur »

joeri681 schreef:In November komt de nieuwe oorlogsfilm Fury uit.
Sinds vorige week donderdag draait ie in de Nederlandse bioscopen.
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Nieuwe film: Fury

Bericht door sobel »

Een sterke film! Geen stukje oorlogssmerigheid blijft je bespaard. Gruweldaden van beide kanten komen voor in de film, met emotionele onderbouwing. Mooi gefilmd en ook veel aandacht besteed aan de tanks, de kostuums en het decor. Ik vind dat iedere acteur goed tot zijn recht komt in de rol. Een film die ik zeker nog een keer in de bios ga bekijken!
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Iwan
Lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 18 feb 2013, 20:34

Re: Nieuwe film: Fury

Bericht door Iwan »

Daar sluit ik me bij aan, alleen vind ik de eind scene heeft een hoog "Rambo" gehalte hebben...
jeetee
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12:20
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Nieuwe film: Fury

Bericht door jeetee »

Ja, dat klopt wel! Ook het stukje met de zaklamp...tja, wie zal het zeggen...
Gaat niet, bestaat niet!
Gebruikersavatar
Timster
Lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 19 mar 2013, 18:19

Re: Nieuwe film: Fury

Bericht door Timster »

Idd het begin heel sterk ,maar daarna gaat het helemaal over de top. 4 man in een kapotte tank die bijna een heel bataljon SS ers tegen houdt. Kom op zeg. En die Duitsers maar op die tank blijven afrennen. Jammer
Gebruikersavatar
Iwan
Lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 18 feb 2013, 20:34

Re: Nieuwe film: Fury

Bericht door Iwan »

T is en blijft wel film heh, dus moet deze antrekkelijk gemaakt worden voor het grote publiek... Ik denk dat je in zo`n geval je detail en verzamelwoede ff los moet laten en eens een keer niet op details moet letten en gewoon lekker film kijken, want hoeveel procent van de Hollywood producties staat niet strak van de fouten???
Gebruikersavatar
Timster
Lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 19 mar 2013, 18:19

Re: Nieuwe film: Fury

Bericht door Timster »

Het gaat niet om details of om verzamelwoede. Grafisch ziet de film er werkelijk fantastisch uit en tevens is het geluid briljant. Het gaat er om dat denk ik zelf niet oorlogkenners het vrij onrealistisch vinden dat 300 SS ers op een tank blijven afrennen en neergemaaid worden. Gerardus Mooyman misschien bekend? Schakelde 13 tanks uit in 1 nacht. Maar goed ieder zo zijn mening. :)
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Nieuwe film: Fury

Bericht door sobel »

Mwa, ik vind dat nog niet eens zo'n ramp, het had echt Hollywood geweest als de film anders had geëindigd als dat het nu deed (om spoileren even te voorkomen ;)).
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
kevinf
Lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 nov 2013, 19:40

Re: Nieuwe film: Fury

Bericht door kevinf »

hij valt nog mee vind ik en zo brengen ze wo2 ook nog eens een beetje onder de loep , want wo1 telt in Belgie volop en spijtig genoeg buiten een aantal initiatieven wo2 niet .
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Nieuwe film: Fury

Bericht door jurgen »

Ik moet zeggen dat ik onder de indruk was. De film belicht veel aspecten van de (laatste weken van de) oorlog die normaal nooit naar voren komen. Zeker in zulke grote Amerikaanse producties niet. Kindsoldaten, het ophangen van burgers, bombardementen, soldaten die doorgedraaid zijn en wreedheden als normaal ervaren (maar tegelijk soms ook beseffen dat ze totaal verknipt zijn geworden). Net die zaken maken deze film zo sterk.

Moest de laatste gevechtsscène minder lang uitgesponnen zijn en iets realistischer in beeld gebracht zijn, had ik de film zonder twijfel een 9 gegeven. Het is net hier dat de film op een cliché afdrijft SPOILER: De crew had zeker eerst een verrassingseffect kunnen creëren zoals het nu deed, maar zodra de Duitsers zich reorganiseren had de tank snel uitgeschakeld geweest. Als je dan een personage liet overleven had dit best niét de hoofdpersoon geweest. DAt had het wat mij betreft interessanter gemaakt en de kijker nog even een klap in zijn gezicht gegeven.

Tenslotte wil ik nog even de scène in het appartement opmerken. Sommigen lijken deze langdradig te vinden en niet in de film passen. Daar ben ik het volstrekt niet mee eens. Ik zou het zelfs de beste scène uit de film durven noemen.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Nieuwe film: Fury

Bericht door racefiets »

Zaterdag ook wezen kijken en om eerlijk te zijn heb ik me niet echt gestoord aan het laatste gevecht. De film is met veel oog voor detail gemaakt en als wapen en munitie verzamelaar heb ik me een keertje eens niet lopen ergeren aan het gebruikte maeriaal. Was zelfs onder de indruk van bijvoorbeeld de details op de tankgranaten. Zelfs de hogere vuursnelheid van de MG42's was duudelijk te zien en te horen. Het enige wat me wel verbaasde was de keuze voor groene lichtspoor van Duitse zijde.
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2345
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Nieuwe film: Fury

Bericht door CollectorWo2 »

Vond de film wel mooi maar sommige dingen waren gewoon weg onrealistisch :)
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Nieuwe film: Fury

Bericht door Jim »

Ik heb gisteren de film gezien. gewoonlijk ben ik niet zo van de oude films /topics koeien uit de sloot halen. mar nu moest ik dat toch even doen.
Verschillende hebben aangegeven dat de vooral de laatste scene onrealistisch vinden / niet overtuigd zijn dat zoiets in een oorlog zou plaats vinden.

Er schoten bij mij echter wel wat vage voorbeelden in mijn gedachten. De Duitsers hebben tijdens wo2 vaak genoeg geallieerde opmarsen opgehouden door een team achter te laten op een strategisch punt. Ook verhalen in Italie herinner ik mij me waar een 88 geschut panzer wagen of tank al dan niet langdurig een weg blokkeerde zodat de rest kon terug trekken.

Tijdens het begin van Market-Garden van de opmars van XXX-corps naar Valkenswaard stopte de opmars. men had op een kruispunt een Duitse tank zien staan. Uiteindelijk bleek deze verlaten te zijn. Ik heb informatie of een tank daadwerkelijk iets heeft gedaan tijdens de oorlog.

De naam Wardaddy blijkt niet verzonnen te zijn.
Dit was de bestaande bijnaam van een Amerikaanse tank aas. Lafayette G. Pool
https://en.wikipedia.org/wiki/Lafayette_G._Pool

Ik heb na een tijdje gespeelt te hebben met google 3 vergelijkbare gevallen gevonden.

Russische tank:
Oostfront 23 Juni 1941:

Een enkele (Russische ) KV-2 op een kruispunt in Raseina slaagde erin elementen van de 6de Panzer Divisie af te snijden die bruggehoofden hadden gevestigd bij (rivier) Dubysa. Het stopte de divisie’s aanval voor 1 volle dag, terwijl ze werden aangevallen met verschillende anti-tank wapens tot ze alle munitie hadden verbruikt.
https://www.warhistoryonline.com/war-ar ... ruppe.html

Lijkt mij een 1 op 1 scenario met die van Fury!

Een Duitse tank:
Ardennen offensief december 1944:
(Een aantal tanks en panzer jagers zijn zonder infantrie de Amerikaanse linies ingereden)
Een tank was getroffen in de tracks door een bazooka raket en kon niet verder. . Lt. Melesnick en andere bazooka teams beschoten het om het uit te schakelen, maar de bepanzering weerstond 4 raketten. De tank was een irritatie, omdat het voorduurend bleef schieten met zijn machinegeweren en kanon, op de GI’s in hun schuttersputten .
Melesnick raakte in zijn ben gewond door machinegeweer vuur . Dus Cpl Charles Roberts van Company D en Sgt Otis Bone van Company B werkten samen om hem te neutraliseren. Ze vulden een Jerrycan met benzine , afgetapt van een verlaten Amerikaanse halftrack, en benaderden de tank vanuit een blinde hoek, overgoten het met benzine en staken het aan met een granaat.
http://www.militaryhistoryonline.com/ww ... roads.aspx

Volgende voldoet niet helemaal aan het Fury type verhaal:

Britse tank
Wo1 1917
Een Britse tank komt alleen vast te zitten bij de duitse linies voor 72 uur. Daarna slaagt de bemanning erin te ontsnappen en terug te keren naar eigen linies. Na eerst aangevallen te zijn door Duitsers. En ook nog beschoten zijn door eigen artillerie die wil voorkomen dat de tank in Duitse handen valt.
http://www.dailymail.co.uk/news/article ... -side.html

Kortom de waarheid is soms net zo fantastisch als de film.

Ook de aanval op de Duitse Tiger wordt als niet realistisch beoordeeld. Dit is echter standaard tactiek voor een aanval met Shermans bewapend met 75mm geschut.

Ik denk dat deze opmerkingen wel gelogenstraft zijn.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Plaats reactie