Crowdfunding - afstudeerfilm 'Hangman'

Films, series en documentaires over WOII
Plaats reactie
Hangmanthefilm
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 feb 2015, 15:08

Crowdfunding - afstudeerfilm 'Hangman'

Bericht door Hangmanthefilm »

Goededag!
Schermafbeelding 2015-02-17 om 20.29.08.png
Wij zijn studenten aan de Hogeschool voor de Kunsten en zijn momenteel bezig met een korte film over een jongeman, John, die boordschutter is bij de Royal Airforce. Wanneer John's vliegtuig door een vijandelijk jachtvliegtuig wordt aangevallen raakt hij in paniek en springt hij met zijn parachute uit het vliegtuig, zijn mede bemanningsleden aan hun lot overlatend. Tijdens zijn sprong wordt hij geconfronteerd met een groter probleem: zijn parachute raakt verstrikt in een boomtop. Naast dat hij te hoog in de boom zit om veilig de grond te kunnen bereiken, bevindt John zich ook nog eens in vijandelijk gebied, in een uitgestrekt bos dat stikt van de Duitsers. Overmand door schuldgevoel en verbolgen door zijn laffe daad, kan John niet anders dan wachten op een wonder.

Het wordt geen heldendaad film, en ook geen film over goed en kwaad. Maar met deze film willen we graag focussen op de angsten van een jongeman. Deze film speelt zich af in de tweede wereldoorlog maar gaat over de belevenis van oorlog; nu en vroeger. Want als de herinnering niet meer vers is, hoe erg klopt de belevenis dan nog? Wanneer gaat een onderwerp van een levendige herinnering naar geschiedenis boeken. In hoeverre zijn de levens uit die tijd vergelijkbaar met het heden? In deze film proberen we met hedendaagse visuele stijlen de herinneringen van de oorlog in een eigen vorm en interpretatie te gieten terwijl we ons trouw houden aan de historische feiten.

We pakken dit vrij groots aan, een crew van 17 leden, acteurs, hoogwerkers, regenmachines, catering voor de draaidagen en heel veel meer. Maar uiteindelijk hebben we donaties nodig om deze film te kunnen bekostigen als studenten van de Hogeschool voor de Kunsten. We zijn al op de goede weg, maar we zijn er nog lang niet! In ruil voor de donaties hebben we een aantal interessante en leuke beloningen! (Bijvoorbeeld: een figurantenrol, een prop uit de film, première kaartjes, link van de Making of-video, producent assistent voor een dag en meer)

Als u interesse heeft of gewoon meer wilt weten over de film, of de teaser wilt kijken, ga dan zeker naar de link hieronder:
http://www.cinecrowd.nl/hangman

Of like ons op Facebook!
https://www.facebook.com/hangmanthemovie

We hopen op steun van u, of in ieder geval een enthousiast berichtje hieronder!
Omslagfoto.jpg
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Crowdfunding - afstudeerfilm 'Hangman'

Bericht door Jim »

Lijkt me goed om eens een dergelijke film te zien.
In het verleden heb ik eens een BBC film gezien met Christopher Plummer Night and Day meen ik. Waarin hij een overlevende piloot en een andere acteur zijn voormalige navigator speelde. Door de zoon of kleinzoon van een andere bemanningslid kijken ze terug . En dan herinneren ze zich de grote angsten die ze meemaakten voor en tijdens de vluchten. En de schuldgevoelens als enige overlevenden te zijn. (Blijkt uit cijfers dat na de oorlog vooral veel leden van Bomber Command grote moeilijkheden hadden om zich aan het burgerleven aan te passen.)

Het was niet ongewoon dat een of meerdere bemanningsleden al dan niet in paniek of in opdracht voorbarig het toestel verliet.

Ik zag het voorstukje en een paar puntjes van kritiek op de uniformering.
Hoewel de RAF ook de gewone ammo boots gebruikte en enkelstukken zoals op het plaatje werd dit toch niet gedragen door bemanningsleden.
De koppel (was wel een fractie van een seconde) maar gaatjes koppels werden niet gebruikt door bemanningsleden. Die gaatjes waren pas in de 44 pattern uitrusting voorzien en die werden niet door RAF bemanningen gedragen.
De wing voor boordschutter (als die in het stukje bedoelt werd) klopt niet het is een pilot wing Een boordschutter droeg een AG (Air Gunner) wing.
(Motto voormalige Air Gunner association; We did not aim to please)


Ik heb zelf een kleine collectie RAF materiaal. Ik ben bereid die onder voorwaarden beschikbaar te stellen. Mogelijk interessant: RAF jasjes en broeken, zwemvest, (na-oorlogse ) observer (bommenwerper bemanning) parachute harnass, parachute orgineel wo2, RAF koppel.
Als hij in een boom hangt kan hij zelfs zonder laarzen hangen. Vaak genoeg raakten ze een of allebei hun laarzen kwijt tijdens de sprong.
ANTA Militaria BV (Ik heb geen aandelen :lol: ) Die heeft mogelijk goede uitrusting te huur?

Probeer ook eens op hrt Tommy talk forum daar zitten meerdere RAF verzamelaars. Al was het maar voor nuttige info.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Hangmanthefilm
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 feb 2015, 15:08

Re: Crowdfunding - afstudeerfilm 'Hangman'

Bericht door Hangmanthefilm »

Beste Jim,
Ik ben Steve de regisseur van de film!
Allereerst wil ik je bedanken voor je uitgebreide reactie _/-\o_
Weet U of de film toevallig Night Flight uit 2002 was?
http://youtu.be/GaaN1pnSoew

Het idee is eigenlijk begonnen bij m'n buurman.
Eind 1944/ begin 1945 is hij via het bevrijde zuiden naar Engeland gevlucht en is daar getraind door de RAF om op een B-25 vliegen. (meen ik; hij heeft later voor de KNIL op B-25 gevlogen). Alleen voordat z'n training was afgerond was de oorlog voorbij.
Met dit gegeven ben ik een beetje gaan spelen en ik merkte al snel dat ik een film wou maken over een jonge RAF boordschutter en dat de film geen helden film moest worden, maar over iemand moest gaan die menselijke reacties vertoonde, dat al z'n acties wel moedig moesten aanvoelen zonder dat je hem meteen als oorlogsheld kon zien of dat hij een persoon was die buitengewone acties onder nam of getuige hiervan was. Ik hoop dat ik dat met deze film kan laten zien.

Ik snap de puntjes van kritiek qua uniformering zeker!
Het probleem was dat we bij bedrijf A. een uniform hadden gereserveerd; dat we deze door omstandigheden niet konden ophalen/meenemen. We toen naar bedrijf B. zijn gereden en daar hebben we toen met wat er nog lag een uniform proberen samen te stellen. Het is een beetje in het midden of we voor de draaidagen het uniform compleet krijgen.
Ik ga me even aanmelden op Tommy Talk, en ik stuur U graag even een bericht. (Ik moet even uitzoeken hoe)

Hartelijk bedankt en vriendelijke groeten,

Steve Gijrath
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Crowdfunding - afstudeerfilm 'Hangman'

Bericht door Jim »

Inderdaad Night Flight!

Bedankt voor de link wilde deze graag nog eens zien.

Ik stuur een Persoonlijk bericht voor mijn contact details.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
HMS Renown
Lid
Berichten: 627
Lid geworden op: 25 jun 2006, 21:07

Re: Crowdfunding - afstudeerfilm 'Hangman'

Bericht door HMS Renown »

Misschien is het voor jullie research interessant om eens te graven in het leven van John Steele? Hij nam deel aan de luchtlandoperaties in 1944 met D-Day. Met zijn parachute bleef hij echter aan de kerktoren van Sainte-Mère-Eglise. Verschillende uren bracht hij daar door, en natuurlijk liet dat verschillende indrukken op hem na.

http://en.wikipedia.org/wiki/John_Steel ... trooper%29

Veel succes er mee, mooi initiatief!
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4837
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 62 keer

Re: Crowdfunding - afstudeerfilm 'Hangman'

Bericht door patrickh »

Veel succes!!!
Plaats reactie