Nieuwe film: 1944 Battle of Tannenberg Line

Films, series en documentaires over WOII
Plaats reactie
marcusb
Lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 19 dec 2011, 14:51

Nieuwe film: 1944 Battle of Tannenberg Line

Bericht door marcusb »

Nieuwe film (Estland): 1944 Battle of Tannenberg Line

Afbeelding

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=zIqt9y4bhoU
Gebruikersavatar
Youritje8
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 03 mar 2011, 19:43

Re: Nieuwe film: 1944 Battle of Tannenberg Line

Bericht door Youritje8 »

Wordt deze film ook internationaal vrijgegeven?
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4872
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Nieuwe film: 1944 Battle of Tannenberg Line

Bericht door asjemenou »

De trailer ziet er inderdaad fraai uit. Zelf vermoed ik dat er een politiek tintje aan deze film zit. In de trailer van deze film zie ik soldaten van de 20. Waffen-Grenadier-Division der SS (Estnische Nr. 1) voorbij komen. Deze Esten in Duitse dienst worden heden ten dage in eigen land als vrijheidsstrijders gezien. Vanwege de taal is het mij niet helemaal duidelijk waar het verhaal precies over gaat maar ik vermoed dat de Russen (lees Sovjets) de "bad guys" in deze film zullen zijn.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Nieuwe film: 1944 Battle of Tannenberg Line

Bericht door Jim »

Ik heb de film gezien. Helaas zonder enige begrijpbare ondertiteling. Maar de strekking was eigenlijk vrij duidelijk (denk ik). Voor degene die de film zonder voorkennis willen zien . Raad ik aan een ander topic te kiezen of te wel SPOILER ALERT!!!

Het begint bij een groep Estlandse vrijwilligers. Na een tijd wordt duidelijk dat ze geen echte nazi ideologie hebben of aanhangen. Als een of ander Estlandse hoge burger op bezoek komt die de Hitlergroet brengt reageren ze nogal lauw en lacherig. Helemaal als ze als "cadeau" een gesigneerd foto'tje van de Fuhrer krijgen. Na een aantal Russiche aanvallen te hebben afgeslagen, waarbij ook een Nederlandse vrijwilliger bevel voert over een antitank kanon, trekken ze zich terug. Ze rijden in en vrachtwagen te midden van vluchtende burgers. Aangevallen door 2 Sowjet jachtbommenwerpers red een van hen (Karl) een klein blond meisje.
Ze staan hun vervoer af aan de burgers en gaan te voet verder. Op een gegeven moment leggen ze een stelling hinderlaag aan bij een weg. Dit in een golvend landschap. Dan zien ze Russchische tanks met manschappen en vrachtwagen hun kant op komen. Ze gaan het gevecht aan. Een twee - drietal van hen sneuveld. Hun commandant schreeuwd naar de anderen bevelen als hun linie zo'n beetje wordt doorgebroken. Karl bedient een machinegeweer en trekt terug als een tank te dichtbij kom. Achter die tank loopt een Rus die plots oog in oog met Karl komt en de Rus schiet als eerste. Maar blijft min of meer verschrikt staan. De Russische commandant roept iets naar de anderen. Waarop het schieten vrijwel ophoud. Dan beseffen beide zijden dat ze beiden Esten zijn! De "Russische" Est staart verbaasd naar zijn "Duitse" tegenstander en staat dan langzaam op. Dan staan alle "Duitse" Esten op en beide zijden staren elkaar aan. Dan loopt de Duitse zijde langzaam weg.
Dan gaat het verhaal bij de "Russische" Esten verder. De soldaat die Karl heeft doodgeschoten heet Youri. Hij haalt een brief met adres uit de zakken van Karl nadat hij het mouwembleem heeft gezien. De hogere Commandant van de Esten komt in een stafwagen aanrijden. Na het verhaal te hebben gehoord blaft hij iets over fascisten. Duidelijk is dat hij een hardliner is. Als de doden zijn begraven gaan ze verder. Youri arriveerd op een gegeven moment in de stad bij het adres waar de brief van Karl
aan gericht is. Daar opent een jonge vrouw de deur. De brief wordt overhandigd en het slechte nieuws gebracht. Youri blijft rondhangen en het lijkt romantisch te worden ( He neeeeee toch!!) Maar Youri moet verder en blijkt een sergeant rang te hebben. De hoge commandant blijkt nogal gevreesd te zijn. Youri krijgt op een gegeven moment 3 vervangers in zijn onderkomen. Als hij ze op de plaats rust zet nemen ze de Duitse rust houding aan! (Linker voet enigszins schuin naar voren) Pijnlijk bewust van hun fout halen ze langzaam hun voet naar binnen. Youri ziet dit en geeft een rustig commentaar. (Je ziet ze zweten) Dan valt een andere soldaat binnen met een pan met hapjes en de spanning is weg. De opmars er zijn onderweg gevechten waar ze verliezen lijden. Op een gegeven moment lopen ze door een bos waar ze een aantal ongewapende jeugdigen in Duits uniform gevangen nemen. het blijken Estse tieners te zijn als FLAK bemanning hebben gediend. Hun hardliner commandant is ook aanwezig en beveelt Youri ze dood te schieten. Youri aarzelt en krijgt weer het bevel. Hij reageert niet en de commandant schiet Youri dood. De anderen richten hun wapen op de commandant die rondkijkt en ieder met naam aanspreekt en iets verteld waardoor ze langzaam hun wapen laten zakken. Dan klinkt een schot en de sniper van het peleton heeft de commandant doodgeschoten. Later brengt de sniper een brief naar de vrouw van Karl / (Youri?) Als deze opent is nog een andere oudere vrouw aanwezig en blijkt het blonde meisje die Karl heeft gered ook in het appartementje aanwezig te zijn. Einde.

Het film heeft meer diepgang als ik dacht en als ik de taal had begrepen waarschijnlijk nog meer had gezien. Een beetje Noord-Zuid Amerikaanse burgeroorlog achtig.
Hij is genomineerd voor een of ander Filmfestival in 2016 dus wie weet valt hij eens met een begrijpelijke ondertiteling te zien.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
marcusb
Lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 19 dec 2011, 14:51

Re: Nieuwe film: 1944 Battle of Tannenberg Line

Bericht door marcusb »

De film is onder meerdere titels te vinden/uitgebracht. Op o.a. de Duitse site van Amazon is de film te verkrijgen met o.a ondertiteling in het Duits en Engels.
Zoeken op Brueder Feinde of Brüder/Feinde. Ook op de titel 1944 kan je wat vinden alleen wordt dat al wat lastiger ;-)
Er zijn ook wel wat online streams te vinden met Duitse ondertiteling.

Afbeelding
Plaats reactie