miasto 44

Films, series en documentaires over WOII
Plaats reactie
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

miasto 44

Bericht door jurgen »

Vreemd dat hier nog helemaal niets over geschreven is op het forum.
Toen ik vorige zomer in Polen was, had ik hier al grote affiches van zien hangen, en toevallig twee weken geleden zag ik dat deze op zdf ging worden uitgezonden. Nu kwam ik er pas vandaag toe om deze te bekijken en ik moet toegeven dat ik erg onder de indruk ben.

Los van het feit dat het vanuit Pools zicht is, wat ook eens verfrissend is, gaat het thema over de opstand van Warschau. Eén van de meest gruwelijke en niets-ontziende hoofdstukken uit de Tweede Wereldoorlog. Deze is bijzonder indrukwekkend in beeld gebracht met special effects die me verrasten. Die ik zelfs in Hollywoodfilms zo nog niet gezien heb. Ook opmerkelijk is het af en toe inmixen van slow-motions die in enige gevallen wat matrix-achtig aandoen en het in 4 of 5 gevallen gebruik maken van muziek die je absoluut niet zou associëren met een no-nonsense oorlogsfilm. Het gevaar is zeer reëel dat dit de film schade zou toebrengen en je even uit het verhaal haalt, maar vreemd genoeg is dat niet het geval. Het werkt als een soort extra laag van de psychologie die de personages op die specifieke momenten doormaken.

Echt een aanrader moet ik zeggen. Zijn er nog mensen die deze gezien hebben?
Gebruikersavatar
Timster
Lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 19 mar 2013, 18:19

Re: miasto 44

Bericht door Timster »

Ik heb hem een aantal weken geleden ook gezien. De special effects zijn echt verbluffend. Het is een keiharde film die de wreedheden van die tijd knap in beeld brengt. Zoals jij ook al aangaf vond ik de vreemde momenten met muziek en slowmotion wel storend. Het leidde mij erg af van het verhaal en deed onzinnig aan. Volgens mij is het ook echt iets Pools om dit door een film heen te verwerken. Voor mij sloeg het echter helemaal nergens op. Verder erge knappe film die je gezien moet hebben.
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: miasto 44

Bericht door jurgen »

Hoe en waar heb je hem dan gezien? Met Engelse ondertitels vermoed ik?

Ik heb verschillende recensies gelezen en er zijn inderdaad redelijk wat mensen die zich daaraan storen. Vooral de bewuste seksscène die met een opmerkelijke beeld/muziek combinatie wordt weergegeven stootte bij de meesten op onbegrip en haalde hen naar eigen zeggen uit de film. Dat kan ik wel wat onderschrijven, maar niet in die mate dat het echt afbreuk deed.
De andere muziekmomenten vond ik ook niet storend. Het is gewoon een andere manier van filmmaken die we hier niet gewoon zijn denk ik.

Voor de rest niemand die de film gezien heeft?
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: miasto 44

Bericht door Jim »

jurgen schreef:Vreemd dat hier nog helemaal niets over geschreven is op het forum.
Wel degelijk iets over geschreven. Heeft ook de titel Warsaw 44 en City 44 Was eenmalig te zien in Tilburg. Helaas snel uitverkocht. :(

viewtopic.php?f=38&t=37573

Slow motion in een actie scene is een heel "oude" manier van actie scene verfilmen. Voor het eerst toegepast door Sam Peckinpah in de jaren 60. Daar zag je voor het eerst het bloed rond vliegen en de getroffen persoon in slow motion neerstorten. Er wordt gezegd dat dit is om aan te geven dat in een actie alles vertraagd lijkt te lopen. Maar uiteindelijk alles in een korte flits toch afgelopen is.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Melting
Lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 23 jan 2004, 00:31

Re: miasto 44

Bericht door Melting »

Ik ben toen in Tilburg in de bioscoop geweest. Zat ik als 1 van de weinige Nederlanders tussen allemaal Polen. :P
Best een mooie film. Viel me zeker niet tegen.
De hoofdrolspeler zat ook bij ons in de zaal en gaf na de film nog een korte toespraak. :D
Plaats reactie