Histories (canvas) - Breendonk: het kamp van de waanzin

Films, series en documentaires over WOII

Moderator: Mr Mojo Risin

Peter M
Lid

Histories (canvas) - Breendonk: het kamp van de waanzin

Berichtdoor Peter M » 09 sep 2004, 21:59

Niemand deze avond (21u) gezien?

Mooie documentaire, echter enkele punten van kritiek:
- véél te algemeen (Rol van de Wehrmacht in het hele plaatje werd amper tot niet belicht, of ik moest erover gekeken hebben, wat goed mogelijk is, ik heb niet alles gezien)
- Het vermengen van juist-naoorlogs filmmateriaal met een hedendaagse documentaire was (in dit geval) niet zo'n geslaagde combinatie (ze hadden dat oud materiaal beter in zijn geheel laten zien, inclusief historische kritiek)
- Van het proces van Breendonk liet men alleen Weyss zien en zijn reactie op zijn vonnis, dat niet representatief was voor al de bewakers.

Thomas
Lid

Berichtdoor Thomas » 10 sep 2004, 01:10

Hallo Peter,

Vond het een interessante documentaire, weliswaar in zijn totaliteit beschouwd. R. Panis, die al decennia instaat voor foto-materiaal bij deze of gene documetaire, leverde weer schitterend werk. De foto's van SD-Sturmbannführer P. Schmitt mochten er zijn. Had ze nog niet eerder gezien. Jammer dat ik de hele uitzending niet op band heb opgenomen, was nochtans de bedoeling. Doch is alles wat op ,,Histories'' wordt uitgezonden feitelijk per definitie onwetenschappelijk. Ik zal nooit vergeten hoe dat mens van een presentatrice zich verontschuldigde voor het ,,extremisme'' van T. voor zijn documentaire werd uitgezonden. Vergelijk dat met de terrorist P. Carette die gezellig zat te keuvelen met Jan Leyers in ,,Nachtwacht''. Het is ongeloofelijk.

Inderdaad, de kennis van zowel de tv-makers als van de gevangenen over de interne structuur was zeer matig tot slecht. Men bleef spreken over ,,SS'ers'' terwijl de officieren duidelijk Sicherheitsdienst waren, met ondersteuning van regulier Wehrmacht-wachtpersoneel. Dat de WH hier bewaking uitoefende is wel opmerkelijk. Zoals je al opmerkte werd op dit punt amper aandacht gericht. Eén zin van een gevangene en dat was het. Ik ga hierover door in de voorlaatste alinea, maar in ,,de processen van Mechelen'', zoals vermeld in de uitzending, werd slechts één persoon ter dood veroordeeld (en gebracht) die met de SS te maken had, en dat was dan nog iemand van de Germaanse-SS.

De vermenging met ouder materiaal was feitelijk ongelukkig. Zo kwam het nóg meer neer op een soort pamflet, een gekleurde aanklacht daar het filmmateriaal in kwestie nog stevig doorspekt is van revanchisme. De commentaar gemaakt bij de opnames van het proces waren typisch voor de geest van die tijd. De huidige commentaar ("het belgisch gerecht doet zijn werk") was een flater van jewelste: zelfs het kleinste kind weet de repressie- en epicuratiemachine de meest onbetrouwbare rechtspraak opleverde uit de hele belgische geschiedenis. Typisch is het geval van Ernest Claes. Lange tijd zonder reden of grond opgepakt en in de cel geworpen. Toen hij voor de rechter werd voorgeleid deed deze laatste zijn ,,strafdossier" open en er zat alleen een blanco pagina in.

Je laatste opmerking is zeker terecht, er werd praktisch met geen woord over het proces van Breendonk in zijn totaliteit gesproken. De vraag naar het waarom hiervan is me niet ontgaan. Schmitt is de enige Duitse staatsburger die werd geëxecuteerd op bevel van de Belgische staat in België. Tevens was dit de laatste executie in de lange reeks ten gevolge van de repressie, dit in 1950. Daar Schmitt veelvuldig werd vermeld in de documentaire had dit toch moeten gezegd worden. Waarom zo weing over het proces zelf? Ik kan er slechts één reden voor bedenken: de Belgische staat heeft ook 2 Joden laten executeren. Ik vermoed dat men dit eerder heeft willen ontwijken of verzwijgen. Mij ontgaat tevens volledig waarom iemand zoals Weiss de dingen deed die hij deed te Breendonk. Weiss is niet de eerste de beste en ik was dan ook erg verbaasd zijn naam te horen in de documentaire.

Doch vond ik de algemene sfeer net iets te weinig wetenschappelijk, de aanwezigheid van de auteur van ,,En wat deed mijn eigen volk?'' kan ik slechts matig op prijs stellen. Dat Breendonk nog erger was dan Buchenwald betwijfel ik toch. De getuigen werden ook te weinig aan het woord gelaten en ik moet zeggen dat ik soms twijfelde aan wat ze zeiden, sommige dingen waren mijns inziens té gruwelijk of te onbegrijpelijk.

Simon
Lid
Contacteer:

Berichtdoor Simon » 10 sep 2004, 15:58

ik heb ook gekeken
echt mooie en intresante documantaire
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace

Peter M
Lid

Berichtdoor Peter M » 10 sep 2004, 16:40

Thomas schreef:Mij ontgaat tevens volledig waarom iemand zoals Weiss de dingen deed die hij deed te Breendonk. Weiss is niet de eerste de beste en ik was dan ook erg verbaasd zijn naam te horen in de documentaire.

De getuigenissen over Weiss lijken allemaal nogal gelijk te lopen, en ik ben geneigd te geloven wat men over hem zei. Echter, hij had waarschijnlijk zowiezo, zelfs als hij een minder wrede rol had gespeeld, één van de zwaarde straffen gekregen, wegens zijn familiale achtergrond.

Thomas
Lid

Berichtdoor Thomas » 11 sep 2004, 01:27

antwerpx schreef:De getuigenissen over Weiss lijken allemaal nogal gelijk te lopen, en ik ben geneigd te geloven wat men over hem zei. Echter, hij had waarschijnlijk zowiezo, zelfs als hij een minder wrede rol had gespeeld, één van de zwaarde straffen gekregen, wegens zijn familiale achtergrond.

Iemand zijn hoofd splijten met een spade is nu toch wel hét teken van misdadigheid. Als ik je zeg dat Fernand Weiss op 27.09.1940 afreisde met de allereerste Vlaamse vrijwilligers voor de Waffen-SS, versta je dan nog wat hij daar in Breendonk kwam zoeken? De discrepantie tussen menselijke handelingen en beslissingen is bijzonder frappant in dit geval, daarom dat ik veroordeeld ben om te twijfelen tot ik ergens beslissende informatie kan opdiepen.

gilles
Lid
Contacteer:

Berichtdoor gilles » 11 sep 2004, 10:36

Zeer interessante docu!maar die vlaamse-ss'ers éé, :x :x
Wedden dat je hier niet durft op klikken:

http://www.freewebs.com/gillesstaels

Terug naar “Films & Televisie”