Riphagen

Films, series en documentaires over WOII
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Melting
Lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 23 jan 2004, 00:31

Riphagen

Bericht door Melting »

Er draait momenteel een nieuwe film in de bioscoop met de titel Riphagen.

Samenvatting van deze op ware gebeurtenissen gebasseerde film:
De beruchte Amsterdamse crimineel Andries ‘Al Capone' Riphagen collaboreert tijdens de Tweede Wereldoorlog met de Duitsers. Riphagen wordt onmetelijk rijk met het opsporen, afpersen en verraden van Joodse onderduikers, en waant zich hierbij onaantastbaar. Maar als hij een belangrijke verzetsgroep verraadt, opent de jonge politieagent en verzetsstrijder Jan van Liempd de jacht op hem.

CAST
Jeroen van Koningsbrugge, Kay Greidanus, Lisa Zweerman, Sigrid ten Napel
Gebruikersavatar
Melting
Lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 23 jan 2004, 00:31

Re: Riphagen

Bericht door Melting »

Ik ga er morgen naar toe.
Ben benieuwd hoe deze is.

Hoor graag ook van anderen hoe ze de film vonden.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Riphagen

Bericht door asjemenou »

Zie hier de trailer; https://www.youtube.com/watch?v=xyUeBQf4dP8 .
Er bestaat ook nog een Wikipedialink over de man; https://nl.wikipedia.org/wiki/Dries_Riphagen .
De film heb ik inmiddels al gezien en is zeker de moeite waard om te gaan zien.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Melting
Lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 23 jan 2004, 00:31

Re: Riphagen

Bericht door Melting »

Gisteren er dus naartoe geweest.
Hele goede Nederlandstalige film. Een echte aanrader! :D
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Riphagen

Bericht door Charly1975 »

Ik volg de serie, en het is echt de moeite waard. Jeroen van Koningsbrugge speelt hem erg overtuigend.

Pas was Jeroen van Koningsbrugge met Jeroen Pauw op tv (iets met 5 jaar later, kan met de titel niet zo één twee drie herinneren) en daarin vertelde hij dat het idee voor de serie er eerder was dan het idee voor de film. In praktijk is eerst de film uitgekomen en daarna als serie (van drie delen) vermaakt.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Riphagen

Bericht door asjemenou »

De film als TV serie heb ik niet gevolgd. Ik heb 'm wel in de bioscoop gezien. Ik vond de film zeker de moeite waard om gezien te hebben.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Riphagen

Bericht door Charly1975 »

asjemenou schreef:De film als TV serie heb ik niet gevolgd. Ik heb 'm wel in de bioscoop gezien. Ik vond de film zeker de moeite waard om gezien te hebben.
Ik heb de film niet gezien, maar ik denk dat ze de film gewoon in drie delen hebben gedeeld. Maar dat moet iemand die beiden (m.u.v. deel 3 die nog niet uitgezonden is bij mijn weten) gezien heeft.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Timster
Lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 19 mar 2013, 18:19

Re: Riphagen

Bericht door Timster »

Film is in 3 delen geknipt idd. Sterke rol van Konningsbrugge hoor. Hij zet hem overtuigend neer. In de bioscoop is hij aardig geflopt terwijl hij toch goede recensies kreeg. Geloof dat er in die periode een aantal andere kaskrakers draaiden.
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Riphagen

Bericht door Charly1975 »

Timster schreef:Film is in 3 delen geknipt idd. Sterke rol van Konningsbrugge hoor. Hij zet hem overtuigend neer. In de bioscoop is hij aardig geflopt terwijl hij toch goede recensies kreeg. Geloof dat er in die periode een aantal andere kaskrakers draaiden.
Wellicht ook nog de reden dat Nederlanders over het algemeen niet echt graag geconfronteerd worden met het feit dat er tijdens de oorlog ook nog 'foute' Nederlanders waren. In iedere familie zat immers (na de oorlog) wel een 'verzetsheld' maar nooit een 'verrader' Overigens is dit niet het topic om over mijn aanname te discuseren, excuus! Het gaat over de film c.q. serie.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
vakman
Lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 jun 2016, 15:29

Re: Riphagen

Bericht door vakman »

Hier onder in 2 delen van een uur interview met Rob Riphagen de zoon van. Http://www.nporadio1.nl/cultuur-media/2 ... n-je-leven
Plaats reactie