Hacksaw Ridge (WO II)
-
- Lid
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 03 nov 2015, 17:32
Hacksaw Ridge (WO II)
Binnenkort in de bioscoop het waar gebeurde verhaal van soldaat Desmond Doss. Ik ga zeker heen.
klik hier
klik hier
-
- Lid
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 20 jul 2015, 10:48
Re: Hacksaw Ridge (WO II)
Ik ben ook zeker van plan om te gaan, ben ook erg benieuwd naar het Godsdienstige aspect van het verhaal!
- michiel01
- Lid
- Berichten: 3189
- Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
- Locatie: De parel van het zuiden
Re: Hacksaw Ridge (WO II)
ik zag gisteren de trailer op TV maar had de titel niet onthouden, bedankt voor het plaatsen!
- Melting
- Lid
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 23 jan 2004, 00:31
Re: Hacksaw Ridge (WO II)
Deze ga ik ook zeker in de bios kijken.
Had al eens van het verhaal gehoord, maar nooit hoe het nu precies zat, en wie het was.
Ben erg benieuwd.
Had al eens van het verhaal gehoord, maar nooit hoe het nu precies zat, en wie het was.
Ben erg benieuwd.
- Melting
- Lid
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 23 jan 2004, 00:31
Re: Hacksaw Ridge (WO II)
Gisteren hier naartoe geweest.
Als Desmond Doss echt gedaan heeft wat er in de film wordt weergegeven, dan is die MOH meer dan verdiend geweest.
Mooi weergegeven hoe het geloof van deze man in God hem de kracht heeft gegeven om dit te doen.
Als Desmond Doss echt gedaan heeft wat er in de film wordt weergegeven, dan is die MOH meer dan verdiend geweest.
Mooi weergegeven hoe het geloof van deze man in God hem de kracht heeft gegeven om dit te doen.
-
- Lid
- Berichten: 1787
- Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52
Re: Hacksaw Ridge (WO II)
Geloof blijft toch tot op de dag van vandaag een erg belangrijke peiler in de Verenigde Staten en ook in erg recente oorlogsfilms komt dat tot uiting.Melting schreef:Gisteren hier naartoe geweest.
Als Desmond Doss echt gedaan heeft wat er in de film wordt weergegeven, dan is die MOH meer dan verdiend geweest.
Mooi weergegeven hoe het geloof van deze man in God hem de kracht heeft gegeven om dit te doen.
Denk bv. aan Fury (wat ik nog altijd een steengoede film vind op de veelbesproken eindscène na) waar Shia LaBeouf een erg gelovig tankbemanningslid speelt en meerdere dialogen hieraan gewijd worden.
Re: Hacksaw Ridge (WO II)
In de periode van wo2 waren meer mensen gelovig. Ook speelt mee dat tijdens een oorlog mensen meer naar de kerk gaan.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
-
- Lid
- Berichten: 1787
- Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52
Re: Hacksaw Ridge (WO II)
Uiteraard is dat waar, maar overal waar geld mee gemoeid is zijn ook belangen gemoeid.Jim schreef:In de periode van wo2 waren meer mensen gelovig. Ook speelt mee dat tijdens een oorlog mensen meer naar de kerk gaan.
Zulke films kosten vele miljoenen en dat geld komt van ergens. Als Mercedes Benz geld geeft om Jurassic World te maken doet men iets terug door die voertuigen prominent in beeld te brengen. Men kan heus een dialoog wijden aan een bepaald thema als één of andere organisatie daarvoor betaald. Dat zou me niets verbazen.
Films worden trouwens gemaakt voor een bepaald publiek en zijn in de eerste plaats commerciële producten waar geld mee moet worden verdiend. Authenticiteit is belangrijk tot zeer belangrijk maar staat zelden op de allereerste plaats. Om maar één vb. te noemen: als de maatschappij en de inwoners ingrijpend veranderen spreek je niet je volle potentieel aan door films of series te blijven maken waar bijna enkel blanken in meespelen terwijl 40% van je publiek niet uit blanken bestaat.
Het duidelijkst zie je dit nog in Britse series, waar kleurlingen opduiken in historische situaties waar ze niet aanwezig waren. Dat is ook een keuze die gemaakt wordt.
Re: Hacksaw Ridge (WO II)
Geen idee wat de aanleiding is om de financiering van de film erbij te halen.
Vele films worden gemaakt om geld te verdienen. Echter het is niet zo dat een niet in de film actief bedrijf als Mercedes Benz een film gaat /laat maken om hun voertuigen prominent in beeld te laten rijden. Het is net andersom. Een productie bedrijf stelt geld beschikbaar om een film te laten maken waarvan ze denken dat zou wel eens geld op kunnen leveren. Het wordt echter interessant om te kijken welke andere niet op film gebied actieve bedrijven hun producten beschikbaar willen stellen om de film te maken. Scheelt een hoop geld ipv zelf voertuigen te moeten aanschaffen. Een firma als Mercedes kijkt of het heel interesant is om voertuigen en eventueel andere zaken te (financieel) sponseren. Als je een grote mafia film gaat maken waar de mafioso in Mercedes auto's rijden hoef je niet bij Mercedes aan te kloppen. Ze waren behoorlijk over de zeik toen in een James Bond film een slechte meneer in een Mercedes reed.
Authenticiteit is de laatste jaren in wo2 films steeds meer een issue geworden sinds hele volksstammen daar in meer of mindere mate op zijn gaan hameren. want ook die mensen wil men naar de film trekken. Waarom denk je dat men in de film Fury zo graag een echte Tiger wilde hebben?
Al die verzamelaars en reenactors en wo2 geinteresseerden die eens een echte Tiger in actie wilde zien en horen!
Ik ben benieuwd welke Britse series je bedoelt ivm kleurlingen? Want juist in de Britse geschiedenis hebben vele kleurlingen dienst gedaan. Vele kleurlingen waren matroos onder Lord Nelson bij de battle of Trafalger in 1805. Vele gekleurde militairen hebben door de eeuwen dienst gedaan in Britse legers. Maar dat zie je vrijwel niet terug in een groot deel van de oorlogs films of series. Bij de slag om Arnhem hebben bij de Britse 1st Airborne verschillende kleurlingen dienst gedaan. Zowel opgeleid als parachutist of als airlanding soldaat. Bij de RAF hebben verschillende kleurlingen gediend zowel in jachtvliegtuigen als in bommenwerpers. En zo ook bij de marine.
In een hedendaags afspelende serie is het gewoon geworden. Denk echt niet dat gekleurde mensen speciaal naar een oorlogsfilm als er ergens ook een gekleurde actuer zijn zegje mag doen?
Vele films worden gemaakt om geld te verdienen. Echter het is niet zo dat een niet in de film actief bedrijf als Mercedes Benz een film gaat /laat maken om hun voertuigen prominent in beeld te laten rijden. Het is net andersom. Een productie bedrijf stelt geld beschikbaar om een film te laten maken waarvan ze denken dat zou wel eens geld op kunnen leveren. Het wordt echter interessant om te kijken welke andere niet op film gebied actieve bedrijven hun producten beschikbaar willen stellen om de film te maken. Scheelt een hoop geld ipv zelf voertuigen te moeten aanschaffen. Een firma als Mercedes kijkt of het heel interesant is om voertuigen en eventueel andere zaken te (financieel) sponseren. Als je een grote mafia film gaat maken waar de mafioso in Mercedes auto's rijden hoef je niet bij Mercedes aan te kloppen. Ze waren behoorlijk over de zeik toen in een James Bond film een slechte meneer in een Mercedes reed.
Authenticiteit is de laatste jaren in wo2 films steeds meer een issue geworden sinds hele volksstammen daar in meer of mindere mate op zijn gaan hameren. want ook die mensen wil men naar de film trekken. Waarom denk je dat men in de film Fury zo graag een echte Tiger wilde hebben?
Al die verzamelaars en reenactors en wo2 geinteresseerden die eens een echte Tiger in actie wilde zien en horen!
Ik ben benieuwd welke Britse series je bedoelt ivm kleurlingen? Want juist in de Britse geschiedenis hebben vele kleurlingen dienst gedaan. Vele kleurlingen waren matroos onder Lord Nelson bij de battle of Trafalger in 1805. Vele gekleurde militairen hebben door de eeuwen dienst gedaan in Britse legers. Maar dat zie je vrijwel niet terug in een groot deel van de oorlogs films of series. Bij de slag om Arnhem hebben bij de Britse 1st Airborne verschillende kleurlingen dienst gedaan. Zowel opgeleid als parachutist of als airlanding soldaat. Bij de RAF hebben verschillende kleurlingen gediend zowel in jachtvliegtuigen als in bommenwerpers. En zo ook bij de marine.
In een hedendaags afspelende serie is het gewoon geworden. Denk echt niet dat gekleurde mensen speciaal naar een oorlogsfilm als er ergens ook een gekleurde actuer zijn zegje mag doen?
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
-
- Lid
- Berichten: 1787
- Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52
Re: Hacksaw Ridge (WO II)
Ik haal het aan omdat authenticiteit bijna altijd na financiële belangen komt. Op de tweede plaats dus.Jim schreef:Geen idee wat de aanleiding is om de financiering van de film erbij te halen.
Vele films worden gemaakt om geld te verdienen. Echter het is niet zo dat een niet in de film actief bedrijf als Mercedes Benz een film gaat /laat maken om hun voertuigen prominent in beeld te laten rijden. Het is net andersom. Een productie bedrijf stelt geld beschikbaar om een film te laten maken waarvan ze denken dat zou wel eens geld op kunnen leveren. Het wordt echter interessant om te kijken welke andere niet op film gebied actieve bedrijven hun producten beschikbaar willen stellen om de film te maken. Scheelt een hoop geld ipv zelf voertuigen te moeten aanschaffen. Een firma als Mercedes kijkt of het heel interesant is om voertuigen en eventueel andere zaken te (financieel) sponseren. Als je een grote mafia film gaat maken waar de mafioso in Mercedes auto's rijden hoef je niet bij Mercedes aan te kloppen. Ze waren behoorlijk over de zeik toen in een James Bond film een slechte meneer in een Mercedes reed.
Als een instelling/persoon/bedrijf financiële middelen ter beschikking stelt kunnen daar voorwaarden aan gesteld worden die de film inhoudelijk mee gaan bepalen.
Natuurlijk laat Mercedes Benz (om maar een voorbeeld te noemen) geen film maken om zijn voertuigen te promoten, maar een beetje product placement in ruil voor een aanzienlijke som geld is wel op zijn plaats.
Reclame is reclame, of daar nu een 'slecht' personage of een 'goed' in plaats neemt lijkt me irrelevant. Het is tenslotte film, bovendien zegt de gekende uitspraak: "slechte reclame bestaat niet".
http://www.emercedesbenz.com/autos/merc ... sic-world/
Ik las trouwens dit weekend toevallig een recensie over Hacksaw Ridge in de krant. Blijkbaar is Mel Gibson de regisseur (wist ik niet) maar dit verklaart wel iets. Niet alleen is hij regisseur van 'the passion of the christ' over de laatste dagen van het leven van Christus, ook is hij zelf een extreem gelovige katholiek. Hij heeft onder meer een kerk gebouwd op zijn landgoed.
De insteek van de film is natuurlijk een kolfje naar zijn hand.
Goh, dat is een groep mensen waar men al vrij zeker van is dat ze hun film zullen bekijken. Dat publiek zit toch in hun zak. Het zijn eerder mensen die daar niet zo mee bezig zijn die men wil aantrekken. Het hebben van een échte Tiger tank levert immers weer publiciteit op. Maar het kan wel een manier zijn om mensen die twijfelen over de brug te trekken om de film te gaan kijken. Meer dan de spreekwoordelijke 'drie man en een paardenkop' zal het toch niet zien of die Tiger nu echt is of niet.Authenticiteit is de laatste jaren in wo2 films steeds meer een issue geworden sinds hele volksstammen daar in meer of mindere mate op zijn gaan hameren. want ook die mensen wil men naar de film trekken. Waarom denk je dat men in de film Fury zo graag een echte Tiger wilde hebben?
Al die verzamelaars en reenactors en wo2 geinteresseerden die eens een echte Tiger in actie wilde zien en horen!
Ik doel niet noodzakelijk alleen op militaire films.Ik ben benieuwd welke Britse series je bedoelt ivm kleurlingen? Want juist in de Britse geschiedenis hebben vele kleurlingen dienst gedaan. Vele kleurlingen waren matroos onder Lord Nelson bij de battle of Trafalger in 1805. Vele gekleurde militairen hebben door de eeuwen dienst gedaan in Britse legers. Maar dat zie je vrijwel niet terug in een groot deel van de oorlogs films of series. Bij de slag om Arnhem hebben bij de Britse 1st Airborne verschillende kleurlingen dienst gedaan. Zowel opgeleid als parachutist of als airlanding soldaat. Bij de RAF hebben verschillende kleurlingen gediend zowel in jachtvliegtuigen als in bommenwerpers. En zo ook bij de marine.
In een hedendaags afspelende serie is het gewoon geworden. Denk echt niet dat gekleurde mensen speciaal naar een oorlogsfilm als er ergens ook een gekleurde actuer zijn zegje mag doen?
Ik zag eens een fragment in een recente serie waar the battle of britain in voorkwam, waar in de schuilkelders ook zwarten aanwezig waren. Een ander voorbeeld was een serie waar men zich ergens in de middeleeuwen bevond en verschillende soldaten/ridders waren kleurlingen. In meer "recentere" Britse series die zich in de jaren 50 of 60 afspelen komen ook regelmatig kleurlingen voor, vaak gesitueerd in kleinere steden of provinciestadjes.
Ik zag zeker niet dat dat onmogelijk was, maar de kans was wel erg klein.
Mijn punt is gewoon dat dit vaak financiële (en soms mogelijk ook politieke) keuzes zijn die men maakt. Of het daarom authentiek is, is niet zozeer het punt.
Re: Hacksaw Ridge (WO II)
Bij historische films heb je grote kosten omdat je oude kleding spullen omgeving moet herscheppen. Dat valt niet altijd te financieren. Product placement is vrijwel geen optie.jurgen schreef:Ik haal het aan omdat authenticiteit bijna altijd na financiële belangen komt. Op de tweede plaats dus.Jim schreef:Geen idee wat de aanleiding is om de financiering van de film erbij te halen.
Ik ben benieuwd of je een historische film zou kunnen aanwijzen waar authenticiteit op de 2de plaats is gekomen omdat een product gepromoot moest worden.
Die bestaat degelijk wel. Het slaat op mensen en hun activiteiten die uit het zicht van het publiek raken. En dan is een rel desnoods om een foute smakeloze uitspraak beter als helemaal niet in het nieuws komen.jurgen schreef: Reclame is reclame, of daar nu een 'slecht' personage of een 'goed' in plaats neemt lijkt me irrelevant. Het is tenslotte film, bovendien zegt de gekende uitspraak: "slechte reclame bestaat niet".
Denk je dat Mercedes blij was met de "reclame" toen hun auto faalde bij de eland proef? Of Samsung dat bepaalde produkten in brand vliegen? Of volkswagen met de gratis sjoemelsoftware reclame? Een Nederlandse frisdrank fabrikant (Exota)is falliet gegaan na slechte (gemanipuleerde) reclame in een consumenten programma.
Grolsch dreigt RTL met hun (overmatig drank gebruik) programma Oh oh daar gaan we weer, relcame te gaan boycotten als dit programma blijft uitzenden. Hielp ook niet dat een deelnemer met een blikje van het betreffende merk poseerde.
https://ivrm.nl/slechte-publiciteit-bes ... e-trap-na/
Ongetwijfeld dat de hoofdpersoon Gibson meer aanspreekt. Hij heeft ook foilms gemaakt die niet religieuze hoofdpersonen had. Zijn debuut was, Man without a face. Waar een kleine jongen vriendschap sluit met een volwassen man wiens gezicht door ongeluk misvormd is. En de man de verdenking op zich laat een pedofiel te zijn.jurgen schreef: Ik las trouwens dit weekend toevallig een recensie over Hacksaw Ridge in de krant. Blijkbaar is Mel Gibson de regisseur (wist ik niet) maar dit verklaart wel iets. Niet alleen is hij regisseur van 'the passion of the christ' over de laatste dagen van het leven van Christus, ook is hij zelf een extreem gelovige katholiek. Hij heeft onder meer een kerk gebouwd op zijn landgoed.
De insteek van de film is natuurlijk een kolfje naar zijn hand.
Bravehart. = totaal foute niet authentieke film. Niet authentiek wat verhaal, kledij, historie.
Apocalypto= speelt zich af rond 1500 in Zuid-Amerika
Het is echter bekend dat hij de rollen die hij speelt aanpast aan zijn eigen leven. In the patriot moest zijn film gezin groter worden (net als zijn eigen) en waren ze zeer gelovig.
Ook zijn rol in we Were soldiers heeft hij zijn bestaande personage aangepast. groter gezin, en het geloof werd ook zeer naar voren gebracht.
De oorlogfilm liefhebbers komen niet naar een film ondanks alles. Als de eerste berichten zijn dat het er slecht uitziet gaan er een helehoop al niet meer.jurgen schreef:Goh, dat is een groep mensen waar men al vrij zeker van is dat ze hun film zullen bekijken. Dat publiek zit toch in hun zak. Het zijn eerder mensen die daar niet zo mee bezig zijn die men wil aantrekken. Het hebben van een échte Tiger tank levert immers weer publiciteit op. Maar het kan wel een manier zijn om mensen die twijfelen over de brug te trekken om de film te gaan kijken. Meer dan de spreekwoordelijke 'drie man en een paardenkop' zal het toch niet zien of die Tiger nu echt is of niet.Authenticiteit is de laatste jaren in wo2 films steeds meer een issue geworden sinds hele volksstammen daar in meer of mindere mate op zijn gaan hameren. want ook die mensen wil men naar de film trekken. Waarom denk je dat men in de film Fury zo graag een echte Tiger wilde hebben?
Al die verzamelaars en reenactors en wo2 geinteresseerden die eens een echte Tiger in actie wilde zien en horen!
De film Mephis belle heb ik gezien in wat bijna een privé voorstelling was. Deze film, die ik een aanrader vind, is voortijdig uit de roulatie gehaald bij gebrek aan belangstelling.
De film The last drop is dusdanig afgekraakt dat de dvd volgens mij nauwlijks verkocht is. Betreft een fantasie verhaal tijdens Market-Garden. Het leukste van die film vond ik de aftiteling. Zonde van mijn tijd.
U571= ziet er leuk uit maar verhaal is huilen met de pet op. Zeer slecht ontvangen.
Als de liefhebbers alleen al naar die films zouden gaan zou het volgens mij al geld moeten opleveren. Maar slecht verhaal, nauwlijks authenticiteit = geen inkomsten
Om vrouwen te trekken weeft men graag een romance in een film. Maar dat begint nu ook wel erg doorzichtig te worden.
Dus wil men de liefhebbers trekken moeten ze het goed brengen anders wachten die wel op de DVD,
Tijdens wo2 woonden werkten al kleurlingen in de UK. Sterker nog toen de Romeinen op bezoek kwamen waren verschillende legionairs kleurlingen. En niet alleen in vertegenwoordigd als slaaf of soldaat. Zelfs bij de elite waren kleurlingen. Het is terg te vinden dat er in de 12de eeuw al een groep van Afrikaans afkomst al in in Engeland was. Vooral in de steden Londen had een grotere populatie. Ook in havensteden waar verschillende zeemannen / matrozen waren blijven wonen. Maar ook Schotland.jurgen schreef:Ik doel niet noodzakelijk alleen op militaire films.Ik ben benieuwd welke Britse series je bedoelt ivm kleurlingen? Want juist in de Britse geschiedenis hebben vele kleurlingen dienst gedaan. Vele kleurlingen waren matroos onder Lord Nelson bij de battle of Trafalger in 1805. Vele gekleurde militairen hebben door de eeuwen dienst gedaan in Britse legers. Maar dat zie je vrijwel niet terug in een groot deel van de oorlogs films of series.
Ik zag eens een fragment in een recente serie waar the battle of britain in voorkwam, waar in de schuilkelders ook zwarten aanwezig waren. Een ander voorbeeld was een serie waar men zich ergens in de middeleeuwen bevond en verschillende soldaten/ridders waren kleurlingen. In meer "recentere" Britse series die zich in de jaren 50 of 60 afspelen komen ook regelmatig kleurlingen voor, vaak gesitueerd in kleinere steden of provinciestadjes.
Ik zag zeker niet dat dat onmogelijk was, maar de kans was wel erg klein.
Mijn punt is gewoon dat dit vaak financiële (en soms mogelijk ook politieke) keuzes zijn die men maakt. Of het daarom authentiek is, is niet zozeer het punt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Black_British Zwarten in een schuilkelder tijdens Battle of Britain (vooral in steden niets apart aan) Dat je in een plaats als Downham Market tijdens wo2 geen kleurlingen zou vinden (en mogelijk nu ook niet, goed kan kloppen)
In de jaren net na de oorlog 1948 kwamen er heel veel zwarte emigranten naar Brittanië. Ze werden waar plats was gepropt. Echter in plaatsen met hoge werkeloosheid ontstonden rassen rellen. Werkloze blanke mannen, veelal uit het leger zagen zwarte mannen met werk en soms met blanke vrouwen.
http://www.blackpresence.co.uk/category ... k-history/
http://www.thehistorypress.co.uk/articl ... world-war/
https://nl.pinterest.com/pin/419186677794937539/
Maar terugkomend op de film die de aanleiding vormt. Deze is als je naar de documentaire kijkt met de hoofdpersoon aan het woord blijkt qua verhaal en authenticiteit deze film blijkt hij in details van de werkelijkheid niet te kloppen.
http://www.historyvshollywood.com/reelf ... saw-ridge/
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
-
- Lid
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 20 jul 2015, 10:48
Re: Hacksaw Ridge (WO II)
Ik heb afgelopen week de film gezien. Ik vond het mooi en indrukwekkend! Al zat er naar mijn gevoel wel een iets te hoog "Hollywood" gehalte in...
Re: Hacksaw Ridge (WO II)
Wat vind je "Hollywood" ?DvdW schreef: Al zat er naar mijn gevoel wel een iets te hoog "Hollywood" gehalte in...
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
-
- Lid
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 20 jul 2015, 10:48
Re: Hacksaw Ridge (WO II)
De nacht scène met name. Ik zeg niet dat hij het niet gedaan heeft, maar er is, ter wille van het medium "film", wel wat gespeeld met de feiten...Jim schreef:Wat vind je "Hollywood" ?DvdW schreef: Al zat er naar mijn gevoel wel een iets te hoog "Hollywood" gehalte in...
-
- Lid
- Berichten: 2345
- Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
- Gegeven: 33 keer
- Ontvangen: 35 keer