Spannende en keiharde oorlogsfilm van John Woo gebaseerd op het waargebeurde verhaal van de Navajo-indianen in WOII.
Tijdens de woeste slag om Saipan moet Sergeant Joe Enders de jonge Navajo-indiaan beschermen. Deze is getraind om de Navajo code te gebruiken, de enige oorlogscode die nooit is gebroken door de vijand. Daarom is het van levensbelang dat Yahzee niet in Japanse handen valt. Maar hoever zijn Enders en zijn collega Anderson bereid te gaan om een van de grootste geheimen van het leger te beschermen?
Ik zelf vond het wel dat er een goede verhaallijn in zat, en het liet ook echt een beetje de andere kant zien van de 2de wereldoorlog. Er zijn namelijk niet echt veel films gemaakt over de oorlog met de jappen, naar mijn mening.
Het enigste wat ik een beetje nep vond, is dat ik het gevoel had bij sommige delen van de film meer naar een Vechtfilm zat te kijken dan naar een film uit de 2de wereldoorlog. Vooral die stukjes waarin Nicolas Cage in gevecht ging met jappen. Hopelijk weten jullie wat ik bedoel. Het was allemaal een beetje krampachtig sommige stukjes.