Concrete voorstellen voor een WO2-film

Films, series en documentaires over WOII
Gebruikersavatar
Zitadelle
Lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 22 jul 2004, 19:03
Locatie: Apeldoorn

Concrete voorstellen voor een WO2-film

Bericht door Zitadelle »

Ik heb in verscheidende topics al gehoord dat er behoefte is aan meer WO2-films over meer verschillende onderwerpen. Maak nou eens een voorstel van welke film/films jij graag op het witte doek zal willen zien verschijnen??

Ik heb twee ideeën:

Een film gebaseerd op het boek "Pegasus Bridge" van Stephen E. Ambrose
Dan krijg je ook een minder bekende actie van de Britse airbornes te zien (althans bij het grote publiek) èn het onderzoek is in feite al klaar...

The Last Battle
Gebaseerd op het gelijknamige boek van Cornelius Ryan. Hoewel dit op zekere hoogte toch wel lijkt op Der Untergang... lijkt me het gewoon mooi om de ruzie tussen Guderian en Hitler (natuurlijk gespeelt door Bruno Ganz) verfilmd te zien... bovendien zitten er wel meer mooie stukken in die verfilmd dienen te worden.
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
Marc 82 Recon
Lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 aug 2004, 17:46
Locatie: Arendonk België

Bericht door Marc 82 Recon »

een trilogy over de 2nd Armored Division:
deel 1 sicily en dergelijke

deel 2 Frankrijk, Belgie, Nederland, Bulge

deel 3 Duitsland en na de overgave

zoiets ongeveer
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem

Bericht door Nico Roelofs »

Wat mij geweldig lijkt om een film te zien van een redelijk onbekend onderwerp. Hier is wel veel documentatie over te vinden. Een heel goed boek hierover is het boek van Ferdinand van Hemmen - Ooievaar brengt zonvloed.

Dit boek gaat over operatie Ooievaar. Toen het water in de Rijn hoog aan de dijk stond lieten de Duitsers de Rijndijk naast de spoorbrug van Arnhem springen. Het gevolg was toen dat de gehele Betuwe onder water kwam te staan. De bedoeling van deze operatie was de geallieerden terug de Waal over te drijven, zodat de Duitsers dit gehele gebied in handen kregen. De geallieerden hadden al een vermoeden dat dit kon gebeuren dus waren al aardig voorbereid. Het gevolg was dat de gevechten die normaal vanuit loopgraven en huizen werd uitgevochten nu op het water werd gedaan. Overal lagen in op de boven verdiepingen van boerderijen en huizen groepjes solddaten. Maar vooral werd de strijd geleverd van uit kleine bootjes. Zijn zelfs foto's bekend dat er kano's zijn gebruikt. Er zijn toen vele bizare dingen gebeurd in de periode dat de Betuwe onder water lag. Dus denk wel dat hier een mooie film over te maken is.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Iets over een Duits Infanterieregiment aan het oostfront....geen bekende slagen, geen bekende eenheden, geen happy end...
Gebruikersavatar
J Bishop
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 17 dec 2004, 21:19

Bericht door J Bishop »

Ik zou wel willen dat er eens een goede serie kwam over de "Desert Rats".

De Britse troepen in Afrika dus :)
Gebruikersavatar
gvdbor
Lid
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 dec 2004, 19:03
Locatie: Ermelo

Bericht door gvdbor »

Ik zou wel graag een film willen zien over Oradour sur Glane.
Ik heb daar zelf een soort documentaire over gemaakt:

http://www.oktober44.nl/oradoursurglane.wmv

maar een documentaire is toch iets anders dan een speelfilm.
Gebruikersavatar
Tex
Lid
Berichten: 898
Lid geworden op: 21 sep 2004, 18:58
Locatie: groningen

Bericht door Tex »

een film over de bevrijding van het noorden van Nederland :D en iets van het Scholtenshuis te Groningen!
Verdien door te dienen! Wijze woorden van een wijs man!
Gebruikersavatar
ronhui
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 03 dec 2004, 15:57
Locatie: Almere

Bericht door ronhui »

Een film over de meidagen in 1940, mischien gebasseerd op de boeken triologie van "opmars naar Rotterdam"

Over de Grebbenlinie komt ook een film, gebasseerd op de boeken "grebbenlinie 1940" en "Verloren Zonen"
"We zullen ze er wel even uitgooien en er met de blanke klewang op in gaan"
De laatste woorden van majoor J. H. A. Jacometti, mei 1940
Gebruikersavatar
Jeroen2
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 14 nov 2004, 12:18
Locatie: Mechelen, België

Bericht door Jeroen2 »

antwerpx schreef:Iets over een Duits Infanterieregiment aan het oostfront....geen bekende slagen, geen bekende eenheden, geen happy end...
wel je hebt de film Stalingrad (bekend, maar 1 van de droevigste eindes ooit :(, zeer harde film)

dan heb je ook nog Cross Of Iron, ook aan het oostfront, speelt zich af na Stalingrad wanneer de Duitsers bezig zijn aan hun aftocht, ook geen happy end.

Deze 2 films zijn echte aanraders als je in die onderwerpen geïnteresseerd bent peter :) (heb ze ook alle2)

oh, en wat mij betreft, ik wil graag een film over de meidagen 1940 in , de invasies van frankrijk; Nederland en België.
Eigenlijk, hoe meer WO2 films hoe beter :)
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht

Bericht door robin.h »

De bevrijding van Zuid-Limburg door de 30th infanterie divisie,en vooral dan Maastricht :P En dan exact zoals het vroeger ook is gebeurd.
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

ronhui schreef:Een film over de meidagen in 1940, mischien gebasseerd op de boeken triologie van "opmars naar Rotterdam"

Over de Grebbenlinie komt ook een film, gebasseerd op de boeken "grebbenlinie 1940" en "Verloren Zonen"
Dit wilde ik noemen!
Ze moeten laten zien hoe dapper onze eigen Nederlandse soldaten gevochten hebben tegen de Duitsers!
Ook een film over de Prinses Irene Brigade lijkt mij erg interessant!
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

film over de bevrijding van Limburg(maar dan deze film gezien vanaf de Duitse zeide :) )
Gebruikersavatar
Narcolepticus
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 okt 2004, 21:41
Locatie: Bel 156

Bericht door Narcolepticus »

Een film over antwerpen nadat de stad, maar de haven niet, was bevrijd... en dan zo weerspringen van duitse zijde en naar brits/canadese. A la Longest Day
Gebruikersavatar
Narcolepticus
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 okt 2004, 21:41
Locatie: Bel 156

Bericht door Narcolepticus »

Of heel erg concreet, het leven van 1 soldaat die bij The Bulge via 'the Repple Depple' in een of andere divisie terechtkomt
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Narcolepticus schreef:Een film over antwerpen nadat de stad, maar de haven niet, was bevrijd... en dan zo weerspringen van duitse zijde en naar brits/canadese. A la Longest Day
Lijkt mij zeer interessant :wink:

Het fijne is dat er veel geswitched kan worden (Duits, burgers, weerstanders, canadezen,....), dus ééntonigheid is niet te vrezen (tenzij het script écht op niets trekt)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ClaudeBot en 1 gast