Leni, leven na de dood.

Films, series en documentaires over WOII
verellen
Lid
Berichten: 256
Lid geworden op: 26 sep 2004, 14:25
Locatie: geel

Leni, leven na de dood.

Bericht door verellen »

Op 15 dec 2004 was er een documentaire op canvas over het ardennenoffensief. Ik begin er nu pas over omdat ik het nu pas gezien heb tijdens de les nederlands. De interviewer praat met meisjes (ondertussen al (bejaarde)vrouwen geworden natuurlijk) van toen 2,3,5,12,... jaar. De auteur van de documentaire zegt eerst in zijn voorwoord dat hij heel het gebeuren zeer kritisch wil bekijken. Maar ik heb de voorlopige indruk dat hij heel het gebeuren vanuit de ogen van de geallieerden ziet. Ik zeg voorlopig omdat we in de les de hele documentaire niet hebben uitgezien (wegens tijdgebrek). Spijtig wel want het was wel een goede en tochwel zeer aangrijpende documentaire. De beelden die er getoont worden zijn soms zeer hard. Dit was 1 van de weinige momenten dat het helemaal stil was in de les...
Gebruikersavatar
Lexy
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 20 dec 2004, 13:12
Locatie: W-Vlaanderen

Bericht door Lexy »

Ik heb die docu gezien, vond ik wel goed.
Langs de ene kant spreken ze met mensen die ontsnapt zijn aan de dood toen SS 'ers verschillende burgers vermoorden in enkele waalse dorpjes.

Langs de andere kant praten ze met mensen die de totaal overbodige gealieerde bombardementen op (soms reeds bevrijde) Waalse steden overleeft hebben.

Voor de ene zijn de Duitsers slecht, voor de andere de Amerikanen......

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ClaudeBot en 0 gasten