Napola

Films, series en documentaires over WOII
Plaats reactie
Brianlinden
Lid
Lid

Napola

Bericht door Brianlinden »

Ik zag op de wdr een commercial van napola ff gespeurd op het net:D..

http://www.napola-special.film.de
Nazi Duitsland, 1942. Hitler staat politiek en militair steviger in zijn schoenen als tevoren. Tijdens een belangrijke kamp in de boksschool van een arbeiderswijk in Berlijn wordt de zeventienjarige, getalenteerde Friedrich Weimer opgemerkt. Hij krijgt het aanbod om aan de prestigieuze Nationaal-Politieke School, NAPOLA, te gaan studeren, waar de toekomstige leiders van het duizendjarige Duitse Rijk worden opgeleid.
Tegen de zin van zijn vader grijpt Friedrich zijn kans op een succesvolle toekomst, een uitweg uit zijn benarde sociale situatie. Vol enthousiasme start Friedrich bij de jonge Duitse elite. In dit fort van strenge nazidiscipline, geconfronteerd met heftige rivaliteit en vernederingen, trekt hij zich op aan zijn groeiende vriendschap met de tengere Albrecht Stein, de zoon van een hoge officier. Wanneer de spanningen oplopen, wordt Weimer gedwongen radicale beslissingen te nemen. De jongetjes vallen er tussenuit; de echte arische mannen blijven rechtop. Een zwakke wordt door een speling van het lot een held - als de NAPOLA er maar goed uitkomt.
"Napola" maakt ons getuige van de vriendschap tussen twee jonge mannen met verschillende afkomst en kwaliteiten, die gevangen zitten in de barbaarse mechanismen van het nazi-regime. Dennis Gansel heeft met deze film een intrigerend portret geschetst van de Duitse jeugd die onder het naziregime gedwongen werd bepaalde keuzes te maken. Uit geloof in een beter toekomst, uit overtuiging... Het mag blijken dat in die disciplinaire wereld van "doeners" geen plaats was voor denkers en estheten.
Met puike acteerprestaties van Max Riemelt (Weimer) en Tom Schilling (Albrecht) duik je op overtuigende wijze in het hoofd van de jonge mannen. Met lede ogen zie je hoe beiden een grens overschreiden. Je voelt de innerlijke conflicten op het scherm en je prijst je gelukkig dat je niet een tiener was in nazi-Duitsland.
Deze film kan enerzijds dienst doen als een historisch document over hoe Hitler zijn elitekorps kneedde. Anderzijds is het een aangrijpend relaas over tucht, discipline, barbariteit, en onverhoopte vriendschap. Een sterke prent over het kaf van het koren scheiden.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
http://www.napola-special.film.de/galerie.html
Laatst gewijzigd door Brianlinden op 17 jan 2005, 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
YPPY
Lid
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Deze film is dus net uitgekomen in Duitsland als ik het goed begrijp? (13 januari)

Weet iemand of hij ook in Nederland uit komt? Het kinkt zo wel interessant.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
ironmarc
Lid

Bericht door ironmarc »

wat is die vent lelijk als ie schreeuwd! :)

Het is een hot item, films over Hitler en de nazi's. Klinkt wel interessant, heb er nog nix van gehoord of ie hier uitkomt..
Thomas
Lid

Bericht door Thomas »

De Nederlandse "samenvatting" van de film is wel rampzalig slecht. Niet gehinderd door een compleet gebrek aan kennis schrijft men er maar wat op los. De waarheid is dat NPEA (Nationalpolitische Lehranstalt), of 'Napola' in de volksmond, elite-opleidingen waren die uiteraard niet voor kleinzielige burgermannetjes en hun trawanten bestemd waren. Dat er, zoals de samenvatting zegt, "geen plaats was voor denkers" is kletspraat, ik ken een Ilfelder (NPEA-Ilfeld in Südharz, de meest prestigieuze Napola) die daar een klassieke opleiding Grieks-Latijn deed. De bedoeling was om door eindeloos sieben door harde fysieke en academische opleiding een kern te vormen van uitstekende mensen die op alle vlak hun toekomstige taak van landsleiding zouden vervullen. Waarschijnlijk was het de enige keer in de geschiedenis dat een staat zelf zo'n uitgebreid programma opzette om er zeker van te zijn dat er goed geschoolde mensen aan de top stonden. Wat Ilfeld betreft werd er al erg vroeg aangevangen met de opleiding (in 1934) zodat deze school in staat was een nieuwe generatie frontsoldaten af te leveren. Een voorbeeld is SS-Hstuf. Rudolf von Ribbentrop, de ridderkruisdrager en zoon van de toenmalige minister voor buitenlandse zaken. De uniformen die men droeg waren eigendom van de school en werden dus door elke generatie gebruikt. Zodoende merkte mijn vriend op dat er een etiket met "von Ribbentrop" in zijn broek gestikt stond. Uit repect werden de etiketten erop gelaten. Anderen hadden bijvoorbeeld "Göring" staan op een etiket. Er werd ook geen onderscheid gemaakt tussen klasse of stand. Een goede student was een goede student. Eenmaal de NPEA-opleiding voltooid stonden alle mogelijke deuren open.

Dat de scholen helse kweekvijvers voor kwaaie 'nazi's' waren die allerlei wreedheden moesten ondergaan, zoals de tekst hierboven probeert te zeggen, is onzin. Briefwisseling hou ik steeds tussen mezelf en verzender maar hier maak ik een uitzondering omwille van het interessante karakter. Hieronder een stuk uit een brief van een vriend van me, ehemalige Jungmann aan de Napola Kwatrecht (Reichsschule Flandern), gedateerd 6. oktober 2002;

Afbeelding

Transcriptie;

"Naast de strenge tucht was er toch een gemoedelijke sfeer, althans mij aangaande. Men moest met een overtuiging naar de Napola gaan, het was niet de bedoeling een "koorknaap" te zijn - te worden. De geest der Pruisische kadettenscholen was alom aanwezig , een vooropleiding tot de Waffen-SS, niet tegenstaande andere mogelijkheden die in deze scholen legio waren."

Foto van de Jungmann in kwestie (aangeduid):

Afbeelding

Wat de film zelf betreft ben ik optimistisch, ofschoon film per definitie steeds een selectieve weergave is, een interpretatie van verscheidene personen al naar gelang de tijdsgeest. Het is a priori uitgesloten dat ooit de perfecte waarheid wordt getoond op film. De foto's op de website tonen duidelijk dat het camerawerk en kleuren uitstekend zijn. Voor diegen die zich afvragen waarom die jongens daar op das ijs staan te doen; dat was een uithoudingstest.

Afbeelding

Men maakte twee gaten, enkele meters van elkaar, in een bevoren meer en moest dan van het ene gat naar het andere zwemmen, inderdaad in slechts een onderbroek. Alle Jungmannen (vreemd genoeg werd deze term gebruikt, niet Jungmänner zoals je zo verwachten) die ik ken moesten dit doorstaan. De opleiders, die steeds erg zorgvuldig uitgekozen werden, wisten precies hoever de jongens al naar gelang hun leeftijd konden gaan. Het ergste wat iemand ooit is overkomen was een zere enkel toen hij bij het ravotten uitschoof. Dat men werd afgebruld, zoals op een foto te zien is, is ook niet realistisch. Voor de lagere leeftijden, onder de 12 jaar, spreekt het voor zich dat zoiets niet gebeurde. De Erzieher en Zugführer was een vaderfiguur in feite, zo'n afbrullen paste niet in de geestestoestand van de scholen.

Er zijn heel wat mythes en leugens verspreid over jeugdopleiding in Duitsland, soms zelfs door ehem. Jungmannen zélf. Hierover schreef een toenmalige jonker met het volgende;

Afbeelding

Hier nogmaals de URL naar de film-website;
http://www.napola-special.film.de
Plaats reactie